Utdanning innen AV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 169
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utdanning innen AV?

Åssen er det med utdanning innen for hifi, hjemmekino, akkustikk osv.? Vet at de har akkustikk linje på NTNU, men det er det eneste jeg har hørt om. Kunne trengt noen gode råd. Hvilket jobber kan man få, hvor mange år er det for å bli ferdig utdannet innenfor de linjene dere vet om, gir utdanningen godt betalte jobber....er grønn, så hvis noen har god peiling så hadde det hvert flott

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva innen lyd har du lyst til å jobbe med i såfall?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zamot på forumet tar vel en slik utdanning på NTNU. Kanskje du bør høre med han.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå syns jo jeg det meste innen Hfi/kino/elektronikk/høytalere er interresant. tenkte da kanskje at jeg skulle prøve å få meg et yrke innenfor området. Foreksempel det å være med å kostruere kinosaler, eller kanskje være med på å designe nye produkter, vet ikke helt. noe i den duren. Men det jeg kanskje er mest interessert i er å lære teorien. Hvordan lage en forsterker, høytaler, cd-spiller. Hvordan alt fungerer. Hvordan lydbølger brer seg i rommet osv.

Tenkte hvis dere hadde noen gode råd på jobber som omhandler området, hvlike krav de stiller til kompetanse, om det er ok betalt og litt sånt. Er nemlig helt grønn, Vet bare at stereoannlegg gjør én hekta=)

Takk Peakman, det skal jeg prøve!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ønsker med andre ord å bli ingeniør på området LF elektronikk, audiokretser, elektroakkustikk og akkustikk?

Zamot tar vel en utdannelse som dekker det siste området svært godt. De to første er det en på HiFisentralen som har skolert seg en del på. Han heter Ivar Løkken (Ivar_Loekken). Det er også en som jobber på Seas som har skolert seg på ett eller annet innen lyd. Han kaller seg Bidland på HiFisentralen.

Jeg tror de tre har oversikt over en del av det som finnes av utdanningstilbud i Norge.

Jobbmessig er du avhengig av å bo i nærheten av et sted du kunne tenke deg å jobbe. Det er jo ikke en high-end produsent i hver bygd som har ledig jobb. Alternativet er å starte for seg selv. Hvor godt det er betalt er nok veldig avhengig av hvor dyktig du er og hvor du får deg jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der traff du!=) å jobbe for en high-end produsent er vel midt i blinken av det jeg kunne tenkt meg.
    Har akkuratt fått litt informasjon om den akkustikk linja på NTNU, og det virker ganske spennende. Begynner visst sjenerelt med elektronikk, og så har man muligheten til å vinkle seg inn på akkustikk det 3. eller fjerde året. Men så kommer folk å sier at, ikke gå den veien, du får ikke jobb, velg heller å bli siv-ing innenfor maskin blalba, og la heller den Hifi-maniacen forbli en hobby....?

Og du driver jo Midgard Audio, så hvor tok du utdanninga?
    Og hva betyr LF egentlig?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 5 år så er nok systemintegrasjon i hjemmet en stor gesjeft i norge, slik som det er i usa i dag. Hva med å ligge forran skjema, ha bakgrunnsstoffet som skal til for å drive ditt eget firma innen dette feltet? Det er flere firma i norge som allerede er på hugget når det gjelder dette, men det er plass til veldig mange flere.

Crestron, pc-bassert, RS232, kommunikasjonsprotokoller, servere, integrasjon i møbler, routing av kabler osv... Det meste foregår og lar seg gjennomføre for en som har typisk høyskole elektronikk bak seg. En annen ting er at det er så utrolig mye lettere å motivere seg for å ta sære fag hvis man vet hva man kan bruke det til etterpå. Som du sier, akustikk, elektronikk osv faktisk også møbelsnekker...

Jeg drømmer selv tanken om å hadde hatt fagbrev som møbelsnekker, fagbrev som elektriker for så å spe på med interesante fag fra høyskole... Det hadde vært noe det! :roll:

Du får kikke litt her hvis det høres interessant ut:
    http://www.nsca.org/nscaweb/content/home/default.asp

Evt så får du ta turen over på neste messe http://www.nscaexpo.org/
    (spør gutta på projectiondesign om du får være med :twisted: )

DrE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    Og du driver jo Midgard Audio, så hvor tok du utdanninga?
    Og hva betyr LF egentlig?
    Utdanning?? ops: :shock: På barneskolen var jeg ganske god i o-fag, også var jeg ganske flink til å tegne. Teller det? 8)

LF er lavfrekvens. Altså alt som omhandler analoge audiosignaler osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått sivil ingeniør signalbehandling/akustikk v NTNU (tidl NTH) i trondheim (uteksaminert 2003).

Noen ting du bør tenke på:
    *jobbmarkedet svinger forholdsvis upredikerbart, og snur gjerne over en 5-års-periode. Dvs at alle råd du får om "velg denne linja for å få jobb" er bare tull, bare spør de som valgte data samtidig som meg ;-)

*Det er ikke like mye praktisk utdanning som fagskole/ingeniør. Dvs at de 3 første årene sitter du stort sett og regner matte, fysikk, statistikk etc. Så begynner moroa.

*De fleste akustikk-jobbene i norge er bygnings-akustikk (støy-demping etc) opp mot bygg-fag, gjerne i konsulentfirma

*Du kan også jobbe med seismikk/sonar

*Jeg innbiller meg at det er få større firmaer i norge som driver med elektro-akustikk. Da må du som regel ut.

*enkelte forelesere som er utrolig gode (Peter Svenson har en samling vintage høyttalerkonstruksjoner på et tomt klasserom - og utrolig flink foreleser), andre som er mest glad i å forske selv ;-)

Utdanningen er veldig generell. Dette betyr at mange jobber innen beslektede bransjer. Jeg har jobbet i 1.5 år med radiopropagasjon nå. Regn med å enten lære deg programmering (C, matlab), hw-design (vhdl, analog), mye fysikk/matte, bygg, dessuten signalbehandling.

Stå på, og gjerne involver deg i Omega, Uka etc :-)

Knut Inge

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Utdanning?? ops: :shock: På barneskolen var jeg ganske god i o-fag, også var jeg ganske flink til å tegne. Teller det? 8)
    .
    Haha, hadde helt glemt at det var noe som het o-fag før du nevnte det her 8)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt til å drive innen lyd i framtiden regner jeg med. Jeg skal søke meg inn på Elektronikk på ntnu nå dette året. kom inn ifjor også, men jeg valgte å jobbe istede. Har nå jobbet 2 år for Sound Pressure i Lillesterøm og der har jeg fått utfolde meg som jeg vil innen lyd og elektronikk og det har gitt mersmak for å si det sånn. Har jo fått til et par gode høyttaler konstruksjoner og fått noen plasmatver til å funker igjen, så litt har jeg da lært. Har alltid vært den typen som har likt å vite hvordan ting funker og har pelt fra hverandre masse rart, så dette kan jo bli gøy.

Gikk på noe som kalles forskerlinja på Lillestrøm vgs hvor jeg hadde matte, fysikk, kjemi og forskiningslære. Håper 4,8 rekker i år også :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hå!
    knutinh ramser opp de viktiste punktene. Et par ting til bare:

Elektronikk-linja er den linja med mest matte (bortsett fra matte/fysikk) tror jeg, så man sitter og regner nesten 3 år sammenhengene. Det bør man være klar over. Virker som om 3-årig ingeniør-studium gir mer praksis, men man kan alltids ta det først innen elektornikk, og søke seg inn på de 2 siste årene i Trondheim med akustikk. Men det skal sies at Trondheim er en genial by å studere i, og jeg er ikke lei enda etter snart 5 år.

Om man har lidenskaper for tekniske ting, elektronikk og tar matte lett innover seg, er det bare å hoppe i det.

Når det gjelder jobbmarkedet, så er ikke akustikkbransjen så stor i Norge, det er vel kanskje mest konsulentselskaper der man flyr rundt og måler støy i barnehager eller beregner støy i forbindelse med veier o.l. Men som sikkert alle rådigverne sier, man bør velge noe man er interresert i. Poenget er om man er interresert, blir man flink, og flinke folk får jobb uansett... Ellers gir jo siv.ing statusen i utgangspunktet bra lønn (om man ikke lager eget selskap eller jobber i et bitte lite).
    Men om jobbmarkedet er bra, det finner jeg vel ut i løpet av et halvt år forhåpentligvis!
    :lol:

Ellers har man jo også http://www.niss.no for de som ikke vil ha en kortere, smalere utdanning innenfor et område (lyd/lys/scene).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk en ting til!

Ikke begynn på en lang utdannelse om du ikke virkelig tror du orker det. Jeg hadde NTNU (eller NTH som det het) i siktet helt til jeg kom hallveis på videregående. Da var jeg så skoletrøtt at jeg hadde mest lyst til å spy. Klarte ikke motivere meg for høyere utdannelse. Da er kanskje jobb like greit. Jobb lærer deg som regel å bli mer kreativ og praktisk orientert så det er heller ingen dårlig løsning å gå ut i jobb. Imidlertid kan man i blant trenge å oppdatere seg på ulike fag om man ikke har nødvendig utdannelse.

Lydbransjen er nesten utelukkende privat, og da er det ikke de samme minstekravene til utdannelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTNU havner så vidt inne på lista over de 100 beste tekniske universitetene i verden og rundt 200. plass generelt. Selv om foreleserne der gjerne hevder noe annet.. En stor del av foreleserne er umotiverte og rett og slett elendige, selv om det finnes veldig hederlige unntak. Skulle jeg begynt en teknisk utdannelse i dag ville jeg enten begynt på en mer praktisk rettet 3-årig ingeniørutdannelse eller funnet meg en plass i utlandet. Ettersom jeg nå er på 4-året i utdanningen min på NTNU så er det i grunn litt sent å snu der men..

http://www.universitetsavisa.no/ua_l...64d45.01461733

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco nevner utenlandsstudier pga laber kvalitet i ditt fagfelt i steinrøysa. Det støtter jeg sterkt. Nå har ikke jeg studert tekniske fag, men tilbrakte et av studieåra mine i England. Det er det beste året jeg har hatt!! Har du sjans, så kom deg ut! Fabelaktig å studere i et annet land, du får virkelig utvidet horisonten!
    Tror vel også det er slutt på den tida da utdanning ikke var nødvendig for å få en "decent job". Hjemmelærte, halvstuderte røvere duger ikke der spenninga skjer!
    NTNU har vel hospiteringsordninger i f.eks USA??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av macca
    Tror vel også det er slutt på den tida da utdanning ikke var nødvendig for å få en "decent job".
    Det er jeg sterkt uenig i. Rett mamma/pappa er en vei, en annen er å være dyktig/flittig. Det er ikke på skolen det skjer, men i yrkeslivet. De som mener noe annet har trolig liten eller ingen erfaring med yrkeslivet.

På den annen siden kan utdannelse være en måte å kompensere for dårlige evner :lol:

Jeg vil også poengtere det syke misforholdet mellom utdannelse og stilling/lønn i det offentlige. 3-5 år på høyskole og rundt 250k i lønn :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personer med
    1) helt spesielle egenskaper
    2) de rette familieforbindelser
    3) flaks

Har en tendens til å gjøre det bra uansett hva de gjør, uansett om de tar doktorgrad eller reiser til sjøs. Så hvis vi ser bort ifra dem, så er det vel hardt arbeid og sosiale antenner som skaper karrieren for oss andre :-)

Jeg har kompiser som ble fryktelig skuffet etter ett år i australia på "universitets-fabrikkene". Hvis du er veldig sikker på hva du vil bli når du blir stor (jeg er ferdig på skolen, men enda ikke helt sikker ;-)), så kan man jo gå etter en institusjon eller person som har et godt omdømme?

Universitetet i Parma har Angelino Farina, http://www.ramsete.com/home.htm han er jo en av tungvekterne i bygnings-akustikk.

Ved stanford har de godt omdømme, Julius Smith er en flink fyr http://ccrma.stanford.edu/~jos/

Ellers er det fullt mulig å ta ingeniør først, eller jobbe et år eller to for å få litt mer hands on erfaring. Tror jeg ville anbefalt det. De fleste som ryker ut gjør det imidlertid pga sviktende interesse/kunnskaper i matte (og tildels fysikk).

Jeg gikk musikk-gymnas, så et år i militæret, så 6mnd på slakteri og 6mnd forkurs ved høgskolen i sør trøndelag før jeg begynte på siv ing :-)

Knut Inge

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke en av de som kan se for meg et langt løp hvor jeg spesialiserer meg tidlig. Selv så gikk jeg GK Elektro -> VK1 elektronikk -> VK2 service elektronikk -> (Fagbrev)

Som fordypning på VK2 så tok jeg lyd og bilde. Dette er egentlig en grei utdannelse ,men det er sjelden lagt opp til at man skal jobbe med lyd.
    På fagbrevet står det serviceelektronikker. Det er ikke noe farlig hvilken fordypning du har siden man kan få jobb overalt uansett (med untak av medisinteknisk , siden det krever litt mer enn andre rettninger)

Men hvis du vil forstå hvordan en krets (CDspiller , forsterker , TV osvosv) fungerer kan det anbefales på det høyeste. Men emnet er stort og motivasjonen min var ikke like god hele tiden. (Ifra 3- i tvteknikk til 5(5+) i nettverk og service på dataprodukter , samt CDspiller og MD)

Som pensum kan jeg nevne:
    Små motorer
    CD\DVD\MD (et emne)
    Radioteknikk
    TV teknikk
    Antenneteknikk (Paraboler)

Etterpå kan du får jobb mange steder og jeg vet at personer gikk ut i jobb hos Bang olufsen , Radio TV verksted , It verksteder , IT support , Reprasjon av videokamera. Mulighetene er mange og jeg mener det er en fin vei å velge.

Elektronikk er ikke vanskelig og jeg mener selv en idiot kan klare det (jeg klarte det jo!). Jeg synes iallefall det var noe som har gitt meg noe å ta med videre i livet. Har planer om å starte et firma snart ,men vi planlegger fortsatt økonomiske spørsmål osv.

Uansett mener jeg at det er en stor fordel idag med et fagbrev. Det sier at du kan gjøre noe med hendene og ikke bare har vært på skolebenken og regnet på fysikk og slike ting.

knutinh: Man kan få en god utdannelse til sjøs. Jeg satser etterhvert på å komme meg ut til sjøs og med litt innsatsvilje så tar det ikke lang tid før man har utdanning til styrman\kaptein (GK elektro - Vk1 sjøfart -> 2år læretid -> 2åring Teknisk fagskole). Godt betalt er det også.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting: Har du et fagbrev og tar et lite opphold på lærerhøyskolen så kan du bli lærer. Jeg har lyst til å bli en lærer for yrkesrettet utdanning siden man har det morsomt og har gode pensjonsordninger og ikke minst god lønn

Grunnlønn for en faglærer er rundt 280k hvis jeg ikke tar feil og hvis man er audiunkt(jeg har bare hørt noen utale det så det er garantert skrevet feil) har rundt 360k i året. Er du lektor har du så mye at jeg ikke tør å tenke på det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lektor med 7 års universitetsutdannelse og 20 års erfaring tjener noe under 400k. Med andre ord ikke noe å rope hurra for i forhold til andre yrkesgrupper med samme utdanning.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •