Sub, delefrekvens-problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub, delefrekvens-problemer

Jeg skal prøve å få en Sunfire MKII til å passe inn i følgende system :

H/K AVR7000
    H/K DVD30
    Sunfire MKII
    AP Blue Diamond
    AP Black Diamond
    AP Black Vector

Front høyttalerene er stilt inn som large i receiveren, mens sub`en er koblet til via subutgangen/lavnivå inn. Delningsfrekvensen i receiveren kan ikke stilles lavere enn 80Hz, mens delningsfrekvensen på sub`en er 35-75Hz. DVD30 kan stilles inn med en delningsfrekvens fra 60-120 Hz.

Bør alle disse stilles inn likt, eller er det en faktor som overstyrer de andre ? Noen som har noen meninger/tips å komme med, med henstyn til å fintune min hjemmekino.
    Er det mulig å slå av delningsfrekvensen på AVR7000, og la sub`en ta seg av den jobben ?

Er lavnivå den beste måten å koble sub`en på ?

Takknemlig for all hjelp.

mrmattis

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en gangs skyld skal jeg forsøke å skrive kort... :wink:

Stol på forsterkeren din når det gjelder deling av frekvenser til ulike kanaler.
    Sett delefrekvensen på subwooferen så høyt som mulig for at denne ikke skal overstyre forsterkeren.
    Bruk subwooferens effekforsterker til å avlaste surroundforsterkeren., med andre ord: bruk lavnivåinngangen.

Når det gjelder HK produktene kjenner jeg ikke disse i detalj, så innstillingene her må noen andre svare på.

Takk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gjort følgende:
    Sjekk hva nedre frekvens på fronthøyttalerne dine er innenfor +/-3db.
    Sett øvre frekvens på subwooferen rett i overkant av dette. Da bør det hele spille bra, fordi sub'en tar over der høyttalerene kutter. Så lenge høyttaleren er definert som large skal den få tildelt hele frekvens spekteret.
    Glem delefrekvensen på DVD spilleren, jeg regner med at sub'en er koblet inn i forsterkeren og ikke DVD spilleren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg ville gjort følgende:
    Sjekk hva nedre frekvens på fronthøyttalerne dine er innenfor +/-3db.
    Sett øvre frekvens på subwooferen rett i overkant av dette. Da bør det hele spille bra, fordi sub'en tar over der høyttalerene kutter. Så lenge høyttaleren er definert som large skal den få tildelt hele frekvens spekteret.
    Glem delefrekvensen på DVD spilleren, jeg regner med at sub'en er koblet inn i forsterkeren og ikke DVD spilleren.
    Jeg er sikker på at dette vil fungere på en rekke surround-forsterkere. :wink:

Men: :?
    • Noen surround-forsterkere forbeholder imidlertid LFE-signalet for subwooferen, og det gjør at subwooferen må gjengi hele området fra 20-120Hz.
    • I tillegg påsto noen i en mail jeg mottok fra HiFi-klubben at (sitat): "Dersom man ved oppsett av forsterker angir "large" fronthøyttalere på en Denon surroundforsterker, deles lyden ved 60 Hz for fronthøyttalerne. Bass under dette i frontkanalene blir sendt til LFE-utgangen."
      :shock:
      Dette høres jo vilt ut, men understreker i grunnen det jeg har hevdet som det enkleste rådet: La forsterkeren gjøre filtreringen i henhold til sin konfigurering. Da kan du uansett sette subwooferens delefrekvens så høyt som mulig, så du er sikker på at du ikke mister noe.

Uansett: Det beste er å tweake seg fram ved hjelp av hørselen og muligens en lydtrykksmåler. Det burde gi godt resultat!
    Lykke til!

Oppdatering:
    Sjekk denne reviewen:
    Performance: While hooking up the AVR 7000 was a fairly easy endeavor, configuring it was another story altogether. It features an internal high-pass filter that can be set at 80, 90 or 100 Hz. Normally, I would be pretty psyched to see this feature on a receiver, because it lets you get great sound from small satellite speakers (like NHT's SuperZero XU) that need a higher crossover point than 80 Hz. Unfortunately, the AVR 7000's on-screen menu turns a simple thing into utter confusion. The manual doesn't accurately explain if the high-pass filter is still active when you set the AVR 7000 to run your main speakers in "Large" (full-range) mode. I set the receiver to run my Monitor Audio Silver 9 tower speakers full-range with no subwoofer selected, but still got a change in sound when I tweaked the crossover frequency.

Confused, I had to ask myself two questions: (1) Were the Silver 9s being run full-range or not? and (2) Does the AVR 7000 automatically turn on the high-pass filter in surround sound modes like Dolby Digital? Since I do this for a living, I know the answers to both of these questions. But I'm not sure you, the general consumer, will. H-K should explain this much better; since they don't, I will. When the main speakers are set to Large, the main speakers run full-range with no high-pass filter employed. You can choose to employ a subwoofer or not when running the main speakers Large, and the crossover points will only affect the subwoofer output. If you choose any of the speakers to run "Small," the subwoofer is automatically turned on and the speakers are high-passed. This is a smart way to do it, but H-K still should have explained it better.
    Dette gjorde jo ting litt klarere, men sier lite om hva som skjer med LFE-signalet fra crossover-frekvensen til 120Hz. Mulig dette blir sendt til fronthøyttalerne... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Denon (AVC A1d) og fronthøyttalere med 12" basser som spiller helt ned til 39hz (i teorien i alle fall). Har satt delefrekvensen på subwooferen til minimum som er 50hz. Når jeg øker frekvensen på sub'en begynner den umiddelbart å "krangle" med bassene i fronthøyttalerne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Slik som jeg forstår det, så er delefilteret i forsterkeren koblet ut når frontene står som "large", riktig ?

Her ser dere forresten specs. på front høyttalerene, som jeg skal prøve å matche sub`en med. Sub`en er kun tenkt brukt under hjemmekino/dvd.

Typ: Inbyggd 150W ace-bass subwoofer, basreflex
    Diskant: 3/4", dome
    Bas 1: 6 1/2 "
    Bas 2: 10 ", långslagig
    Frekvensomfång: 18-22.000 Hz
    Delningsfrekvens: 3.200 Hz, 6/12 dB
    LågPass: 55Hz, 24dB/oktav, elektroniskt Linkwitz Riley filter
    HögPasst: 4:e ordningens akustiskt filter
    Känslighet (1W/1M): 91dB
    Dimensioner:
    (BxHxD mm) 200x1000x400
    Fot: 260x30x430

Har leste diverse tester etc. på sub`en, hvor de stort sett anbefaler å dele den lavt. Jeg har forresten tilgang på en RadioShack lydtrykksmåler også, men jeg har dessverre ikke hatt anledning til å lære meg bruk av den enda ops: . Er det noen som har noen tips ?

PS! Er det noen som noen kjerringråd anngående "brumming" fra sub`en, når den ikke er i bruk. Det kan faktisk høres under bruk også, ved lavt volum. Finnes det noe filter etc. som kan fjerne denne støyen ?

mrmattis

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensomfang fra 18Hz er nok veldig overdrevet. Da snakker man jo sub i 50 tusen kroners klassen.
    Prøv å sende en mail til produsenten å få oppgitt aktuelle tall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i testene du ha lest om at delingen på subwooferen skal sette så lavt som mulig. Det betinger selvsagt at frontene spiller dypt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Spesifikasjonene på frontene er hentet fra www.audiopro.se , produsentens hjemmeside. Kan jo være at dem har noe mer edruelige tall et annet sted..... :?:

mrmattis

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •