Er musikk bare stereo? Og litt om anbefalinger...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er musikk bare stereo? Og litt om anbefalinger...

Når man fra tid til annen leser om anbefalinger av receivere, høyttalere og annet utstyr, så legger man merke til at den omtalte gjenstanden blir beskrevet som veldig musikalsk eller totalt uegnet til musikk.

Saken er den at for det første så kan jeg ikke tro at alle de menneskene som beskriver f.eks Marantz'er som utrolig musikalske virkelig kan ha hørt nok til å uttale seg så bastant, men snarere kanskje har lest det så mange ganger at det blir en sannhet. ( For all del, det stemmer sikkert). Jeg mener ikke at det er galt å anbefale eller veilede på grunnlag av noe man kun har lest. Vedkommende som spør er jo bare ute etter et svar som er så "riktig " som mulig. Om den som svarer har hørt, hørt eller lest, er ofte uvesentlig. Men poenget er at de musikalske egenskapene til f.eks Marantz vs. H/K kan virke noe overdrevet når tilsynelatene "alle" har hørt den "enorme" forskjellen.

For det andre så virker det på meg som om noen snakker utelukkende om stereo når det er snakk om utstyrets evne til å gjengi musikk. Mens andre snakker om all musikk, både to og flerkanals. F.eks H/K sitt rykte (stemmer sikkert det også) for å være crap når det kjøres i stereo. Ergo uegnet til musikk. Eller?
    Er den da automatisk ubrukelig i 5.1 til musikk også? For meg er den forskjellen veldig betyningsfull da jeg benytter anlegget uhyre sjeldent i stereo, og da gjerne MP3 - i fylla, men hører ofte på konserter i 5.1.

Jeg har en følelse av at noen fakta blir litt tøyd ut i forskjellige retninger p.g.a. begrepsforvirring. Og at velmenende veiledning derfor av og til bommer litt. Ingen bør avstå fra å gi synspunkter, på noe som helst, på bakgrunn av det jeg har skrevet; jeg bare lufter en tanke basert på en vag følelse.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interressant innlegg, t-vs. Og sikkert på sin plass.

Det er klart at dersom man har hørt en ting mange nok ganger, eller lest det, har det lett for å bli tatt for en sannhet. Derfor syns jeg ofte at det er viktig å lytte til råd av folk som faktisk har "hørt det" og ikke bare "hørt/lest det", hvis du skjønner hva jeg mener..... :wink:

Du nevner Marantz og H/K. Gode eksempler! Og det finnes mange flere. Dette kan du godt strekke videre. Teoretisk sett (i følge SVS) skal fronthøytalere stilles til SMALL i hjemmekino. Her på forumet er det flere av oss som opplever at vi faktisk foretrekker det motsatt vei. Og slik skal det være. Musikk og film skal være subjektivt, og det skal være lov å like noe selv om "ekspertisen/forståsegpåerne" sier noe annet.

Jeg har respekt for folk som står for det de mener, og ikke bare blir dratt med fordi "alle" andre mener det samme. Ta en litt absurd parallell; Jeg har en kamerat som er fan av Plymouth Argyle. Et lite engelsk fotball-lag de aller færreste har hørt om. Men han elsker de, og er et helt klart motstykke til eksempelvis ManU, som mange ble fan av fordi Ole Gunnar Solskjær spillte der. Og nå som han er skadet, så er de ikke så fan mere... :?

Så, dersom du mener at kombinasjonen H/K og Cerwin Vega gir deg gåsehud hver gang du spiller musikk eller ser en film, så er det riktig for deg. Og jeg respekterer det. Men er ikke nødvendigvis enig..... :wink: :wink:

Selv om de forskjellige produkter har forskjellige styrker og svakheter i kraft av sine egenskaper. Eksempelvis vil det etter min egenopplevde mening være dumt å anbefale et par med slanke System Audio-høytalere til en som kun spiller techno og nettopp er ferdig med dundrebass fra sin 1989 Ford Sierra.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke blitt mere enig...... når noe får hype nok er det bra..... spessiellt hvis det skrives av den rette personen (her på forumet også....)

Jeg har alltid likt lyden fra CV, altså farget bass. Den skrikende diskanten kunne jeg forøvrig klart meg uten. Men med litt effekt på de forsvinner noe av denne da det som oftest kommer av forsterkerforvrengning.... :idea: Hva forsterkere angår har jeg sett på film med både det ene og det andre av forsterkere. Har riktignok til gode å høre et high-end oppsett, men om det gir meg noe mer glede tviler jeg sterkt på. Budsjettet er vel stort sett det som setter grensen hos de fleste av oss. I tillegg til musikksmak som OFTE er en avgjørende faktor på HT valg.

Blindtester er geniale!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et lite tillegg så kan det jo nevnes at i testene til audioholics så scorer H/K 130 full pott, fem stjerner, i "2 channel performance", mens Yamaha RX-V2500 scorer 4,5.

Ikke det at man kan helt uten videre sammenligne Marantz og Yamaha, og "loven" som sier at Marantz spiller best svekkes sikkert ikke av at Yamaha ikke får fullt hus.

Men det kan ikke stikkes under en stol at Yamaha sine receivere har en meget høy stjerne i endel audiofile kretser.
    Det er også fullt mulig at prisen og dertil tilhørende forventninger spiller inn når karakterene skal dele ut

Jeg har ingenting imot Marantz eller H/K eller noen andre merker, men siden jeg tilfeldigvis nevnte akkurat de i det første innlegget så bruker jeg det som eksempler her også. Poenget er at "the word" kan bli litt vel sterkt i forhold til hva det er grunnlag for.

http://www.audioholics.com/productre...00review07.php

http://www.audioholics.com/productre.../HKAVR130.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •