Blindtester er ubrukelige!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtester er ubrukelige!

Desverre viser det seg å være umulig å gjennomføre en skikkelig blindtest. Det er mange årsaker til dette.

For det første er det alle kandidatene:

Dersom man har 2 ulike kabler som skal sammenliknes blir det mye å holde styr på. Når man i tillegg ikke kan se hvilken kabel som er innkoblet er det svært vanskelig å ikke bli stresset. Slike faktorer ødelegger selve opplevelsen og er med på å gjøre resultatet av testen verdiløst.

Folksomt:

Ofte er det fler personer tilstede på en slik test. Det gjør at man blir svært nervøs. Disse menneskene kan ha skjulte hensikter. Man vet aldri når en eller annen avslører deg som idiot fordi du ikke hører det du alltid har påstått å ha hørt. Det kan til og med hende de står og ser på deg mens du lytter. Det sier seg selv at det ikke går an å lytte på musikk under slike omstendigheter.

Sansene:

Synet utgjør 70% av våre sanseinntrykk. I en blindtest har vi fjernet mer enn halvparten av sansene våre. Naturlig nok vil ikke de resterende 30% av sansene være tilstrekkelig for å høre de forskjellene man normalt hører.

Tiden:

Som oftest er en blindtest tidsbegrenset. Man har kanskje ikke mer enn noen dager til disposisjon. Det sier seg selv at det er alt for lite til å avgjøre hvorvidt en kabel gjør anlegget uutholdelig eller åpner opp lydbildet til det ugjenkjennelige.

Omgivelsene:

En forutsetning for at en blindtest skal være fullstendig er at den gjennomføres i utrivelige omgivelser. Naturlig nok er det ikke mulig å få gullørene til å virke i utrivelige omgivelser.

Dersom det er andre gode argumenter mot blindtester så kan vi samle dem her. La oss komme blindtestingen til livs en gang for alle!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man trenger en blindtest for å bekrefte forskjellen på komponenter er forskjellen så liten at man like godt kan velge den billigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Blindtester er ubrukelige!

:lol: :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt inlegg. Kanskje vi kan dra noen streker mot HIFIsentralen ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, HiFisentralen er et diskusjonsforum. Et diskusjonsforum tar ikke standpunkt i forhold til slike saker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det minner forresten litt om norsk politikk på høyt nivå:

Man har i en eller annen sammenheng mulighet for å spare 1 Milliard i statsbudsjettet. Ulempen er at det vil koste nesten en million norske kroner! Da sier det seg selv at vi må se på andre løsninger for man kan ikke ta en million utifra ingen ting, og det er heller ikke satt av slike midler i det nåværende statsbudsjettet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, HiFisentralen er et diskusjonsforum. Et diskusjonsforum tar ikke standpunkt i forhold til slike saker.
    Selvsagt ikke...... Jeg synes forøvrig heller ikke at blindtester er noe bra.. :roll:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent innlegg! Jeg kjørte selv blindtester da jeg skulle kjøpe forsterker og høyttaler, og ende opp med Onkyo/Mirage. På forhånd så jeg mest på Klipsch eller B&W, men Mirage låt bedre. Av forsterker hadde jeg mest tro på Denon, men den fikk rundjuling. Men det beviser jo bare poenget: Egentlig bude jeg hatt Denon og B&W, fordi de har det beste navnet. Jeg lurte meg selv med blindtesten... :twisted:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har vel ALLE blindtester, som er dokumentert, vist at du treffer mer riktig med å slå "kron eller mynt".......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jane: mener du at det faktisk er lavere HITrate ved kabeltesting.....?

jane.....jane.....hvor ble innlegget ditt av?????? Plutselig bare helt borte...???

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    jane: mener du at det faktisk er lavere HITrate ved kabeltesting.....?
    Innenfor psykologien utføres doble blindtester, og det pleier å være en god indikator. Ivar Løkken (på HiFisentralen) utførte en blindtest (ikke dobel blindtest) for en tid tilbake. Oppgaven var å høre forskjell på ulike digitalopptak. Resultatet var at ingen (i statistisk sammenheng) greide å påvise signifikante forskjeller på de ulike utgavene.

For å svare på spørsmålet ditt. Ja, innen HiFi tror jeg hitraten er dårligere enn innenfor andre normale områder blindtester benyttes.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du viser til testen som hadde 2 orginale opptak og resten var manipulert? Ja vi lar oss lede til å kjøpe "keiseren's nye klær" ??! Eller....

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Regner med du viser til testen som hadde 2 orginale opptak og resten var manipulert? Ja vi lar oss lede til å kjøpe "keiseren's nye klær" ??! Eller....
    Ja, jeg tror vi snakker om samme testen.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Synet utgjør 70% av våre sanseinntrykk. I en blindtest har vi fjernet mer enn halvparten av sansene våre. Naturlig nok vil ikke de resterende 30% av sansene være tilstrekkelig for å høre de forskjellene man normalt hører.
    Jeg er ikke enig i denne påstanden. Selv om man riktignok fjerner over halvparten av sansene våre, fjerner man uansett en del av sanseapparatet som ikke er i bruk ved lytting. Det kan faktisk virke motsatt, da hjernen ikke lenger vil få problemer med å tro at utøverne står midt på stuegulvet. Noe som med øynene åpne vil gi motstridende signaler til hjernen; man hører de er der, men man ser det ikke.

Jeg mener også (ut fra egen erfaring) at hørselen skjerpes en liten smule om en av de andre sansene, hovedsaklig synet, "kobles ut". At man får BEDRE hørsel vet jeg ikke om er en riktig måte å formulere seg på, men kanskje at man filtrerer og tolker informasjonen mer effektivt. Fenomenet med personer som får "superhørsel" etter å ha mistet synet tror jeg hovedsaklig skyldes sansenes evne til å "omprogrammere" seg over lengre tid.

Ovennevnte er kun basert på egne oppfatninger og ikke ment som bastante argumenter. Jeg mener det må være rom for å poste innlegg selv om man ikke er ekspert på området, og kunne bidra til å skape en matnyttig diskusjon rundt emnet.

"I may stand corrected", sa mannen som trengte ortopediske sko :wink:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg er ikke enig i denne påstanden. Selv om man riktignok fjerner over halvparten av sansene våre, fjerner man uansett en del av sanseapparatet som ikke er i bruk ved lytting. Det kan faktisk virke motsatt, da hjernen ikke lenger vil få problemer med å tro at utøverne står midt på stuegulvet. Noe som med øynene åpne vil gi motstridende signaler til hjernen; man hører de er der, men man ser det ikke.
    Det fordrer isåfall (vil jeg tro) at testpersonen er vant til å bli "blindfolded". Hvis ikke vil hjernen oppfatte at noe uvanlig er på gang, og dermed påvirke/forstyrre lytteseansen med dertil påvirket/forstyrret resultat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epifant: Finn en fremmedordbok. Slå opp på ordet "ironi". Når du har lest og forstått betydningen av det ordet kan du lese åpningsinnlegget i tråden en gang til

Zyon: En blindtest behøver ikke gjøres med blind for øynene. (Det skjer vel aldri) Poenget er at man skal ha en ukjent faktor. Man dekker normalt til den delen av anlegget man skifter ut. Dersom det er snakk om høyttaler kan man for eksempel mørklegge den delen av romet der høyttalerne står. Det finnes også skjermer som er nesten 100% lydtransparente som kan brukes til blindtesting av høyttalere.

Flageborg: Jeg håper ikke du mener at blindtester er ubrukelig?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det minner forresten litt om norsk politikk på høyt nivå:

Man har i en eller annen sammenheng mulighet for å spare 1 Milliard i statsbudsjettet. Ulempen er at det vil koste nesten en million norske kroner! Da sier det seg selv at vi må se på andre løsninger for man kan ikke ta en million utifra ingen ting, og det er heller ikke satt av slike midler i det nåværende statsbudsjettet.
    Dette er vel kun teoretisk, i praksis (sa noen hvilken praksis? ) så ser en jo samlet på sparing/kostnad. Sånn litt ekstremt i dette tilfellet kunne man jo bestemt seg for å spare 999 millioner istedet ..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Det fordrer isåfall (vil jeg tro) at testpersonen er vant til å bli "blindfolded". Hvis ikke vil hjernen oppfatte at noe uvanlig er på gang, og dermed påvirke/forstyrre lytteseansen med dertil påvirket/forstyrret resultat.
    Poenget er vel kanskje at hvis forskjellen er så liten at det at du ikke ser noe er nok til at du ikke har den fjerneste anelse om du hører på det ene eller det andre så er det neppe bryet (eller pengene) verdt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel kanskje at hvis forskjellen er så liten at det at du ikke ser noe er nok til at du ikke har den fjerneste anelse om du hører på det ene eller det andre så er det neppe bryet (eller pengene) verdt.
    Ditto. Men det er allikeve mange som er ute etter å perfeksjonere systemene sine, og da er selv den miste forandring verdt X antall kroner. Om disse forskjellene kan bevises med blindtesting er for mange urelevant, og mange er heller ikke villige til å ta en blindtest for å prøve og bevise dette.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zyon: En blindtest behøver ikke gjøres med blind for øynene. (Det skjer vel aldri)
    Jeg trudde faktisk man fikk bind foran øynene for å hindre at testerne skulle bli forstyrret av sanseintrykk... Ukjent rom, ukjente personer rundt seg osv... I og med at det ofte er minimale forskjeller på utstyret som testes, så skal det vel ikke så mye til for å ødelegge testen. Tenkte nå jeg da ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •