Utdanning innen AV? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 169
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Hvis du ikke har lyst til å jobbe, ta et år på folkehøyskole der du gjør noe helt annet enn det du pleier. F.eks friluftslinje eller noe. Fantastisk år med mye sosial hygge, mange gode venner og spennende opplevelser. Ingen lekser, ingen prøver... Bare hold deg under 10% fravær:-P
    Dette tror jeg er en generelt god idè for mange! Man øker "sitt sosiale nettverk", man blir eldre, kanskje enda mere moden for å ta valg angående videre utdanning, og som du sier, man får oppleve noe annet enn man pleier.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men befalsutdanningen i forsvaret er på 2 år, og ingen pliktår. Velger man derimot å gå krigsskole etter befalsutdanningen (som til tross navnet tilbyr mye mer enn å bare bli "kriger" altså soldat på heltid), binder man seg til mellom 2 og 4 år i forsvaret, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder å ta seg et friår eller flere, er jeg egentlig litt skeptisk. Har vurdert det også, da jeg er ganske lei av 3 år på gymnaset, men har vel mer eller mindre funnet ut at for MIN del er det ikke lurt å velge. Jeg kan vel egentlig ikke si jeg er så veldig skolelei - har et snitt på ca 4.10 akkurat nå, og føler jeg stiller ganske greit ift. andre som går siste året Allmenn. Min mor har også påpekt at jeg er den typen som kan finne ut at det er utrolig kjekt å begynne å tjene penger i et evt. friår, og at jeg etter endt friår rett og slett ikke gidder å begynne å studere igjen... Noen som har synspunkter på dette?

Folkehøyskole føler jeg ingen spesiell dragning til, så det er vel egentlig utelukket.

Er fremdeles usikker på om jeg rett og slett orker å ta forkurs, for så å ta en 3-årig bachelorgrad i et eller annet elektronikk-relatert. Tenker bare "huff.. masse matte, masse lekser". Jeg er også en person som altfor ofte har en tendens til å utsette ting..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er det som er innstillingen vil jeg ihvertfall ikke anbefale å begynne rett på høyskole/universitet etter videregående. Det er ikke til å komme unna at det er en god del jobbing som skal til for å komme seg bra gjennom det. Hvis du har tenkt deg innom elektroingeniørfag i en eller annen form må du være forberedt på en god del matte At du har et greit snitt nå hjelper ikke mye hvis du er så lei når du kommer på høyskolen at du ikke orker å se på bøkene utenfor forelesningene. Motivasjon (og dermed innsats) er stikkordet, som nevnt av flere andre i denne tråden.

Det er mye bedre å jobbe et år for å få litt pusterom enn å begynne på høyskolen og så droppe ut eller få bunnkarakterer fordi du rett og slett ikke valgte riktig eller ikke var motivert nok. Kanskje du kan bruke førstegangstjenesten til å finne ut mer av hva du vil?

Når det gjelder det å ikke ville slutte å jobbe er det viktig å ikke pådra seg store utgifter som forutsetter at du fortsetter å jobbe (dyr bil f.eks). Å bo hjemme skader heller ikke, du sparer penger og blir bare enda litt mer gira på å komme deg ut i studier

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke alltid studie er riktig vei til god jobb heller, det har jeg funnet ut i hvertfall. ble spurt om jeg ville ha en jobb som IT konsulent i ICA Norge rett før jul og sa ja til den jobben. Har nå blitt ansvarlig for alt som har med lyd, bilde og video konferase i hele norge (er ganske mange steder) og det er vel nesten akkurat det jeg kan tenkte meg når det gjelder en jobb med lyd og bilde som en del av jobben. Men har søkt audioteknologi på kongsberg som en back up, så da er alle muligheter åpne. Men kan skrive under på at man blir skada av mye penger som en jobb gir

Når det gjelder utdanning i forsvaret så er det to typer, en ingeniør utdanning, feks i hønefoss, der er det tre år skole og tre år plikt. Som oftest får du ingen relevant praksis de første pliktårene, men er du heldig kommer du vidre etter hvert. Jeg hadde to sjt'er som hadde gått milgeo 3 år og de måtte ta ett plikt år som vanlig sjt. Går du vanlig befalskole så er det 1 år utdanning og ett år plikt, hvis jeg ikke husker feil. Det gir deg ingen ting annet enn leder erfaring, og mulig noen ekstra studie poeng.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hmmm.. fikk ikke så mye ut av den linken :-? Var det noe spesielt du tenkte på eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfatning at det er viktigere å jobbe med noe man virkelig trives med enn å tjene masse penger på noe man ikke liker så godt.
    Jeg går selv elektronikk på NTNU, det er et studie som ikke er spesielt motiverende i starten dersom man ikke er veldig glad i matte, men etterhvert blir det mer og mer spennende fag. Men jeg synes selv det er altfor lite praktisk på skolen, så det er sikkert smart å innvolvere seg i et eller annet der du faktisk kan få bygget noe du har lyst til, i steden for å bare lodde sammen en krets på labben for du du må det.
    Byen er genial, selv om det er MYE deprimerende vær her.
    Men kjør på!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skaff deg jobb i en hifi-butikk da hvertfall.. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at om man vil jobbe med AV produkter er elektronikk ingeniørutdanning en god begynnelse. Gjerne med teknisk fagskole først. Men etter denne utdannelsen er man langt fra ekspert.

Etter endt utdanning har man grunnkunnskap. Vær forbredt på mye regning lesing. Mye er ganske kjedelig, men man lærer mye av det man trenger for senere konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man er opptatt av lønn, skal man ikke velge å bli serviceelektroniker på AV produkter.
    Der er det et jævla prisjag på nye produkter som sikker alle vet, og dermed blir prisene på service det samme.
    Spesielt service på garanti. Du får betalt med "knapper og glansbilder".
    Og hvis kunden skal betale for service, så skal det ikke bli så fryktelig dyrt før han kjøper seg et nytt produkt.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pengvim
    skaff deg jobb i en hifi-butikk da hvertfall.. :-P
    artig at du skulle nevne det er sjans for at jeg begynner å jobbe på hifiklubben i krsand i feb eller mars syntes det er en glimrende start for å begynne å jobbe med hifi:

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende lesing

Vil bare komme med en liten innfallsvinkel.

Samlet erfaring, utdanning, entusiasme og viten her på forumet skal jo igrunn være bra nok til å skape det "beste" innen HiFi/AV.

Men er det ingen som har tenkt på at de fleste høytalere er bygget av treverk i en eller annen form???

Rart at møbelsnekker linja ikke blir nevnt. Da har man jo også muligheten til å ta teknisk fagskole etter fagbrev. Og på den skolen du tar fagskole finnes det kanskje en el-linje hvor det er mulig å lage et samarbeid med noen som liker det elektroniske. Og vips så har du dekket treverk og elektronikk...

Trenger vel ikke utdanne seg fullt ut i dybden på alle fagene som trengs for å få dekket kunnskapsnivået.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare å være møbelsnekker, man skal gjerne ha en god porsjon kunskap om akustikk og fysikk for å lage gode kabinetter, men tanken er god.

AES' oversikt over audiorelaterte studier har sikkert blitt linket til her tidligere, men jeg legger inn linken igjen så kan dere titte litt på det rikholdige tilbudet samtidig som dere gjør dere kjent med AES, som er en svært spennende organisasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori Er, Når Man Vet Alt, Men Intet Fungerer. Praksis Er, Når Alt Fungerer, Men Ingen Vet Hvorfor. Hos Oss Er Teori Og Praksis Forenet. Intet Fungerer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har litt programmerer-nerver så er det jo greit å vite at det er gratis å ta kurs på Crestron. Det er gratis å ta kurs på Extron Medialink. Det er gratis å ta kurs på Philips Pronto. Har man nettverksadministrator-erfaring fra vgs eller lignende så er jo Tandberg videokonferanseoppsett en grei sertifisering å ta (men det er langt fra gratis!).

"Gratis" betyr da at man må betale flybilletten selv. I forhold til Crestron og Extron er kost og losji også gratis (og i Belgia og Nederland har de godt øl!). Philips Pronto må man til sverige, danmark eller oslo for å ta, og der er det jo også øl å få tak i?

Det eneste man må gjøre på forhånd er å ha et firma i ryggen, eller registrere seg som selvstendig foretak, men det kan jo også være en "lærerik opplevelse"!
    Å bruke første året på kursing (utgifter, altså gå i minus) er jo normalt ikke noe problem å få skrevet av på firmaet heller.
    (for the record, ølkonsum er litt vanskelig å skrive på firmaet)

DrE

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    (for the record, ølkonsum er litt vanskelig å skrive på firmaet)

DrE
    "Styremöte" ...
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Anyways, i disse integrasjons-tider der alt skal samhandle så er det ikke dumt å ha peiling på lyd-distribusjon i hjem (og kontor forsåvidt).

Russound Sphere (levert av NCMS i norge) er et program som er en stor fordel å ha kjennskap til. Jeg vet ikke helt hvor mye stress/penger det er involvert i å bli sertifisert hos de, men kanskje verdt en titt.

Veldig mange husbyggere i "øvre klasse" er villige til å vurdere slike løsninger. Litt småskummelt å stå som leverandør til privatmarkedet hvis man er nyoppstartet selvstendig, men det er jo ikke skummelt å ha kjennskap/sertifisering til å bistå!

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    Ja der traff du!=) å jobbe for en high-end produsent er vel midt i blinken av det jeg kunne tenkt meg.
    Har akkuratt fått litt informasjon om den akkustikk linja på NTNU, og det virker ganske spennende. Begynner visst sjenerelt med elektronikk, og så har man muligheten til å vinkle seg inn på akkustikk det 3. eller fjerde året. Men så kommer folk å sier at, ikke gå den veien, du får ikke jobb, velg heller å bli siv-ing innenfor maskin blalba, og la heller den Hifi-maniacen forbli en hobby....?

Og du driver jo Midgard Audio, så hvor tok du utdanninga?
    Og hva betyr LF egentlig?
    først og fremst props for at du starta denne tråden, dette lurte jeg også på, for det andre, jeg fikk høre akkurat det samme! fattern og onkelen min er it-ingeniører, de anbefalte å la hobby bli hobby, og at det er lite muligheter å hente fra ingeniør utdanning i den retningen, og at det er bedre å gå for maskin eller siv

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    først og fremst props for at du starta denne tråden, dette lurte jeg også på, for det andre, jeg fikk høre akkurat det samme! fattern og onkelen min er it-ingeniører, de anbefalte å la hobby bli hobby, og at det er lite muligheter å hente fra ingeniør utdanning i den retningen, og at det er bedre å gå for maskin eller siv
    bare tull. jeg går selv signal-behandling på ntnu og tar fagene som er nevnt her. it/multimedia -ingeniører er virkelig ettertraktet. hvis du kun liker å bygge høytalere, forsterkere og generell dårlig lodding, er jeg enig at det er en hobby og bør forbli det. men hvis du har interesse for data, fysikk og signal-behandling, finnes det mange muligheter - og mange bedrifter som jakter på deg (feks tandberg, for å nevne èn kjent).

men, ingeniørutdanning bygger først og fremst på god forståelse av matte og fysikk - dette er viktigere enn at en synes det er gøy å selge forsterkere over disk på hifi-klubben

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden det har vært noe aktivitet inne her, men jeg begynner på elektroingeniør studie på høgskolen i Kongsberg i morgen. Planen er da å gå spesialisering innnen audioteknologi andreåret. Så får vi se hvordan det er :-D

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •