SMALL, crossover og LFE fundering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SMALL, crossover og LFE fundering.

Jeg har for en stund tilbake oppdaget at det det å sette høyttalerne som SMALL er en god ting. Jeg har kjørt med crossover ved 80 hz. Men i dag begynte jeg å fundere litt. Jeg mener å huske at LFE kanalen går til 120 Hz, altså går du glipp av LFE informasjon. Hvis du sender LFE signalet til både front og sub kan fronthøyttalerne ta seg av LFE informasjonen mellom 80 og 120 Hz, dette må prøves i kveld.
    Hva er deres synspunkter på dette?

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg forstår helt hva du mener, det har vel mye med hva slags høytalere/reciever du har og hvilke frekvenser de takler. Jeg mener jeg kan sette crossover manuelt uavhengig av SMALL, LARGE osv. Dvs. få fullfrekvens i høytalerne og sub som blir med på morroa fra 120Hz og nedover.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE kanalen blir overført i sin helhet. Crossover frekvensen setter kun punktet der høyttalerenes dypbass skal styres til subwoofer. Dette er en av grunnene til at man bør deaktivere delefilteret som sitter i subwooferen (eller skru det til maks der det ikke kan deaktiveres).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, det var sånn det var ja. Takker.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min receiver (Denon 3805) kan jeg velge LFE eller LFE + MAIN (i alle fall såfremt frontene står som large)

Vil det si at på LFE er det KUN subben som er med på frekvenser under det som er satt som crossover. Mens på LFE + MAIN spiller frontene med nedover?

:?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det ja, er ihvertfall slik på min forsterker.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Vil det si at på LFE er det KUN subben som er med på frekvenser under det som er satt som crossover. Mens på LFE + MAIN spiller frontene med nedover?

:?
    Akkurat det lurte jeg også på, men glemte å spørre. :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere er usikre er det ikke verre enn å slå av subben og lytte :lol:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at på LFE er det KUN subben som er med på frekvenser under det som er satt som crossover. Mens på LFE + MAIN spiller frontene med nedover? :?
    Det er helt riktig, MEN her skal du være klar over muligheten for utfasinger i SUB nivået. Mål med Radio Shack når du tester :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Vil det si at på LFE er det KUN subben som er med på frekvenser under det som er satt som crossover. Mens på LFE + MAIN spiller frontene med nedover? :?
    Det er helt riktig, MEN her skal du være klar over muligheten for utfasinger i SUB nivået. Mål med Radio Shack når du tester :wink:
    Skal vist ikke være lett dette gutter.. :? Plug & Play er vist vekk for alltid. Tror jeg må innkalle Flageborg-ekspressen til mitt nye hus for å sette opp anlegget skikkelig om et par ukers tid...... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    LFE kanalen blir overført i sin helhet. Crossover frekvensen setter kun punktet der høyttalerenes dypbass skal styres til subwoofer. Dette er en av grunnene til at man bør deaktivere delefilteret som sitter i subwooferen (eller skru det til maks der det ikke kan deaktiveres).
    Jeg har ikke mulighet til å stille crossover på min Marantz 7200. Jeg bruker SMALL og tror at crossover da blir satt til 80hz. På min KEF sub har jeg trinnløs justering av delefilteret fra 80hz til 150hz. Vil det si at jeg skal sette denne på 150hz, Hi Fil ? Jeg trodde da at jeg fikk både sub + fronter på intervallet 80-150hz, og at lydtrykket ville bli ujevnt dersom en foretok et sinussveip ? Har jeg misforstått ? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare meg nei......

fra en test av Marantz SR-7300:
    På tidligere serier fra Marantz har det vært fast delefrekvens på 100Hz. Dette har vært et ankepunkt for mange. På SR7300 er dette endret, og man kan nå velge mellom 80 /100 / 120 Hz. Enkelte ville kanskje foretrukket å ha muligheten for enda lavere delefrekvens, men det man skal huske da, er at man på receivere flest også drar med seg LFE-kanalen, slik at man ved delefrekvens på for eksempel 60 Hz risikerer å miste deler av LFE-signalet.
    Dette tolker jeg som at det fins flere måter som de forskjellige recievere håndterer LFE signalet på.

Betyr "drar med seg LFE-kanalen" at man på de recieverene det her refereres til kun stiller inn et punkt der frontene slutter å spille og subben overtar?

HI-fil:
    Du må gjerne utdype hvorfor delefiltret bør deaktiveres.
    Mener du at subben alltid bør bli med så høyt opp som mulig?

edit : det skulle være hvorfor og ikke hvor delfiltret skal deaktiveres.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg har ikke mulighet til å stille crossover på min Marantz 7200. Jeg bruker SMALL og tror at crossover da blir satt til 80hz. På min KEF sub har jeg trinnløs justering av delefilteret fra 80hz til 150hz. Vil det si at jeg skal sette denne på 150hz, Hi Fil ? Jeg trodde da at jeg fikk både sub + fronter på intervallet 80-150hz, og at lydtrykket ville bli ujevnt dersom en foretok et sinussveip ? Har jeg misforstått ? :shock:
    Neida, LFE blir overført ut i fra frekvensene som finnes i LFE sporte på DVD-platen. Signalene fra frontene (crossover) blir styrt fra receiveren, hvis crossover er 80Hz så får ikke subwooferen signaler over dette. Hvis suwooferen din ikke har en mulighet for å deaktivere delefilteret, så skal du vri det opp på maks (150hz i ditt tilfelle).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lært 2 ting idag, nemlig at SR7200 har crossover på 100hz og at delefilteret skal settes til max (150hz). Takker og bukker !

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefilteret på subwooferen, når crossover er satt i receiver/forforsterker, vel å merke. Bare så ingen andre misforstår.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. vil bare påpeke at dersom du har subben bak/på siden, og den spiller opp til rundt 100hz+ vil det høres ut som om bassen kommer derfra, og ikke fra frontene. Hadde ihvertfall dette problemet selv før. LFE sporet går vel helt opp til 150hz?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, men hvis en setter delefilteret på subwooferen lavere, vil den informasjonen produsenten ønsker du skal oppleve (i LFE sporet), forsvinne.
    Da er det bedre å skaffe seg en receiver/forforsterker der du kan sette crossover selv. Setter du crossover her til 60-80 Hz, vil du uansett oppleve lyden som om den kommer forfra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg måtte gjøre selv om frontene sliter litt. Skal ommøblere for å få subben frem og la den ta seg av all bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere ser skal det mye til å høre at lyden kommer subwooferen og ikke fra frontene. I tillegg er mine Mirage omnipolare (elementer foran og bak), slik at det blir enda vanskeligere å retningsbestemme bassen/lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her gir vi oss ikke.. ops:

Sett delefiltret på subben på maks. Hvis du ikke gjør det så går ikke LFE over den hz du har satt noe annet sted, og blir dermed borte.

Sett crossover på forsterker der du vil ha den. Da går LFE ned til den satte crossover til høyttalerene og det under går til sub.

På Marantz er det alltid slik. På en 7200 er det crossover på fast 100hz, på f.eks 7300 så kan du velge 80, 100, 120.

På Denon er det også slik, såsant du ikke har en 3805 med frontene satt til large og valgt LFE+main. Da blir frontene med ned til bånn.
    Crossover setter da bare hvor senter og bak skal kaste inn håndkle.

Er dette riktig? Litt flaut det her.......

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •