Utdanning innen AV? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 169
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjekt om noen hadde hatt ideer om spørsmålene mine

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg vet ikke helt om en typisk siv ing i kybernetikk passer godt til rollen å programmere hjemme-automasjon.
    Nå mente jeg ikke nødvendigvis at en siv.ing eller dr.ing skulle tusle rundt i de tusen hjem og programmere :???: til sluttbruker. Jeg ser heller at de jobber med mere avanserte ting som matematisk modellering av en slanges bevegelse og slikt (har en kompis som driver med nettopp det) eller f.eks nanoteknologi. (og hjelpe meg, hold de satelittene i bane! Alltid kjedelig når de tar turen mot jorda uten å ha fått beskjed om det)

Det jeg vel skulle ha skrevet er at for å ha den fulle oversikten, og for å kunne bidre litt med utvikling av f.eks Smarthus-fremtiden, så er det en grei utdannelse å ha i bunn. Litt programmering, litt elektronikk, forståelse for tilbakekobling/reguleringsteknikk og såklart sans for logikk. Man kan godt bidra med mye "bare" ved å ha gått teknisk fagskole - automasjon, men enda mere dersom man tar en ingeniørgrad (såklart).

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar gjerne på spørsmålene litt lengre opp i tråden, søknadsfristen til høyskoler er snart ute!!! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ååeeh :cry: Kjære snille HIFI-mennesker - kunne noen fortalt meg mer om disse to linjene, og hva forskjellen er?

Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud

Elektro - bachelor i ingeniørfag

Og hva med slik eltronisk/audio-lignende utdanning i forsvaret?

HELP ME!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linjen i Buskerud ser ut til å være veldig fokusert mot lydteknologi (derav navnet), mens linjene på HiST er mer tradisjonelle elektroingeniørfag. Jeg tok det første året (+ realfagskurs) av min ingeniørutdanning på HiST og syntes de hadde veldig flinke lærere og et bra studieopplegg. Hvis jeg hadde fortsatt på HiST hadde jeg nok endt opp med automatisering eller elektronikk. Jeg valgte å bytte til HiG for å ta deres medieelektronikklinje (ligner litt på HiBu sitt alternativ, men ikke så spesialisert innenfor kun lyd).

Hvis du er sikker på at det er lyd du vil spesialisere deg innen kan det nok være mer passende med HiBu´s tilbud. Å gå videre fra begge disse linjene og inn på f.eks to-årig master i akustikk på NTNU er selvfølgelig også noe du kan vurdere. Jeg har planer om å gjøre det selv til høsten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diselmink: Forstår jeg det rett at du tok forkurs før du begynte på elektroingeniør? Det må jeg også ha i såfall. Var forkurset vanskelig? Og hvordan var elektroingeniørstudiet? Mye matte og slikt? Er ikke så veldig glad i matte =/

Tror du det er mye mer universelt (i ettertid) å ta linjen på HiST?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok kun realfagskurset (3MX+2FY i løpet av ett semester (januar-mai)) siden jeg hadde gått allmennfaglig påbygning fra før. Det var ikke vanskelig, men det forutsetter selvfølgelig at man faktisk er motivert til å jobbe med stoffet. Jeg ble raskt kjent med en gjeng som jeg satt på lesesalen og arbeidet med. På den måten ble det mye triveligere å jobbe med oppgavene, pluss at man ikke ble sittende fast for ofte. Anbefales fremfor å sitte på hybelen!

Elektroingeniørene er sannsynligvis de som har mest matte av ingeniørretningene, men dette er fordi matten er et uvurdelig og nødvendig verktøy for å løse problemstillingene. Ikke se på matematikken som et nødvendig onde! Jeg husker jeg hata algebra før realfagkurset, men nå er det bare kos

Førsteåret på HiST har(/hadde?) et bra synkronisert opplegg mellom fagene elektrisitetslære, matematikk og fysikk. Det du lærer i matematikken og fysikken får du bruk for i elektro-delen på samme tid, slik at du får sett ting i praksis.

HiST har et tett samarbeid opp mot NTNU, så hvis du ikke er skolelei etter å ha tatt Bachelorgraden er det kurant å fortsettte der oppe. For øyeblikket er dessuten automasjons- og elkraftingeniører veldig etterspurt i arbeidsmarkedet, men det er jo ikke sikkert det er DET du ville jobbe med

PS! Da jeg begynte på realfagkurset hadde jeg kun et vagt begrep om hva en funksjon var for noe, men jeg gikk ut med en B (etter å ha lært mye!).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. meget nyttig info dette. Hjertelig takk! :-D

Men hvordan er Audio-linjen ift. Elektro-ingeniør med tanke på jobbmuligheter? Har jeg mye mer å velge i ved å gå elektroing.? Er fremdeles litt usikker på om jeg burde holde Lyd og bildeinteressen min som en hobby?

Og er det noen som vet om jeg finner noe elektronikk-lignende i Forsvaret? Kunne kanskje tenkt meg å tatt en utdannelse der.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke hindre noen i å jobbe med lyd og bilde, men det er et poeng det du sier om jobb/hobby.

Ikke alle har godt av å jobbe med hobbyen sin.

Dessuten har man jo til nå vært garantert en eller annen jobb med fullført ingeniørstudium. Lettere å holde hobbyen ved like dersom man har en godt betalt jobb :-D. Hobbyen vår er jo tross alt ikke av de aller billigste hobbyene heller.

Uansett, med elektroingeniørstudium i bunn er du som poteten. Du kan brukes til alt, og det er en veldig god plattform for spesialisering senere. Ring Sesjonskontoret og spør om det finnes muligheter for å få sponset elektroingeniørutdanningen i en eller annen gren i forsvaret. Du binder deg riktignok til noen år i forsvaret etter utdannelsen, men hvis det er det du vil så er det jo bare å hive seg i det.

DrE

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du kanskje burde er å ta Elektro --> Data & Elektronikk --> Lyd Og Bilde

Bruker vel 3 eller 4 år der

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. ja er litt usikker på om jeg vil gå lei av å BÅDE jobbe med og ha HIFI som hobby..:???:

Utdanningen i Forsvaret er jo gratis, og det frister mye å ha lønnet utd. slik at jeg har råd til bil osv. Hvis jeg i tillegg kunne valgt noe elektronikk-lignende der er det stor sannsynlighet for at det hadde blitt valget.

Hvordan er det med jobb hvis jeg f.eks. har fullført en bachelorgrad i elektronikk? Kan jeg gå rett ut i jobb da (uten problemer)? Eller må jeg nesten ta 2 år til, slik at jeg har en mastergrad? Er ikke helt sikker på om jeg gidder å studere i 5 år til... :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Det første du kanskje burde er å ta Elektro --> Data & Elektronikk --> Lyd Og Bilde

Bruker vel 3 eller 4 år der
    Hva mener du? Hvilken linje er dette? ops:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Hvordan er det med jobb hvis jeg f.eks. har fullført en bachelorgrad i elektronikk? Kan jeg gå rett ut i jobb da (uten problemer)?
    I dag: ja!

Men: du får alltid de beste jobbene når du har enten master, erfaring eller master og erfaring.

(kontakter og kjente er også en god kilde for gode jobber)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    I dag: ja!

Men: du får alltid de beste jobbene når du har enten master, erfaring eller master og erfaring.

(kontakter og kjente er også en god kilde for gode jobber)

DrE

Hmm... ser ikke for meg at jeg skal klare å ta en 5-årig mastergrad etter 3 dødskjedelige år på gymnas.. :S Jeg er ikke så veeeldig skolelei, men kunne hatt godt av å fått gjort noe i praksis.

Jeg må si jeg begynner å helle mot å ta en utdanning i forsvaret - elektronikk-rettet eller ikke; utdanning i militæret er GRATIS, og man får lønn! Får i tillegg litt mer praksis enn jeg ser for meg med en mastergrad. Kanske jeg bare burde holde HIFI som en hobby... Må se litt på dette.

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du? Hvilken linje er dette? ops:
    Grundkurs å vidregående da:P
    Der får du da fagbrev men tror ikke de har akustikk der :???:
    Men den mest generelle AV er der da.. Er sikkert mye mere men

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Grundkurs å vidregående da:P
    Der får du da fagbrev men tror ikke de har akustikk der :???:
    Men den mest generelle AV er der da.. Er sikkert mye mere men
    Men jeg er ferdig med gymnaset om noen få mnd.. så det er neppe så interessant å begynne GK på yrkesskolen :lol:

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg begynner å helle mot å ta en utdanning i forsvaret - elektronikk-rettet eller ikke; utdanning i militæret er GRATIS, og man får lønn! Får i tillegg litt mer praksis enn jeg ser for meg med en mastergrad. Kanske jeg bare burde holde HIFI som en hobby... Må se litt på dette.
    Ingenting er gratis. 3 år utdanning og så må du stille til 3 års tjeneste i militæret. Så er du klar for 6 år i militæret?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... ser ikke for meg at jeg skal klare å ta en 5-årig mastergrad etter 3 dødskjedelige år på gymnas.. :S Jeg er ikke så veeeldig skolelei, men kunne hatt godt av å fått gjort noe i praksis.

Som magnuswb sier så er det ikke "gratis" å ta utdanning i militæret, du betaler tilbake med pliktår i jobb. Fordelen er jo selvfølgelig at du er garantert å ha noe å gjøre etter å være ferdig, men da er spørsmålet om det er der du vil jobbe

Hvis du er skikkelig skolelei anbefaler jeg å ta et friår etter videregående hvor du jobber (altså IKKE et friår hvor du kun daffer hjemme). Jeg var mildt sagt møkklei etter tre år på yrkesfag og ett år med allmennfaglig påbygning og begynte å jobbe med en gang. Det tok meg to og et halvt år før jeg var motivert for å studere. Fordelen var at da var jeg virkelig motivert og visste hva jeg ville studere.

Jeg anbefaler deg ikke å vente så lenge som jeg gjorde med mindre du virkelig må, men å ta et år ute i arbeidslivet for å få skolen litt på avstand og finne ut hva du ønsker kan være lurt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alfa Omega

Uansett hva du skulle finne på er Nøkkelordet her: Motivasjon...
    Har du det kan alle si hva de vil, da klarer du det du just det du vil.

Ps. Fagskole er ikke noen dum greie hvis du vil vite mer samt ha litt praksis i dette... Der får du en god porsjon matte, fysikk og andre relaterte emner.. og den tar bare 2 år.. noen høgskoler har også egne program, der man kan etter endt TF (Teknisk-Fagskole) hoppe inn de siste 1,5 årene på høgskole og få papirene derfra også.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har lyst til å jobbe, ta et år på folkehøyskole der du gjør noe helt annet enn det du pleier. F.eks friluftslinje eller noe. Fantastisk år med mye sosial hygge, mange gode venner og spennende opplevelser. Ingen lekser, ingen prøver... Bare hold deg under 10% fravær:-P

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •