Spesiell låt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38

Tråd: Spesiell låt

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spesiell låt

Enkelte låter drar frem morsomme egenskaper i stereoen. Superdyp bass, veldig god atmosfære, 3d-effekt, eller annet.
    Hør f.eks. tracy chapman's wedding song...
    eller Linkin park, med "Krwlng".....

Noen som vet om noen andre "spesielle" låter til testing?

(har dette vært nevnt før?) :?:

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iogmed at jeg liker drum'n'bass, så er det lett å teste en høytaler.. (evt slite ut.. :shock: )

Spesielt mye driv er det i : Raserblade - The organism.

Har du bassreflekser der, så kan du blåse ut lys. 8) (går iallefall hos meg)

Ellers er en god innspilling med klassisk ganske talende om høytalerens egenskaper.

.. men hva i alle mener du med 3D-effekt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spesiell låt

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Enkelte låter drar frem morsomme egenskaper i stereoen. Superdyp bass, veldig god atmosfære, 3d-effekt, eller annet.
    Hør f.eks. tracy chapman's wedding song...
    eller Linkin park, med "Krwlng".....

Noen som vet om noen andre "spesielle" låter til testing?

(har dette vært nevnt før?) :?:
    Hmmm... mulig dette er litt på siden, siden du hovedsaklig spør om det oldisene kaller "populærmusikk". Jeg har et tips på den klassiske siden, som man ihvertfall kan få tak i gjennom amazon:
    Gustav Holst:"The Planets" i Deccas innspilling fra 1987 med Montreal Symphony Orchestra er en referanse og en prøvelse på kvaliteten i mange anlegg. Dette verket bruker hele dynamikkområdet og hele frekvensområdet og kan derfor svært gjerne brukes til testing (noe jeg også gjør når noe skal testes).

Det er i den senere tid gjort flere opptak av samme verk, og denne artikkelen sier noe om flere innspillinger som jeg ikke kjenner til, men som kan være vel så bra.

Uansett: Holsts "The Planets" er et klassisk mesterverk som inneholder stemninger på en måte jeg ikke har hørt noe annet sted. Så både kvaliteten på lyden og musikken i seg selv er å anbefale.

Ellers kan jeg nevne ekstrem-stereo-sporet "get your filthy hands off my desert" fra Pink Floyds "The Final Cut". Her går det fra svært stille til svært høyt på kort tid ( :shock: ikke skru opp for høyt første gangen du hører dette sporet, det kan bli vel tøft på slutten)

Er du ute etter stemninger, kan jeg anbefale den akustiske, lett new age-inspirerte Andreas VollenWeiders "Book of Roses"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. men hva i alle mener du med 3D-effekt?
    Vel, på wedding song, når gitaren kommer inn, høres det ut som den kommer fra et helt annet sted enn høyttalerne. nesten som om den kommer bak meg, og "glir" mot fronten...
    (snakker om stereo, selvsagt)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig dette er litt på siden, siden du hovedsaklig spør om det oldisene kaller "populærmusikk".
    Neida, spør ikke om noen spesiell sjanger. kategorien er bare tilfeldig for de låtene jeg nevnte. det må gjerne være jodling, joiking, rap, slurva, bøtteorkester...

En annen låt, Evanescence med "bring me to life" er ganske kul å høre på, koringen i refrenget høres ut som det er noen som står utenfor veggen og synger..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spesiell låt

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Uansett: Holsts "The Planets" er et klassisk mesterverk som inneholder stemninger på en måte jeg ikke har hørt noe annet sted. Så både kvaliteten på lyden og musikken i seg selv er å anbefale.
    Helt enig roffe. Det er en høydare. Bruker den selv som demo plate i musikk anlegget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten Harkets wil seed er også meget bra...
    Og selvfølgelig Dire S.
    Unni Wilhelmsen
    Dido

Og litt stilig er det med MTV unplugged cd'ene... det gir stemning det... Lenge leve HIFI

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    "Amused to death" med Roger Waters er det nærmeste jeg har kommet surround med 2 høyttalere.Er innspilt med noe som heter Q-Sound.
    Når det gjelder dypbass er det Marcus Miller's M2 som gjelder hos
    meg pluss enkelte spor på Stage Dolls samlecd'en som kom i fjor.
    Sjekk ut spor 14 på cd 2.Bra test for subben. 8)

AE

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "All is full of love" med Bjørk ! Utrolig fin detaljert lyd, og ikke minst en pervers bass. Lar du ei dame med kjole stå foran subwooferen din, mens denne sangen spiller, blir kjolen hennes blåst over hodet...
    Spill ikke denne sangen etter at du har tatt på deg "nissedrakten" med løsskegg og det hele, heller ikke når du har tent stearinlysene, da vil stearinen bli blåst opp etter veggene, mens du sitter der med et feit glis, stearin som renner nedover kinnene og løsskegget som henger i luften. Og er du dristig til å "guffe" opp volumet, kan du si hade til kolleksjonen av glasser og porselen, om du skulle ha et slikt skap stå i samme rom... :lol:

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Azzido Da Bass med "Dooms Night" kan, med riktig utstyr, "blåse ut" en glødepære. Det samme gjelder for de fleste låtene på Pink Floyds "Final Cut".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The Crucible" av White Willow er en fin testlåt, ettersom den er såpass variert. Jeg bruker også Mussorgskys "A Night On Bald Mountain" og "For To End Yet Again" med Arcturus.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom akkurat på en ...
    Dead skin mask med Slayer, fra albumet seasons in the abyss.
    litt ut i sangen er det en ekkel stemme som sier" Hello" flere ganger, og hver gang høres det ut som det kommer fra en bestemt retning, bortsett fra fronten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Crystal Method har et album fra 98' eller 99' som heter "Vegas". Der finnes kun "rene" spor med bass ned mot 10 Hz. Anbefales for å teste anlegget!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yannz
    Har du bassreflekser der, så kan du blåse ut lys. 8) (går iallefall hos meg)
    Går ikke det er rørene feil og for tykke, det er en god test for nylig
    fullførte bassreflex DIY ting.......

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeh skvetter like jævlig hver gang "latteren" på Pink floyds "Shine on u crazy diamond" dukker opp

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har anlegg som kan gjengi Telarc-innspillingen av Tchaikovskis 1812-overture, kanonene med troverdighet? De er spilt inn med ekte kanoner, og hvert smell er unikt, det kommer ikke samme smell to ganger. Den nedre grensefrekvensen i den innspillingen er på ca 5 Hz, og dynamikken er utrolig!!! Dessuten er jo stykket svært bra, selvom det ikke slår musikaliteten i Sonys innspilling fra 1965.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeh skvetter like jævlig hver gang "latteren" på Pink floyds "Shine on u crazy diamond" dukker opp :)

Hehe..enig.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Noen som har anlegg som kan gjengi Telarc-innspillingen av Tchaikovskis 1812-overture, kanonene med troverdighet? De er spilt inn med ekte kanoner, og hvert smell er unikt, det kommer ikke samme smell to ganger. Den nedre grensefrekvensen i den innspillingen er på ca 5 Hz, og dynamikken er utrolig!!! Dessuten er jo stykket svært bra, selvom det ikke slår musikaliteten i Sonys innspilling fra 1965.
    Hørtes rått ut og vekket "må ha"-innstinktet i meg. En CD du kan anbefale med dette sporet på?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-en er utgitt av Telarc, ikke det letteste å få tak i, men det lar seg gjøre. Den heter Tchaikovski 1812 Overture, og er spilt inn med Eric Kunsell og Cincinati Pop Orchestra om jeg ikke husker helt feil. Den er spilt inn med masse rått utstyr, og det står et eget kapittel om utstyret, et om innspillingsprosessen og et om selve musikkstykket i coveret.

Solberg HiFi i Sarpsborg hadde Telarc-cd-er en stund, men jeg har ikke vært der i det siste, så jeg vet ikke om de har det fortsatt.

De har også gitt ut en plate som heter The Great Fantasy Adventure Albume, med masse "hårete" innspillinger av forskjellig kjent fillmusikk. Kan nevne T2, Jurassic park (med tidenes T-rex rap etter at den har tygget i seg ei geit), Conan og masse mer kult.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telarc er lett å få tak i. Bare å kjøpe fra siden til distributøren. www.naxos.no

Den nevnte Tchaikovsky: 1812 Overture er derimot vannskeligere å få fatt i. Men det har kommet en ny utgave som finnes i både 2 kanals og flerkanals SACD og DVD-Audio. Tror også den finnes med DTS lyd. Har fått strålende kritikk og er regnet som bedre enn orginalen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •