Svakt volum på film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svakt volum på film

På vanlig cd er volumet normalt, men når jeg skal spille av en dvd må jeg skrue noe helt syykt opp for å i det hele tatt høre noe..:S Hvorfor er det sånn?

Bakhøyttalerne mine eer også veldig svake i forhold til front.. Sliter det mye på forsterkeren vis jeg skruer opp db på bakhøyttalerne?

Front: Dali helicon 400
    Bak: B&W DM602
    Receiver: Denon AVR 3803
    DVD: Denon DVD 2900

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være noe lavere signalstyrke på signalet fra dvd-spilleren ved bruk av digitalutgangen om du bruker denne?

Uansett er forsterkeren du har alt for liten for Helicon 400. Jeg har disse høyttalerene selv og vet at de krever veldig mye krefter. Jeg har allid "visst" at de ville spille bra med mye kraft, men trodde ikke det var så stor forskjell som det er.

Jeg hadde de først på Arcam AVR 200. Det låt fint på lave volum, men var ganske slapt på film får å si det slik. Hvertfall om man skulle se noe annet enn dramafilmer.

Kjøpte så Arcam FMJ P35 effektforsterken. Det er en forsterker oppgitt til "kun" 2x100w/8ohm (170w/4ohm), men med en bra strømforsyning på 800VA. Dette er en forsterker til 12.500kr.
    Jeg var veldig fornøyd med denne. Den føltes ganske kraftig og spilte meget pent. Jeg mener fortsatt at den spiller veldig pent selv etter at jeg har solgt den og skaffet meg nye effektforsterkere.

Nå i dag bruker jeg et sett monoblokker fra Midgard Audio. Disse yter 2x500w/4ohm (2x250w/8ohm).
    Filmlyden får en helt annen dimensjon når disse høyttalerene får skikkelig med krefter. Mye bedre trykk, dypere og kraftigere bass, hurtighet og hele pakka. Skikkelig moro å se film nå!

Skal jeg være ærlig trodde jeg faktisk ikke jeg trengte så alt for mye mer krefter på disse høyttalerene, men der tok jeg grundig feil. Det er en hets mot disse høyttalerene å ikke gi de en verdig forsterker.

Mente ikke dette innlegget som dissing av forsterkeren du bruker nå, bare så det er sagt. Ville bare skrive litt om erfaringene mine med disse høyttalerene.

Ble kanskje litt OT siden jeg ikke har svar på spørsmålet ditt, men dette kan jo være noe å ha i bakhodet nå som du først har et par slike perler i oppsettet ditt

Håper du finner ut av problemet

Edit: I alle dager. Ser at jeg har hatt 602 tidligere, samt DVD 2900. Har nesten hatt helt like oppsett en gang i tiden vi 8)

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig problem..... hmm.... :?
    bruker du dvd spiller med digital kabel til amp både på cd og på dvd?

edit: 1. min for seint ute der gitt du vant kenti :wink:

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la ikke merke til at du hadde helicon. vel nå som kenti påpekte det.. gi nå helicon den ampen de fortjener.. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det er løsningen sikkert, men DD sporet kan være meget lavt på en del filmer, DTS er mye høyere, og generelt mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsåvidt vert klar over dette med en kraftigere forsterker ja. Men jeg hadde en Tact SDA2175 på prøving hjemme, og det rare var at jeg ikke syntest å høre noen spesiell forskjell?:S Men jeg har også hørt helicon 400 på dyyyr holfi elektronikk.. det var vell i danmark! Og det låt heelt annerledes Men det var en forforsterker til 10k, et effekttrinn til 25k og en kilde til 12k elns.. Så skulle vell bare mangle?

Jeg forklarte meg kanskje litt uklart.. Når det er snakk om cd, så spiller jeg av den i dvdspilleren. Men likevel blir lyden myye høyrere enn når jeg spiller av en film. Jeg hører jo knapt hva de sier der!

Men noen som vet om det skader og skrue opp db på bakhøyttalerne da?

Takk for alle svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har sjekket dvd spillerens meny ved film ? Gå igjennom alle innstillinger i dvd spilleren, kanskje feilen ligger der.
    Og du bruker digital kabel fra dvd spiller til receiver ?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme forsterker som deg. Jeg må også skru opp for å få samme nivå når jeg går fra CD-spiller koblet analogt til DVD-spiller koblet digitalt. Tror dette er normalt...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørere du analogt ved cd, og digitalt ved film? Eller bruker du digitalutgangen på begge?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører analogt fra dvdspiller til receiver. Og det er ikke snakk om noen cdspiller her. Jeg spiller av både cd og dvd på dvdspilleren min.
    Blir lyden høyrere på film ved å kjøre digitalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres mest u stom det er i filmen det ligger....altså lydsporet