Utdanning innen AV? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 169 av 169
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Timc, er det slik at du underviser i akustikk?

Er bare litt nysgjerrig: det er sikkert forskjellige retninger innen faget, men hvor mange er det pr. år som tar en akustikkutdanning? Vet du noe om hva slags jobber de får etterpå?

Nei jeg er ikke fagansatt. Jeg er er labteknikker. Ansvaret for alt utstyret og labene. Hjelper også til med å sette opp måleoppsett, og slik.

Siste årene har det vært 7-8 studenter pr. kull. Pluss doktorgradsstudenter.

rundt halvparten ender i konsulentbransjen. Noe blir grundere, og resten får andre akustikkrelaterte jobber.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nei jeg er ikke fagansatt. Jeg er er labteknikker. Ansvaret for alt utstyret og labene. Hjelper også til med å sette opp måleoppsett, og slik.

Siste årene har det vært 7-8 studenter pr. kull. Pluss doktorgradsstudenter.

rundt halvparten ender i konsulentbransjen. Noe blir grundere, og resten får andre akustikkrelaterte jobber.
    Ok, så det er en ganske liten gruppe da, tross alt.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woho! Lykke til

Bra det ordnet seg.

Ser deg kanskje på akustikklinjen ved Gløs om noen år da?
    Takk takk : ) Det skal du vel ikke se helt bort i fra nei : )

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvilke utdanninger som vil være tilgjengelig i Bergen? Tenker noe ingeniør eller akustikk. Jeg har Fy1-2 og R1-2.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er R1-2? Er det mattefagene? Tilsvarende gamle 2MX-3MX?

Du kan i såfall søke på alt av ingeniør-master studier som har disse fagene som grunnfag. Elektro/Elektronikk/Kommunikasjonteknologi/Energi og miljø/Geofag.

Akustikk finnes bare i Trondheim og Oslo såvidt jeg vet, men ikke 100% sikker. Akustikk ligger i Trondheim under Elektronikk.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg friheten til å svare på det.. og du har helt rett. R1 og R2 er mattefagene fra "kunnskapsløftet"-reformen, som tilsvarer de gamle 2MX og 3MX, men som i tillegg har litt mer stoff fra høgskolenivå.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan i såfall søke på alt av ingeniør-master studier som har disse fagene som grunnfag. Elektro/Elektronikk/Kommunikasjonteknologi/Energi og miljø/Geofag.

Akustikk finnes bare i Trondheim og Oslo såvidt jeg vet, men ikke 100% sikker. Akustikk ligger i Trondheim under Elektronikk.
    Takker. Det Sonique sier er riktig. Glemte at ikke alle vet hva R1 etc er.

Er låst til Bergen, så må finne noe på et av de mange universitetene.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått et halvår på Audiolinja.. har så langt kun hatt faget akustikk. Tenkte å ta en liten oppsummering av hva vi har gjort så langt.

For det første har vi vært gjennom fundamental akustikk, romakustikk, og psykoakustikk. Selv om dette på langt nær er noe komplett akustikk studie er jeg svært overrasket over hvor dypt vi har gått i faget. Vi har lært mye!

I faget har vi også hatt en terminoppgave. Denne gikk ut på å skrive en programkode i matlab som simulerer frekvens og impulsresponsen i et firkantet rom (fra kilde til mikrofon) i den modale regionen. Programmet gir mulighet til å forandre romstørrelse, plassering til kilde og mikrofon, og bestemme en generell absorpsjonsfaktor.. Koden gir også tilbake T60 og clarity. Svært krevende oppgave, som krevde et mye lesing om de forskjellige frekvensområdene, og ikke minst mye knoting med matlab.

I tillegg til programmet gikk også oppgaven ut på å foreta en rekke målinger av forskjellige rom ved hjelp av en rundtstrålende kilde og kondensatormikrofon. Av software bruker vi WinMLS 2008. Vi foretok målinger av fem forskjellige rom, hvor vi skulle komme med forslag til forbedringer til hver av de (et av rommene var en kinosal). Vi så på denne måten også tydelige sammenhenger mellom simuleringsresultater og faktiske måleresultater.

Hele oppgaven resulterte i en rapport på rundt 10.000 ord (80 sider).. puh, var en lettelse når den var levert! :twisted: Men du verden hvor mye vi lærte av denne oppgaven!

Vel, oppsummert kan det vel sies å ha vært en spennende halvår.. forøvrig mener jeg at dette er et relativt krevende studie. Både matte, fysikk, og elektronikk er svært tunge fag, og ikke regn med at audiofagene ikke inneholder tung matte og fysikk heller! Kan være greit å vite hvis man tenker på å søke.. motivasjonen er viktig her.

I morgen har jeg eksamen i akustikk.. Så får stupe ned i papirene igjen! 8)

- Sonique

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin rapport! Mye som sikert mange ikke tenker på der.

Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Hele oppgaven resulterte i en rapport på rundt 10.000 ord (80 sider).. puh, var en lettelse når den var levert! :twisted: Men du verden hvor mye vi lærte av denne oppgaven!

- Sonique
    Bra du har riktig holdning da. Kjenner en del studenter som ser på eksamen som noe de gjør for skolen, og ikke seg selv. Slik at hadde de ikke hatt eksamen, så hadde de heller gjort temmelig lite, og dermed lært temmelig lite.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •