Euphonia i surround - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    poenget er at den effektkrevende delen av en høytaler er å finne i bassområdet. en diskant bruker serdeles lite av den effekten. bruker man feks en 600w forsterker så forsyner bassen seg av 80-90 % av effekten, mens resten går til mellomtone diskant. når du triamper så gir du diskanten 170w, mellomtonen 170w og bassen 170w. hadde disse effektene vert samlet i en forsterker på 510w så ville bassen fått mye mer effekt å boltre seg med. så man får effekt av å bi-triampe, men ikke i nærheten av å ha en kraftigere forsterker.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen. Alltid hyggelig når folk som har peiling tar seg tid til å mate meg med teskje. Men i AVC sitt tilfelle da. Blir det et misforhold mellom bass og mellomtone/diskant? Jeg tenker på at bassen får 1/3 av effekten inn når den helst ville hatt 80-90 % liksom?
    Slik lydbilde er for meg nå er bassen for dominant til tider (rommet og plassering av høytalere for nærme bakvegg er dessverre uungåelig foreløpig), og jeg forventer at romkorrigeringen skal slanke den når jeg får gjort det. Men jeg tar det som et tegn på at bassen får nok effekt. Hvis jeg hypotetisk sett kunne ha tweaka forholdet bedre så ville kanskje forsterkeren starte og stoppe bevegelsene i basselementene bedre, og skape mer presis og godere bassgjengivelse? Er dette riktig forstått?
    Men uansett så er vel triamping det beste valget for meg? Er vel ikke slik at jeg burde biampe isteden?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan oppfører de seg når du watter godt opp? er der kontroll? scenebilde kræsjer ikke sammen etc? eller holder den folket på plass på scenen?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tri-amping er det beste for deg så lenge du har de ledige kanalene. du vil ikke få noen missmatch mellom kanalene dine. du kunne evt bi-ampe alle kanalene, men har du små høytalere bak er det ikke den helt store vitsen egentlig.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare kjørt triamping på fronten. Har ikke prøvd noe mindre. Er veldig fornøyd med lyden (har jeg noe valg? hehe). Blir vel litt farget av å selvretferdighet hvis dere skjønner hva jeg mener. I forhold til mine gamle Dali 909 var dette en åpenbaring! Mye åpnere lyd, mer detaljer... holografi (ikke le!) Forventer bedre lyd etter romkorreksjon som jeg får gjort etterhvert.

Koblet inn AS2 og kjørte Minority Report istad. Den scenen hvor de bruker den pulse pistolen... Det var helt sjukt! Som å bli truffet av et tog! Den må vist også korrigeres ned en del.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelet med to 300w forsterkere kontra en 600w illustrerer etter min mening bare noe av Biamping, Triamping mulighetene og litt av problematikken rundt dette.

Hoved poenget jeg ser med å benytte forskjellige frittstående effekt forsterkere med å jobbe mot de forskjellige frekvens enhetene i høytaleren eller de forskjellige kanaler i hjemmekinoen, er nettop den stor forskjellen det er i behovet for watt i bass, melomtone og diskant, og hvor man hører forvrengning og forstyrrelser i lydbildet mest.

Et bass system kan fint slippe unna og høres velkontrollert og bra ut selv med noen % forvrengning, mens samme % forvrengning og ulineæritet opp i mellomtone og diskant vil høres meget ødleggende og forstyrrende ut.

Tar man med at en godt konstruert 300 watt i 8 ohm effekt forsterker fint kan "gruse" en annen 600w i 8 ohm konstruksjon, med at den kan levere varene med lave impedanser og store faseforskyvninger ol. så er ikke 600W kontra to 300W så likefrem som man kan få inntrykk av, selv om eksempelet var en glimrende illustrasjon på noe av dimmensjonerings problematikken når man fordeler oppgavene på flere forsterkere.
    Tar man med at forvrengningen ut av en audio effekt forsterker ofte øker med økt belastning, og forstår litt om at dimmensjonen av strømforyningen og at utgangstrinnene i effekt forsterkeren får den strømmen de trenger når musikk signalet krever det, ser man vel ganske snart at det kan være lurt å skille ut og ha separate stømforsyninger og effekt forsterkere på de forskjellige høytaler elementene. Trekker man Bi / Tri amping prinsippet et lite skritt videre og ser på forskjellige effekt forsterker konstruksjoner og arbeidsprinsipper i.h.t klang karakter osv, kan kombinasjonen Rør konstruksjon med den litt varme klangen i mellomtone og diskant på lag med strømsterke transistor watt for å flytte luft i bassen, ser man vel litt mer av de mulighetene og gevinstene som ligger i å drive høytalere med forskjellige effekt forsterkere, og ikke bare tenke oppgitte forsterker watt.

Forskjellige høytalere og konstruksjoner byr på forskjellige utfordringer med fasevinkler og frekvens/impedans kurver osv. så noe fasit finnes vel ikke for forsterker størrelser og bi-tri amping. Forskjeller i bassrespons som kommer av forhold i lytterom og høytalerplassering, er også faktorer som spiller inn, så det gjelder vel her som så mange andre steder innefor hifi, lyd og bilde verdenen, at det er ørene, øynene og lommeboken som bestemmer (og kankje kona...), og man må fort inngå noen kompromiss for å få til et vellydende anlegg som er til å betale og leve med.

Kombinasjonen tri amping med å bruke 6 av A1XV sine utgangs forsterkerene mot fronthøytalerene kan helt sikkert fungere glimrende hvis man ikke trenger mer effekt og ikke har notorisk vanskelige høytalere som effektmessig og inbyrdes lar seg hørbart negativt påvirke gjennom den felles strømfosryningen som driver alle de 10 effektforsterkerene i A1XV.

En av de store fordelene med A1XV er vel nettop fleksibiliteten og tilpasnings mulighetene man har med å også kunne benytte eksterne effektforsterkere i tilegg til de kraftresursene som ligger i A1XV forsterkeren og muligheten til å justere og tune lyden selv om eksterne effektforsterker komponenter tilfører ulineæriteter i nivået osv.
    Dette kan man med andre ord ta når man måtte ønske det, har råd og lyst til å eksprimentere videre med å isolere effekthungrige bass områder og avslørende mellomtone og diskant områder. Ikke et enten eller, men et både og oppsett med andre ord.

Ikke sikkert man sysnes man strengt tatt trenger noe sterkere og mer overbevisende lydopplevelse enn å få følelsen av at man blir tuffet av toget når lydeffektene bryter løs i filmen.

Testet selv ut de to 600W interne digital effekt forsterkerene som sitter i de nyervervede subwooferene med 12" elementer jeg fikk før i helgen, på noe av lydeffektene i ringenes herre trilogien. Fikk følelsen av både å bli truffet og overkjørt av toget når Gandalf sloss med en Balrog og trappene faller sammen litt tidligere i kampen. Den "trappe" senen hvor Frodo og Aragorn vipper trappa for å komme over, var noe av det som det ble mest orden på når subwooferene tok over for den jobben Dali 810 frontene jeg benytter i hjemmekinoen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke som regel også for store effektkrav i bassen som fører til forvrenging, og dette kan gi utslag ved at forsterkeren "sprenger" diskantelementet? Ved biamping vil man i så måte være sikret om man skulle være uheldig (for eksempel om man inviterer barbarer på fest).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    isåfall hjelper vel bi-wireing noe vell?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •