SMALL, crossover og LFE fundering. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Alex F, jeg velger å svare uansett, selv om skulle risikere å bli ekskludert fra AVforum.

... Hvis jeg gjør deg irritert med tråden så beklager jeg det, jeg har ikke noe ønske om å irritere noen, men du kan jo la være å lese den. Visste heller ikke at tråder kan bli for lange.
    Slapp av, ingen blir ekskludert fra Forumet for å ha andre meninger, selv ikke andre meninger enn Moderator-gudene. :wink:

Jeg blir heller ikke irritert, bare litt frustrert. Jeg trodde jeg hadde skjønt poenget første gang, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg tror uansett at jeg får max ut av mitt oppsett med å sette delefrekvensen på 150Hz.

Tråder kan faktisk bli for lange (synes jeg), se bare på AE700 tråden. Problemet med denne tråden er at for en som vurderer å kjøpe denne projektoren, må en lese lenge for å finne "godbitene". Det er vel derfor vi ha moderatorer som skal holde diskusjonen mest mulig saklig. Når det er sagt, er sikkert jeg en av de som ofte sklir ut i usakligheter. Beklager dette. Skal prøve å skjerpe meg ! ops:

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det t-vs tar opp er helt på sin plass, i og med at det gjennom tråden refereres til pålitelige(?) kilder som forteller oss at nivået på crossover i et system med fronthøytalere satt til "small", vil kunne påvirke LFE signalet.

Dette til tross, hometheaterhifi.com's artikkel forteller oss at LFE lever sitt eget liv uavhengig av recievers crossover:
    Despite the stigma that in the cinema the LFE channel is 'the subwoofer' channel, most home subwoofer(s) will be asked to voice bass from both the main channels and the LFE track. Two different sources, two different settings. The LFE channel and the subwoofer are not really synonymous or interchangeable from that point of view.
    Det samme forteller hjemmekino.no:
    Valg av delefrekvens påvirker ikke gjengivelsen av det orginale LFE sporte (0.1) og vil gjengis i sin helhet av subwoofer.
    De to ovenforstående eksempler har nok rett, jeg er likevel litt usikker på hvordan DTS fungerer i forhold til dette. (Etter hva jeg har forstått så er DTS egentlig en 5.0 koding.)

Hi-Fil, hehe.., du skal slippe å forklare den siste. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Dette til tross, hometheaterhifi.com's artikkel forteller oss at LFE lever sitt eget liv uavhengig av recievers crossover:
    Despite the stigma that in the cinema the LFE channel is 'the subwoofer' channel, most home subwoofer(s) will be asked to voice bass from both the main channels and the LFE track. Two different sources, two different settings. The LFE channel and the subwoofer are not really synonymous or interchangeable from that point of view.
    Dette avsnittet sier da ingen ting om hva som skjer med LFE-kanalen i en bassmanager. Avsnitt handler primært om nivå på LFE, og det viser mer til at LFE og SUB er to forskjellige ting.
    Såvidt jeg kan se, forteller ikke denne artikkelen fra hometheaterhifi.com noe som helst om hvorvidt LFE-kanalen blir filtrert i Bassmanager.
    Det gjør derimot den andre artikkelen fra samme websted helt krystallklart:
    In the majority of surround sound processors and receivers, FULL RANGE copies of all channels set to "Small" are combined together with the LFE channel, and the sum is low-passed.
    Så kan det sikkert diskuteres hvor presist dette "majority of surround sound processors and receivers" egentlig er, eller om dette er en praksis som kanskje har endret seg siden artikkelen ble skrevet.

De to ovenforstående eksempler har nok rett,
    Hva baserer du dette på?

jeg er likevel litt usikker på hvordan DTS fungerer i forhold til dette. (Etter hva jeg har forstått så er DTS egentlig en 5.0 koding.)
    DTS er et 5.1-signal (eller 6.1 for DTS ES-Discrete). Hvorvidt innsignalet er DD eller DTS er likegyldig for det som diskuteres her, siden den eventuelle LP-filtreringen skjer i bassmanager, ETTER at signalet er dekodet. DTS har derimot hatt en egen praksis for NIVÅ på LFE, men det er en helt annen sak.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning for en som har vært borte fra forumet i to dager.... :wink:

Siden jeg da har forstått at noen mener at LFE (0.1-sporet) er fullfrekvent. Forutsetningene for mine spørsmål nedenfor blir da:

1. Jeg har en Arcam AVR200-receiver, som har fast crossover på 80hz.
    2. Jeg har en SVS-sub som jeg kan enten "enable" eller "disable" crossover-frekvensen, samt å stille inn trinnløst fra 40-120hz.

Er det da riktig å forstå at jeg burde la subben "styre" og stille på subben sålenge receiveren har fast crossover? (Les: stille inn hvor jeg ønsker at subben skal komme inn sammen med høytalerne??)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEA skriver:
    Dette avsnittet sier da ingen ting om hva som skjer med LFE-kanalen i en bassmanager.
    Det jeg tolket ut fra avsnittet var at de fleste subwoofere blir bedt om å produsere bass fra både main channels og LFE signaler, noe som kommer fra to ulike kilder med to ulike settings. Jeg tolket det derfor dit hen at hometheaterhifi.com ville fortelle oss at LFE ikke er synonymt med lyden en subwoofer produserer nettopp pga funksjonen til en crossover-funksjon (eller bassmanager om du vil?). Kan seff ta feil på dette, men artig var det lell. (Er du KEA, en litt småkvass kar, eller har du bare ikke oppdaget smily'ene på venstre side? :wink: )

Holy Diver skrev:

De to ovenforstående eksempler har nok rett,
    KEA skriver:
    Hva baserer du dette på?
    Litt uklart kanskje, men ja, det var basert på de to ovenforstående eksempler..hmm.. :roll: (Og kanskje noen av dine argumenter tidligere i tråden?)

KEA skriver:
    DTS har derimot hatt en egen praksis for NIVÅ på LFE, men det er en helt annen sak.
    Greit KEA, tynt fra min side. Må rote fram litt mer stoff rundt dette ved en senere anledning.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield:
    Er crossover fast på 80hz selv om du setter frontene dine som "small"?
    Er det da riktig å forstå at jeg burde la subben "styre" og stille på subben sålenge receiveren har fast crossover? (Les: stille inn hvor jeg ønsker at subben skal komme inn sammen med høytalerne??)
    Høres riktig ut det, ja. Recieveren din deler høytalerne dine ved 80hz, LFE vil likevel komme gjennom i sin helhet. Du kan sikkert bruke filteret i subben til å "findele" opp til 80hz, mens alt over 80hz allerede er tildelt bl.a. dine main channels. I forhold til film, går LFE opp til f.eks. 120 eller 150 hz? I så fall har du åpne justeringsmuligheter gjennom subben på dette området.

Du kan forøvrig se bort fra dette innlegget, jeg tar høyde for at det blir sablet ned rimelig kjapt. Beklager sløsing med dine kalorier.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Holy Diver"]Anfield:
    Er crossover fast på 80hz selv om du setter frontene dine som "small"?
    He he, ikke farlig det... :wink:

Vet desverre ikke om det gjelder både ved "small" og "large". Har ikke intruksjonsboka..... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Er du KEA, en litt småkvass kar, eller har du bare ikke oppdaget smily'ene på venstre side? :wink: )
    Jeg er en litt småkvass kar, og dessuten har jeg ikke oppdaget smilYene på venstre side. Var overbevist om at de skulle være på høyer side....
    :wink:
    Og så heter jeg ikke KEA, da... :twisted:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så mange spekulasjoner?
    DVE har bass sveip for LFE kanalen. Det er jo bare å prøve!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da foreslår jeg at vi alle tester så får vi svaret.

Tesprosedyre. Sett noen av høyttalerne til small. Prøv å sett delefrekvens på 40Hz

Kjør Tittel 10 kapittel 16. Se om LFE signalet til sub blir kuttet

Endre til 100Hz prøv ¨på nytt. Blir det endring?

Resultat på Yamaha RXV-1500: Akkurat som forventet. LFE kanalen blir ikke påvirket i det hele tatt av crossoverfrekvens. Både i vanlig modus og THX modus.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg skjønt det dit at LFE-sporet til filmbruk er "fullverdig", og at crossover-innstillinger er unødvendig. Greit å vite.

Da er det vel vitsen med crossover og innstillinger mer til bruk for de som benytter sub på musikk, og det er der delefrekvensen kommer til rette og skal benyttes....??

(muligens formulert litt keitete og nybegynneraktig, men men.... ops: )

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si det Anfield, crossover avlaster jo alle høyttalerne når du ser film også. Siden bassen fra høyttaler-kanalene (under en satt frekvens) blir overført til subwooferen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Vil ikke si det Anfield, crossover avlaster jo alle høyttalerne når du ser film også. Siden bassen fra høyttaler-kanalene (under en satt frekvens) blir overført til subwooferen.
    Enig i det, tenkte nesten "slavisk" på subben her...... ops: :wink:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •