nettfilter!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: nettfilter!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nettfilter!!

Hvor stor effekt har det,og hvor mye er ett nettfilter verdt?

PÅ forhånd takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å svare deg litt kryptisk, et nettfilter er i hifi-verdenen et filter som skal filtrere bort 50Hz. Hva det bør koste er avhengig av hvor bra det gjør akkurat det. Enda en av mine kjepphester som jeg synes er veldig unødvendige...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et nettfilter er i hifi-verdenen et filter som skal filtrere bort 50Hz
    Hva mener du med det? Høres veldig merkelig ut i mine ører

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener sikkert å filtrere bort 50 hz brummet fra strømnettet som alltid er tilgjengelig i mer eller mindre grad så lenge det er koblet til nettopp strømnettet. Å filtrere bort 50hz i selve frekvensgjenngivelesen er jo bare tåpelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu

Hva mener du med det? Høres veldig merkelig ut i mine ører
    Jeg mener naturligvis som Whopass presiserer bærebølga til strømnettet... Beklager at det ikke gikk klart frem, regna bare dette som elementært... =P

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømnette har en bærebølge på 50Hz. Det er ikke ønskelig med forstyrrende signaler på andre frekvenser. Støyen ligger ofte på langt høyere frekvenser gjerne 1kHz og oppover. Persolig har jeg lite tro på bare filter. Det eneste som hjelper er i kombinasjon med skilletrafo. Nettet etter trafonen er ikke i fysisk kontakt med den andre siden.

Noe som gir null jordfeil.
    Ingen forstyrrende svingninger foruten det som måtte lages av komponentene som er tilkyttet det "nye" nette.

Om det har noen bruksverdi å kjøpe filter og skilletrafo er en annen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det har noen nytteverdi? Ja, om det har verdi for alle? Nei. Man hører faktisk en forskjell, ikke så veldig stor men den er der. Det er forøvrig forskjellig fra hus til hus hvor nyttig det er.

Geir Tømmervik var i det pratsomme hjørnet når jeg var innom Oslo hifi center her en dag. Han fortalte at de hadde solgt nettfilter, av den billigste typen, for 2 mill tilsammen. Når de koster mellom 1400-2000 kr (avhengig av antall støpsler) så blir det jo et par stykker!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støydempingstrafo er det som hjelper for lyden. er innebygd i min forsterker, og det er totalt stille når det skal være det. må skru volum nesten til max før jeg i det hele tatt hører noen susing..
    nettfilter renser vel ikke strømmen så mye, det er vel hovedsaklig for å beskytte utstyret mot de største svingninger i strømmen..

hmm... det fins kanskje flere typer nettfilter.....

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins både overspenningsvern og filter. Et filter skal gjerne fjerne støy i tillegg til å beskytte mot spenningshopp. Det fins også filterkabler, som jeg antar ikke verner noe særlig mot spenningshopp. (Se f.eks. Supra på Eltek.)

Støyen varierer som sagt på hva annet du har i huset og på samme sikringskurs. Billige dimmere, f.eks., er en av de verste støykildene.

-Audun

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min daværende klasse A forsterker med 1kv trafo og 120.000uf i forsyningen spilte MYE bedre med et nettfilter fra Norsk Audio Teknik og da dette bare koster 500,- har det været mitt største hifi kupp. Selv kona hørte stor forskjell og det sier ikke lite altså ! Nu anbefales dette filter bare til forsterkere med den størrelse strømforsyning, der er ingen forskjell på i lyden på mindre seriøse forsterkere. Så altså, har du en hjemmekino receiver eller "liten" forsterker er der ikke vits i å kjøbe det.
    Nu har jeg skiftet til Thule IA350B der har samme store forsyning, men jeg har ikke testet den uten filter, kan komme tilbake til dette senere...
    Niels.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i Sverige i går, og så et sånt mellomstykke til å plugge i veggen, som det sto "overspennigsvern" på, til 295 SEK. virket ikke som verdensbeste kvalitet, men kan det ha noe som helst for seg å kjøpe en slik?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg har ved computer er en MGE fra UPS Systems, den kjøbte jeg hos min IT gutt, den kostet vel ca. 295,-. Den har en 25000 Euro garanti for tilsluttet utstyr, men om de betaler vet jeg ikke ......, har den bare som en liten form for garanti, den er vel bedre enn ingenting. Der er 5 uttak på den samt 1 telefon linje.
    Niels.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson har overspenningsvern med og uten støyfilter. Med filter koster 269 og uten filter koster fra 59 til 139, avhengig av antall uttak og antall beskyttelses-komponenter.

De har også med beskyttelse for telefonlinje og tv-antenne.

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må komme med oppdatering rundt mitt nettfilter fra LCAudio jeg pratet om i sted. Jeg har nu tatt det fra min Thule og den protesterte ikke, faktisk har mellomtonen blitt bedre og jeg har litt mere dynamikk uten filtret i dette tilfælde. Så, prøv dere frem...., noen ganger funker det, andre ganger ikke.
    Niels

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •