Utdanning innen AV? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 169
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner deg godt der, og det er ikke flaut og si. Jeg drømmer selv om å jobbe på Hi-FI klubben og skal søke der (Grensen, M. Thranes gate eller Drammen) så fort jeg er ferdig med folkehøyskolen jeg går på nå. Da ville jeg faktisk gleda meg til å stå opp og gå på jobb. Var ikke helt det samme med sommerjobb som kassadame på Ica...fy f. så kjedelig...men penger ble det...:-D

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg gleder meg til å kunne få sommerjobb! Da kan pengene strømme inn, hehe Eg har ein cross sykkel type liten til slags, som eg håper eg for solgt snart.

ps: Send pm vist intresert! hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vert morsomtå jobbe innen lyd:-D :-D :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heilt enig! Det å ha ein jobb som du liker og tjener nok på. det er drømmen det!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha en drøm, og følge den bør overhode ikke være flaut for noen. Stå på gutter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nå lest gjennom stor sett hele denne tråden etter å ha vært på leting etter lignende tråder lenge! Så takk til trådstarter...

Jeg har nå gått GK elektro - VK1 Elektronikk - VK2 service elektroniker og er nå lærling i forsvarets kalibreringstjeneste. Det jeg lurer på er hva man trenger av penger,midler,studie o.l. før man kan starte på disse studiene dere nevner?

Jeg kunne virkelig tenkt meg å gått på NISS, har en tidligere klassekamerat som går der nå (han har ikke vært lærling....) og jeg synes det virker veldig spennende, men "problemet" med NISS er det som noen nevnte over her, nemlig prisen, ca 400.000kr synes jeg er veldig mye penger for å utdanne seg og så se om man får seg jobb, det er jo ikke garantert (eller....?).

Planen min nå fremover var i utgangspunktet å søke på jobb på teleservice (jobbet der tidligere) og lignende mobil reperasjons steder, siden jeg vet det er spennende... Men så kom brevet fra forsvaret om innkalling til førstegangs tjeneste, så sånn sett har jeg godt med tid til å finne ut om jeg skal jobbe eller utdanne meg mer, men det jeg da kom til å tenke på når jeg leste denne tråden var at det er kanskje mulig å faktisk få det litt moro i forsvaret også.

For sånn det er nå er jeg 110% negativ til førstegangstjenesten, men hvis jeg faktisk kunne gjøre noe jeg har interesse for, altså IKKE løpe rundt i skogen eller stå å se dum ut foran slottet (ja jeg skal i garden.....) men heller sette opp stereo anlegg,auditorium,reparere elektronikk,data, eller lignende så hadde jo det vært perfekt, som dere skriver, få seg så mye variert erfaring som mulig er alltid bra, om det så er å sitte på kassa i rema, men jeg kan ikke helt se hvordan det å lære seg å marsjere kan ha noe som helst for seg for min utdanning/jobbing, så det å fått førstegangstjenesten til å bli noe jeg faktisk kan ha nytte av senere hadde passet meg veldig fint.

Vet dette ikke er heeelt riktig sted å spørre, men er det noen som vet om det faktisk går ann å drive med elektronikk eller lignende i forsvaret og ta førstegangstjenesten samtidig? I så fall, hvor, hva og hvordan?!

FireLordMathias: Vil da ikke påstå at det er flaut å si det, jeg kunne godt tenkt meg å jobbet akkurat der selv, har faktisk vært i kontakt med de noen ganger ang. utplassering,lærlingsplass og jobb og skal ta kontakt med de igjen så fort anledningen byr seg.

Takker nok en gang for at trådstarter laget denne tråden!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEi......! Ikkje ta min plass då :P Eg syns det var litt flaut, men jaja.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Greit om man skal inn på skole, da har man mulighet til å velge retning mot dette området. Værre med oss som har vært i jobb en stund. Selv jobber jeg som senior-ingeniør innen elektronikk, mekanikk og automasjon, men med utstyr som ikke er spesielt interessant på privat basis.
    Etter 18 år i arbeid har jeg begynt å leke med tanken på å fortsette karieren innen noe jeg brenner for. Hifi og hemmekino. Drømmejobben ville være å kunne jobbe innenfor prosjektering av custom install i privathjem og institusjoner i et firma som f.eks. Adapt eller Aprosjekt, men det er ikke enkelt å finne inngangsbilletten i dette markedet. Kjenner man ikke de rette folkene ser det ganske håpløst ut, men jeg har ikke gitt det opp..........
    1. kjøp en brukt CP2e eller eldre crestron enhet på ebay.
    2. ta crestron essentials i belgia. Kurset er gratis, man betaler fly og hotell.
    3. ta online kurs på extron medialink (MLC) eller reis til nederland og ta kurset der.
    4. kjøp en brukt MLC-kontroller på ebay.
    5. ta kurs i serie-kommunikasjon (RS232, RS4xx osv) eller les deg opp ved selstudium på dette.
    6. sørg for at du forstår logikk (AND, OR, NOR osv)
    punkt 5 og 6 ser jeg for meg at du har god bakgrunn i fra før også (men sier det på generell basis)

så er det bare å begynne å leke seg med crestron boksen. Få ting til å skje, slå av/på relè, send kommandoer til "noe" som har en RS232 kontakt, lær deg å styre via ir. Har du jobbet med automasjon og litt programmering så faller det veldig enkelt å lage noe som fungerer i crestron. Help-fila er veldig god og man får de viktigste innføringene på kurset.

Ser kanskje for meg at din bakgrunn gjør at det styringstekniske bør gå helt greit. Utfordringen din blir kanskje å lage et grafisk grensesnitt med knapper og menyer/undermenyer som blir brukervennlig. Godt mulig du har erfaring med dette også.

Samtidig som du gjør dette så kan du jo også tilby deg å jobbe gratis for aprosjekt, adapt, fotophono, YIT eller andre. Ring Norwegian Custom Media Solution og be de om råd om hvem det kan lønne seg å jobbe gratis for. Ring evt videofilm (Video Film Int. - Forsiden) og spør de.

Ellers forstår jeg veldig godt hvor vanskelig det er å "snu seg rundt" når man er etablert i en jobb (og gjerne når huslån og lignende også er _godt_ etablert)

Må bare legge til at det selges utrolig mye automasjonsutstyr på ebay som er kjekt å leke med/lære seg. Anbefaler å lete etter crestron-ting da de fleste i norge vel kjører crestron automasjon (selv om AMX, CUE, Aurora, Control4 også gjør mye av det samme)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fred_stian
    Men så kom brevet fra forsvaret om innkalling til førstegangs tjeneste, så sånn sett har jeg godt med tid til å finne ut om jeg skal jobbe eller utdanne meg mer, men det jeg da kom til å tenke på når jeg leste denne tråden var at det er kanskje mulig å faktisk få det litt moro i forsvaret også.
    Det er svært mange som har fått betalt utdanning i private institusjoner mot å binde seg til forsvaret for et vist antall år, så muligheten er absolutt tilstede. Gjør du grundig research først og er heldig med sesjonsfolkene (ring de gjerne på forhånd og be de om å gjøre researchen!) så kan det godt finnes muligheter for både det ene og det andre. Forsvaret er på god vei til å bli spesialiert i omtrent alle retninger, så sjansen for at de trenger deg en plass er jo absolutt tilstede.

Som sagt, be de på sesjonskontoret gjøre noe av jobben for deg (jeg tørr vedde på at de har fått beskjed om å være ekstremt vennlige med folk som faktisk viser at de vil noe med tiden de tilbringer i forsvaret...)

Jeg traff faktisk på en slik hjelpsom person når jeg var i forsvaret, litt frem og tilbake og plutselig så var det mp-skole, røykdykker-skole, kurs med narkotikagruppen, søknad til politiskolen, intervju på politiskolen....) Hadde jeg ikke laget kjøttsuppe av foten i et snowboard-uhell 1 uke før opptaksprøvene så hadde jeg kanskje vært politi i dag (vel, angrer IKKE på at det gikk sjeis, snowboard er morro og man får jo ikke rabatt på fartsbøter selv om man er politi så...) Alle disse tingene var det èn person som hintet om (ja, bortsett fra snowboard-turen da)

DrE

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo ta lærlingetia i forsvaret, spør de på sesjonskontoret som nevnt over. Dessuten har du VO ( voksenopplæringa) i leiren. Her kan du ta bøttevis med kurs innen det meste. Selv har jeg tatt truck lappen, lastebil lappen, jegerprøven, vekterkurs og salgskurs i løpet av den tia jeg var inne (kom hjem for en uke siden). Alt dette betaler forsvaret med glede og det er bare litt av det man kan ta der. Hvis jeg ikke husker helt feil så tok vel Snickers her på forumet ett elektronikk kurs når han var i forsvaret. Forsvaret har jo også en haug med AV utstyr, problemet er at ofte de som blir satt til å fikse dette er folk som ikke kan det..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke noe som heter audioteknologi..??
    Er snart ferdig som elektriker og tenkte å studere videre innen lyd, mange gode forslag i denne tråden.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ja, havner vel der til høsten selv. er på høyskolen som ligger i kongsberg. har du tatt almenn påbygging? du trenger en del realfag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tatt noe påbygning enda, men det må vel bli noe snart. Vet du om andre som har gått der som har noen erfaring med den linja ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MichaelV
    Er det ikke noe som heter audioteknologi..??
    Er snart ferdig som elektriker og tenkte å studere videre innen lyd, mange gode forslag i denne tråden.
    Det er noe som heter "Akustikk" og "Digital Signalbehandling" på NTNU (tidligere NTH) i Trondheim. Det kommer litt an på hvor langt i dybden du ønsker å gå. Hvis målet er å "pusle" litt med lyd og bilde og mest mulig praksis, så er dette kanskje feil vei. Hvis du derimot virkelig ønsker å forstå verden rundt deg (og kunne beregne ting) så tror jeg at det passer bra.

Studieprogram elektronikk - NTNU

Et utdrag av mulighetene som nevnes:
    "Noen jobbmuligheter:
    • medisinskteknisk utstyr basert på ultralyd- og laserteknologi
    • ultralyd i medisinsk diagnostikk, seismikk, sonar, ekkolodd, støy og vibrasjoner
    • multimedia signal- og bildebehandling, demping av støyforurensning, taleteknologi, musikkteknologi
    "

Spesielt interessante emnevalg:
    "Multimediasignalbehandling

Et moderne kommunikasjonssystem må være i stand til å registrere, overføre og presentere en blanding av ulike informasjonstyper som tekst, grafikk, lyd, tale, musikk, bilder og video. Hovedprofilen Multimedia-signalbehandling dreier seg om å bearbeide denne informasjonen på en effektiv og brukervennlig måte. Dette gjelder for alle ledd i kommunikasjonssystemet, dvs. i forbindelse med opptak og lagring (eks.: komprimeringsteknikker, overføringsstandarder), søking i databaser og i menneske-maskin-kommunikasjon. Hovedprofilen omfatter emner og fordypning innen signal- og bildebehandling, taleteknologi, musikkteknologi og kommunikasjon."

"Akustikk

Akustikk er et fagfelt med anvendelser innen svært mange teknologiske områder.

Innen dette fagfeltet kan du arbeide med avanserte lydgjengivelsessytemer i tilknytning til virtuell virkelighet og musikkteknologi. Konstruksjon av systemer for samtale i svært støyende omgivelser og motlydteknologi for "stille soner" er også aktuelle områder i forskning og undervisning.

Viktige verktøy er numeriske beregningsmodeller for alt fra akustikk i konsertsaler, bølgeforplantning i atmosfæren og i havet, til støy rundt flyplasser og i bymiljø.

Du vil også kunne studere hvordan akustiske signaler kan benyttes til å undersøke og kartlegge marine resurser som fisk, plankton, olje og gass."

Spesielt interessante fagvalg:
    http://www.ntnu.no/studieinformasjon...-telekom-2.pdf
    "TTT4170 AUDIOTEKNOLOGI
    Audioteknologi
    Audio Technology
    Faglærer: Professor Peter Svensson
    Uketimer: Høst: 4F+1Ø+7S = 7.50 SP
    Tid: Tid og sted for undervisning kunngjøres på nett.
    Karakter: Bokstavkarakterer Obl. aktiviteter: Laboratorieoppgaver
    Læringsmål: Emnet skal gi grunnleggende innsikt i akustisk kommunikasjon for lydsystem og multimediaanvendelser.
    Anbefalte forkunnskaper: Kunnskaper i matematikk, kretsteknikk og fysikk tilsvarende 1. og 2. årskurs ved studieprogram
    Elektronikk.
    Faglig innhold: Akustiske bølger, utbredelse og stråling, hørsel og psykoakustikk, grunnlag for persepsjonsbasert koding av
    lydsignaler, omvandlere og teknikker for lydopptak og lydgjengivelse, elektriske analogier for mekaniske og akustiske
    systemer, romakustikk, akustisk måleteknikk.
    Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, frivillige rekneøvinger, obligatoriske laboratorieoppgaver. Mappevurdering gir
    grunnlag for sluttkarakter i emnet. I mappen inngår skriftlig avsluttende eksamen 75 % og laboratorieoppgaver 25 %. Resultatet
    for delene angis i %-poeng, mens sensur for hele mappen (sluttkarakteren) angis med bokstavkarakter. Ved utsatt eksamen
    (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
    Kursmateriell: Oppgis ved semesterstart.
    Vurderingsdel Dato Tid Tell.andel Hjelpemiddel
    SKRIFTLIG EKSAMEN 15.12.2006 09.00 75/100 C
    ARBEIDER 25/100"

"TTT4190 MUSIKKTEKNOLOGI
    Musikkteknologi
    Music Technology
    Faglærer: Amanuensis Jan Tro
    Uketimer: Vår: 3F+2Ø+7S = 7.50 SP
    Karakter: Bokstavkarakterer Obl. aktiviteter: Ingen
    Læringsmål: Emnet skal gi grunnleggende innsikt for signalbehandling av sang og musikk, gi forståelse av akustiske og
    elektroniske musikkinstrumenters virkemåte og bruk, samt gi innføring i dataassistert musikk-produksjon, -lagring og -
    distribusjon.
    Anbefalte forkunnskaper: Kunnskaper i matematikk og grunnleggende signalbehandling.
    Faglig innhold: Sang- og musikk-signal, musikkinformatikk, akustiske og elektroniske musikkinstrumenter, psykoakustikk,
    musikkpsykologi og persepsjon, sang og musikk-analyse og -syntese, MIDI, musikkframføring, lydmedia.
    Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, gruppediskusjoner. Laboppgaver og individuell oppgave som grunnlag for
    karakterfastsettelse.
    Kursmateriell: Utdrag av bøker og artikler.
    Vurderingsform: Arbeider
    ARBEIDER 100/100"

"TTT4185 TALETEKNOLOGI
    Taleteknologi
    Speech Technology
    Faglærer: Post doktor Bojana Gajic, Professor Torbjørn Svendsen
    Koordinator: Professor Torbjørn Svendsen
    Uketimer: Vår: 4F+2Ø+6S = 7.50 SP
    Karakter: Bokstavkarakterer Obl. aktiviteter: Øvinger
    Læringsmål: Emnet skal gi forståelse av grunnleggende egenskaper ved tale, taleproduksjon og -persepsjon, og gi en innsikt i
    hvordan denne forståelsen kan anvendes for å konstruere systemer for automatisk talegjenkjenning og talesyntese.
    Anbefalte forkunnskaper: TTT4120 Digital signalbehandling eller tilsvarende forkunnskaper.
    Faglig innhold: Akustisk beskrivelse av taleproduksjon. Digitale modeller for produksjon av tale. Fysiologisk beskrivelse av
    oppbygning og virkemåte for øret og hørselen. Hva vi hører og hva vi oppfatter: Menneskelig persepsjon av tale og lyd.
    Lingvistisk og statistisk beskrivelse av talesignalet. Metoder for taleanalyse. Grunnleggende metoder for statistisk
    mønstergjenkjenning. Automatisk talegjenkjenning, med hovedvekt på statistiske metoder (skjulte Markovmodeller):
    Statistiske metoder for akustisk og lingvistisk modellering, prinsipper for effektiv dekoding (gjenkjenning). Talesyntese,
    taleskjøting og tekst-til-tale syntese: -Tekstanalyse, prosodisk modellering og lydgenerering.
    Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, frivillige regneøvinger, og obligatoriske gruppeøvinger på datamaskin. Ved
    utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
    Kursmateriell: Lærebok oppgis ved semesterstart.
    Vurderingsform: Skriftlig
    SKRIFTLIG EKSAMEN 23.05.2007 09.00 100/100 C"

"TTT4230 AKUSTIKK INTRO
    Akustikk, introduksjon
    Introduction to Acoustics
    Faglærer: Professor Ulf R Kristiansen
    Uketimer: Vår: 4F+2Ø+6S = 7.50 SP
    Karakter: Bokstavkarakterer Obl. aktiviteter: Laboratorieoppgaver
    Læringsmål: Emnet skal gi kunnskaper om de fysiske lover og prinsipper for generering og utbredelse av lyd i luft og i vann.
    Emnet skal også gi en oversikt over de viktigste anvendelsene og områder hvor kunnskap om akustikk er nødvendig, det vil si
    for opptak og gjengivelse av musikk og tale, teknisk akustikk og systemer for kommunikasjon, klassifisering og deteksjon under
    vann, samt utbredelse og reduksjon av støy til omgivelsene.
    Anbefalte forkunnskaper: Kunnskaper i matematikk, fysikk og grunnleggende signalbehandling tilsvarende 1. og 2. årskurs
    ved studieprogrammene for Elektronikk og Kommunikasjonsteknologi.
    Faglig innhold: Akustiske bølger med utledning av bølgelikningen og løsningen av denne i åpent og lukkete rom. Akustiske
    kilder, utbredelse i luft og over bakke og lydutbredelse i havet. Akustisk måleteknikk og signalbehandling. Teknikker for
    lydopptak og lydgjengivelse av musikk og tale, beskrivelse av musikkinstrumenter, ørets anatomi, hørsel og oppfattelse av lyd.
    Innføring i sonar systemer for deteksjon av fisk og andre objekter i havet og for trådløs kommunikasjon under vann.
    Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger, regneøvinger, obligatoriske laboratorieøvinger og gruppeøvinger. Ved utsatt
    eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
    Kursmateriell: Utvalgte kapitler og deler fra: L. E. Kinsler, A. R. Frey, A. B. Coppens, and J. V. Sanders. Fundamentals of
    acoustics, 4th ed. John Wiley & Sons, New York City, 2000. Artikler fra tidskriftlitteraturen."

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte en del på å utdanne meg innen AV jeg også når jeg skulle søke på høyere utdanning for snart et år siden. Etter å ha undersøkt alternativene mine ganske grundig og tenkt meg om både 2 og 4 ganger, så falt valget på ingen av dem

Jeg tenkte som så at dette er tross alt bare en hobby. Det er mulig jeg blir lei den etter noen år. Da er det dumt å sitte der med en utdanning som ikke har noen verdi for meg lengre.

Det jeg derimot valgte var Siv.Ing. Fysikk og matematikk på NTNU. Etter mine 5 år her så vil jeg ha en veldig god og generell utdanning, med mulighet for å gå inn i AV bransjen etterhvert hvis interessen holder seg ved like. Første året som jeg er inne i nå er stort sett ganske tung teori på matte og fysikk (naturligvis) og det skal visst bare bli værre etter hvert Bølgefysikk og elektromagnetisme er vel det som er mest relevant for lydentusiaster.

Hvor det blir av meg til slutt er uvisst, men uansett så tror jeg at jeg kommer til å være godt rustet til det meste:-D

EDIT: Rektoren på NTNU refererte forresten til fysmat linja som "poteten" innen Siving linjer. Den kan brukes til alt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at du som Siv.Ing. innen fysikk og matematikk har uante muligheter i omtrent alle retninger, i alle fall sånn som det ser ut karrieremessig i dag. En Siv.Ing. står godt rustet for å få jobb uansett hva slags fordypning man har satset på.

Jeg anbefaler teknisk kybernetikk (automasjon) hvis du vil ha noe med avanserte AV-løsninger å gjøre. Smarthus kommer til å ta av før eller senere og da trengs ingeniører som kan styring, brukergrensesnitt og prosjektarbeid.

Anbefaler også å ta et par spesialkurs (f.eks crestron, amx, extron IP-link/Medialink osv)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg var en MEGET interessant tråd, da dette er hva jeg har hatt lyst til å utdanne meg innen siden 10. klasse (er ferdig på allmenn nå til våren). Problemet helt til nå har vært at jeg rett og slett ikke har funnet noen utdanning som har passet lyd/bilde/HIFI kategorien.

Men så kom jeg over denne linken tidligere i tråden: Audioteknologi : Høgskolen i Buskerud
    Dette ser ut til å passe perfekt til hva jeg har lyst til å drive på.. men er som trådstarter sier usikker på om jeg vil gå lei, og bør ha HIFI-interessen min som hobby...

Har i tillegg tenkt på denne linjen hos HiST (ligger i Tr.heim): Elektro - bachelor i ingeniørfag
    og da med Elektronikk som spesialisering, men er usikker på om dette blir mye annerledes enn Audioteknologi som linket til ovenfor?

Holder også muligheten for å utdanne meg i fosvaret åpen. Da slipper man jo svære studielån, har lønnet utdannelse, osv.. mange fordeler! Men finnes det noen HIFI/audio/lyd og bilde/annen elektronik -orientert utdanning? Ble ikke så klok av de foregående innleggene :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utdannet flysystemavioniker jeg (gk elektro, vk1 flyfag og vk2 avionikk)... men nå har jeg gått over i en stilling som produksjons planlegger. så utdannelse har ikke alt å si for å komme seg fremover i livet. Tjener forresten 354k i grunnlønn. er 24 år

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er klart at du som Siv.Ing. innen fysikk og matematikk har uante muligheter i omtrent alle retninger, i alle fall sånn som det ser ut karrieremessig i dag. En Siv.Ing. står godt rustet for å få jobb uansett hva slags fordypning man har satset på.

Jeg anbefaler teknisk kybernetikk (automasjon) hvis du vil ha noe med avanserte AV-løsninger å gjøre. Smarthus kommer til å ta av før eller senere og da trengs ingeniører som kan styring, brukergrensesnitt og prosjektarbeid.

Anbefaler også å ta et par spesialkurs (f.eks crestron, amx, extron IP-link/Medialink osv)

DrE
    Jeg vet ikke helt om en typisk siv ing i kybernetikk passer godt til rollen å programmere hjemme-automasjon.

De fleste jeg kjenner som har en slik bakgrunn ender opp med mer matematisk tunge yrker innenfor regulering. En tilbakekoblingssløyfe for linearisering av subwoofere wille kanskje være en typisk kyb-oppgave. Praktiske kybernetikere blir kanskje kløppere i lav-nivå C-koding, elektronikk, mikrokontrollere, alskens motorer servoer og sensorer, mens teoretisk anlagte lager teorien som skal til for å f.eks holde en satelitt i bane.

NTNU Studieprogram - Teknisk kybernetikk
    "Teknisk kybernetikk dreier seg om å måle og styre tekniske systemer og prosesser — i blant annet industri, energiproduksjon, medisin, fartøyer, fly og romfart. Automatisk styring kaller vi også reguleringsteknikk. Begrepet tilbakekopling er viktig. Det benyttes avanserte datatekniske og elektroniske virkemidler til måling, overvåkning og styring. Informasjonsteknologi — de aller fleste sider ved begrepet — er derfor sentralt i vitenskapen teknisk kybernetikk. "

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Tenkte en del på å utdanne meg innen AV jeg også når jeg skulle søke på høyere utdanning for snart et år siden. Etter å ha undersøkt alternativene mine ganske grundig og tenkt meg om både 2 og 4 ganger, så falt valget på ingen av dem

Jeg tenkte som så at dette er tross alt bare en hobby. Det er mulig jeg blir lei den etter noen år. Da er det dumt å sitte der med en utdanning som ikke har noen verdi for meg lengre.

Det jeg derimot valgte var Siv.Ing. Fysikk og matematikk på NTNU. Etter mine 5 år her så vil jeg ha en veldig god og generell utdanning, med mulighet for å gå inn i AV bransjen etterhvert hvis interessen holder seg ved like. Første året som jeg er inne i nå er stort sett ganske tung teori på matte og fysikk (naturligvis) og det skal visst bare bli værre etter hvert Bølgefysikk og elektromagnetisme er vel det som er mest relevant for lydentusiaster.

Hvor det blir av meg til slutt er uvisst, men uansett så tror jeg at jeg kommer til å være godt rustet til det meste:-D

EDIT: Rektoren på NTNU refererte forresten til fysmat linja som "poteten" innen Siving linjer. Den kan brukes til alt!
    Et tips:
    Hvis du vil "sukre" poteten, så lær deg noe praktisk og jordnært i tillegg til den meget omfattende teoretiske bakgrunnen du får.

Fysmat gir folk som kan sette seg inn i og analysere det meste, men dersom man i tillegg kan omsette ideene til et relevant programmeringsspråk, fungerende elektroniske kretser, eller noe annet matnyttig så er terskelen for å ansette deg i en spennende jobb enda lavere.

-k

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •