5.1 eller 6.1 eller 7.1...????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 eller 6.1 eller 7.1...????

Hei, jeg har ett spm ang hvor mange høytalere hjemmekinoen bør bygges ut i.

Jeg har T+A sin hjemmekino reciever, den er 5.1 men utbyggbar til 6.1 og 7.1.
    Har dette noen effekt å bygge ut med flere høytalere? Har lest litt her på forumet og har forstått det slik att det ikke finnes noe særlig filmer spilt inn i noe mere enn 5.1 (stemmer det?)

Ser att mange av kinoene fra medlemene har flere kanaler, hva effekt gir dette om ikke filmen har lydspor til det.

mvh

Tormod

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1 er på vei inn. Såvidt jeg vet så har LOTR 6.1 ,men selv har jeg brukt 5.1 og jeg er fornøyd med det. Men forskjellen mellom 5.1 og 6.1 er vell de samme fordelene du har ifra 4.1 til 5.1. (Mye enklere å plassere høytalere riktig og at stemmene ikke drukner i alt for mye bass noenganger) Bakhøytalerne går ikke så dypt så det er vell egentlig bare at bakhøytalerne blir enklere å plassere? Arrester meg hvis jeg tar feil da

Jeg ville ikke bygget ut siden det somregel er en meget dyr operasjon uten at du får så enormt mye igjen for det.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1 er det optimale alternativet i surround-sammeheng. Da har man likt med høyttalere foran og bak, og ettersom man har en center bak også får man en helt annen effekt ved lydeffekter som forflytter seg rett bakfra eller forfra. Plasserer du senter bak litt høyt, får man for eksempel en rå effekt hvis et fly "flyr over" deg 7.1 er oppskrytt!

Dessuten: Selvom filmen er kodet i 5.1 vil senterhøyttaler bak automatisk gjengi den samme lyden som surroundhøyttalerne bak, slik at man får en mer fyldig atmosfære uansett om filmen er kodet i 5.1 eller 6.1

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar...

Da skal jeg teste ut med center bak.

Tormod

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrisen i ProLogic IIx, som brukes for å produsere lyd til stereo-bakkanalen (7.1), er meget bra. Jeg foretrekker helt klart 7.1
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm
    Hvordan vil dette funke når jeg har sofaen stående helt inntill bakvegg.
    har ikke noen mulighet å sette den frem på gulvet.

Tormod

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 7.1 får du jo ikke lyd sentrert rett bakfra, noe du gjør med 6.1. Du får muligens litt mer atmosfære rundt på sidene, men så er det også mer tungvint og upraktisk med 7 høyttalere enn med 6 Men allerede nå har jo de første receiverne med 9 og 10-kanals forsterker kommet..lurer på hvor dette vil ende!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du sitter helt inntill bakveggen ville jeg vært forsiktig med å ha høyttalere der i det hele tatt. Da bør den/de i tilfelle henge høyt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dessuten: Selvom filmen er kodet i 5.1 vil senterhøyttaler bak automatisk gjengi den samme lyden som surroundhøyttalerne bak, slik at man får en mer fyldig atmosfære uansett om filmen er kodet i 5.1 eller 6.1
    Dette er ikke helt rett:
    Dersom receiveren er innstilt på 6.1 vil CB gengi det som er felles for surround kanalene(mono).De signalene som er spesifikke for L eller R surround vil komme bare i de høyttalerene det gjelder.
    Er ellers enig med Hi-Fil ang. 7.1

Nemesis(Ikke ekspert,men litt peiling like vel 8) )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jo de første receiverne med 9 og 10-kanals forsterker kommet..lurer på hvor dette vil ende!
    In cable hell. :evil:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Dette er ikke helt rett:
    Dersom receiveren er innstilt på 6.1 vil CB gengi det som er felles for surround kanalene(mono).De signalene som er spesifikke for L eller R surround vil komme bare i de høyttalerene det gjelder.
    Flisespikkeri :wink: poenget er at senterkanalen bak gjengir lyd selvom filmen ikke er kodet i 6.1..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du sitter helt inntill bakveggen ville jeg vært forsiktig med å ha høyttalere der i det hele tatt. Da bør den/de i tilfelle henge høyt
    OK, kan prøve med en center oppunder taket da i såfall.
    Anbefaler du å ha gulvstående bakhøytalere eller små til å henge på veggen?
    Jeg har noen gulvstående bak nå, men de har jeg lånt så må kjøpe noen selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Så lenge du sitter helt inntill bakveggen ville jeg vært forsiktig med å ha høyttalere der i det hele tatt. Da bør den/de i tilfelle henge høyt
    OK, kan prøve med en center oppunder taket da i såfall.
    Anbefaler du å ha gulvstående bakhøytalere eller små til å henge på veggen?
    Jeg har noen gulvstående bak nå, men de har jeg lånt så må kjøpe noen selv.
    Det optimale er å ha helt identiske høyttalere rund baut, med unntak av senter foran (evt senter bak i 6.1, som jeg synes er kjekt å ha lik som senteren i front av estetiske årsaker) som burde være spesialdesignet for oppgaven og tilpasset plassering nærmere bakvegg osv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmekinoen min består av av to par beolab 5, et par foran og et bak. pga den helt ekstraordinære spredningskarakteristikken trenger man verken senter foran eller bak, takket være B&O's linsediskant som sprer lyden 180 grader på en alldeles utmerket måte

Ikke trenger man kaste bort penger på verken, sub, kabler, forsterkere eller romkorreksjonsenheter - alt er innebygd!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du nesten prøve ut selv. Hva som fungerer best er helt avhengig av rommet, plassering og møbler. Prøv å få låne med deg noen OK vegghøyttalere, og se hva du liker best.
    Personlig har jeg gulvstående høyttalere på siden, og to monitorer på en hylle på bakveggen. Men så sitter jeg ca halvannen meter foran veggen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmekinoen min består av av to par beolab 5, et par foran og et bak. pga den helt ekstraordinære spredningskarakteristikken trenger man verken senter foran eller bak, takket være B&O's linsediskant som sprer lyden 180 grader på en alldeles utmerket måte

Ikke trenger man kaste bort penger på verken, sub, kabler, forsterkere eller romkorreksjonsenheter - alt er innebygd!
    Men det er ikke dermed sagt at det er billig for det... De har jo en eksepsjonell evne til å knytte kjøpegruppen til seg da, iom at alt funker så mye bedre med komplett B&O anlegg. En kompis av meg sitter med ett B&O anlegg som totalt har kostet han 496k (han har kvitteringer på alt). Nå skal det sies at jeg har aldri hørt noe bedre da...

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle ble det klin umulig å få til ett godt 7.1 Jeg målte og justerte, prøvde andre høytalere bak. Men fikk det ikke til å stemme.
    Grunnen var nok rom størrelse og plasseringsavstand.
    Gikk ned til 5.1 og alt ble full klaff.
    Skal teste ut 6.1 nå om jeg bare får skaffet en god center til.
    Men det er feiling og prøving som må til for ett godt resultat. Det er iallefall sikkert.
    Hva teori sier kan man se bort ifra. Det er praksis i ditt rom og miljø som avgjør resultatet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akto:

Kan du fortelle litt mer om hva det anlegget består av? jeg for min del har store vanskeligheter med å se for meg at noen kan bruke mer enn 200k på lydsiden (to par beolab 5), pluss eventuelt 100k til for den feteste plasmaen og 30k for en kombinert DVD/CD-spiller hvis man skal ha alt utstyret fra samme merket. Det er også vært å nevne at man kan koble beolab 5 til andre dvd-spillere enn b&o's egne, som jeg for min del ikke ville valgt for alt i verden. De mangler jo det meste. En denon 3910 til 1/3 av prisen fliser beocenter 2 eller hva den heter.

Når det er sagt, så synes jeg ikke prisen på 114k på beolab 5 er noen upris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •