Plassering av høyttalere og bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalere og bass

Tenkte jeg skulle dele noen tanker med dere her i dag etter at jeg nå har brukt formiddagen på å teste litt høyttalerplassering. Når jeg fikk høyttalerne for en tid tilbake satt jeg de egentlig opp der de passet best, og ikke gjort noe med det siden. Har jo lest en haug med ganger at plassering kan gjøre underverker, men har liksom aldri giddet. Men i dag gjorde jeg, og jeg kan ikke si jeg angrer.

Det jeg har gjorde var å fyre opp Eric Clapton - Live on tour 2001-dvden og satt igang med å prøve forskjellige plasseringer. Da fikk jeg meg egentlig en liten overaskelse. Plasseringen ble 30-40cm ut fra bakveggen, og noe vinklet inn mot sweetspot. Jeg skal ikke prøve å forklare med avanserte ord, for jeg har igrunn ikke snøring. :wink: Men for å si det med mine egne ord, plutselig satt bassen der. Plutselig kunne jeg høre bassgitaren godt, og musikken ble med en gang ganske så levende. Utrolig moro! Dog, dette er kun i stereo. Tror kanskje forsterkeren min blir for svak når den må drive alle fem kanalene (2x65w, 5x50w). Må nok vurdere en effektforsterker. Tips?

Men jeg er ikke helt fornøyd. Denne bassen får jeg nemlig IKKE i sweetspot (ca. 3m unna front). Der er den totalt fraværende med alle plasseringene jeg har prøvd til nå. Men inntil bakveggen (c. 4-4.5m unna front) er det veldig bra. Det er forsåvidt greit å sitte der, men da får jeg bakhøyttalerne ved siden av meg, og ikke bak meg. Likte ikke det helt.

Men jeg har jo ikke gitt opp enda. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser, der er en grunn til hvorfor vi undrer oss over at folk har deres høyttalere inntil bakveggen eller i et hjørne. :wink:
    Du vil som regel alltid få masse bass på motsatt vegg av høyttalerne, men selvom der er masse bass er det ikke alltid det er bra bass.
    Du kan plasere en høyttaler i lytteposisjonen og gå ned i den enden hvor de skal stå, lytt etter bassen, der hvor du opplever den bedste bass er plaseringen til dine høyttalere. Dette er noen ganger lettere enn å flytte høyttalerne i en uendelighet.
    Eller du kan prøve en simpel test : mål dybden av rummet, divider med 5, 7 eller 9, plasér høyttalerne dér, målt fra frontplaten. Da har du et godt utgangspunkt.
    Kanskje din lyttesposisjon må justeres noe også ?

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! Skal testes ut. 8)