Definer high end for meg.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 176
    Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Hi End, mange meninger. Min er; Lyden enhver person liker, gjengitt på den beste måten, uansett kostnad.
    Det var godt sagt HFfredd, det utsagnet der må jeg si meg helt enig i

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å lage lyden enhver person liker er vel en umulig oppgave! så det kan jeg ikke si meg enig i men..definere Hi-end blir vel en individuell sak, - det annlegget du drømmer om men får aldri råd til kanskje? :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Hi End, mange meninger. Min er; Lyden enhver person liker, gjengitt på den beste måten, uansett kostnad.
    Skjønner hva du mener, men skal man trekke det litt lenger, skal man være bra rik. Hva hvis en person f.eks liker Pink Floyd, skal han da få leid dem inn, godsnakke litt med Roger Waters og få dem til å fremføre "The wall" live i stua :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    å lage lyden enhver person liker er vel en umulig oppgave! så det kan jeg ikke si meg enig i men..definere Hi-end blir vel en individuell sak, - det annlegget du drømmer om men får aldri råd til kanskje? :wink:
    Men det blir også litt feil, etter som noen alltid har råd. Er det ikke hi-end for de som har råd da kanskje? :wink:

Men Hi-End er en idividuell sak, akurat som Hi-Fi. Kan det være Hi-Fi uten at det er Hi-End?

(Skrives det "rå" eller "råd"? begge betyr jo noe annet :? )

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    High-End begrepet er ofte i bruk når ytelser på ingen måte står i forhold til pris. 8)
    Så neste gang et produkt DVD & Hjemmekino tester får karakteren 'High-End' kan jeg regne med at ytelsene på ingen måte står i forhold til prisen? Bare vås å kaste bort pengene på?

Hvis dette high-end-begrepet bare er tøys, hvorfor er da landets ledende hifi- og elektronikkblader så begeistret for å benytte seg av nettopp dette utrykket?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel bare en måte og kategorisere på da, er vel mest i sammenheng med prisen, selv om noe er svindyrt men ikke låter bra så blir det vel kategorisert som hi-end alikevel.. Man kan alltid få det bedre samme hvor mye penger du har :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Så neste gang et produkt DVD & Hjemmekino tester får karakteren 'High-End' kan jeg regne med at ytelsene på ingen måte står i forhold til prisen? Bare vås å kaste bort pengene på?

Hvis dette high-end-begrepet bare er tøys, hvorfor er da landets ledende hifi- og elektronikkblader så begeistret for å benytte seg av nettopp dette utrykket?
    La oss si at det testes 4 DVD-spillere. To av den ligger i prisklassen 4-6 tusen, en koster 10 tusen, men den siste (ekstremt gode) koster over 70 tusen. Hvordan skal man sette karrakterene her, når karakteren alltid settes med pris som utaganspunkt. Spilleren til 70 tusen ville vært den beste, men på grunn av prisen får den kun 3 poeng. Det går ikke, og det skjønner du om du legger godviljen til. Derfor settes High-End karrakteren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes "High end" forklarer seg selv; Som Lygren flere ganger har påpekt: Det er ikke noe annet enn den øvre delen av skalaen, altså dyrt. I andre enden finner vi "low end", eller budsjettklassen.

Det mer interessante spørsmålet er kanskje: Hvor begynner "High end"? Altså hvor bredt er dette segmentet?

De fleste vil være enige om at en DVD spiller til 70 000,- faller inn under "High end" kategorien. Men hva med en til 50k? 30K? 20K? 10K?...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at begrepet er utvannet, men for min egen del er et high end anlegg et anlegg som spiller langt utover det et godt anlegg du kan kjøpe deg på hifi klubben for f.eks. 40.000 kroner. (Og det er jo helt OK ting)

Jeg setter store krav til det jeg kaller så fint på engelsk for"soundstage", dette må være større, mer oppløst og mer tredimensjonalt enn det som er vanlig. (på norsk er kanskje lydbilde det rette ordet, men det høres ikke så kult ut )
    Dynamikken må være grensesprengende, og for meg må et slikt anlegg kunne spille klokkerent på nivåer som et relativt bra anlegg bare kan glemme.
    Meget viktig er også balansen i lydbildet, dvs helheten og sammenhengen mellom bass, melloktone og diskant.
    Og så MÅ det være gøy å høre på musikk, men med de nevnte faktorene på plass skulle det bli skikkelig gøy!

Dette er min personlige oppfatning av hva high end er for meg, andre har helt andre parametre og derfor må vi krangle litt hele tiden

dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så glemte jeg å si at det bør være mest mulig fullfrekvent, med kjellerdyp bassrespons helst til 20 hz slik at hele lydbildet blir avspilt. Dette er en klar high end målsetning for meg, jeg sliter med det hjemme da frontene mine ikke går lenger ned enn til 27 hz minus 2 dB. Det mangler mye på å være komplett, hver eneste hz under 30 er meget viktig.
    Skulle gjerne hatt en front som spilte til 20 hz, her kommer eventuelt 2 stk subber inn i bildet til våren eller om de nye frontene jeg får om et par uker løser nettop dette problemet. Skulle helst ha klart det uten subber.
    Revel Ultima Salon er et godt valg som nesten går helt ned. Og som har fantastisk balanse i lydbildet.
    Jeg nevnte at man kunne ta utgangspunkt i et annlegg fra Hifiklubben til ca 40.000 kroner, og så forvente mye mer. Jeg vil legge til, at jeg kan gå på messer og høre på anlegg til 500.000 eller 800.000 uten å synes det er high end, ofte butter det på balansen i lydbildet, og da hjelper ingenting.

En annen ting som jeg mener er kraftig undervurdert er kraftbehov. Man kan få masse godlyd ut av en Denon 3805, men skal man hente kremen ut av musikken må man ha enorme kraftreserver. Nå har jeg en Pass Labs X350 det er meget bra, men skulle gjerne hatt 4 ganger så mye kraft. Har lyst på Pass Labs X1000 monoblokker, eller McIntosh MC1201.
    Men det får vente litt.
    Grunnen til at jeg vil ha mer, er at når jeg klemmer til drar jeg nesten kontinuerlig 600 watt ut av forsterkerene med peaker opp mot 3000 watt, og da er det ikke noe særlig mer å hente. Bedre å kjøre på tomgang enn på fullt turtall for å si det slik.

Ingen andre som turte å fire seg utpå med konkreter angående high end, regner med at det vil straffe seg for meg i løpet av påsken i form av uhemmet kritikk, bra jeg ikke er på nett 8)

dag

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag: Her har du virkelig lagt Påske-egget....... :wink:

Tenk litt på følgende:
    Du ønsker High-End lyd...... :wink: la oss si at det låter litt "kylling", så du pøser på med mer kraft, fordi du SKAL ha flere egg.... De fleste er av den oppfatning at "bare man pøser på nok kraft" skal denne "kyllingen"(høytalerne) klare å gi "bedre" lyd(flere egg).

Er det ikke da mye enklere å sette flere HØNER(flere høytalere) på jobben for å klare å legge High-End-lyd(flere egg)??? med MINDRE kraft.

Stikkordet er: MEMBRANFLATE - Prøv det 8)

Eller som Sponheim sa: Hver nordmann sin HØNE - eller fler.....

God påske :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membranflate er kjempelurt å ha nok av, kraft også. Ingen konflikter mellom disse.

God påske!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å backe opp kraft teorien, fikk akkurat mail fra en amerikaner på Infinity forumet som er litt relavant:

Hi
    Back in 1966, when the most powerful stereo amps available were the Mac 275 and two Marantz model 9s [which I owned], I was not satisfied with the sound. I was living with Bob Carver back then and working in the high end stereo department of an audio and electronics supply store. Bob was building custom tube 30 watt amplifiers back then and I told him I had come to the conclusion that incremental increases in power were not going to be enough, so I wanted to build a minimum 500 watt amp. Bob was aghast and tried to talk me out of it. But I purchased the parts, including a couple dozen RCA 6550 tubes, a 97 pound power transformer, Huge Sangamo computer grade caps, and so forth, and three chassis for it all. Upon seeing the parts. Bob became enthused and we built the amp. It so far exceeded the Mac and my Marantz amps even at moderate power, as they ran out of gas due to the 3db logarithmic problem few seem to understand. Bob then decided to build a company to manufacture such powerful amps, but a transistor version, which became the Phase Linear 700A. Shortly afterward, I built a giant PA system, biamped, and rented it out.

Both Bob and I were probably the first in the world to really hear the music enriched by a large jump in available power as all others were hearing music powered by 150 watts maximum.
    But I knew that more power was really needed just to get the feel of realism of an orchestra. I now have over 6,000 watts and am adding a couple more thousand for my Kappa 9s and kappa 6s, and a subwoofer. I do not use the power for loudness so much as I use it for richness in sound and low distortion, which, as you said, is the real culprit damaging most speakers. I did blow one of my Emits, however.
    cheers
    Dave Ladely in Seattle

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver nordmann sitt eget KRAFTVERK og (minimum) 2 høner 8)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    La oss si at det testes 4 DVD-spillere. To av den ligger i prisklassen 4-6 tusen, en koster 10 tusen, men den siste (ekstremt gode) koster over 70 tusen. Hvordan skal man sette karrakterene her, når karakteren alltid settes med pris som utaganspunkt. Spilleren til 70 tusen ville vært den beste, men på grunn av prisen får den kun 3 poeng. Det går ikke, og det skjønner du om du legger godviljen til. Derfor settes High-End karrakteren.
    Joda, men jeg mener å ha sett eksempler på at high-end karakteren har blitt tildelt andre produkter enn de ekstremt høyt prisede, så lenge de har vært gode nok ..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om man kunne begynne med at hvis et produkt som utmerker seg veldig godt i forhold til pris i feks: mellomklassen så kunne man definere det produktet som Hi-end i mellomklassen? så da har vi jo et bredere spekter med kanskje en tydeligere definisjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med high end er at det IKKE er middelklasse

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hele poenget med high end er at det IKKE er middelklasse
    Rolls Royce er ROLLS ROYCE, og ikke bmw...? Ingen over - ingen ved siden :wink:

HighEnd = HighEnd

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og da endte vi opp der vi starta..

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Definer high end for meg..

Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    Kan noe definere ett high end stereo annleg for meg.? venter spent nå..jeg skal svare etterpå..
    "High end" er betegnelsen på alle anlegg som selges på qxl.
    Sånn er det bare.

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •