Beste stereoløsning under film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste stereoløsning under film?

Når man skal se film, hva vil være den beste lydmessige løsningen om man kun har et par fronthøyttalere (stereo)?

- Overføre lyden digitalt fra DVD-spiller til receiver/surroundpreamp for å benytte seg av DTS eller DD-lyd (192kHz?) formidlet via stereo.

- Overføre lyden analogt fra DVD-spiller til stereoforsterker eller stereopreamp, og dermed degradere lydkvaliteten til 96 (?) eller 48khz (?) PCM - eller er det kanskje 44,1 kHz?

Jeg spør fordi jeg er i stor tvil om jeg skal kjøpe noe som kan dekode DTS/DD eller ikke... :?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd begge deler. Brukte først en marantz surround reciever. Da tok jeg ut lyden digitalt fra DVD-spilleren.
    Nå har jeg en analog rør-forforsterker, og tar ut signalet analogt fra DVD-spilleren. Lyden ble ikke noe dårligere, synes jeg. Tvert imot!
    Jeg er overbevist om at man får bedre lyd fra et skikkelig, analogt stereoanlegg, enn et surroundanlegg til samme pris.
    Jegr mener at stereo er tingen, men man må jo gi slipp på "ekte" kringlyd

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har analog forsterker, så jeg tar ut signalet fra "Front Left/Right Out", splitter det, kjører det ene til cd inngangen og det andre på "Front Left/Right Inn" på forsterkeren. Jeg kan da ved en vanlig cd vælge "CD", og ved multikanal "Surround".
    Eneste måten for mig da "Right/Left Out" på dvd spilleren har en elendig mikser der ikke gjør signalet bedre for å sige det slik...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Jeg har prøvd begge deler. Brukte først en marantz surround reciever. Da tok jeg ut lyden digitalt fra DVD-spilleren.
    Nå har jeg en analog rør-forforsterker, og tar ut signalet analogt fra DVD-spilleren. Lyden ble ikke noe dårligere, synes jeg. Tvert imot!
    Jeg er overbevist om at man får bedre lyd fra et skikkelig, analogt stereoanlegg, enn et surroundanlegg til samme pris.
    Jegr mener at stereo er tingen, men man må jo gi slipp på "ekte" kringlyd
    Men lyden vil vel utvilsomt bli av dårligere kvalitet om man nedskalerer signalet fra 192 kHz (digitalt) til vanlig 44,1 kHz (analogt)?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på spilleren. Nesten alle DVD-spillere har innebygd DD-dekoder, men nedmikser til to kanaler. Men det betyr ikke at de nedskalerer signalet til 44.1 kHz før de sender det ut analogt. Det er dessverre ikke alle DVD-spillere som har DTS-dekoder, dermed blir det helt stumt på analogutgangen med DTS-filmer.

Hvis spilleren din støtter DTS, men nedmikser til stereo, ville jeg kjørt signalet analogt. Ingen vits i å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøres signalet digitalt fra dvd-spiller til forsterker må vel forsterkeren gjøre signalet analogt igjen? Da kan man vel like greit sende signalet analogt fra dvd-spilleren hvis D/A-konverterene er bedre i denne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    Det kommer helt an på spilleren. Nesten alle DVD-spillere har innebygd DD-dekoder, men nedmikser til to kanaler.
    Men analoge kabler kan vel ikke overføre DD eller DTS-spor? Hva skjer egentlig da?

Men det betyr ikke at de nedskalerer signalet til 44.1 kHz før de sender det ut analogt.
    Hva blir det nedskalert til da? Kan de analoge signalene sende i samme frekvens som de digitale signalene?

Hvis spilleren din støtter DTS, men nedmikser til stereo, ville jeg kjørt signalet analogt. Ingen vits i å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig
    Støtter dyrere og nyere spillere dette? Som f.eks denon 3910?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir det nedskalert til da? Kan de analoge signalene sende i samme frekvens som de digitale signalene?
    Samplingsfrekvens er bare aktuelt for digitale signaler. Med en gang signalene blir analoge, dreier det seg plutselig om tonefrekvens. 44,1 kHz gir et toneområdet på 20 Hz - ca 20 kHz, mens en samplingfrekvens på 96 kHz strekker seg opp til 48 kHz i toneområdet. Dernest vil en samplingsfrekvens på 192 kHz i teorien gi et toneområde opp til 96 kHz. I virkeligheten blir det vel mer snakk om 90 kHz, ettersom det må være plass til et lavpassfilter.

En DVD-spiller med innebygd dekoder for DD og DTS vil som regel videreføre hele toneområdet til forsterkeren, med mindre den skalerer ned til PCM, som noen gjør. Dette står som regel i bruksanvisningen.

Støtter dyrere og nyere spillere dette? Som f.eks denon 3910?
    Påkostete spillere låter bedre enn de rimeligere, og ja de aller fleste av dem har full båndbredde. DVD-3910 har innebygd multikanals dekodere for både DD og DTS, og du kan også nedmikse til stereo. Den spiller dessuten både SA-CD og DVD-Audio, alt med full båndbredde ut fra analogutgangene.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD/DTS-signal må gjøres om til et analogt signal et eller annet sted. Om dette skjer i DVD eller receiver er likegyldig så lenge prosessoren som gjør det er av samme kvalitet. Jeg ville gått for kombinasjonen av en god DVD(evt. DVD+DAC) og en stereo forsterker dersom lyden skulle ut på to høyttalere.

Frode

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, nå ble jeg straks mye klokere her Men..

En DVD-spiller med innebygd dekoder for DD og DTS vil som regel videreføre hele toneområdet til forsterkeren, med mindre den skalerer ned til PCM, som noen gjør.
    Hvilket toneområde går vi glipp av ved nedskalering til PCM?

DVD-3910 har innebygd multikanals dekodere for både DD og DTS, og du kan også nedmikse til stereo. Den spiller dessuten både SA-CD og DVD-Audio, alt med full båndbredde ut fra analogutgangene.
    Vil det si at analogutgangene på 3910 kan formidle SACD og DVD-Audio med 192 kHz samplingfrekvens?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    DD/DTS-signal må gjøres om til et analogt signal et eller annet sted. Om dette skjer i DVD eller receiver er likegyldig så lenge prosessoren som gjør det er av samme kvalitet. Jeg ville gått for kombinasjonen av en god DVD(evt. DVD+DAC) og en stereo forsterker dersom lyden skulle ut på to høyttalere.

Frode
    Takk for tipset

Men ettersom jeg skjønner lønner det seg å ha en dekoder, som et eller annet sted på veien kan nedskalere DD/DTS-signalet til stereo. Uten dette vil det automatisk bli PCM-lyd?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen din Denon har jo 24bit/192 dekodere for pcm og DSD !!
    Hvad står der i instruksjonsboken da ?
    Å lage lyden om til stereo klarer dvd spilleren vel også eller hvad ??
    Kjender ikke din Denon, men du kan vel vælge i menyen hvilken lyd du vil ha ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten det er DD, DTS eller PCM: Alt gjøres analogt før utgangene i spilleren når du bruker analoge kabler. Alle DVD-spillere har 96 eller 192 kHz DAC-er, så du trenger ingen omformer hvis det først kommer lyd ut fra spilleren. Alt er i skjønneste orden. Spilleren dekoder et DD eller DTS signal direkte til analogt, det går ikke innom PCM først.

Det være sagt, man kan godt få eksterne konvertere eller prosessorer som gjør jobben bedre enn spilleren, men det blir samme diskusjon som om man skal ha separat DAC til CD-spilleren eller ikke. Et sted må man jo stoppe

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil man, om man bruker analoge kabler, høre forskjell på DTS- og DD-sporet på en film om DVD-spilleren kan dekode begge?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, der er generelt forskjell på de to spor. Se mitt tidligere innlegg hvordan jeg har det.....
    Er du imot analogt, eller bare nervøs ? Om det blir dekodet det ene eller andre sted er vel forsåvidt det samme, ikke ? Jeg tror du misforstår hele greia her altså...
    Du kan jo selv prøve ....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    JA, der er generelt forskjell på de to spor.
    Så du VIL høre forskjell på de via analoge kabler? For hvis du IKKE gjør det, er det jo intet poeng i å kjøpe en DVD-spiller med DTS-dekoder. Det hadde jo selvfølgelig vært best om det ikke er tilfelle, for DTS er jo mindre komprimert og låter som regel best.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er du imot analogt, eller bare nervøs ?
    Ikke imot analogt, langt ifra. Bare prøver å få overbevist meg selv om hva som vil være den beste løsningen, for jeg ER jo selvfølgelig nervøs for å kjøpe gale komponenter :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der er forskjell, noen ganger stor forskjell, andre ganger kan DD være bedst......
    Jeg vet ikke helt hvor jeg har fått i hodet du havde en Denon 2910 el. lign., beklager dette. Uansett, jeg ville aldrig købe en dvd spiller uten DTS dekoder, den er jo nær sagt i alle dvd spillere nu om dager.
    Jeg kan ikke råde dig, bare sige at jeg ikke har en separat processor, jeg bruker dekoderne i Philips dvd 963SA og kjører analog lyd til min Thule IA350B. Jeg har også bare denne ene kilden så jeg savner ikke en processor med digital inn for flere kilder.
    Men, kjøber du en processor/surround forforsterker en dag med innebygde konvertere kan du jo se hvilken konverter er bedst, enten den i dvd spilleren eller den i processoren, men dette er trivielt for mig, jeg er fornøyd som det er.....
    Jeg kan ikke forestille mig å ha et hjemmekino anlegg hvor jeg ikke havde muligheten for å høre DTS da......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei - jeg bare fikk inntrykk av lenger oppi tråden her at det var en del DVD-spillere som ikke kunne konvertere DTS til analogt signal selv, men måtte ha forsterkeren til å gjøre dette. Men da skulle det vel ikke være noe problem, så jeg antar at jeg lander på en vanlig, tokanals forforsterker, og at lyden vil bli bra med denne

Takk for svar!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært av den oppfatningen at ingen dekodere skalerer DTS ned til to kanaler, men at de ganske enkelt kuttet lyden i kanalene som ikke var i bruk...stemmer ikke dette?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du å si at jeg i så fall kun vil få gjengitt lyd tilsvarende det vi ville fått hvis vi rev ut kablene til alle høyttalere utenom venstre og høyre fronthøyttaler i et 5.1-oppsett?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •