Våre kjære aparater, kan de påvirke oss fysisik...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Våre kjære aparater, kan de påvirke oss fysisik...?

Nå sitter mange her, med lyd aparater av mange slag. Det være seg mixere, forsterkere, høytalere store som hus osv... kan disse påvirke kroppen fysisk? Hører nemlig rykter om at noen opplever kvalme og andre plager ved bruk av diverse utstyr, og tenkte kanskje noen hadde noen eksempler å komme med, eller kanskje tilogmed en forklaring. :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en del folk som har strømallergi, så ett eller annet er det vel. Deformerte unger som har hatt foreldre som har jobbet på eller ved sterke radioinnstalasjoner. Så ufarlig er nok hverken strøm eller radiosignaler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det finnes jo en del folk som har strømallergi, så ett eller annet er det vel. Deformerte unger som har hatt foreldre som har jobbet på eller ved sterke radioinnstalasjoner. Så ufarlig er nok hverken strøm eller radiosignaler.
    Går det an å få diagnosen strømallergi? Kroppen bruker da selv elektriske impulser... må bli nesten det samme som å være alergisk mot blod det da. "NEI!! ikke blø på meg, da får jeg utslett!!!"

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deformerte unger som har hatt foreldre som har jobbet på eller ved sterke radioinnstalasjoner. Så ufarlig er nok hverken strøm eller radiosignaler.
    Min far jobbet en periode ved en av forsvarets radarstasjoner i nord-norge og hadde følgende kommentar til om stråling var skadelig:
    Neida, det er ikke farlig selv om alle lysstoffrørene lyste uavhengig om lysbryteren var av eller på...

Men vi er 4 søsken og ingen av oss er deformerte heldigvis

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Deformerte unger som har hatt foreldre som har jobbet på eller ved sterke radioinnstalasjoner. Så ufarlig er nok hverken strøm eller radiosignaler.
    Min far jobbet en periode ved en av forsvarets radarstasjoner i nord-norge og hadde følgende kommentar til om stråling var skadelig:
    Neida, det er ikke farlig selv om alle lysstoffrørene lyste uavhengig om lysbryteren var av eller på...

Enda godt det da . Bare husker all ståheien rundt mannskapet på ett av sjøforsvarets radarbåter (eller hva det nå var)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Går det an å få diagnosen strømallergi? Kroppen bruker da selv elektriske impulser... må bli nesten det samme som å være alergisk mot blod det da. "NEI!! ikke blø på meg, da får jeg utslett!!!"
    :lol:
    Nei det er sant, det har jeg lest i Se&Hør (og det er ikke kødd en gang :lol: )

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:shock: :? :lol:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

:shock: :? :lol:
    :lol: :lol: :lol:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømallergi?

Problemet med forsvarets eldre mtb-båter var at de ikke hadde helt sikre radarer, eller at man ikke hadde kunnskap nok før. (Visste hva som var farlig eller ikke). Det som var litt rart der, var at utrolig mange hadde fått samme type lidelse eller kreft. Radarene på disse båtene er/var ikke særlig kraftige, med folk oppholdt seg i nærheten over lang tid.

Men på Norges kystradarer stiller saken seg litt anneledes, radarene er utrolig kraftige, og er du i nærheten mens radaren snurrer, så blir du grillet. (Noe i likhet med en mikroovn). Kystradarene er kraftige, de sender ut mellom 100 og 120 Mw.

-Christian som var radaroperatør/plotter på SJØOPS i forsen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømallergi:
    Skadevirkningene ved bruk av dataskjerm kan komme etter flere års daglig bruk. Ved svake allergilignende tilstander, bør en avslutte bruken av skjermen umiddelbart. Dette kan utvikle seg til en form for strømallergi. Rødflammet hudirritasjoner er ofte den første indikasjonen. Enkelte har i dobble blindtester kunnet si om strålekilder har vært på. (Johannson,1995)
    Rødflamming av huden og generell uopplagthet er de vanligste problemene. Hudforandringer kan påvises eksperimentelt. (Johansson,1995) Slike akutte plager omtales ofte som strømallergi. Dataskjerm er den vanligste utløsende årsak.

Strålingsfare:
    Bruken av mobiltelefon, trådløse telefoner, walki-talki, og radiosendere bør reduseres. Hold enden av mobiltelefonantennen lengst mulig vekk fra hodet. Ørepropper er noe bedre, men ca 15% av strålingsenergien følger øreproppen istedenfor antennen. Det er påvist kreftfare ved gamle NMT mobiltelefoner. For de nyere GSM telefonene og trådløse telefoner er det indikasjoner på kreftfare. (Hardell,2002) I farevurderingen må det tas hensyn til at det tar tid å utvikle, og derved påvise, kreft.
    Vær også forsiktig med strålingskilder som mikrobølgeovn, lysstoffrør, dataskjermer, og TV. Selv om mikrobølgeovner kun brukes noen minutter, er stråledosene betydelige. Bruk av mikrobølgeovner gir likevel lavere belastning enn mobiltefonbruk.

Sakset herifra

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømallergi:
    Skadevirkningene ved bruk av dataskjerm kan komme etter flere års daglig bruk. Ved svake allergilignende tilstander, bør en avslutte bruken av skjermen umiddelbart. Dette kan utvikle seg til en form for strømallergi. Rødflammet hudirritasjoner er ofte den første indikasjonen. Enkelte har i dobble blindtester kunnet si om strålekilder har vært på. (Johannson,1995)
    Rødflamming av huden og generell uopplagthet er de vanligste problemene. Hudforandringer kan påvises eksperimentelt. (Johansson,1995) Slike akutte plager omtales ofte som strømallergi. Dataskjerm er den vanligste utløsende årsak.
    Strømallergi... ja, ja. :roll:

Men er det fler som merker om tv´n er på? Altså hvis noen har glemt å slå av tv´n, og skjermen er svart, slik at man ikke ser at den er på, så hører jeg i de fleste tillfeller at den er på. Jeg hører det altså, det er ikke lyd på, men den lager en slags lyd alikevell. Sikkert fler som har merka dette, eller? :roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det fler som merker om tv´n er på? Altså hvis noen har glemt å slå av tv´n, og skjermen er svart, slik at man ikke ser at den er på, så hører jeg i de fleste tillfeller at den er på. Jeg hører det altså, det er ikke lyd på, men den lager en slags lyd alikevell. Sikkert fler som har merka dette, eller? :roll:
    Det pleier de snille mennene i hvite frakker å ta seg av Jan A M :lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pleier de snille mennene i hvite frakker å ta seg av Jan A M :lol:
    Men seriøst, det er en slik "statisk" lyd hvis du skjønner? Veldig svak da.

Snille men i hvite frakker. :shock: men...men...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, men prøv å les det du skrev, uten å sette det i forbindelse med topic. Det var artig, og du virket så forvirret, så jeg måtte nesten legge det i gullkorn-tråden

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, men prøv å les det du skrev, uten å sette det i forbindelse med topic. Det var artig, og du virket så forvirret, så jeg måtte nesten legge det i gullkorn-tråden
    :lol: :lol: ops:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kalles i de fleste tilfeller for linjefrekvens, 15625Hz og er et produkt mellom antall linjer på skjermen (312.5) og oppfriskingsrate (50).

Det betyr også at hørselen din fremdeles er normal.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var du ikke gal alikevel da Jan A M :lol:
    Men jeg har derimot dårlig hørsel :cry:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så har du en 100hz tv? Selv hører jeg denne pipingen svært godt fra 50hz fjernsyn.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstoffrørallergi er også noe man skal være forsiktig med.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 50Hz tv ja, men det var godt å høre da, at jeg ikke er gal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •