Plassering av høyttalere og lytteposisjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalere og lytteposisjon

Hei!

Kom over nettsidene til Ljudtekniska verket i Sverige her om dagen...

Ingeniør Öman er visstnok en guru innenfor lyd og akustikk, og han har skrevet diverse artikler innen kritisk hifi. Han er for eksempel skeptisk til hifiblader og deres metoder for testing av komponenter. Han høres ut som en skikkelig ekspert iallfall.

Han har en generell regel for plassering av høyttalere som jeg tenkte dele med dere..., da jeg har testet dette selv og opplevde en klar forbedring av lyden...

Lytteposisjonen skal være plassert slik at avstanden fra lytteposisjonen vinkelrett på en linje mellom høyttalerne har en lengde på 1,18 ganget med avstanden mellom høyttalerne dine. Altså ikke en likesidet trekant slik jeg alltid har trodd...
    På denne måten får du en vinkel mellom høyttalerne dine på 46 grader sett fra lytteposisjonen som normalt er det ideelle. Viktig å merke seg er at dette er utgangspunktet, det er mange faktorer som spiller inn, så som møbler og plassering, rommets akustikk og egne preferanser.

Videre anbefales en vinkling av høyttalerne slik at de peker mot lytteposisjonen i så stor grad at du såvidt kan skimte yttersiden på hver høyttaler (hvis disse er firkantet). Jeg satte en firkantet boks oppå mine høyttalere, da de er dråpeformet, og så vinklet jeg dem i forhold til boksen, slik at jeg såvidt kunne skimte yttersiden av denne boksen, da visste jeg at jeg hadde ideell vinkling.

Det var overraskende hvor mye bedre dette ble enn å ha dem pekende rett frem. Det ble mye bedre sammenheng i lydbildet.

Det som Öhman begrunner denne vinklingen med, er at 1. refleksjonene fra sideveggene i stor grad reduseres pga. denne vinklingen, samt at du får en mer lineær frekvensgang mot lytteposisjonen, da alle høyttalere vil spille mest linjært rett fremover. Noen har bedre spredning enn andre, men ingen er perfekt. (dette er også noe av årsaken til at mange kan synes at en slik vinkling kan bli slitsom for ørene, du får da enda "mer" diskant i forhold til å la høyttalerne peke rett frem....
    En annen fordel jeg merket godt, er at lytteposisjonen faktisk ikke blir så kritisk, du kan sitte på den ene siden i sofaen å føle en bedre sammenheng i lydbildet... dette overrasket meg litt i starten, for en skulle jo tro at jo mer du vinkler høyttalerne inn mot lytteposisjon, jo mer følsomt vil det bli. Men det skjer det helt motsatte.... lyden smelter i større grad sammen slik at vokalen oppfattes å komme fra midten selv om du sitter på siden i forhold til "sweetspot".

Anbefaler dere å teste dette....!

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette stemmer, har jeg faktisk ganske optimal plassering i min stue 8) Blir spennende å se om andre har samme erfaring!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo, interessant, men der er stor forskjell på høyttaleres strålings karakteristik, rum og lytterens preferanser.
    Den metode du nævner her minder i forbavsende grad om Audio Physic sin metode, Cardas har en litt anden.....
    Vinkling regulerer fokus, også i bassen, og mine høyttalere, der ikke er konstrueret til å skal vinkles noe særligt, blir meget bass generte når de vinkles, men igen, personlig lyd er mange ting.
    Noe du ikke siger noe om er avstanden til bakveggen, denne er faktisk hyper kritisk.....
    Skal eksperimentere litt, men projektoren sitter i mitt sweet spot, så....
    Man kan jo kjøbe Carlsson høyttalere, der har du bare lengden til sideveggen å ta hensyn til......

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, avstand til bakveggen er meget kritisk for lydkvaliteten, og sideveggene, men dette er ikke omtalt i artikkelen jeg refererer fra.

Personlig har jeg eksperimentert med dette, og kommet frem til at minimum 1 meter fra sidevegger og bakvegger er ideelt, jo mer luft rundt høyttaleren jo bedre lyd, men jo lenger unna veggene desto mindre bass. Du må selv prøve deg frem til hva du liker.
    Det stod forøvrig nevnt i artikkelen at det ideelt sett ikke bør stå noe i mellom høyttalerne, så som tv, cd reoler o.l.

Jeg merker iallfall at dersom jeg trekker høyttalerne ut fra bakveggen ca. 1 meter, samt fra sideveggene 1 meter, så blir lyden skitbra! Så har jeg jo heller ikke tv og cd-reoler i mellom høyttalerne når jeg har dem ute på gulvet, slik sett vinner jeg mye på å trekke dem ut. Jeg har aktive basser innebygget i høyttalerne, så jeg kan bare skru opp nivået på disse og dermed unngå å miste så mye bass, selv om litt av dypbassen nødvendigvis forsvinner uansett.

Problemet er at jeg har en liten stue, og en forloved som ikke er så glad i at høyttalerne fyller rommet.... så jeg må pent dytte dem inn mot veggen igjen etter at jeg har hatt en lytteseanse...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at det står mye interessant på LTS sine sider.. om bruk av flere bassmoduler, ulike lytteteknikker for å avsløre ulike komponenters kvalitet etc... her står også en meget interessant artikkel om CD vs. SACD vs. DVD-Audio...

Her konkluderes det med at det faktisk er DVD-Audio som har det beste konseptet og vil låte best ved direkte sammenligning... det er overraskende, for jeg har alltid hørt motsatt.

Det viser seg tilogmed at DSD teknikken som brukes på SACD faktisk fører til en reelt sett lavere oppløsning i diskantområdet enn vanlig CD! Men at oppløsningen i mellomtonen er langt høyere enn CD, og i de laveste frekvensene er den visstnok helt overlegen. Det er jo i mellomtonen mesteparten av musikken ligger..., så det forklarer jo at de fleste synes SACD låter bedre... men at oppløsningen i diskanten er bedre stemmer ikke med teorien....

DVD-Audio derimot skal visst være CD og SACD fullstendig overlegen i teorien iallfall...

Les artikkelen, her er det mye overraskende lesning..

http://www.lts.a.se/lts/startLts.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •