SMALL, crossover og LFE fundering. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flaut, nei det er bare litt forvirrende. :shock: Jeg følger ditt og Hi Fil sitt råd om å sette delefilter på max. SMALL innstilling har jeg etter råd fra Roffe, men jeg synes også dette gir best trykk og lyd i mitt oppsett.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Da går LFE ned til den satte crossover til høyttalerene og det under går til sub.
    LFE kanalen går ikke til høyttalerne i det hele tatt, det går i sin helhet til subwoofer. Noen receivere har mulighet til å kjøre LFE til Sub + Main, men dette er skjelden å foretrekke. Da skal man i tilfelle være innehaver av meget gode fronter og en dårlig subwoofer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig men du motsier vel deg selv litt her, Hi-fil.

LFE kanalen går ikke til høyttalerne i det hele tatt, det går i sin helhet til subwoofer. Noen receivere har mulighet til å kjøre LFE til Sub + Main, men dette er skjelden å foretrekke
    Er vi enige i denne?

"LFE går vanligvis ikke til frontene, men b.la Denon har mulighet til det."

Hvis vi da også sier at der hvor du setter crossover i forsterkeren, det er den laveste hz som høyttalerene spiller. Det som er under får du til sub via LFE. Subben spiller ikke høyere hz enn det som er crossover.

Også enige?

Alex F:

Jeg tror ikke jeg er i stand til å gi deg noen råd. Jeg listet egentilig bare opp noen påstander for å samle tråden og for å se om jeg har oppfattet ting korrekt. Noen litt dårlig formulerte setninger kan i slike noe halvkomplekse saker gjøre forvirringen fullkommen.
    Jeg tar heller sjansen på å mase litt, enn å forlate en interessant tråd uten å være helt sikker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når LFE sendes kun til subwoofer, går LFE i sin helhet. Mens bassen fra frontene deles ved crossoverfrekvensen (hvis frontene står til small).

Eksempel:

Hvis crossover er lik 80Hz:

Alle frekvenser over 80hz går til fronter.
    Alle frekvenser under 80hz går til subwoofer.
    Hele frekvensområdet fra LFE kanalen går til subwoofer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da nærmer vi oss noe. Kanskje.

Dette er med andre ord feil.
    Det som er under får du til sub via LFE. Subben spiller ikke høyere hz enn det som er crossover.

1.Alle frekvenser som ikke er tilhørende i LFE, er berørt av crossover i forsterkeren.
    Subwoofer spiller dit hvor crossover på denne er satt.
    Dette er vel noe av det du sier. Rett opp hvis jeg tar feil igjen.

MEN hva skjer med crossover når frontene står som large? Hvis ikke tålmodigheten din er sluttkjørt så kan du gjerne lage et konkret eksempel.

OG hva menes da med dette eksempelet jeg tidligere refererte til:

fra en test av Marantz SR-7300:
    Sitat:
    På tidligere serier fra Marantz har det vært fast delefrekvens på 100Hz. Dette har vært et ankepunkt for mange. På SR7300 er dette endret, og man kan nå velge mellom 80 /100 / 120 Hz. Enkelte ville kanskje foretrukket å ha muligheten for enda lavere delefrekvens, men det man skal huske da, er at man på receivere flest også drar med seg LFE-kanalen, slik at man ved delefrekvens på for eksempel 60 Hz risikerer å miste deler av LFE-signalet.

Marantz har ikke Sub+main mulighet. LFE går da kun til subwoofer. Her står det høyt og tydelig at hvis man setter lav delefrekvens så risikerer man å miste noe av LFE. Og er det mulig å miste noe så går tydligvis ikke LFE til sub i helhet uten å være berørt av crossover på forsterker.
    Slik tolker jeg den setningen, men jeg få det ikke til å stemme helt med det du sier, Hi-fil.
    Er det fordi LFE blir håndtert forskjellig eller er det bare at jeg ikke forstår helt?

edit. skrev pkt1. for å lage sammenheng mellom spørsmål og svar.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    første punkt er riktig.

Når det gjelder ekempelet så er det nok delefrekvensen bak på subwooferen han mener, og ikke crossover i receiver.

Hvis du setter delefrekvensen bak på subwooferen til 80hz i eksempelet jeg nevnet tidligere vil resultatet bli som følger:

Hele frekvensområdet fra LFE kanalen går til subwoofer, men kun frekvensene under 80hz vil bli gjengitt. Dette fordi fiteret i subwooferen struper alt over dette.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sitatet er herfra:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17589

Det er ikke anbefalt å sette delefrekvensen for høyt, siden det da blir lett å høre hvor subben(e) er plassert. Anbefalt delefrekvens i receiveren (for høyttalere som sliter i bassen) er 80Hz. Er de små kan man gå opp til 100Hz eller 120Hz, men over det har ikke subben noe å gjøre.
    Jeg følger deg på at når du setter crossover på subwoofer på f.eks 80hz, så stopper den på 80hz.

Men spiller den opp til 150hz når crossover på reciever står på 80hz?

Jeg vet ikke, men både roffe og "marantz-testeren" ser ut til å mene at den ikke gjør det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spiller den opp til 150hz når crossover på reciever står på 80hz?
    Ja da vil LFE sporet spilles fullfrekvent, mens bassen fra frontene deles ved 80hz
    Hvis du tenker over hva crossover betyr på norsk, så skjønner du tegninga. Den angir bare punktet der signalene til høyttalerne skal deles, det har ingen ting med LFE kanalen å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne linken. Ganske innholdsrik.

http://www.hometheaterhifi.com/volum...rs-9-2002.html

Her er et sitat derfra som sier noe om hva som crossover i recieveren berører. (Min utheving.)

• LFE Channel integrity. When it comes to the "subwoofer jack" on the back of the surround sound decoder, most everyone assumes that bass is taken from channels set to "Small", combined with the LFE channel and bang, you have a subwoofer output.

In the majority of surround sound processors and receivers, FULL RANGE copies of all channels set to "Small" are combined together with the LFE channel, and the sum is low-passed. Think about that. Strictly speaking, any* such processor with a sub/sat crossover frequency set lower than 120 Hz is "discarding" the upper end of the LFE channel. THX units are NOT exempt from this. With the standard THX 80 Hz 4th order crossover, the top of the LFE channel gets chucked.

Don't panic. This has been going on since day one, and virtually nobody has noticed . . . with good reason. I've said many times before, and I will say it again: THX did not pull their crossover out of thin air. It is the product of much development, and, when used in concert with THX speakers (or others which exhibit the correct roll-off), represents the best overall compromise of minimizing localization, extending dynamic range, and as it turns out, minimizing LFE truncation. When Dolby Digital was coming to the consumer marketplace, THX looked at an inordinate number of modern 5.1 soundtracks and guess what they found in the LFE channel: not much at all in the region of 80 Hz - 120 Hz, making their original choice of 80Hz rather fortuitous. Dolby Digital's LFE channel has a digital brick wall at 120 Hz, not a roll-off, so content creators almost always roll-off their stuff, usually somewhere around 80 Hz. Therefore, chucking the top band of the LFE is no big deal but the argument here is that a standard SSP crossover set much lower than 80Hz or so may actually be costing you bass content.
    Det står også her at stiller man ned crossover på forsterkeren så skjærer man topper av LFE kanalen. For det kan vel ikke være annet enn forsterkeren det her refereres til?

Men samtidig så står der at ifra 80 til 120hz er det lite innhold. Så ned til 80hz har liten betydning.

Men i prinsippet så er den vel berørt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir opp, har skrevet det samme innlegget cirka 10 ganger nå, så det får vel holde. Det trenger tydeligvis ikke inn.
    Eller er det jeg som uttrykker meg for utydelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står også her at stiller man ned crossover på forsterkeren så skjærer man topper av LFE kanalen. For det kan vel ikke være annet enn forsterkeren det her refereres til?

Men samtidig så står der at ifra 80 til 120hz er det lite innhold. Så ned til 80hz har liten betydning.

Tja, er vel ikke helt sikker på at dette er rett.

Hva skjer f.eks hvis man setter alle høyttalerne til large og delefrekvens til f.eks 40Hz. (forutsatt at LFE er satt til å kun gjengis i sub)

Jeg mener at da vil subben gjengi hele LFE kanalen. Min mening er altså at LFE ikke blir berørt av crossoverfrekvensen i receiveren i det hele tatt.

Dette kan enkelt testes med å koble løs høyttalerne å kjøre litt forskjellige delefrekvenser med høyttalerne satt til large.

Og hva med de forsterkerne som kan stille delfrekvens uavhengig av høyttalerne. Hvis man setter delefrekvens til 40 Hz på front, 60Hz bak og 80Hz på senter. Hvilke frekvenser gjelder da for LFE kanalen?. Av dette skjønner man at LFE ikke blir påvirket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å skrive det rimelig mange ganger nå Peakman. Kanskje jeg er uforståelig for andre enn meg selv. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har prøvd å skrive det rimelig mange ganger nå Peakman.
    Jeg vet, derfor jeg prøver å hjelpe deg litt :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å skrive det rimelig mange ganger nå Peakman. Kanskje jeg er uforståelig for andre enn meg selv. :wink:
    Jeg skjønte deg første gang, Hi Fil, men det er sikkert fordi jeg er så enkel i hodet at jeg ikke klarer å komplisere fakta så mye som det er gjort i denne tråden :wink:

Hele frekvensområdet fra LFE kanalen går til subwoofer, men kun frekvensene under 80hz vil bli gjengitt. Dette fordi fiteret i subwooferen struper alt over dette.
    Jeg skjønner ikke hvordan dette kan misforstås. Men for all del IKKE svar på dette innlegget og prøv å forklar meg hvordan det kan misforstås. Tråden er alt for lang allerede. :x

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir opp, har skrevet det samme innlegget cirka 10 ganger nå, så det får vel holde. Det trenger tydeligvis ikke inn.
    Eller er det jeg som uttrykker meg for utydelig.
    Leste du innholdet i linken han postet?
    Kanskje du burde lese litt mer, og heller skrive litt mindre? :wink:

Du har ganske mange ganger skrevet at (underforstått) alle receivere fungerer slik at LFE-kanalen ikke blir filtrert av receiver/prosessor, selv om noen av høyttalerne blir satt til "small". Dette er direkte i motsetning til hva som blir hevdet i den aktuelle artikkelen i "Secrets". Det er etter hva jeg forstår også i motsetning til hva som er beskrevet som eksempler på Bassmanagerkonfigurasjoner i manualer fra Dolby Labs. Jeg kan ikke utelukke at du likevel har rett, men jeg syns kanskje at de instansene som har avvikende syn må betraktes som såpass tungvektere at du bør underbygge påstandene dine, heller enn å gjenta dem (og indirekte antyde at t-vs er litt tungnem...)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman

Tja, er vel ikke helt sikker på at dette er rett.

Hva skjer f.eks hvis man setter alle høyttalerne til large og delefrekvens til f.eks 40Hz. (forutsatt at LFE er satt til å kun gjengis i sub)
    Hvis alle høyttalrne er satt til "large", har bassmanageren ingen funksjon, og det er heller ikke noen grunn til at LFE-signalet skal bli filtrert.

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Og hva med de forsterkerne som kan stille delfrekvens uavhengig av høyttalerne. Hvis man setter delefrekvens til 40 Hz på front, 60Hz bak og 80Hz på senter. Hvilke frekvenser gjelder da for LFE kanalen?. Av dette skjønner man at LFE ikke blir påvirket.
    Receivere der man kan sette ulik delefrekvens for de forskjellige høyttalerkategoriene tilhører åpenbart det mindretallet (iflg. artikkelen i "Secrets") der kanalene ikke blir summert og LP-filrtert før det sendes til SUB-utgangen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir plutselig glad for jeg ikke har sub.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg blir plutselig glad for jeg ikke har sub.
    Tja, jeg har sub jeg, men er også kjempefornøyd med lyden da. Det er nemlig mulig å prøve seg fram selv, og da finner man ut hva som er best.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F, jeg velger å svare uansett, selv om skulle risikere å bli ekskludert fra AVforum.

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan misforstås. Men for all del IKKE svar på dette innlegget og prøv å forklar meg hvordan det kan misforstås. Tråden er alt for lang allerede.
    Det er vel heller ikke snakk om å misforstå. Hvis du/dere leser tråden og innholdet i linken, så tror jeg du/dere innser at jeg skjønner utmerket godt hva han mener. Hvis jeg gjør deg irritert med tråden så beklager jeg det, jeg har ikke noe ønske om å irritere noen, men du kan jo la være å lese den. Visste heller ikke at tråder kan bli for lange.

Her er det bare snakk om at Hi-fil og andre er av den mening at LFE aldri blir berørt av crossover på forsterkeren. Disse innleggene mine er bare henvisninger til andre som, slik jeg tolker det, mener noe annet.

Er vel ikke nødvendig å bli ufine?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t-vs, det var absolutt ikke meningen å bli ufin. Jeg ble bare forvirret over at jeg ikke klarte å forklare det på en forståelig måte. Frustrasjonen er myntet på meg selv, ingen andre. Beklager om det så annerledes ut.

At noen receivere fungerer på en annen måte en den jeg beskriver er jeg ikke i tvil om. Jeg deler bare min erfaring med, en etter hvert anselig mengde, forforsterkere og AV-forsterkere.
    Sjekk ut hvordan det fungerer på din receiver. På DVE finner du Bass Management Test 15-150Hz (Title 10, chapter 9 til 16). Her kan du følge Hz-telleren på skjermen, og derved se nøyaktig hvordan ditt system fungerer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •