PC koblet til forsterker - Slippe skurring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC koblet til forsterker - Slippe skurring?

Hva må jeg gjøre for å slippe den ekstremt irriterende skurringen som oppstår? Det skurrer med jevne mellomrom, da når lyden på forsterkeren er satt passe høyt. Vil tro at jeg må kjøpe et bedre lydkort og en mye bedre kabel.

Noen med erfaring på området, som kan komme med noen tips?

:evil:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: PC koblet til forsterker - Slippe skurring?

Sitat Opprinnelig postet av tuc
    Hva må jeg gjøre for å slippe den ekstremt irriterende skurringen som oppstår? Det skurrer med jevne mellomrom, da når lyden på forsterkeren er satt passe høyt. Vil tro at jeg må kjøpe et bedre lydkort og en mye bedre kabel.

PC-lyd har vært diskutert her før og konsensusen er at et er best å bruke optisk kabel fra PC til forsterker. Det er en masse støykilder i en PC som gir stort potensiale for støy og brumming. Optisk kabel forbigår alt dette. Har du ikke lydkort med optisk utgang så koster det ikke stort for et nytt. F.eks dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&cks=PRL

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan like greit bruke Coax det er åsså digitalt og helt støyfritt hos meg, jeg bruker kun en billig kabel til 250.- + et soundblaster audigy kort.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, her er noen av mine erfaringer angående pc>HiFi anlegg kobbling.

Har opplevd at maskinvare overvåknings display systemer frontpanel på Asus A7V333 har belastet pc systemet såpass mye, at avspilling av mp3 for eksempel har fått korte skurr/avbrudd med gjevne mellomrom, når prosessoren får 100% arbeidsoppgaver fra resurs krevende prosesser. Vet ikke om det var sånn skurring du mente. Ellers så er de små minijack inngangene man ofte finner på lydkort, ganske så følsomme for maskinerings tolerangsene for de minijack pluggene som benyttes, er det ikke god kontakt, vil man ofte får litt forstyrrelser fra disse.

En annen ting som jeg synes det kan være lett å overse med pc mot musikk anlegg , er at pc mange ganger kan være jordet via nettverks kabler, telefonledninger antenne ledninger osv, noe som kan resultere i mange rare bi effekter og støyproblemer.

Å bruke en optisk kobbling mot stereo/hjemmekino anlegget, kan i mange tilfeller være lurt for å unngå elektrisk kobbling via signalkabler, etter min mening.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor lang kabel bruker du fra PC til forsterkeren? Hvilket lydkort bruker du?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Ulven

Du kan like greit bruke Coax det er åsså digitalt og helt støyfritt hos meg, jeg bruker kun en billig kabel til 250.- + et soundblaster audigy kort.
    Med digitaloverføring via coax-kabel har du ikke eliminert elektrisk kobling mellom PCen og forsterkeren og kan fortsatt være utsatt for f.eks jordløyfer som skaper brumming. Det går som regel bra men med optisk kabel er du helt sikker på at det går bra. Derfor anbefaler jeg optisk isteden.

Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et gammelt SoundBlaster 32 kort. Har i dag strekt en vanlig audiokabel på 3-4 meter. Er villig til å bruke 400-500, om noen har ett eller flere lydkort å henvise til. Og hvor bør jeg kjøpe kabel?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et gammelt SoundBlaster 32 kort. Har i dag strekt en vanlig audiokabel på 3-4 meter. Er villig til å bruke 400-500, om noen har ett eller flere lydkort å henvise til. Og hvor bør jeg kjøpe kabel?
    Visst du vil ha Coax kabel som jeg har så kan du feks kjøpe den hos Clas Olson (som jeg har selv) på side 22 i katalogen med :

artikkelnr 32 - 4015 (5m) til 179.-

Lydkort finner du her http://no.europe.creative.com/shop/product.asp?prod=264

Lykke til.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundblaster 32 har jo ikke digitautgang i det hele tatt! Jeg vil anbefale det Envy 24-baserte kortet som heter Gainward Hollywood@Home, det fungerer utmerket hos meg. Det har optisk digitalutgang, ikke koaksial, men optisk er uansett ikke merkbart forskjellig fra koaks. Iallfall ikke før det blir snakk om virkelig high-end-anlegg.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det samme problemet, men det forsvinner hvis jeg napper ut antenneledningen som går til tv'en fra veggen... :?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg har det samme problemet, men det forsvinner hvis jeg napper ut antenneledningen som går til tv'en fra veggen... :?

Jo men det er nok bare støy som kabelen/kablene slipper gjennom, det eksisterer overhodet ikke støy hos meg med Coax`n min samme om jeg spiller full guffe eller mer :P

Ps ! Fått noen henvendelser buril2000 fra det du vet ?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven

Jo men det er nok bare støy som kabelen/kablene slipper gjennom, det eksisterer overhodet ikke støy hos meg med Coax`n min samme om jeg spiller full guffe eller mer :P

Ps ! Fått noen henvendelser buril2000 fra det du vet ?
    Ikke ennå.
    Regner med at det blir qxl :?
    Takker masse for hjelpen!

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke ennå.
    Regner med at det blir qxl :?
    Takker masse for hjelpen!
    Ikke mye å takke for da, men det er påske nå og litt treig tid sikkert, men jeg la inn mitt på qxl bare for moro og fikk et bud på 550.- noen timer etterpå.(annonsen er jo ikke mer enn ca 30.-) men jeg ville ventet til etter påske var jeg deg anyway :P

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304793&cks=PRL
    Lydkort:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&cks=PRL

Burde komme på under 500,- inkl. frakt og evt. oppkravsgebyr.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt meg et lydkort av typen TerraTec Aureon 5.1. Har installert dette og strukket en kabel fra pc til forsterker (marantz sr 4000). Kan noen være så vennlige å si hvordan jeg går frem nå for å få lyd?
    :?

Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det seriøst ingen som kan hjelpe..?

Jeg får en skurrelyd når jeg trykker på LoopBack (to digital out). Kan det tyde på at jeg er ett steg nærmere?

Har deaktivert det innebygde lydkortet på hovedkortet.

Får ikke aktivert S/P-DIF output i Aureon 5.1 Fun Mixer.

:x

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på det ikke er digitalt signal ut på kortet nå?

Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs:

Utførelse Plugginnkort
    Grensesnittype PCI
    Lydutgang
    Lydmodus 5.1 surround
    DAC databredde 16-bit
    Samplingsfrekvens 48 kHz (maks.)
    Egenskaper Fulldupleksstøtte
    Tilpassede standarder Sound Blaster, MPU-401, DirectSound, DirectSound3D, AC '97, EAX 2.0, EAX 1.0, A3D 1.0, Sensaura3D, Sensaura MacroFX, Sensaura MultiDrive, Sensaura EnvironmentFX, I3DL2, Sound Blaster Pro, Sensaura ZoomFX
    Ekspansjon / Tilkoplinger
    Grensesnitt 1 x lyd - SPDIF-utgang - TOS Link
    1 x lyd - SPDIF-inngang - TOS Link
    3 x lyd - line-out - stereo minijack 3,5 mm
    1 x lyd - line-In - stereo minijack 3,5 mm
    1 x mikrofon - inngang - mono minijack 3,5 mm
    2 x lyd - line-In - 4 pin MPC
    Kompatible spor 1 x PCI

Kan det være forsterkeren min som ikke har støtte for dette da? Jeg har prøvd med "Optical in". Irriterende ass..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres ut som ikke lydkortet er innstallert ritig mht drivere, ettersom ikke SPDIF utgangen kan aktiviseres Aureon 5.1 Fun Mixer.oppsettet.

Du er sikker på at pci kortet sitter riktig og dypt nok i pci slotten , så alle kontaktene er i orden... (sikkert et dumt spørsmål, men har hjulpet den del pc eiere opp i gjennom, og det kan være problemer med så enkle ting av og til.)

Har ikke vært borte i gjeldende kort, men har har benyttet zoltrix, creative, og andre lydkort kort med koaxial spdif out, og der er det av og til en instillign av fase for det digitale signalet, og hvis den står feil , blir resultatet bare støy.

Optisk digital overføring vil vel ikke ha det samme fase problemet, og hvis det er optisk overføring til forsterkeren du benytter, er det første du burde sjekke etter at kortet og driverene er riktig installert, at det er synlig rødt lys på fiberkabelen inn til forsterkeren, og at nummer for valgt digital inngang stemmer. Ikke alle digital innganger er like flinke til å oppdage og stille seg inn på et digital signal heller, og da kan det lønne seg foreta en omstart av utstyret, så det kan resette seg og ta fatt på oppgaven.

Ellers så har jeg hatt problemer med et TERRATEC tv kort en gang, der lyden forsvant med jevne mellomrom. dette viste seg var pga driverene på en eller annen måte "koliderte" med Norton Antivirus 2004 innstallasjonen. :shock:
    ¨
    Slike feil er det ikke så lett å oppdage selv, men søker man litt rundt på nettet, og det er ganske vanlige komponenter man benytter, er de ofte noen som har svarene på feilen klart for seg der... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •