Utdanning innen AV? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 169
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hmm. Hvor rektruterer NRK og de andre mediebedriftene teknisk personell fra i dag - fra "allmenpraktikere" som får videreutdanning internt?
    Det finnes programingeniørutdanning på høgskolen i Gjøvik feks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobberfaring: Hvor mye har han/hun klart å få til, spesiellt de siste 5 årene. Folk som kommer rett fra skolebenken har jeg og alle jeg har jobbet sammen med om ansettelser hatt udelt dårlig erfaring med. De har som regel i hodet sitt ikke forlatt studentkollektivet og forelesningene før etter flere år i strøjobber.
    Synes du har mange gode argumenter snickers-is, men at du og dine medansatte har hatt problemer med personer som kommer rett fra skolebenken viser vel din og deres kollegers manglende evne til å ansette de riktige personer i firmaet, og det viser også hvordan allerede fastgrodde (bedriftskulturer) mønstre, hindrer personer å integrere seg. Alt for ofte ser jeg at ansatte møter nyutdannede med skepsis og bedreviterholdning (gjerne i redsel for selv å bli overflødig, miste betydning etc.), og gjør overgangen vanskeligere enn nødvendig for den nyansatte. Det er bedriftens ansvar å ta vare på et nytt medlem, ikke omvendt.

"En nyutdannet pjoik skal ikke få lov å komme valsende inn å fortelle meg noe, jeg har jobbet her i tredeve år... bla bla". Denne type holdning er altfor ofte gjeldende desverre. Arbeidsmarkedet bærer ofte preg av en voldsom trang hos enkelte til å bestemme over andre.

Det er en stor overgang mellom skole og yrkesliv, ingen tvil om det. Det er heller ingen tvil om at personer som utdanner seg får kunnskap som er meningsfylt. Heldigvis lærer man om flere ting slik at man får muligheten til å kunne bruke sin tverrfaglighet til nytte i sin fordypning. Det er aldri negativt å kunne noe selv om man ikke har fått brukt for det. Samtidig er det ikke alle som passer til yrkeslivet fordi man ikke klarer å bruke sin kunnskap slik bedriftene ønsker. De kan alltids bli forskere eller lærere o.l. En god karakter er ikke ensbetydende med at man er flink til å jobbe slik bedriften ønsker. Derfor som allerede sagt bedriftens sitt ansvar at du kan jobben!

Derfor anbefaler jeg alle som har i hvert fall litt lyst å hive seg rundt og starte å studere. Husk også at det er ens eget ansvar å forstå at karakterer kan lure en selv. Derfor vil det mange ganger være lurt å lese på de ting som man har lyst til fremfor pensum. Ta gjerne studier både innenfor naturvitenskapen og humanoria, det vil gi stor tyngde og forståelse med evne til å reflektere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også vurdert noe innen akustikk og slikt men det er ikke noe lett utdanning, er ikke den skarpeste knviven i skuffen...strøy elektronikk...sto elektroteknikk med 5 dette var når jeg gikk gk elektro hadde tenkt på å bli serviceelektroniker innen lyd og bilde synes det hørtes spennende ut... hehe det jeg vil fram til er at hvis man skal velge en slik utdanning så må man være villig til å satse alt...lykke til

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiper
    jeg har også vurdert noe innen akustikk og slikt men det er ikke noe lett utdanning, er ikke den skarpeste knviven i skuffen...strøy elektronikk...sto elektroteknikk med 5 dette var når jeg gikk gk elektro hadde tenkt på å bli serviceelektroniker innen lyd og bilde synes det hørtes spennende ut... hehe det jeg vil fram til er at hvis man skal velge en slik utdanning så må man være villig til å satse alt...lykke til
    For å være 100% ærlig så er jeg ikke sikker på at dette er veien å gå. Har selv gått denne utdanningen. Men som det sies så jobber 2 klassekamerater som audiomontør. Den ene på BMH i Bergen og en annen som jeg ikke helt vet hvor jobber.

Men du må ha en selger i deg hvis du skal tenke på slike jobber.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går for tiden 2. året i ganske ferskt studium på Gjøvik - medieelektronikk. Dette er en av tre elektroingeniørlinjer her nå og jeg er med på det første kullet. Grunnen til at jeg er her er hovedsaklig at dama fikk et jobbtilbud hun ikke kunne si nei til her nede, men linja var interessant i forhold til alternativene på HiST hvor jeg tok første året (kunne tenkt meg tilbake til Trondheim senere for en evt. master).

Som nevnt tidligere her i tråden kan det være kjekt å skille mellom jobb og hobby. Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg sikker på at det var data jeg ville jobbe med siden dette var den store hobbyen, men etter å ha gått tre år på videregående var det såvidt jeg besto VKII Serviceelektronikk. Orka ikke tanken på å jobbe som data-reparatør og dette førte til gradvis dalende motivasjon. Tok også et år med allmennfaglig påbygning, med heller labert snitt.

Etter dette var gørrlei tanken på skolegang og begynte å jobbe istedet. Etter 2,5år (i Rikstrygdeverket av alle steder) visste jeg hva jeg ville Elektroingeniør! Et halvt års forkurs (samme som knutinh?) på HiST senere og jeg var igang med en utdannelse jeg hadde full tenning for. Jeg har aldri hatt så bra karakterer som jeg har nå - motivasjon er alfa og omega!

Brenner du for noe og vil lære mer om det - studér! Hvis du er usikker, jobb til du vet hva du vil satse på videre!

Planen min er først å fullføre min 3-årige ingeniørutdannelse, få meg en jobb hvor jeg kan få brukt noe av kunnskapen og så etterhvert fyke til NTNU for å spe på med en mastergrad (da gjerne innen akustikk). Time..will..show

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomnil
    Synes du har mange gode argumenter snickers-is, men at du og dine medansatte har hatt problemer med personer som kommer rett fra skolebenken viser vel din og deres kollegers manglende evne til å ansette de riktige personer i firmaet, og det viser også hvordan allerede fastgrodde (bedriftskulturer) mønstre, hindrer personer å integrere seg. Alt for ofte ser jeg at ansatte møter nyutdannede med skepsis og bedreviterholdning (gjerne i redsel for selv å bli overflødig, miste betydning etc.), og gjør overgangen vanskeligere enn nødvendig for den nyansatte. Det er bedriftens ansvar å ta vare på et nytt medlem, ikke omvendt.

"En nyutdannet pjoik skal ikke få lov å komme valsende inn å fortelle meg noe, jeg har jobbet her i tredeve år... bla bla". Denne type holdning er altfor ofte gjeldende desverre. Arbeidsmarkedet bærer ofte preg av en voldsom trang hos enkelte til å bestemme over andre.

Det er en stor overgang mellom skole og yrkesliv, ingen tvil om det. Det er heller ingen tvil om at personer som utdanner seg får kunnskap som er meningsfylt. Heldigvis lærer man om flere ting slik at man får muligheten til å kunne bruke sin tverrfaglighet til nytte i sin fordypning. Det er aldri negativt å kunne noe selv om man ikke har fått brukt for det. Samtidig er det ikke alle som passer til yrkeslivet fordi man ikke klarer å bruke sin kunnskap slik bedriftene ønsker. De kan alltids bli forskere eller lærere o.l. En god karakter er ikke ensbetydende med at man er flink til å jobbe slik bedriften ønsker. Derfor som allerede sagt bedriftens sitt ansvar at du kan jobben!

Derfor anbefaler jeg alle som har i hvert fall litt lyst å hive seg rundt og starte å studere. Husk også at det er ens eget ansvar å forstå at karakterer kan lure en selv. Derfor vil det mange ganger være lurt å lese på de ting som man har lyst til fremfor pensum. Ta gjerne studier både innenfor naturvitenskapen og humanoria, det vil gi stor tyngde og forståelse med evne til å reflektere.
    Selv har jeg jobbet med bedriftspresentasjoner da jeg studerte ved høgskolen i narvik og koblet studenter med arbeidsgivere som trenger nye folk. Det jeg fikk klar beskjed om var at folk som engasjerer seg i aktiviteter utenom de vanlige studiene er langt å foretrekke ovenfor de som kun konsentrerer seg om fag. Studentorganisasjonsarbeid, frivillig arbeid av annen natur, jobberfaring av uansett type samt referanser var gull verdt og ofte mer verdt enn karakterer for å komme inn til intervju. De ville helst ha en som hadde forskjellig påvirkning, kunne tenke selv, viste engasjement samt kunne fungere sammens med andre sosialt sett. Dette gjelder selvsagt i mindre krad om man er ute etter en forsker som skal sitte i en kjeller i et par år uten kolleger.

Dette synes jeg rett og slett høres fornuftig ut og logisk. De jeg gikk i klasse med som aldri ville være med på noe og kun gikk etter toppkarakterer var noen ganske så snodige folk i hovedsak og gikk dårlig sammens med andre som oftest. I tillegg var de utrolig snusfornuftige, og hadde en tendens til å kun stole på seg selv og det som sto i lærebøkene. Slike vil jo da naturligvis gi lite utvikling og nytenkning om dette skulle fortsette.

Jeg føler meg mye mer erfaren og har større selvtillitt og blitt flinkere til å jobbe med andre gjennom mine ekstra jobber, alt ifra lagerjobb hos rema engross til servitør på cafe til selger på expert. Dette sammen med mitt engasjement innenfor studentarbeid førte da også til at jeg har en god bunke med visittkort fra rekruteringssjefer hos flere toppfirma i norge. Desverre for meg fant jeg ut at dataingeniør ikke var helt det jeg ville satse mest på og prøver nå å kombinere dette med media/markedsføring som forsåvidt passer godt sammen. Man får prøve å gjøre det beste utav det.

Uansett vil jeg si til trådstarter og andre som vurderer utdanning. Jobbmuligheter er kurant, men man kan bygge på med det meste og ingenting er bedre enn å finne en interessant jobb. Man skal ikke gi seg med en gang man merker motgang, men pass også på å ikke tvinge seg selv til å fullføre en utdannelse man merker blir mer og mer kjedelig blandt annet pga at utdanningen tar for seg andre fag enn man trodde. Noe som er en gjenganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Selv har jeg jobbet med bedriftspresentasjoner da jeg studerte ved høgskolen i narvik og koblet studenter med arbeidsgivere som trenger nye folk. Det jeg fikk klar beskjed om var at folk som engasjerer seg i aktiviteter utenom de vanlige studiene er langt å foretrekke ovenfor de som kun konsentrerer seg om fag. Studentorganisasjonsarbeid, frivillig arbeid av annen natur, jobberfaring av uansett type samt referanser var gull verdt og ofte mer verdt enn karakterer for å komme inn til intervju. De ville helst ha en som hadde forskjellig påvirkning, kunne tenke selv, viste engasjement samt kunne fungere sammens med andre sosialt sett. Dette gjelder selvsagt i mindre krad om man er ute etter en forsker som skal sitte i en kjeller i et par år uten kolleger.
    Det man skal være klar over da er såkalte "CV-jegere". De finnes i alle organisasjoner, student-uker etc. Karakteristisk er at primær motivasjon er å få et fint papir de kan legge til CV-en som viser hvor sosialt engasjert de er.

Motsatt finnes det veldig mange måter å knytte nettverk og være sosial på som ikke gir tilsvarende imponerende papir.

Jeg prøver ikke å diskreditere de som faktisk synes slike ting er veldig gøy og gjorde det fordi de hadde lyst, men det er greit å ikke lage en "mal" for hvilke arbeidssøkere man ønsker. Da ender man fort opp med at studenter spesialtilpasser seg denne malen for å få de beste jobbene.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ytterst få som gidder legge i timesvis pr uke gjerne flere år etter hverandre kun med tanke på å få drømmejobben, og hvis dette isåfall er tilfellet, hva er forskjellen i forhold til å sitte mutters aleina på hybelen og pugge og pugge time inn og time ut år etter år for å få best mulig karakter? Begge deler skal jo i utgangspunktet hjelpe og viser jo et engasjement og et ønske om å få jobben. Må jo være å fortrekke kontra de som bare glir gjennom studiene med passelig gode karakterer og null engasjement.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NISS er eneste muligheten for lydteknikk i form av teoretisk og praktisk utdannelse i prossesering og studio.
    (eneste andre alternativ er HIL - høgskolen i Lillehammer, to timers valgfag 2.år på tv og film linja)

Ellers er det akustikk og resonans på NTNU. Paul Macartney skolen i england.
    svakstrøm\sterkstrøms ingeniør, industriprosses innen elektro osv.

Husk at det koster en del på NISS 46.000 per semester. Studie innen lydteknikk på NISS er profesjonsstudie og har vernet tittel, så når du er ferdig etter to år; så har du et yrke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    Åssen er det med utdanning innen for hifi, hjemmekino, akkustikk osv.? Vet at de har akkustikk linje på NTNU, men det er det eneste jeg har hørt om. Kunne trengt noen gode råd. Hvilket jobber kan man få, hvor mange år er det for å bli ferdig utdannet innenfor de linjene dere vet om, gir utdanningen godt betalte jobber....er grønn, så hvis noen har god peiling så hadde det hvert flott

Du kan jo ev.t sjekke ut Norsk Lydskole (www.niss.no). Der får man både akustikk undervisning, og Elektronikk og Lydundervisning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis trådstarter fremdeles henger med... Jeg tok en ingeniørutdanning innen elektronikk før jeg gikk videre til siv. ing. På HiØ hadde elektronikklinjen t.o.m. et fag som het audio og video, der vi lærte å bygge forsterkere. De ivrigste lagde sine egne forsterkere med tegninger de fikk av læreren, Knut Nygaard het han vel, tror han jobber på Høgskolen i Oslo nå, du får lete litt rundt.

Ellers så håper jeg du merker deg følgende i all støyen med alle innleggene: de som er svært gode får som oftest en relevant jobb.

Som du ser har noen tatt doktorgrad innen emnet og bygget videre på det, mens andre har startet for seg selv. Noe du kan vurdere er jo om du synes det er en fordel å ta en utdanning for å få god oversikt og mulighet til å lære ting raskt med veiledning, men å lære ting på egenhånd har jeg sett en del synes er mer tilfredsstillende.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Greit om man skal inn på skole, da har man mulighet til å velge retning mot dette området. Værre med oss som har vært i jobb en stund. Selv jobber jeg som senior-ingeniør innen elektronikk, mekanikk og automasjon, men med utstyr som ikke er spesielt interessant på privat basis.
    Etter 18 år i arbeid har jeg begynt å leke med tanken på å fortsette karieren innen noe jeg brenner for. Hifi og hemmekino. Drømmejobben ville være å kunne jobbe innenfor prosjektering av custom install i privathjem og institusjoner i et firma som f.eks. Adapt eller Aprosjekt, men det er ikke enkelt å finne inngangsbilletten i dette markedet. Kjenner man ikke de rette folkene ser det ganske håpløst ut, men jeg har ikke gitt det opp..........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye interressant her. fortsåelig at det er en del delte meninger, men skulle jo bare mangle. virker som mange gode forslag har kommet frem, så det gir jo en del muligheter, men at det gjør det så mye lettere å velge hvilken retning å gå vet jeg ikke helt=) får se. men i det store og det hele så skjønner jheg det sånn at pågangsmot, innstilling, motivasjon osv er viktigst. eller som de sier i millitæret: du må værra på!!hehe.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veit ikke om noen har nevnt denne jeg, men slenger den ut uansett:

http://www.hibu.no/Bach_Audioteknologi/

dette har fått meg til å bruke et år på å ta opp 2MX og 2FY, senere 3MX. Jadda... Sier litt. Denne linja er perfekt for meg, og kanskje noen av dere andre? Check it out!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det der så jo skikkelig naice ut. akkurat det jeg vil drive med nesten. får ringe å høre hvor mange av faga jeg får godkjent fra ntnu.

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått tre-årig allmennfaglig linje med realfag, og har tenkt meg til å bli bygningsingeniør med tid og stunder. Er nettopp ferdig med vgs, og orker ikke mere skole akkurat nå. Derfor dro jeg til Skanska i Oslo i går og ble ansett på dagen som grunnarbeider. Her skal jeg gå et eller flere år, før jeg begynner på bygg.ing. Ble samtidig lovet jobb i Skanska etter at jeg var ferdig med bygg.ing studiene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden var virkelig kjekk å lese igjennom! Kunne virkelig tenkt meg å ta noen av veiene som blir nevnt her. Men satser heller på noen litt tryggere. Kan heller vurdere slike ting om jeg vinner i lotto:grin: Da hadde det jo vert moro å utforske litt selv. Prøve å få til noe bra. Hehe. Men tviler desverre på at noen slikt skjer:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ledig stilling

For folk i Stavanger/Sandnes området finnes det nå en ledig AV-stiling hos Infoteknikk AS. Dette bør være interessant for folk som vil ha hobbyen sin på heltid. (Se vedlegg)

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanskje litt flaut, men min drømme jobb er å jobbe på Eltek. Det er akkurat sån eg vil jobbe om eit par år. Eg er bare 14 år....så drømmene min kan forandre seg Men det å dele min erfaringer med kunder, bygge høytalere, teste, osv Det er jo alltid litt kontor arbeid, men det for våge seg. :d

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •