Utdanning innen AV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 169
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lønn bør komme som 2. eller 3. punkt på lista over hva man skal gjøre med livet sitt, ikke 1. i alle fall. Utrolig mange som sitter i kjipe jobber (eller har avsluttet utdannelse med masse studielån fordi de hata retningen).

Velg det du har lyst til å gjøre til du blir 67. Selv om du antageligvis må være fleksibel og gjøre mye annet, så er det et godt utgangspunkt.

Jeg mente ikke å si noe negativt om sjømenn =)

Knut Inge

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    En lektor med 7 års universitetsutdannelse og 20 års erfaring tjener noe under 400k. Med andre ord ikke noe å rope hurra for i forhold til andre yrkesgrupper med samme utdanning.
    Det er greit ,men nå snakket ikke jeg om lektorer og burde ikke blande inn det. De fleste underviserne jeg har hatt har vært adiunkt og de er veldig fornøyd med lønnen og de er jo sin egen sjef når de lukker døra til klasserommet.

Man møter nye personer og elevene er jo ikke undersjotter men kolegaer. Selv så trivdes han læreren vi hadde på VK2 veldig godt.
    Ble endel småprating med læreren osv.

Støtter den at lønn ikke burde være førsteprioritet ,men man skal alltid ha det i bakhodet siden man skal leve av det.

Men nå frykter jeg at vi er blitt veldig offtopic

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av macca
    Tror vel også det er slutt på den tida da utdanning ikke var nødvendig for å få en "decent job".
    Det er ikke på skolen det skjer, men i yrkeslivet. De som mener noe annet har trolig liten eller ingen erfaring med yrkeslivet.
    Hei breiale verdensmester! Du store hva du vet! Ser for meg deg som en av disse folka som har starta egen butikk og har mer i kjeften enn i huet! Mange av dem som åpner datasjapper med helpdesk, og som påstår å ha laaang erfaring. Men uten det teoretiske på plass. Elendige som arbeidsgivere, driter i lovverket (for det kjenner de ikke...)

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen siden kan utdannelse være en måte å kompensere for dårlige evner :lol:
    Ja, den vise mann drodler videre. Klart du kan gå 4-5 år på høyskole hvis du kun har luft mellom øra. Det vet jo du som ikke har fullført studier :lol: ...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei breiale verdensmester! Du store hva du vet! Ser for meg deg som en av disse folka som har starta egen butikk og har mer i kjeften enn i huet!
    Det er alltid en stor fordel å ha en velsmurt kjeft som kan snakke for seg. Det å virke hyggelig og proff er også viktig.

Mange av dem som åpner datasjapper med helpdesk, og som påstår å ha laaang erfaring. Men uten det teoretiske på plass. Elendige som arbeidsgivere, driter i lovverket (for det kjenner de ikke...)
    Kjenner de ikke rettighetene så kan du som arbeidstaker ta litt iniativ til å bedre forholdene. Man skal jo ha et eget verneombud (om man er fler enn 4stk). Man kan sammarbeider med jobben hvis man har opptil 7stk ,men er man fler enn det kreves det et verneombud. (Muligens jeg tar feil ,men jeg mener reglene sier dette)

Du må også kjenne dine retter som arbeidstaker!
    Derfor er HMS arbeid og grundig gjennomgang av AML viktige for begge sider.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gått på NTNU, jeg gikk maskinlinja med fordypning i produksjons- og kvalitetsteknikk (som det het når jeg gikk ut i 2001). Jeg kan bekrefte at det er mye teori på NTNU, og langt mindre praktisk enn rene ingeniør-utdannelser.

Det er en fordel senere å ha en god utdannelse på papiret, selv om man kan få en bra jobb hvis en ikke har det også. Det er en kjennsgjerning at i vanskelige tider er det de som mangler formell utdannelse som får fyken først...

Starter du for deg selv vil du også kunne få en god start med å kunne vise til formell kompetanse i form av godkjente studier, men det betyr ikke at du er noe flinkere enn noen andre likevel, men papirer betyr endel, særlig for nye kunder og førstegangskjøpere f.eks. som ikke kjenner dine kvaliteter fra tidligere.

Helt sikkert fornuftig å studere et år eller to i utlandet også, de som gjorde det som jeg kjente var entydig positive til oppholdet.

Husk også på en ting til... i endel tilfeller kan det være lurt å skille jobb og hobby, du kan nemlig risikere at hobbyen din ikke lenger blir værende en hobby, men blir en jobb.... Hvis du skjønte hva jeg mente med dette. For noen går dette glimrende og de gleder seg til hver dag på jobben, riktig fine solskinnshistorier, men jeg har også hørt om de som blir lei og ikke lenger kan glede seg over det som engang var deres hobby. Men her får en ta et valg og gjøre det en tror på!

Selv så skulle jeg ønske at jeg hadde tatt meg bedre tid til å tenke igjennom hva jeg ville bli og hva slags kompetanse jeg ønsket å sitte igjen med. Jeg har en fin jobb nå, ikke noen grunn til å klage akkurat, lønnen er helt middels i forhold til kompetanse og erfaring, og arbeidsoppgavene er i det store og hele interessante nok. Men ofte drømmer jeg om å kunne drive med helt andre ting. Kanskje ville det blitt slik uansett, vanskelig å vite. En forandrer jo interesser jo eldre en blir også.

Poenget med innlegget. Tenk deg grundig om, se for deg flere ulike scenarier, hvor vil du egentlig ende opp hen?

Lykke til!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest det som står her med stor interesse, jeg er 56år og tok i sin tid 3 årig utdannelse som radio/TV reperatør på det som dengang het Yrkesskole og som i dag er videregående.
    Siden den gang hra jeg aldri reparet en tv eller radio :wink: jeg angrer ikke på min praktiske utdannelse. jeg var ferdig uten studigjeld og startet i databransjen som service teknikker. Det var den gang det var 6 dataselskaper , IBM og "the Bunch". Bunch var forkortelsen for Borrughs, Univac, NCR, CDC og Honywell. Nå 36 år senere har jeg fått opplevd utrolig mye, tok merkantil tilleggsutdanelse etter noen år og har jobbet som undevisningssjef, markedsjef, teknisksjef, salgssjef mm. Jobben har gitt meg reiser over hele verden Europa, Asia, Afrika og flere ganger til USA. Har hele tiden tjent veldig gode penger, har gledet meg til hver dag og ser i dag med glede at min sønn på 21år har fullført utdannelsen og har fagbrev som servicelektroniker og er klar til i gå i mine fotspor. En praktisk utdannelse er fremdeles et fornuftig valg med utrolig mange muligheter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel også det er slutt på den tida da utdanning ikke var nødvendig for å få en "decent job".
    Det er ikke på skolen det skjer, men i yrkeslivet. De som mener noe annet har trolig liten eller ingen erfaring med yrkeslivet.
    Hei breiale verdensmester! Du store hva du vet! Ser for meg deg som en av disse folka som har starta egen butikk og har mer i kjeften enn i huet! Mange av dem som åpner datasjapper med helpdesk, og som påstår å ha laaang erfaring. Men uten det teoretiske på plass. Elendige som arbeidsgivere, driter i lovverket (for det kjenner de ikke...)
    Hehe! Et av problemene med de som har lengre teoretiske utdannelser er at de ikke er adaptive. Det viser du til gangs her og du skriver vel mellom linjene at du har en eller annen teoretisk utdannelse, så ingen skal komme og fortelle deg noe som helst.

Jeg har for det meste jobbet i andre firmaer, og jeg ser helt klart et mønster i at en god gründer ikke nødvendig vis er en god leder. Min siste sjef var siviløkonom og hadde lært seg de viktige "kodene" for hvordan en arbeidsplass fungerer og hvordan arbeidstakere settes inn på sin plass i det store møllehjulet for å utnyttes best mulig uten å drive rovdrift av mennesker. Det er godt lederskap, og jeg har hittil kun sett det hos mennesker med både erfaring og utdannelse.

Av den kategorien du nevner har jeg inntrykk av at det er ett fett om du har utdannelse eller ikke dersom du ser på deg selv som den ubestridte mester i lederskap selv helt uten erfaring. Utdannelse har der også vist seg å være lite verdt.

Jeg var med den forrige sjefen min på sikkert 10-15 lederskapskurs, og det var sjokkerende hvor lite som festet seg til teflonet hos ham. Han passer godt til din beskrivelse av "breial har starta butikk selv og er sjef".

Jeg føler meg rimelig trygg på (og får det bekreftet her også gang på gang) at de som ikke har høyere formell utdannelse ikke stiller tilbake for de som har før det eventuellt dukker opp arbeidsledighet osv. Det er selvsagt verdt å ta med i regningen.

Men begrepet "å utdanne seg til idiot" kommer faktisk fra et sted. Er du fagidiot betyr ikke det nødvendig vis at du er dyktig. Som oftest er det "poteter" med ambisjoner som når langt, men en egenskap burde det vært egne vekttall for: positiv holdning!. Alle jobber jeg har fått har jeg fått trass i at kravene til formell utdannelse var svært langt fra oppfyllt. Men det har gått svært bra allikevel.

Den siste jobben min var en selgerjobb der jeg solgte heis. De ønsket både økonomisk og teknisk faglig bakgrunn. De hadde mange søkere med bakgrunn opp til siviløkonomer og sivilingeniører, totalt 80 søkere. Jeg var 100% meg selv på alle intervjuene, og skjønnte ikke stort da jeg fikk høre hvilke søkere jeg hadde "vunnet over". Imidlertid så jeg at det var en jobb som passet meg svært godt på omtrent alle måter. Jeg hadde også mer enn nok erfaring både på markedsføringssiden, økonomisiden og på det tekniske til å ha et like godt utgangspunkt som en annen som ikke kjennte firmaet inngående fra før. (den som quoter dette avsnittet uten å ta med poenget nedenfor er herved årets dust på AVforum )

Så til poenget: Hadde jeg hatt en annen bakgrunn enn den jeg hadde som dekket for eksempel tyngre beregninger i metallkonstruksjoner, markedsføring fra skolebenken, siviløkonomstudier eller hva det måtte være så ville dette uansett maksimalt dekket 1 promille av arbeidstiden. Ikke fordi jeg er noe bedre enn andre, men fordi de fleste gode ledere vet hva de trenger, og ytterlighetene dukker faktisk opp meget sjeldent.

Hvor mange av de dyktigste audio-konstruktørene har høyere utdannelse innen lyd og elektronikk? Mindre enn halvparten tør jeg påstå.

Når man trenger en pizzabil kjøper man ikke en Volvo XC90 for eksempel. Den gjør neppe jobben bedre enn en Renault Kangoo eller en annen liten kassebil. Husk også på at mennesker er varer ute på et marked. Du må gjerne være Lada Samara, bare du er på rett sted til rett tid, men det er selvsagt lettere å selge en finere bil. Ulempen er at du får den neppe til samme pris, og når du har benet innenfor står stigen der allikevel. (Er det ingen stige der så finn deg en annen jobb )

Til syvende og sist har vi som mennesker "biltypen" på CV-en, men det som står på CV-en er sjeldent representativt for hva du egentlig får. Jeg har jobbet mye med ansettelser og det er to ting som går igjen:

Jobberfaring: Hvor mye har han/hun klart å få til, spesiellt de siste 5 årene. Folk som kommer rett fra skolebenken har jeg og alle jeg har jobbet sammen med om ansettelser hatt udelt dårlig erfaring med. De har som regel i hodet sitt ikke forlatt studentkollektivet og forelesningene før etter flere år i strøjobber.

Kontinuitet: Alle jobbforhold som varer i 3 år eller mindre blir sett kritisk på. Dersom det er klare steg opp på karrierestigen er det forståelig. Dersom det er snakk om nedbemanning blir det sett mer kritisk på. Dersom det følges av ett års arbeidsledighet er det krise og søknaden går rett i bøtta.

Samme hva du gjør så må du markedsføre deg selv. Når du kan det ligger verden og venter på deg og i Norge har det ikke vært nødvendig å gå arbeidsledig på mange titalls år. Alle som gjør det har valgt det selv. Det finnes alltid en jobb du kan gjøre som er ledig.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har fått med meg (og som jeg har blitt fortalt av min far som ansetter mange personer i telenor mobil) så er de interessert i personer med høyere utdanning fordi de kan jobbe hardt over en lengre periode og de kan holde frister og slikt. Viss du søker jobb og det står i karakterboka de at de har aldri levert inn en oppgave i tide, så kan du regne med at du ikke kommer til å få noen innleveringsoppdrag i det firmaet i hvertfall. Det jeg mener er at det er ikke sikkert du kommer til å jobbe med det du utdanner deg til, men de som ansetter deg ser i hvertfall at du kan gjør en jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i andreas her: stadig flere tar stadig lengre utdannelser. Stadig flere jobber er krevende men krever også bredde. Det ser ut som om mange arbeidsgivere er ute etter oppvakte, sosiale folk som beviser at de VIL og KAN vha utdanning, men der den spesifikke utdanningsretningen er mindre viktig. Det mest ekstreme eksempelet på dette er vel trainee-jobber, hvor de spør etter juss/økonomi/teknologi-studenter.

k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Så vidt jeg har fått med meg (og som jeg har blitt fortalt av min far som ansetter mange personer i telenor mobil)
    Vi er nok alle forskjellige som personer, og Telenor er vel en organisasjon som står rimelig lavt på listen over steder jeg ville jobbet. Jeg har hatt mange kolleger fra Telenor og historiene som går igjen er at det er en organisasjon med lite mulitheter for å utvikle seg og klatre videre i karrieren, samt at organisasjonen inneholder et ufattelig stort antall snyltere som bare er med og hever lønn. Samtlige har også understreket at de ikke har fått utfolde seg faglig over hodet.

Jeg vil derfor sammenlikne det med offentlig sektor og de typiske parametrene man forholder seg til i kommune, fylkeskommune og stat. Etter å ha jobbet i 2-3 måneder på prosjekt i Østfold Fylkeskommune var det ikke vanskelig å se hvordan man kan redusere offentlig administrasjon med minst 75% for å si det sånn. Dette minner om historiene fra Telenor, ABB, Bravida, osv (siden dette er bransjer jeg har jobbet tett sammen med).

Imidlertid er jeg enig i selve filosofien om at de som tar høyere utdanning er arbeidsvillige, men du verden så mange med høyere utdannelse som tror de har klatret til topps, for så å oppleve nedoverbakke til de skal pensjonere seg.

Vi prøvde en del ulike metoder for ansettelser og det var ingen tvil om hva vi lykkedes best med:
    -Stillingsannonsen må beskrive selve arbeidsformen, fremtidsmuligheter og betingelser så nøyaktig som mulig. Da får man de rette søkerne. Det er en av de viktigste tingene.
    -Så er det å plukke ut de åpenbare verdensmesterne som bare har ord i kjeften, de som åpenbart ikke er arbeidsvillige, de som er dumme, de som er uhøflige, de med kriminell fortid osv osv. (Politiet kan avkrefte kriminell fortid, men ikke bekrefte Siden vi jobbet mye med politiet var det lett å sjekke.)
    -Så var det å se på historikk og faglig bakgrunn. En del hadde høy utdannelse med en etterfølgende flat kurve. (ingen kurs, ingen utvikling innad i bedriften, ingen utfordrende jobber osv osv), de med hull i historikken (Fengsel? Arbeidsledig? Lat?) såfremt de ikke var spesiellt interessante og kunne redegjøre for disse hullene.
    -Helseprofil!!!! (Her er det begrenset hva man har lov til å sjekke, men de med god helse nevner ofte dette. Det kan også ønskes spesiellt gjennom annonsen slik at folk nevner dette i søknaden.)
    -Så var det intervjuer av favorittene, og da var det om å gjøre å danne seg det fullkomne bilde av personen utifra søknaden. Dersom de ikke fulgte opp det bildet på intervjuet var enten søknaden skrevet av en annen eller ga av en eller annen grunn feil inntrykk av personen. Formålet er å plukke ut de som har ferrest negative egenskaper (og ellers oppfyller minstekravene) og ikke plukke ut noen på bakgrunn av et fåtall gode egenskaper.

Det er en del ting til som er viktige, men jeg er ingen ekspert på området jeg heller. Det finnes imidlertid mange dårlige eksperter. Den eneste vi ansatte på bakgrunn av at vi leide inn en ekspert på området var den eneste vi måtte sparke også. Han gjorde ikke en dritt, men hadde glimrende papirer.

Det sistepunktet om negative og positive sider er viktig fordi de som har høyere utdannelse har ett svært positivt punkt gjennom utdannelsen. Imidlertid holder det med en negativ side for å overskygge dette ene punktet. Det er derfor viktigere at CV-en former deg som person enn at den på død og liv inneholder de viktige enkeltdetaljene. Men på den annen side er det disse minstekravene.

Husk imidlertid på at selv en som ikke har fullført barneskolen kan i dag kalle seg ingeniør da dette ikke er en beskyttet tittel, men derimot en stillingstype på linje med selger, kundebehandler, regnskapsansvarlig, lagerleder, tekniker osv osv. Det sitter svært mange dyktige ingeniører rundt omkring uten utdannelse. Det sitter også blant annet mange med ingeniørutdannelse i rikstrygdeverket og i praksis har innkjøps/lagerjobb av enkleste sort, og som i grunnen ikke kan stort om enhetene de jobber med fordi stillingen ikke gir dem faglige utfordringer mer enn kanskje en gang hvert skuddår (og da ringer de en selger hos leverandøren, med bakgrunn fra idrettslinja og folkehøgskole, som fikser feilen over telefon for dem).

De som ansetter i det offentlige ansetter etter regelboka (men helst en kompis).

De som ansetter, og som ikke jobber innenfor det spesifikke fagområdet innad i bedriften ansetter etter utdannelse og ansienitet.

De som ansetter, og som ser hvordan hver enkelt av de som ansettes jobber ansetter nesten utelukkende på grunnlag av en kompleks personlighetsprofil som følge av intervju, bakgrunn, referanser osv og legger mer vekt på kreativitet, initiativ, komunikasjonsevner, selvstendighet osv.

Derfor blir valget om utdannelse mer enn bare hvilken vei, men også type bedrift, arbeidsmarked, personlighet, økonomi osv osv. Ingen kan gi deg et absolutt svar på hva som er riktig. Det er knapt så noen kan gi deg et ubetinget godt råd.

Imidlertid er det en ting som trolig vil påvirke fremtiden: Dagens arbeidsmarked er i stor grad påvirket av at mange på min alder og eldre ikke hadde råd til å ta høyere utdannelse. Folk i tenårene i dag har svært mye bedre råd i gjennomsnitt, noe som naturlig øker antallet personer som tar høyere utdannelse. Imidlertid kommer det aldri til å bli slik at alt håp er ute for dem som ikke har gått den teoretiske veien.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle som har "blank tid" på cvn er late. Som situasjonen er/har vært en stund nå, er det mange flinke og resurssterke personer som ikke har fått relevant jobb.

teoretisk utdannelse kan gjøre deg smal ("akademiker"), eller veldig adaptiv. Kan du matte, fysikk, økonomi/ledelse og i tillegg er praktisk anlagt og har sosiale antenner kan du lære deg nesten hva som helst på kort tid. Dette betyr at du kan hentes inn i en jobb og lese deg opp/spørre deg fram og på kort tid få oversikt.

Hvis du er utdannet mer praktisk kan du "hands on" fagfeltet ditt veldig godt. Men du har ikke nødvendigvis forståelse til å overføre kunnskapen til andre fagfelt.

*dukker ned og gjemmer seg for hissige yrkesskole-mennesker*
    :-)

k.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette begynner å gå l itt OT. Poenget mitt er og har hele tiden vært å understreke at verden ikke er så uendelig mye grønnere med høyere utdannelse enn uten. Ikke for å tråkke på noen som har høyere utdannelse, men for å sette ting litt i perspektiv.

Derfor synes jeg at å markedsføre utdannelse i denne sammenheng er litt lite relevant. Det blir også svært unyansert.

Husk at de "lærerne" man møter i yrkeslivet ofte går foreleserne en høy gang på erfaring fra det virkelige liv. De lar som regel også eleven (de har som oftest bare en om gangen) prøve ting umiddelbart i praksis. Det er rimelig mye mer effektivt enn å halvsove i en forelesningssal. Finner man derfor en bedrift som er villig til å satse på en så er det liten vits i å dasse seg gjennom 5 år med fyll og studentrevyer bare for å ha det på papiret. Men det er akkurat det å finne denne bedriften da. Imidlertid viser det seg som regel å ikke være rett ut i kremjobb uansett hvilken teoretisk bakgrunn man måtte ha.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge kan du få eksamenspapirer som ingeniør/civilingeniør uten å ha noe relevant praksis. I andre land må du som regel ha min 1/2 år til 1 år relevant praksis for å motta eksamenspapirer.

Har selv vært med under ansettelse av nye medarbeidere. Av nyutdannede går som regel teknikere fra fagskole som regel foran både ingeniører og civilingeniører uten praksis.

Så relevant praksis teller veldig mye.

Hvis du har mangesidig praksis på toppen av en god utdannelse er du som regel ganske sikret.

Uansett hvor høy teknisk utdannelse du har så vil et fagbrev bety mye. At du har tatt snarveien rett til toppen blir som regel ikke sett på som noe positivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man liker det kjente. Dvs de som har gått teknisk fagskole velger gjerne folk med samme bakgrunn i en intervjusituasjon, de som har gått i trondheim velger gjerne folk m bakgrunn i trondheim. Uheldig (og sannsynligvis ikke til det beste for bedriften).

På samme måte vil spørsmål om råd til jobb/utdanning bli veldig farget av hvilken vei de som svarer har valgt.

Når alt kommer til alt så må topic-starter leve med valget av utdaninng/karriere-vei, og ikke vi andre. Å velge det som magefølelsen sier er rett kan være vel så bra som å høre på oss :-)

knut

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare minne om innlegget som startet tråden:

Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    Åssen er det med utdanning innen for hifi, hjemmekino, akkustikk osv.? Vet at de har akkustikk linje på NTNU, men det er det eneste jeg har hørt om. Kunne trengt noen gode råd. Hvilket jobber kan man få, hvor mange år er det for å bli ferdig utdannet innenfor de linjene dere vet om, gir utdanningen godt betalte jobber....er grønn, så hvis noen har god peiling så hadde det hvert flott
    Det spørres faktisk om utdanning, og ikke utdanning vs. ikke utdanning. Selvfølgelig kan man lykkes meget bra uten utdanning, men få har tingene som skal til (interresse/guts/kunnskap/bekjente/flaks/penger/ork m.m.).
    Personlig så ville jeg nok tenkt meg om to ganger om jeg hadde muligheten til å velge utdanning på nytt, nettopp fordi etter nærmere 18 år på skolebenken så er man blitt passifisert. Kreativiteten, nysgjerrigheten og dermed også interressen for å anstrenge hjernen forsvinner. Dette trenger definitivt ikke gjelde alle, men jeg tror det er noe som skjer i mer eller mindre grad med de fleste etter så mange år med uispirerende lærere og kjedelig stoff uten konkrete praktiske eksempler.

Det blir som om man skal lære seg hvordan man skal kjøre bil ved å begynne å lære seg fargelære for å forstå hvordan lakkeringen gjøres... Man får sjelden anledning til å sette seg ned å prøve ting i praksis, og mangler motivasjon for å lære seg detaljer som man ikke skjønner noen ting av (før alt er satt i perspektiv).

Om man velger en alternativ vei til "drømmejobben" enn utdannelse gambler man også litt. Tenk om man blir stuck på Rema fordi man ikke fant seg noe relevant sted å begynne? Tenk om man ikke har økonomi til å lage sitt eget selskap, selv om man sitter med både kunnskap guts og et produkt som er genialt?

Nå kan man også spørre seg om det er enda mer gambling å satse på utdanning - hvem vet om du fortsatt er interresert i det du studerer om 2-3 år lenge før utdanningen er ferdig? Kanskje det blir kjedeligere og kjedeligere? Kanskje festingen tar overhånd og karakterene suger, og man får ikke noe relevant jobb allikevel?
    Jeg ser mange som studerer og ikke burde gjort det. Ser at mange av disse som ikke tør å slutte heller, selv om motivasjonen er på bånn. Masse studielån og minimal kunnskap. Ikke bra...

Alt dette er individuelle vurderinger, og det hjelper selvfølgelig å dele erfaringer for å kunne bidra til vurderinger og slutninger hos de som skal velge utdanning/annet.

For å komme tilbake til temaet, så kan jeg gjerne anbefale elektronikk/akustikk studiet i Trondheim. Men man skal vite at det er MYE matte, og for å bli virkelig flink, bør elektronikk være en lidenskap. Man bør melde seg inn i omega verkstedet for å mekke dubbeditter til langt på natt. Og/eller få seg relevant ekstrajobb. Det er mulig om man er litt nerd og lærer seg ting ved siden av studiet... Dermed får man den praksisen og hands-on erfaringen som enkelte sier mangler hos de som har utdanning. Hør på ole brum, "ja takk begge deler" er faktisk mulig!

Man bør også tenke over hva man vil, er man kun ute etter penger? Faglige utfordringer? Gode kollegaer? Livsstil?
    Når det gjelder valg av utdanning, så bør man også ha med i vurderingen studiemiljø, som absolutt er bra her i Trondheim. Mye fest for de som liker det, mye sport for de som liker det osv...

Savner flere innspill om mulige alternative utdannelser innen lyd/bilde!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Savner flere innspill om mulige alternative utdannelser innen lyd/bilde!
    Før i tiden hadde Gjøvik Ingeniørhøyskole en linje som utdannet "programingeniører". I dette tror jeg det lå en lyd/bilde utdanning som passet f eks til teknikerjobber i NRK.
    Noen som vet om denne linjen fortsatt finnes på Gjøvik?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mer praktisk vinkling får du på Norsk Lydskole:

http://www.niss.no/?template=nl

De er nok ganske rettet mot lydteknikere, men det er mange med bakgrunn herfra som havner helt andre plasser innen HiFi-bransjen. Derfor har jeg inntrykk av at utdanningen er ganske allsidig.

Dersom jeg skulle ha en person ansatt til å utvikle High End utstyr ville jeg nok søkt etter en med god generell kunnskap om elektronikk og akkustikk. Det som ligger i mellom de to tingene er ofte selve "HiFi-en", men det er ofte her firmaets egen filosofi ligger. Sjansen for å finne en med "rett lydfilosofi" er liten, så da er det bedre å finne en som kan elektronikk og har erfaring med hvordan ting låter IRL.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange av de dyktigste audio-konstruktørene har høyere utdannelse innen lyd og elektronikk? Mindre enn halvparten tør jeg påstå.
    Noe som bekrefter at det ikke akkurat er rocket-science det er snakk om(selv om det virker som om mange tror det...)

God markedsføring er nok viktigst..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før i tiden hadde Gjøvik Ingeniørhøyskole en linje som utdannet "programingeniører". I dette tror jeg det lå en lyd/bilde utdanning som passet f eks til teknikerjobber i NRK.
    Noen som vet om denne linjen fortsatt finnes på Gjøvik?
    Er nok dårlig med det gitt.

Et spørsmål til dere som ansetter folk. Åssen skal vi som er nyutdannede uten praksis få noen jobb når alle vil ha folk med flere års erfaring? Et sted må vi jo få erfaring fra?

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •