Utdanning innen AV? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 169
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Er nok dårlig med det gitt.
    Hmm. Hvor rektruterer NRK og de andre mediebedriftene teknisk personell fra i dag - fra "allmenpraktikere" som får videreutdanning internt?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Et spørsmål til dere som ansetter folk. Åssen skal vi som er nyutdannede uten praksis få noen jobb når alle vil ha folk med flere års erfaring? Et sted må vi jo få erfaring fra?
    Du må sette sammen rett erfaringspakke for deg selv. Det første er selvsagt å ha erfaring fra å møte på jobb, utføre arbeidsoppgaver etter avtale osv. Da kan alt fra bensinstasjon, Rema, Ikea osv være greit å ta med seg. Her kan man gjøre en del i selve utdanningsfasen også.

Så må man primært forsøke å komme seg inn i en bedrift som kan gi deg en del av de rette utfordringene. Selv har jeg jobbet en del år i et låsesmedfirma, men det jeg jobbet med der bestod av så mye variert at det dekket egentlig svært mye viktig. Selve audiotingene har jeg jo hele tiden lyst og energi til å ta til meg så det er ikke noe problem egentlig. Men jeg fikk utvidet min bakgrunn innen elektronikk, kundebehandling, kvalitetskontroll, ledelse, koordinering, produksjon, prisberegning, søppeltømming, maling, snekring, sveising, rydding, kjefting, mottak av kjeft (jeg var alltid den som ble sendt ut til sinte/skuffede kunder for de var alltid blide etterpå og bestilte en hel masse ekstra utstyr :lol: ). I det heletatt så skjer det så mye i alle bedrifter som du aldri opplever på skolebenken.

Skal du bli kaptein må du være en god sjømann, og sjømann blir man bare på en båt. Det betyr ikke dermed at man må ha praksis som kaptein for å bli en god sjømann.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv fikk jeg viktig praksis innen lyd/lys alt på yrkespraksisen på ungdomsskolen. En dag i uka et helt år var jeg på et firma i oslo som drev med utleie, salg og booking. (jobbet også som DJ for dem) Elektro -> elektronikk -> serviceelektronikk ble en selvfølgelig vei for meg å gå på videregående. Etter dette, for å utvikle de "sosiale antennene", bli bedre kjent med seg selv og ha det morro gikk jeg folkehøyskole. Deretter spe på med Næringsakademiet på datasiden. Dette vil jeg se på som en god grunnsten for videre utvikling innen lys/lys/bilde/data, og har nå på grunn av dette en jobb der jeg kan utfolde meg på alle disse områdene. Dette blir som god erfaring og regne for jobber på høyeste nivå (TV, store konserter osv.).

Poenget mitt, som så mange andre her har sagt, er at praksis og erfaring er alfa omega. For min del startet det alt på ungdomsskolen, der all jobbing var gratis (bortsett fra DJ'ing), og jeg er sikker på at dette hadde mye og si for de som ansatte meg der jeg jobber nå.

Poeng 2 er vel at man ofte må jobbe gratis for å få erfaring innen dette området, dette er ikke lett om man har gått 5 år på høyskole og har sekken full av gjeld, så hvorfor ikke starte tidlig mens man bor hjemme og ikke har noen utgifter.

Poeng 3 er at det finnes lite utdannelser innen lyd/bilde, så man må ofte finne sin egen vei og bygge opp en fin relevant plattform som til sammen gir deg god dekning.

Til slutt, denne måten å gjøre det på passer på ingen måte alle, men jeg tror man til syvende og sist blir langt mer fleksibel enn den teoretiske måten. For min del heller dette mot konsert/arrangementfronten, men kan vel sammenlignes mot jobbing/utdanning innen andre lyd/bilde sjangere også.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har selv vært med under ansettelse av nye medarbeidere. Av nyutdannede går som regel teknikere fra fagskole som regel foran både ingeniører og civilingeniører uten praksis.

Så relevant praksis teller veldig mye.
    Jeg tok først fagbrev i Elektrokjemi, så Teknisk Fagskole (prosesstekniker) deretter Maskining,og videre på Offshore sikkerhet.
    Har åsså erfaring fra før med en del jobber innenfor Hms og prosess.
    Får håpe jeg har nok ballast til å få en god job (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Hvor rektruterer NRK og de andre mediebedriftene teknisk personell fra i dag - fra "allmenpraktikere" som får videreutdanning internt?
    De har noe som heter data og multimedia. Det er ikke noen ingeniørlinje, men de driver en del med filming og andre multimedierelaterte ting. Mulig de har noe å stille opp med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe =) Det er vel mye som tyder på at "hifi-utvikling" er vel så mye håndverk som forskning? Man har et gitt sett verktøy (analog-design, akustikk-design, digitaldesign, målemetoder,lytting). Problemstillingen er så "gammel" og velkjent at mye av det grensesprengende er gjort (?) og utfordringene ligger i å tenke på tvers av flere fagfelt (inkl marketing/økonomi) og lage gode produkter?

k

Sitat Opprinnelig postet av smale
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor mange av de dyktigste audio-konstruktørene har høyere utdannelse innen lyd og elektronikk? Mindre enn halvparten tør jeg påstå.
    Noe som bekrefter at det ikke akkurat er rocket-science det er snakk om(selv om det virker som om mange tror det...)

God markedsføring er nok viktigst..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hvert borte en stund så har ikke fått skrivi tilbake eller lest noen av innleggene før nå. Så takk for innleggene, selv om jeg ikke er sikker på om jeg faktisk ble alt for mye klokere. Men jeg har jo en del tid å tenke på siden militæret står for tur til neste år, og etter det så blir det et år i utlandet med snowboard og jobbing. får se hva det blir til, men bare pøs på dere, fordi her var det en del interessant å lese her!

Men en ting bare til deg snickers-is, er det du som driver Midgard Audio eller ikke? Har jo lest en del tester om forsterkerne de lager, og det høres jo veldig lovende ut. Jeg tenkte jo da at "grunnleggeren" som står bak teknologien i forsterkerne sannsynligvis da hadde god utdanning og det var en av grunnene til jeg spurte om hvor denne kompetansen kommer fra. Jeg har i hvertfall fått med meg at han som startet Hegel har gått på NTNU hvis jeg ikke tar helt feil, så det er en av grunnene til at den skolen frister...

Men jeg har lyst til å ende med en jobb som har med elektronikk å gjøre ( TV, data, annlegg, ja dere skjønner) for dette interesserer meg veldig. Så en slags brei utdanning hadde kanskje ikke vært dumt, jeg vet ikke?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Carsten Nielsen hos ICEpower som står bak teknologien. Imidlertid er det jeg som driver Midgard Audio. Jeg synes innlegget til knutinh er veldig godt. Det beskriver hvor tverrfaglig slike ting er. Den siste halve uken har jeg vært snekker (snekker som i bygge hus-snekker) fordi jeg bygger ekkofritt rom.

Jeg startet Midgard Audio først og fremst for å bygge kommersielle høyttalere (som kommer etter hvert), og der kommer vil til å utvlike alt selv. Det er få eller ingen utdannelser som på en god måte dekker dette fagfeltet spesifikt, men det er mange som grenser til. Imidlertid er dette et område som ligger i grenseland mellom så utrolig mange store fagfelt, at de som er gode høyttalerkonstruktører er det på grunnlag av sin erfaring.

Valget mellom å ta høyere utdannelse eller ikke kan kanskje sees i lyset av hvor stor skaperglede du har, og hvor allsidig du er i utgangspunktet.

Satt på spissen kan man si at dekket bord finner du først og fremst når du er godt utdannet. Da snakker vi om gode jobber som du kommer rett inn i og tjener greit, samt har et rimelig potensiale for avansement.

Personlig ville jeg ikke hatt så mye nytte av en slik utdannelse akkurat nå, selvom man alltid har nytte av ulike typer kunnskap. For meg slik situasjonen ser ut i dag stiller jeg nok sterkest uten utdannelse da jeg både trolig har et økonomisk forsprang og har langt mer yrkeserfaring enn jeg ville hatt om jeg var nylig ferdig med utdannelsen. Disse to tingene er nok like viktig for meg i dag enn den inngående fagkunskapen som kanskje ville vært bedre med en høyere teknisk utdannelse.

Noen synes en rutinepreget hverdag er trygt og gir en behagelig andel fritid. Andre orker ikke gjøre noe som ikke gir dem noe, og når noe virkelig gir dem noe så kan de drive døgnet rundt. Prøv å finne ut hvem du er.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    ... siden militæret står for tur til neste år...
    Som sagt bør du allerede nå få deg litt erfaring. Jo flere områder du er innom jo lettere er det å finne "din greie" senere.

Militæret har noen plasser på festingen som du kan søke på. Dette er mye forskjellig jobbing med video, film, lyd osv. (om jeg ikke husker helt feil)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å? ja det hørtes ikke dumt ut. har aldri hørt om det. men er det mulig å søke seg inn på det selv om jeg allerede har kommet inn som kystjeger, eller hva det nå blir hvis det blir noe annet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel vært diverse oppslag på nyhetene det siste året om diverse filmer produsert i forsvaret. Så det virker som en god måte å få rask omtale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kan jeg av erfaring si at følgende hjelper på å få drømmejobben (men ikke nødvendigvis på andre ting, som familie og lykke i livet ;-))

*jobb hardt - både med utdanning og jobb
    *vis initiativ, både under søking og på arbeidsplassen
    *ha venner, og bli kjent med mange kollegaer
    *velg et yrke du er glødende interessert i (tenk: ikke bli typisk elkjøp-selger)
    *vær mobil (dvs flytt dit jobben er)
    *møt opp på drømmejobben og spør om et intervju - ikke bare les www.aetat.no
    *ta sommerjobber før og under utdanning
    *lær deg ting som gjør deg spesiell. Dvs ta fag litt på kanten av linja

k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    Men en ting bare til deg snickers-is, er det du som driver Midgard Audio eller ikke? Har jo lest en del tester om forsterkerne de lager, og det høres jo veldig lovende ut. Jeg tenkte jo da at "grunnleggeren" som står bak teknologien i forsterkerne sannsynligvis da hadde god utdanning og det var en av grunnene til jeg spurte om hvor denne kompetansen kommer fra. Jeg har i hvertfall fått med meg at han som startet Hegel har gått på NTNU hvis jeg ikke tar helt feil, så det er en av grunnene til at den skolen frister...

Men jeg har lyst til å ende med en jobb som har med elektronikk å gjøre ( TV, data, annlegg, ja dere skjønner) for dette interesserer meg veldig. Så en slags brei utdanning hadde kanskje ikke vært dumt, jeg vet ikke?
    Bent Holter (Hegel) har tatt doktorgrad innen analog elektronikk ved NTNU ja. Gløshaugen tilbyr trolig den beste elektronikkutdanningen i landet, men man bør nok vite at det er dette man vil drive med før man begynner der. Utdanningen er i forhold til mange ganske krevende og matematikk-intensiv og de to første årene er nesten utelukkende ganske "tørr" realfagsundervisning. Hvis man ikke vil binde seg for fem år går det forøvrig an å ta tre år på ingeniørhøgskole først og så, hvis man vil fortsette, bli tatt opp i fjerdeåret på NTNU. Da må man imidlertid være forberedt på at man har en del realfagsmessige kunnskapshull som må tettes på egen hånd.

Karsten Nielsen (ICE-power) har tatt doktorgrad ved Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby, og teknologien bygger på forskningen han gjorde da. For de som er interessert kan avhandlingen lastes ned i sin helhet her.

Hvis man vil lengre bort finner man et ekstremt sterkt forskningsmiljø for audio ved universitetet i Essex, under ledelse av generell audio-superguru prof. Malcolm Hawksford. Universitetet i Waterloo, Canada har også en meget anerkjent "audio research group" som ledes av professorene Lipschitz og Vanderkooy, to av de viktigste bidragsyterne gjennom AES (Audio Engineering Society) 50-årige historie.

Tilbake til NTNU, så har institutt for elektronikk og telekommunikasjon, som jeg antar er det mest aktuelle, valgmuligheter som vist i figuren under:

Hvis du vil spesialisere deg innen audio eller video er det mest nærliggende:

a) Signalbehandling; hvor man jobber med slike ting som tale- og musikksyntese, digital kommunikasjon, komprimering (flere vesentlige bidragsytere i JPEG og MPEG kommer derfra), enkoding/dekoding, formater for audio og video etc.

b) Akustikk; hvor man driver med marin akustikk (sonarer, oljeleting etc), audioteknologi (systemer for 3D-lyd, auralisering, lydsyntese etc), bygningsakustikk (akustikk i rom, auditorier etc) samt numerisk akustikk (utvikler matematiske algoritmer for å løse problemstillinger innen akustikken som man ikke kan beregne analytisk).

c) Krets- og systemkonstruksjon; hvor fokus er på design av elektroniske kretser (ICer). Her kan man lære å designe kretser for alt mulig rart, det være seg prosessorer, bilde-/grafikkretser, AD- og DA-konvertere, opamper, CMOS-sensorer for digitalkamera eller nesten hva som helst.

Hvis du ikke har fått nok etter fem år på skolebenken og en siv.ing.-tittel kan du fortsette med doktorgrad, gitt at du har nødvendige kvalifikasjoner (minst laud i snitt, noe å forske på og finansiering av forskningsarbeidet). Da spesialiserer du deg kraftig innen et veldig snevert felt og målet vil normalt være å finne løsninger på en problemstilling som er bedre enn det som eksisterer pr. dato. Derfor er dette mye selvstendig arbeid; du leser ikke lengre pensum, - du skriver det selv. En doktorgrad vil typisk finansieres av instituttet selv (da utlyser de stilling som stipendiat, som du søker på), forskningsrådet eller en bedrift hvor du er ansatt. En doktorgrad har normert varighet på 3 år, men ender ofte opp med å ta litt lengre tid.

Hvis du ikke er lei av skolen etter det, er det vel ikke noen annen råd enn å bli professor...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil også poengtere det syke misforholdet mellom utdannelse og stilling/lønn i det offentlige. 3-5 år på høyskole og rundt 250k i lønn :lol:
    Dette er litt OT, og det er faktisk lenge siden det ble skrevet, men jeg føler at det må besvares. Det finnes endel stillinger som er kan være underbetalt, spesielt i helse og skolesektoren. Men det finnes også eksempler på det motsatte. FFI (Forvarets Forskningsinstitutt) var villige til å betale opptil 500k i året for en økonomisk rettet stilling. Norges Bank (Petroleumsfondet) blir det nevnt at de betaler tilsvarende markedslønn (hva nå enn det er for denne gruppen). (Men de betaler nok ikke 6.5 milliarder som en hegdefondforvalter i USA tjener :shock: )

Ellers så er jeg veldig enig i at erfaring ofte er alpha omega, men det er mange som får "jump start" med utdannelse, og utdannelse i kombinasjon med erfaring gjør at man kan bli foretrukket i forhold til andre søkere. Det som er "hot" er blandt annet trainee stillinger der man er en slags lærling i to år og etter det får en stilling i toppledelsen.
    Det er litt tilfeldig at jeg studerte det jeg gjorde, men jeg råder deg til å tenke nøye igjennom hva du vil, og hvis du angrer etter første året... Slutt, begyn på noe annet som frister mer. Gjør dine egne valg i forhold til hva som interesserer deg, og ikke hva kompisen din gjør.

Ps enkelte læringssteder har høyt karakterpress (kun A er godt nok, skapt av studentene selv), og mange arbeidsgivere har jeg inntrykk av ser seg blind på karakterer (ofte enkelte konsulentselskaper som McKinsey, Arkwright etc).

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Synes denne tråden har utviklet seg til å bli såpass informativ og nyttig for AV-entusiaster som faktisk kan tenke seg en utdannelse innen feltet at den settes som prioritert, dvs. at den vises på toppen av forumet hele tiden.

Min personlige mening er at utdannelse innen emner som drar i retning av litt mer "kommersiell" orientering kan være lurt i dagens marked. Den gode gamle sivilingeniøren innen tradisjonelle retninger som tar sikte på å jobbe i det industrielle Norge kan risikere å ende opp uten jobb etter endt utdannelse, noe som selvsagt har med (den triste) utviklingen vi har her til lands. Min far er utdannet sivilingeniør innen bygg, men jobber etterhvert stort sett i/mot utlandet, da markedet for industri her til lands har skrumpet helt inn. Villigheten fra både stat og industrien selv er rett og slett ikke lenger der, og investorene setter heller pengene på etablerte selskap på børs eller eiendom, som uansett ofte tilbyr vel så gode inntjeningsmuligheter.

Dermed kan en teknisk utdannelse innen områder som AV etter min mening være lurt, da en slik utdannelse ikke nødvendigvis er avhengig av statlig støtte eller hjelp fra investorer, her er det faktisk mulig å starte noe lurt selv. Et godt eksempel er Snickers-is og Midgard Audio, riktignok ikke utdannet innen feltet, men jeg tror han kan mer om audio enn de fleste ingeniører utdannet innen emnet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ytterligere anbefaling for de som har interesser innen fagområdet: Medlemskap i Audio Engineering Society. For 65 dollar i året får man tilgang til den viktigste journalen som finnes for audioteknologer. Det meste som skjer av forskning innen området presenteres her. For ytterligere 115 dollar får man også tilgang til dets elektroniske bibliotek med over 10.000 publikasjoner som dekker 50 år med forskning og utvikling. Dokumenter som la grunnlaget for ting som CD-formatet, rådende standarder og metodikk for test og måling, psykoakustikk, nyere standarder som SACD, DVDA, DTS, DD, høyttaler- og romanalyse etc.etc.etc.

Driver man med audioteknologi, i hvilken som helst form, bør man være med i AES, - så enkelt er det.

www.aes.org

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: Velger du NTNU, må du garantert gjennom et fysikkfag eller tre. Og det er ikke lett. Er nettopp ferdig med andre forsøk på ståkarakter. (studerer KomTek)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at det er mye matte på elektro. selv nå i starten er det en del.men det er bare å lese litt så går det nok bra Snakka med noen stipendiater på en veldig fin tur til munkholmen på fredag ang høyttalere og det var vist en egen klubb for det på ntnu. får få tak i folka som driver med det å melde meg inn så jeg får litt inspirasjon til å jobbe hardt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale å danne studie-gruppe/sirkel eller hva det nå heter. Fordel lese-belastningen og bli kurset av resten av gruppa på det du ikke kan.

mvh
    Knut

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg er ikke en av de som kan se for meg et langt løp hvor jeg spesialiserer meg tidlig. Selv så gikk jeg GK Elektro -> VK1 elektronikk -> VK2 service elektronikk -> (Fagbrev)

Som fordypning på VK2 så tok jeg lyd og bilde. Dette er egentlig en grei utdannelse ,men det er sjelden lagt opp til at man skal jobbe med lyd.
    På fagbrevet står det serviceelektronikker. Det er ikke noe farlig hvilken fordypning du har siden man kan få jobb overalt uansett (med untak av medisinteknisk , siden det krever litt mer enn andre rettninger)

Men hvis du vil forstå hvordan en krets (CDspiller , forsterker , TV osvosv) fungerer kan det anbefales på det høyeste. Men emnet er stort og motivasjonen min var ikke like god hele tiden. (Ifra 3- i tvteknikk til 5(5+) i nettverk og service på dataprodukter , samt CDspiller og MD)

Som pensum kan jeg nevne:
    Små motorer
    CD\DVD\MD (et emne)
    Radioteknikk
    TV teknikk
    Antenneteknikk (Paraboler)

Etterpå kan du får jobb mange steder og jeg vet at personer gikk ut i jobb hos Bang olufsen , Radio TV verksted , It verksteder , IT support , Reprasjon av videokamera. Mulighetene er mange og jeg mener det er en fin vei å velge.
    Mange småelektriske produkter er det billige for leverandøren (og kunden dersom det ikke er garanti/reklamasjon) å kaste og levere ut/kjøpe nytt enn å få reparert. Det som oftest repareres på mindre verksteder er tv-apparater etc. Har man litt større ambisjoner bør manfå seg service jobb på et større verksted som reparerer digitale still/video-kameraer etc.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •