Meridian 566 DAC, noen med erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Meridian 566 DAC, noen med erfaringer?

Må bare innrømme at jeg hører mer og mer på musikk.. Angrer derfor litt på hvilke ting jeg har prioritert i anlegget
    I fortvilelse over dette, begynte jeg å fixe på noen småting som nye bi-wire kabler fra Tara-Labs (2000kr), Tara-Labs RCA signalkabel Reference gen. 2 ett eller annet (3000kr). Anlegget består ellers av Focal.Jmlab Chorus 726 S på spikes, Yamaha rxv-1400 AV-reciever, Yamaha s-550 dvd spiller og en gammel Rotel 955ax cd spiller.

Ved lytting i stereo, syntes jeg det manglet endel og prøvde derfor å finne ut hvor skoen trykker mest.. Ved testing frem og tilbake, har jeg kommet frem til at cd hørtes best ut ved avspilling fra dvd-spilleren digitalt inn i recievern.(Rotelen er 13 år gammel...)

Så kom ideèn :lol: Som god kunde av Hi-fi huset, tenkte jeg at jeg kanskje kunne få lånt med meg en bra cd avspillingskilde hjem for å teste hvor bra det kan bli. Andrè hadde ikke så mye å velge blandt akkurat da, så han anbefalte meg å teste en Meridian 566 DAC. Det artige da er at jeg kan koble digitalt ut fra dvd spillern(som jeg bruker som drivverk) og inn i DAC`en samtidig som analog ut fra dvd går rett i recievern. Dermed kan jeg switche kjapt mellom dvd og DAC raskt med samme musikk

Så begynte lyttingen og først trodde vi at vi ble lurt.. Lyden ble jo markant høyere ved lytting på DAC ?? Vi trodde dermed at denne forsterket signalet, og da ble det jo vanskelig å sammenligne. Dette inntrykket forsvant etterhvert, og ett sinnsykt løft i lyden er i mine ører ett faktum! Perspektiv, åpenhet, dybde osv bokstavelig talt forsvinner hvis jeg switcher tilbake til dvd analog.. At vi trodde det spilte høyere, er bare alle lydene/frekvensene som ikke ble gjengitt med de andre kildene.

Lyden med DAC`en koblet inn er helt himmelsk i mine ører, så jeg sliter veldig med tanken på å levere den tilbake :lol: Den kostet 20k ny og jeg kan få den for 7k. Er dette overkill i forhold til resten av anlegget mitt?
    Kan jeg få like god lyd med rimeligere alternativer :?: Kan jo ikke teste alle spillere heller liksom..

Noen som har gode råd (helst ikke dyre, he he) :?:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke får svar her, burde du prøve www.hifisentralen.no .

Litt mer ren to kanals stereo der.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC er ikke noen dum investering sammen med en DVD-spiller. På denne måten kan du få mye bedre lyd i 2 kanaler, for en ganske rimelig penge.

Personlig synes jeg at DAC'ene er noe av de viktigste for god musikkgjengivelse (på film også, men av litt mindre betydning). Å legge litt penger i en ekstern DAC er ikke dumt.

Jeg kjenner ikke til Meridian DAC'en desverre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvis du ikke får svar her, burde du prøve www.hifisentralen.no .

Litt mer ren to kanals stereo der.
    Da var det gjort :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    En DAC er ikke noen dum investering sammen med en DVD-spiller. På denne måten kan du få mye bedre lyd i 2 kanaler, for en ganske rimelig penge.

Personlig synes jeg at DAC'ene er noe av de viktigste for god musikkgjengivelse (på film også, men av litt mindre betydning). Å legge litt penger i en ekstern DAC er ikke dumt.

Jeg kjenner ikke til Meridian DAC'en desverre.
    Har det samme inntrykket bortsett fra prisen :roll: Jeg synes det er ganske mye med 7k for en "halv brukt cd-spiller" :!: Spørsmålet er vel om jeg kan få like god lyd med andre brukte/nye vanlige cd-spillere til samme prisen eller lavere :wink:

Tror nok DAC`en lager det meste av lydbildet ja. Andrè på Hifi-huset mener jeg ikke trenger drivverket (Meridian 500 til 15k nypris), fordi jeg neppe vil høre nevneverdig forskjell iflg. ham...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg når det gjelder transport. Det er ikke så veldig mye å hente der. Det er alltid noe, men det er ofte ikke store forskjellen.

På bruktmarkedet får du endel for 7K, bl.a. endel eldre toppmodeller. Av DAC'er får du f.eks EC sin DAC eller en Ontech DAC. Hva som vil gjøre best jobb i anlegget ditt er det ikke så enkelt å svare på. Flere kan nok svare på det på HiFi Sentralen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •