Utdanning innen AV? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 169
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil heller ansette en som har "feil" utdanning men som kan vise til gode resultater og motivasjon, enn en som har hanglet seg igjennom studie/praksis med håp om at det var bra for karrieren.

Flinke, trivelige, ansvarlige folk er stort sett ettertraktet uansett..

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående utdannelse og jobb... Utdannet Automatikkmekaniker og jobber i dag i Sveits med bygging av de nye togene NSB har kjøpt. Jobben innebærer mye data/elektroteknikk og mekanikk.

Med kun 3år på videregående er det utrolig hvor man kan få seg jobb...

Man må ikke ha høy utdannnelse for og få seg spennende jobb og god lønn.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe årsstudium med akustikk? eller lignende?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Finnes det noe årsstudium med akustikk? eller lignende?
    Det finnes vel kortere kurs i lydteknikk og lignende som kan dekke noe.

Dersom man har et ønske om å forstå akustikk så tror jeg at man må ha en basis i fysikk utover 3FY, og da tror jeg ikke at 1års-studium har så mye for seg. Det er (minst) to helt forskjellige løyper som kan lede ut i akustikk: ingeniørutdanning innen elektronikk og ingeniørutdanning innen bygg. Mange av jobbene er kanskje innen konsulent/byggningsakustikk.

Men det finnes veldig mange gode bøker, og mange hjelpsomme sjeler på nettet. Hvis du har motivasjonen så er det mye man kan lære seg uten å få papirer på det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det finnes vel kortere kurs i lydteknikk og lignende som kan dekke noe.

Dersom man har et ønske om å forstå akustikk så tror jeg at man må ha en basis i fysikk utover 3FY, og da tror jeg ikke at 1års-studium har så mye for seg. Det er (minst) to helt forskjellige løyper som kan lede ut i akustikk: ingeniørutdanning innen elektronikk og ingeniørutdanning innen bygg. Mange av jobbene er kanskje innen konsulent/byggningsakustikk.

Men det finnes veldig mange gode bøker, og mange hjelpsomme sjeler på nettet. Hvis du har motivasjonen så er det mye man kan lære seg uten å få papirer på det.

-k
    Enig. Fagområdet er å somfattende, uavhengig av retning, at slike "småkurs" fort kan føre til mer forvirring, og misoppfattelser enn reell kunnskap. Det er ikke alltid slike kurs holder høy kvalitet heller. Ble presentert info for ett slikt kurs i forriege uke. De forklarte hvordan digitallyden på en CD ble til anaolg lyd. Det var faktisk høyttaleren som stod for DA omformingen!.......:P Begrunnelsen var at høyttalerelementet ikke var kjapt nok til å reprodusere trappetrinnene i digitalstrømmen, og dermed glattet ut kurven.......

Også enig i siste avsnitt, men det fordrer at man har en del matte/fysikk kunnskaper, og evner å lese ting kritisk. Selv om ting er i bokform, betyr ikke det at man sitter med fasiten. Mange tema er omdiskutert, og omstridt. Grunnen er av vi hele tiden gjør forenkelser. Målet er å kunne i støst mulig grad ha analytiske problemer. Disse er mye greier å jobbe med, enn numeriske. Det er viktig å ha kontroll på hva man faktisk leser, og hvilke forutsetninger som er lagt til grunn for teksten. Klarer man dette, kan man lære veldig mye på egenhånd.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Lenge siden det har vært noe aktivitet inne her, men jeg begynner på elektroingeniør studie på høgskolen i Kongsberg i morgen. Planen er da å gå spesialisering innnen audioteknologi andreåret. Så får vi se hvordan det er :-D
    Quoter meg selv, til skrekk og advarsel for andre potensielle audioteknologi-søkere ved HIBU!

Har nå gått et halvt år på elektroingeniørlinjen på Kongsberg, og det nærmer seg eksamensperiode før jul. Sist uke ble det lagt ut liste hvor vi skulle krysse oss av på videre valgt studie, altså audioteknologi eller kybernetikk/ mekatronikk. Forøvrig fikk vi fire som foreløpig har valgt audioteknologi følgende beskjed; linjen blir ikke startet opp ved mindre dere er minst åtte stykker..

what.. og det har dem lov til å komme med nå? Føler meg mildt sagt rundlurt av skolen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

what.. og det har dem lov til å komme med nå? Føler meg mildt sagt rundlurt av skolen!
    Sjekk om det står noe slikt med liten skrift i studiebeskrivelsen, eller opptakspapirene. Dette er UHØRT dersom ikke.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Sjekk om det står noe slikt med liten skrift i studiebeskrivelsen, eller opptakspapirene. Dette er UHØRT dersom ikke.
    Dette står ingen steder ved liten skrift. Var oppe å snakket med avdelingsleder, og han bekreftet at det ikke står noe om dette, men at det BURDE gjøre det. De skylder forøvrig på dårlig økonomi og at jeg har valgt å gå "elektroingeniør" ved opptak, ikke nødvendigvis audioteknologi som er et underliggende valg (og eneste grunnen til av jeg søkte ved skolen).. Her straffer rett og slett skolen elevene for dårlig promotering av egen linje.

Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud

Beskrivelse av linjen ligger her. Skal vel ikke se bort i fra at skolen vurderer å revidere denne med noen ekstra linjer med liten skrift, som du nevner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står ingen steder ved liten skrift. Var oppe å snakket med avdelingsleder, og han bekreftet at det ikke står noe om dette, men at det BURDE gjøre det. De skylder forøvrig på dårlig økonomi og at jeg har valgt å gå "elektroingeniør" ved opptak, ikke nødvendigvis audioteknologi som er et underliggende valg (og eneste grunnen til av jeg søkte ved skolen).. Her straffer rett og slett skolen elevene for dårlig promotering av egen linje.

Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud

Beskrivelse av linjen ligger her. Skal vel ikke se bort i fra at skolen vurderer å revidere denne med noen ekstra linjer med liten skrift, som du nevner.
    Jeg ville gått til sak på dette.

Men du har vel uansett mulighet til å hoppe over til en annen skole som kan tilby lignende?

Uansett er det uproblematisk å fullføre elektronikking, for så å gå over til musikkteknologi eller akustikk ved Univeristet.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått til sak på dette.

Men du har vel uansett mulighet til å hoppe over til en annen skole som kan tilby lignende?

Uansett er det uproblematisk å fullføre elektronikking, for så å gå over til musikkteknologi eller akustikk ved Univeristet.
    Har alt vært i kontakt med jurist gjennom NITO, som godt kunne forstå frustrasjonen, men som mente at skolen sannsynligvis hadde sitt på det tørre. Noe jeg forøvrig har problemer med se fra mitt ståsted.

Det skal sies at skolen har fram til sommerferien på å bestemme seg, før de gir oss svar på om vi får starte eller ikke, da elektroingeniør har samme fag etter jul uansett studieretning. Dvs. et halvår i uvisshet for min del .. et halvår jeg like godt kunne brukt på en annen skole. Håper derfor å få en endelig avklaring før jul fra skolens side.

Etter å ha undersøkt litt mer rundt saken hadde skolen visst nok samme problemstilling i fjor, da de valgte å starte opp linjen med bare fire studenter under spesielle omstendigheter. Skolen burde ha lært siden da.

Som skolen selv reklamerer så fint for er linjen et enestående studium i Norge, så vet ikke helt hva annet som kan være i samme gate på bachelornivå. Er som du sier en mulighet å fullføre en annen elektroingeniør, for så å ta mastergrad, men det blir tre lange år for å få drive med det man har lyst til tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som du sier en mulighet å fullføre en annen elektroingeniør, for så å ta mastergrad, men det blir tre lange år for å få drive med det man har lyst til tror jeg.
    Det er sant, men samtidig vil du få ett enda bedre teoretisk basisfundament. Det er ikke dumt å ha med seg ved overgang til Master. Det er en brutal overgang kan jeg si deg. Så få med deg alt du kan om generell elektronikklære, og kanskje spesielt det du lærer om antenner, sendere, og mottakere innen radio. Det er meget nyttig. Svingekretser er også veldig matnyttig.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant, men samtidig vil du få ett enda bedre teoretisk basisfundament. Det er ikke dumt å ha med seg ved overgang til Master. Det er en brutal overgang kan jeg si deg. Så få med deg alt du kan om generell elektronikklære, og kanskje spesielt det du lærer om antenner, sendere, og mottakere innen radio. Det er meget nyttig. Svingekretser er også veldig matnyttig.

-Tim
    Lær deg fysikk, elektronikk, programmering. Det er fundamenter som gjør at du kan forstå lyd på en helt annen måte enn den jevne lydtekniker.

De første årene av utdanningen er lite "sexy" uansett. Det handler mye om grunnleggende basis-kunnskap. Etterhvert får man spesialisere seg mer og bruke teorien på det man kanskje i utgangspunktet var mest motivert for.

-k

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quoter meg selv, til skrekk og advarsel for andre potensielle audioteknologi-søkere ved HIBU!

Har nå gått et halvt år på elektroingeniørlinjen på Kongsberg, og det nærmer seg eksamensperiode før jul. Sist uke ble det lagt ut liste hvor vi skulle krysse oss av på videre valgt studie, altså audioteknologi eller kybernetikk/ mekatronikk. Forøvrig fikk vi fire som foreløpig har valgt audioteknologi følgende beskjed; linjen blir ikke startet opp ved mindre dere er minst åtte stykker..

Jeg forstår deg veeeeldig godt! Jeg kom opp i akkurat samme frustrerende tilfelle når jeg søkte på Høyskolen i Stavanger. De hadde avionikk-linje (flyelektronikk) på høyskolenivå. Det var det ingen andre som hadde, og det tiltrakk min interesse. Jeg flyttet til Stavanger for å gå denne linjen. Akkurat som deg opplevde jeg at de i løpet av 1ste semester begynte å diskutere å legge ned avionikk-linjen pga dårlig økonomi. Jeg forstår tildels at det er snakk om dyre instrumenter osv å leke med og relativt få studenter, men jeg tipper mesteparten ble sponset av Braathens avdeling på Sola (som forøvrig også ble lagt ned omtrent samtidig).

Irriterende å skulle "velge på nytt" når du akkurat har staket ut veien. For min del så forsvant mye av motivasjonen...

DrE

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg forstår deg veeeeldig godt! Jeg kom opp i akkurat samme frustrerende tilfelle når jeg søkte på Høyskolen i Stavanger. De hadde avionikk-linje (flyelektronikk) på høyskolenivå. Det var det ingen andre som hadde, og det tiltrakk min interesse. Jeg flyttet til Stavanger for å gå denne linjen. Akkurat som deg opplevde jeg at de i løpet av 1ste semester begynte å diskutere å legge ned avionikk-linjen pga dårlig økonomi. Jeg forstår tildels at det er snakk om dyre instrumenter osv å leke med og relativt få studenter, men jeg tipper mesteparten ble sponset av Braathens avdeling på Sola (som forøvrig også ble lagt ned omtrent samtidig).

Irriterende å skulle "velge på nytt" når du akkurat har staket ut veien. For min del så forsvant mye av motivasjonen...

DrE
    Ay, den er kjei! Skal si jeg kjenner igjen følelsen av dalende motivasjon.. OG det er ikke akkurat hva man trenger noen uker i forkant av eksamen i matte 10, fysikk og javaprogramering :evil:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ay, den er kjei! Skal si jeg kjenner igjen følelsen av dalende motivasjon.. OG det er ikke akkurat hva man trenger noen uker i forkant av eksamen i matte 10, fysikk og javaprogramering :evil:
    Fysikk er kult da, anyways. Anbefaler deg å bite det i deg og bare kjøre på med utdanningen. Det er vanskelig å gjøre noe feil med elektronikk i bunn! Det blir tidsnok tid til å spesialisere seg og ta fag i hytt og pine som det passer seg.

Ikke gjør som jeg gjorde og installere Half Life på pcen for å få ut frustrasjonen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en fast gjeng å lese sammen med hvis du ikke har det allerede.

-k

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Fysikk er kult da, anyways. Anbefaler deg å bite det i deg og bare kjøre på med utdanningen. Det er vanskelig å gjøre noe feil med elektronikk i bunn! Det blir tidsnok tid til å spesialisere seg og ta fag i hytt og pine som det passer seg.

Ikke gjør som jeg gjorde og installere Half Life på pcen for å få ut frustrasjonen...
    Hehe, joda fysikk er greit.. og ja, blir nok sannsynligvis en eller annen form for elektrolinje hvis audiolinja går dukken. Har bakgrunn fra teknisk allmennfag og industrimekanikerfagbrev fra før, så litt elektro på toppen er nok ikke dumt uansett

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Finn en fast gjeng å lese sammen med hvis du ikke har det allerede.

-k
    Det har jeg, og det er helt avgjørende som du nevner

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gladnyheter!

Etter møte med tillitsvalgte i dag har Skolen har endelig tatt til vettet, og bestemt at vi som har begynt i år skal få fullføre audioteknologilinjen! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gladnyheter!

Etter møte med tillitsvalgte i dag har Skolen har endelig tatt til vettet, og bestemt at vi som har begynt i år skal få fullføre audioteknologilinjen! :-D

Woho! Lykke til

Bra det ordnet seg.

Ser deg kanskje på akustikklinjen ved Gløs om noen år da?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timc, er det slik at du underviser i akustikk?

Er bare litt nysgjerrig: det er sikkert forskjellige retninger innen faget, men hvor mange er det pr. år som tar en akustikkutdanning? Vet du noe om hva slags jobber de får etterpå?

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •