100v-systemer og vanlige høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100v-systemer og vanlige høyttalere

Kan noen her som har greie på 100V systemer fortelle hva som vil skje om man kobler på en alminnelig hifi-høyttaler på et slikt system?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du forsterkere beregnet på 100 volt ? Hvis bare forsterkeren får 100 volt inn skjer der da ingenting....., de bruker også høyttalere i USA....
    Er normalen ikke 110 Volt ?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er strømnettet det er snakk om så er det 110volt ja (ikke 100volt). Høytalerene (såfremt de ikke er aktive) kan kobles til forsterkeren uansett. Det er forsterkeren som eventuelt ikke kan kobles til strømnettet. :wink:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke strømnettet det er snakk om her, men 100V volts forsterker, altså sånn som brukes på store haller, lobyer og andre åpne åpne områder der man bruker masse høyttalere bortover i taket. med et sånt system kan man koble på masse høyttalere etterhverandre.
    100v elementer er helt anneledes laget enn vanlig hifi elementer så det funker dårlig. noen 100v forsterere (feks carver cvt serien) kan brukes både som 100v, 75v og vanlig, men på de er det en bryter man må switche over på. er det ikke en sånn bryter på, så regner jeg med at det kommer til å funke veldig dårlig.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Det er nok ikke strømnettet det er snakk om her, men 100V volts forsterker, altså sånn som brukes på store haller, lobyer og andre åpne åpne områder der man bruker masse høyttalere bortover i taket. med et sånt system kan man koble på masse høyttalere etterhverandre.
    100v elementer er helt anneledes laget enn vanlig hifi elementer så det funker dårlig. noen 100v forsterere (feks carver cvt serien) kan brukes både som 100v, 75v og vanlig, men på de er det en bryter man må switche over på. er det ikke en sånn bryter på, så regner jeg med at det kommer til å funke veldig dårlig.
    Da lærte jeg noe i dag og liksom. :idea: :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det brukes der man har behov for mange høyttalere i parallell, og der man har lange kabelstrekk. Høyttalerne har langt høyere impedans for å matche den høye spenningen. Så vidt jeg husker finnes det også 50-volt systemer.

Jeg vil tro en 100V forsterker ikke setter særlig pris på en konvensjonell høyttaler da denne trolig vil få vel lav impedans. Det kommer selvsagt an på hvor mange høyttalere den har kapasitet for i utgangspunktet. Jeg har ikke testet dette selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de typisk har en trafo som transformerer ned spenningen internt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer det Anders Lie sier. Og dette med trafo også.

Vel greia er at det er satt opp noen høyttalere på totalt 150 watt, på en 200 wattts forsterker, på et 100voltsystem, disse har alle trafo. Men så så jeg i dag at noen hadde satt opp en vanlig hifi-høyttaler fra pioneer, fra et vanlig anlegg altså, for å bytte den med en av disse høyttalerne som sikkert var blitt defekt.

Nå kom det lyd på den, og mye bass forsåvidt også. Men det jeg lurer på er hva som kommer til å skje, er det et tidsspørsmål før høyttaleren går? Jeg hadde trodd at 100Volt på en slik høyttaler vil skade den før eller senere. Eller kommer det bare til å være mye støy på en slik høyttaler?

Noen må vel ha opplevd dette..?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er vekselstrøm (noe det selvsagt er) og det ikke låter unormalt mye betyr det at det ikke er så veldig mye strøm der som kan skade høyttaleren. Spørsmålet er kanskje da heller hvor lenge selve forsterkeren holder.

Er du sikker på det ikke er koblet opp med trafo da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100% sikker på at hifi-høyttaleren er uten trafo. Hvordan kan man regne ut om forsterkeren vil bli skadet? kan ikke formelen om dette med motstand øh osv. Finner heller ingen nettsteder der man nevner dette problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •