Surround hodetelefoner ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround hodetelefoner ??

Jeg har lest en del om surround hodetelefoner, men aldri fått testet noen slike. Er det noen som har erfaringer med slike 5.1 hodetelefoner ? For oss som har små barn i huset kan dette være et godt alternativ til Night Mode.

Jeg har dog testet med normale stereo hodetelefoner og synes ikke dette fungerer i det hele tatt !

Hvordan kobles slike 5.1 hodetelefoner til forsterkeren ? Kobler en direkte til PRE OUT (jeg har ikke 5.1 utganger på DVD spilleren) ? Problemet da er vel at en ikke kan mute høyttalerne uten at en også muter lyden til hodetelefonene ?? Det virker tungvint å måtte fysisk dra ut høyttalerledningene for hver gang en skal bruke hodetelefonene. Mulig dette har en enkel løsning. Jeg har som sagt ikke testet slike hodetelefoner ! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Surround hodetelefoner ??

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg har lest en del om surround hodetelefoner, men aldri fått testet noen slike. Er det noen som har erfaringer med slike 5.1 hodetelefoner ? For oss som har små barn i huset kan dette være et godt alternativ til Night Mode.

Jeg har dog testet med normale stereo hodetelefoner og synes ikke dette fungerer i det hele tatt !

Hvordan kobles slike 5.1 hodetelefoner til forsterkeren ? Kobler en direkte til PRE OUT (jeg har ikke 5.1 utganger på DVD spilleren) ? Problemet da er vel at en ikke kan mute høyttalerne uten at en også muter lyden til hodetelefonene ?? Det virker tungvint å måtte fysisk dra ut høyttalerledningene for hver gang en skal bruke hodetelefonene. Mulig dette har en enkel løsning. Jeg har som sagt ikke testet slike hodetelefoner ! :shock:

Trodde ikke det fantes jeg :? Åssen klarer de og skape 5.1 i en hodetelefon da :?:

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Trust 751B headset som jeg kjøpte på komplett.no for 395 kr. Den gir bra surroundgjengivelse, men lydkvaliteten er ikke noe å hoppe i været for...Har tidligere koblet fra pre out på min NAD T742 og ja, du må koble av kablene og ja, dette er rimelig tungvindt. Det var derfor jeg kjøpte en DVD spiller med 5.1 ut. Jeg synes ikke lyden fra det headsettet jeg hadde var bra nok, så jeg bestilte heller et godt stereo headsett fra komplett. Bestilte Koss 4AAPRO. Dette koster veil 899.- på komplett. Hvorfor synes du ikke stereo headsett fungerer til film? Du er nok for bortskjemt med 5.1! Heller et godt stereoheadsett enn et surroundheadsett som ikke gir bra nok lyd. Selv headsett opp til 2-3000 kr gir dårligere lyd enn stereoheadsett til rundt 1000 kr. Flere elementer presser ned kvaliteten på elementene. Mitt headsett har titaniumelementer og har et frekvensområde på 10 - 25000 Hz. Ikke at jeg hører noe særlig over 14 000 Hz, men den går temmelig dypt! Driver og spiller inn headsettet og lyden blir bare bedre og bedre. Det som er litt dumt er at dette headsettet er tungt som bly! Veier 505 gram og man blir fort svett i øra. Headsettet er lukket så det demper omgivelseslyd temmelig bra. De får også bedre bass på denne måten. Ulempen er selvsagt klamme ører...Headsettet blir ofte brukt i studio og jeg kan trygt anbefale deg og kjøpe det så sant du har sterke nok nakkemuskler! Vær obs på at headsettet er temmelig tungdrevet. 250 Ohm og 95 dB/mW...Til PC-bruk bør du ha en hodetelefonforsterker i mellom lydkort og headsett. Til reciever bruk duger det mer enn nok.

Mr.Digital Drive hadde et Sony surround headsett til 2 500 kr tror jeg det var, og det ble levert tilbake...Tror du må opp i 5-6000 kr før du får et surroundheadsett som gir samme lydkvalitet som et godt stereoheadsett. Du får heller leve med stereo. Det er ikke så ille! Lydkvalitet er viktig og jeg ofrer heller surroudgjengivelse enn lyden. HiFi-klubben har et Sennheiser headsett til rundt 1000 lappen. Sennheiser HD 555 som har en slags surroundeffekt. Har ikke hørt på de, men du kan sjekke de ut?

http://www.hifiklubben.com/no/produk...on.htm?id=5789

Link til Koss 4aa:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123342&cks=SER

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange å velge i mellom på markedet, men noen fullgod erstatning kan jeg aldri tenke meg at det er heller.
    Men en nødløsning for å kunne se en film uten å vekke ungene og naboen osv. er nok greit nok !

Fant litt forkjellig !

http://www.computerpartner.no/headset_Surround.htm
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124207&cks=SER
    http://www.webactivemagazine.co.uk/p...rdware/1155991
    http://www.xoxide.com/za51suulgahe.html

Mener jeg har sett en tråd her på forumet om det samme emnet, men jeg kunne ikke finne den igjen !

Trustheadsettet ble testet i et Lyd & Bilde for en stund siden også, og fikk egentlig helt grei tilbakemelding !
    Men en erstetning for hjemmekinoen er det nok helt sikkert ikke :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Trodde ikke det fantes jeg :? Åssen klarer de og skape 5.1 i en hodetelefon da :?:
    Enkelt, flere elementer i hver klokke. Disse blir vinklet litt forskjellig og tunet for å"lure" øret til å tro at lyden kommer "bak/på siden" av deg. Det fungerer greit, man hører at ting skjer bak deg, men veldig ofte på bekostning av lydkvalitet. Flere elementer presset sammen i samme klokke må gå på bekostning av lydkvalitet. Tror du må opp i 5000 kr ++ for å få bra nok lyd. De har da ofte egne DTS/DD dekodere i en boks som er koblet til headsettet. Så går det optisk kabel fra boksen bak på DVD spiller. Sony har et slikt et som Mr.Digital Drive hadde, men som han sa ikke var bra nok. Tror det kostet 2-3 000 kr eller rundt der omkring.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Det er mange å velge i mellom på markedet, men noen fullgod erstatning kan jeg aldri tenke meg at det er heller.
    Men en nødløsning for å kunne se en film uten å vekke ungene og naboen osv. er nok greit nok !

Fant litt forkjellig !

http://www.computerpartner.no/headset_Surround.htm
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124207&cks=SER
    http://www.webactivemagazine.co.uk/p...rdware/1155991
    http://www.xoxide.com/za51suulgahe.html

Mener jeg har sett en tråd her på forumet om det samme emnet, men jeg kunne ikke finne den igjen !

Trustheadsettet ble testet i et Lyd & Bilde for en stund siden også, og fikk egentlig helt grei tilbakemelding !
    Men en erstetning for hjemmekinoen er det nok helt sikkert ikke :lol:
    Trust sitt har faktisk veldig bra surroundgjengivelse, men elending lydkvalitet sammenlignet med gode stereoheadset til samme pris. (4- 500 kr). Selvsagt er lyd fra alle 5.1 høyttalerne det beste, men bedre med at godt stereoheadsett en et dårlig 5.1 headsett. Det er tross alt lydkvalitet jeg mener bør komme først! Jeg satt bare og irriterte meg over tynn diskant, overdreven bass boost selv om jeg hørte skudd o.l bak meg osv. Selvsagt savner jeg surroundfølelsen med stereoheadsett, men det jeg har nå har et såpass åpent og nøytralt lydbilde at man nesten ikke trenger surrond! Sinnsyk god stereoperspektiv! Overaskende bra bass på Koss headsettet også! Eneste som kunne vært bedre, var en mer definert mellomtone..Kan jo også lese alle brukererfaringene på Koss 4aa headsettet så ser man fort at dette er er populært headsett med unntak av vekten...TUNGT!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Enkelt, flere elementer i hver klokke. Disse blir vinklet litt forskjellig og tunet for å"lure" øret til å tro at lyden kommer "bak/på siden" av deg. Det fungerer greit, man hører at ting skjer bak deg, men veldig ofte på bekostning av lydkvalitet. Flere elementer presset sammen i samme klokke må gå på bekostning av lydkvalitet. Tror du må opp i 5000 kr ++ for å få bra nok lyd. De har da ofte egne DTS/DD dekodere i en boks som er koblet til headsettet. Så går det optisk kabel fra boksen bak på DVD spiller. Sony har et slikt et som Mr.Digital Drive hadde, men som han sa ikke var bra nok. Tror det kostet 2-3 000 kr eller rundt der omkring.
    Hehe takk Da lerte jeg noe nytt i dag også :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter fullt og helt opp om teorien om et godt Stereo headset framfor et i surround !!
    Kommer faktisk til å handle Koss sitt som du nevner selv

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å ikke bli skuffa med en gang du bruker de...de må spilles inn LENGE før lyden er der! Var ikke helt fornøyd i starten, men nå etter dag 3 begynner det å ligne noe! Tror de må spilles inn i 80-100 timer! Spill de inn på vanlig volum et par dager først, så endel høyere på dag 3. Har akkurat sammelignet Trust med Koss sitt og det er et hav av forskjell! Trust låter tynt og uten substans. Er mye mer punch og trykk og en helt annen diskant i Koss! Nå koster tross alt Koss 4AA dobbelt så mye som Trust sitt, men alikevel...Har også hørt på et Audio Techninca headset som en kompis hadde. Kosta 700 kr. Ikke i nærheten det heller! Koss 4AA blir ofte brukt i radiostudioer, musikere osv da de har et veldig nøytralt lydbilde. Perfekt for mastering osv. Har også lest litt på nettet om trommiser som bruker dette når de spiller inn plater osv da de demper støy utenifra ganske godt. Det eneste som er å trekke på Koss headsettet er tyngden. Det føles nesten som du har et par store høyttalere tredd nedover øra! De er grisetunge! Må ta noen pauser under filmtitting, men noe må man ofre for lydkvaliteten!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar, særlig fra Robert.

Jeg har et stereoheadsett fra Sennheizer til ca kr 1000. Vel er dette headsettet ca 8-10 år gammelt, men jeg tror det er relativt bra kvalitet. Lyden er forsåvidt bra, men det er et eller annet som ikke stemmer i forhold til bildet. Jeg synes det høres kunstig ut nå stemmene kommer rett inn i øret og ikke forfra.

Det virker som jeg ikke vil vinne noe på å kjøpe et 5.1 headsett. Jeg har en kamerat som har kjøpt et slikt for kr 400 på komplett.no (nevnt over), men han sier at lydkvaliteten er skikkelig middels. Han skal dog investere i et headsett til ca 3-400. Det spørs om han blir fornøyd etter det Robert skriver. Jeg gleder meg til å teste dette headsettet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg skuffet....så en hel film i går med Koss headsettet og jeg har fortsatt vondt i ørene...Det er tungt, samt at det er lukket, noe som gjør ørene klamme og det strammer selv om jeg har det på det løsete. Synd, fordi lyden er skikkelig bra! Lyden er en ting, men man skal jo ha det komfortabelt og ikke lide når man ser film. Måtte ta flere pauser under filmen. Rett og slett for å lufte ørene! Da jeg var ferdig med filmen, så jeg at jeg var rød på ørene da jeg kikket meg i speilet etterpå! Trodde faktisk ikke det skulle bli noe problem dette, men det var før jeg testet headsettet over lang tid. Det virket tungt med en gang, men når man har dette på over tid, merker man hvor tungt og klamt det blir. Ser at flere har bemerket dette på komplett. Tror jeg får saste på komfort neste gang og finne et headsett som har like bra lyd. Har sendt returforespørsel til komplett. Var virkelig synd dette, lyden var skikkelig bra, men komforten var ikke der...Jeg får bruke Trust sitt som jeg har gjort før inntill videre. Tror jeg skal høre på det Sennheiser headsettet de har på HiFi klubben. Virker som om de har satset mer på komfort. Forhåpentligvis har det samme lydegenskaper som Koss sitt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Det høres slettes ikke bra ut!
    Kankje jeg må revurdere planene mine litt jeg oxo da!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    :shock:
    Det høres slettes ikke bra ut!
    Kankje jeg må revurdere planene mine litt jeg oxo da!
    Du har ikke bestilt ennå? Ikke sikkert det er noe problem for deg, men det ble det for meg! Jeg er nødt til å ha det komfortabelt når jeg ser film. At ørene blir utsatt for mild totur er ikke comfy for meg! Da hjelper det lite at lyden er bra...synd dette her, må vel ut med returporto til komplett. Porto fram og tilbake..jaja..da har jeg i hvertfall prøvd dem og fått lukte på gode stereohodetelefoner!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony MDR-DS6500 får man til rundt 1700,-. Er det noen bedre på markedet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •