Bytte ut høytalere på sony-anlegg...? (vær overbærende :P )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut høytalere på sony-anlegg...? (vær overbærende :P )

For litt siden blåste jeg alle pengene mine på et sony-anlegg fra elkjøp...Og det spiller faktisk ganske kraftig, men jeg vil kanskje bytte ut høytalerene mine. Bake på anlegget står det 8w og 50/60 hertz, i tillegg står det sony compact disc deck receiver... Betyr det at jeg kan sette på to nye høytalere så lenge de er under 80 watt eller? :?
    Jeg er helt ny på sånt! (og det merkes nok :P )Eller betyr det at viss høytalerene er under 80 watt så går de til helvete? Jeg vil gjerne få maks ut av anlegget!!Har dere noen anbefalinger til høytalere? (Gjerne litt store kasser så jeg kan få fylt opp rommet mitt litt )

Mhv Erling

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med 80watt 50/60Hz osv. betyr at anlegget trekker 80watt fra nettet det. Men det sier nok ikke så mye om hvor mye forsterkeren yter da.

Hvis -og nå sier jeg hvis- forsterkeren hadde vært på, la oss si 2*80watt, så betyr ikke det at høytalere på mindre watt går til helvette om du bruker det. Det kommer helt an på hvor høyt du spiller osv.

Å kjøpe nye høytalere til ett komplett/mini-anlegg (for jeg regner med det er det det er snak om her nå?) så vil det fungere, men noen bra løsning blir det neppe. Og du ønsker store høytalere, du er vel i rette alderen for det tipper jeg, men du må huske på at en liten forsterker som du finner i slike kompakt-anlegg ikke er nok til å drive ett par store høytalere skikkelig. Og det er dessuten mye lettere å "drepe" ett par høytalere med en forsterker som er for liten, enn med en som er for stor. Håper du skjønner hva jeg prøver å si deg her nå.

Uansett da, du vil kunne bruke andre større høytalere på dette anlegget ja. Men spiller du veldig høyt, spørs det hvor lenge det holder da. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jeg kjøpe en forsterker og koble til anlegget da?
    Har jeg for liten forsterker for å drive f. eks. sånne her?
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107620&cks=PRL
    eller
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303954&cks=PRL
    eller
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303948&cks=PRL

Håper jeg ikke stiller for mange dumme spørsmål her, men det trossalt litt mye å blåse en tusing på noe som går til helvete etter noen uker! :shock:
    En annen ting; På anlegget er det en sånn scart utgang framme og en gul video-utgang bake, kan jeg koble den til TV'en slik at høytalerene spiller når jeg ser på film, TV eller spiller??

Newcomer ketil torset sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et anlegg alla det du har, og jeg byttet til større høytalere etter en stund, det gikk fint det men som jan a m sier for store høytalere er ikke å anbefale.

Om du kan ha tv og spill lyd på anlegget kommer an på hvilke tilkoblingsmuligheter du har bakpå forsterker.

For tv lyd på anlegget bruker du en scart adapter som kan svitshes mellom ut og inn signal, denne setter du bak i tv`n og svitsher på ut. så tar du en stereo kabel fra denne til lyd ingagene på forsterker.

Håper du forstår hva jeg mener, all denne koblingen kan hvere forvirrende. Du får prøve deg litt fram :wink: lykke til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erling
    kan jeg kjøpe en forsterker og koble til anlegget da?
    Har jeg for liten forsterker for å drive f. eks. sånne her?
    eller
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303954&cks=PRL
    eller
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303948&cks=PRL

Håper jeg ikke stiller for mange dumme spørsmål her, men det trossalt litt mye å blåse en tusing på noe som går til helvete etter noen uker! :shock:
    En annen ting; På anlegget er det en sånn scart utgang framme og en gul video-utgang bake, kan jeg koble den til TV'en slik at høytalerene spiller når jeg ser på film, TV eller spiller??
    Ok, du kan som sagt bruke andre høytalere. Nå vet jeg faktisk om ett par stykker (brødre), som bruker ett par eltax millenium 500 på ett slikt kompakt anlegg. Men jeg har aldri hørt de spille særlig høyt med det. Men hvis du klarer å passe på at du ikke har forvrengning i lyden når du spiller, burde det gå helt greit med f.eks. ett par eltax 500. (det var bare ett eksempel altså, jeg sier ikke at det er ett bedre valg enn noe annet) :wink:

Når det gjelder scart inngangen på spilleren din, antar jeg det bare er å koble en dvd-spiller til der -med scart såklart- også tar du videosignalet ut fra baksiden av anlegget og inn i tv´en. Men sjekk med manualen til spilleren din først du, for jeg er absolutt ikke sikker på det her da. Ok? Har du manualen enda?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om du kunne nevnt modell betegnelsen også på Sony anlegget du har!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjetter egentlig på at det anlegget er veldig "skreddersydd". Dvs at forsterker matcher høyttalere og kanskje litt prosessering også. Slik at gevinsten på å bytte ut høyttalere er minimal.

Lev heller med det som d er og kjøp et mer ordentlig komponent-anlegg når pengene strekker til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hva som menes med forvrengning?
    Kjekt med mye respons Skal dra på elkjøp og skaffe meg noen sånn kabler nå til uka! Men er det ingen som vet om jeg kan koble en forsterker på anlegget?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å koble en efektforsterker på anlegget tviler jeg på at er mulig, for og gjøre dette må du ha preout bakpå den du har nå, dette er seks vanlige tilkoblinger allà stereo kontakter bare at dette er for 5.1, en for hver kanal altså. Disse sender signal ut ifra forsterkeren din til eventuelle efektforsterkere.

Og så vidt jeg husker hvar det ikke det på det anlegget jeg hadde.

det er mulig du har main in da, dette er det motsatte av preout, det er altså inganger for signalkilder som dvd, spill og tv. her kan du koble in TV`n eller spill konsollen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forvrengning kan du lese om her

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9558

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det for slags sony anlegg du har Erling? Er det stereo eller sourond? Kan du si oss hva det heter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med den lokale "lyd-geeken" (I positiv forstand) Og han sier at det ikke går ann med forsterker og at jeg like godt kan kjøpe meg et skikkelig anlegg! Og det er nøyaktig det jeg har tenkt å gjøre Bar for å avslutte posten: Ser dette ut som en grei surroun pakke?
    Receiver:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124254&cks=PRL
    Senter-høytaler:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107623&cks=PRL
    Front-høytalere:
    Bak-høytalere:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107626&cks=PRL

Har ikke bestemt meg for sub enda... Men siden jeg skal ha anlegget ovenfor kan det hende jeg bestiller millenium 500 høytalerene så fort jeg får råd bare for å prøve :P

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert mye moro i forhold til prisen, men tror du komer til å ha lyst til å oppgradere om en stund... :wink:

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Men det sier nok ikke så mye om hvor mye forsterkeren yter da.
    :
    Må ikke forvirre ham nå... Det har "litt" å si. 80W - og det er jo totalt, sammen med CD-spilleren (15-20W?).
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo tittet litt på www.surround.no også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    Må ikke forvirre ham nå... Det har "litt" å si. 80W - og det er jo totalt, sammen med CD-spilleren (15-20W?).
    :
    :wink:

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vik's
    :
    :wink:
    Ja-ja.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •