Plassering av komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av komponenter

Dette trenger jeg noen synspunkter på:
    Jeg har en stue som er 3,1x6,2 meter.På hele bakveggen har jeg en bokreol,der står foruten bakhøytalere,også receiver og dvdspiller.På toppen står pj.Dette medfører ca.10m med kabel til fronthøyttalere men en kort kabel til pj.Hvis jeg setter det opp på tradisjonell måte vil jeg få en lang kabel til pj.Hva tror dere :?:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som du allerede har lagt kabler til front. Behold oppsettet. Det viktigste er kort video-kabel mellom proj og forsterker/DVD. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kablene til frontene har et godt tverrsnitt, så er 10-20 meter høyttalerkabel uproblematisk. Det koster gjerne litt (med mindre du lukker ørene for dem som skryter av dyre kabler og kjøper på Biltema til under 10 kroner meteren). Kostnaden på bildekabling koster også en del på slike strekk, og de er mye mer følsomme for lengde (gir forringelse av signalene). Behold oppsettet med utstyret bak i rommet, du.

En liten kommentar på siden: 3.1x6.2 meter gir dimensjoner som er akkurat det doble av hverandre. Pass spesielt på frekvensene rundt 27.7Hz, 55.5Hz, 83Hz, 110Hz, 138Hz, 166Hz etc i dette rommet. Du kan ha kraftige topper og bunner ved disse frekvensene, spesielt de uthevede. Mulig bokhylla er med på å dempe noe av dette, men jeg ville nok ha kjørt ihvertfall et sinussveip fra 20 til 200Hz for å finne ut hvor landet ligger og jobbet litt med høyttalerplassering hvis det skulle være åpenbare problemer.

(Sjekk http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm , legg merke til frekvenser som går igjen flere ganger).

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også alt sammen bak i rommet, og kunne ikke tenke meg noen annen løsning. Anbefales :wink:

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så lenge kablene til frontene har et godt tverrsnitt, så er 10-20 meter høyttalerkabel uproblematisk. Det koster gjerne litt (med mindre du lukker ørene for dem som skryter av dyre kabler og kjøper på Biltema til under 10 kroner meteren). Kostnaden på bildekabling koster også en del på slike strekk, og de er mye mer følsomme for lengde (gir forringelse av signalene). Behold oppsettet med utstyret bak i rommet, du.

En liten kommentar på siden: 3.1x6.2 meter gir dimensjoner som er akkurat det doble av hverandre. Pass spesielt på frekvensene rundt 27.7Hz, 55.5Hz, 83Hz, 110Hz, 138Hz, 166Hz etc i dette rommet. Du kan ha kraftige topper og bunner ved disse frekvensene, spesielt de uthevede. Mulig bokhylla er med på å dempe noe av dette, men jeg ville nok ha kjørt ihvertfall et sinussveip fra 20 til 200Hz for å finne ut hvor landet ligger og jobbet litt med høyttalerplassering hvis det skulle være åpenbare problemer.

(Sjekk http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm, legg merke til frekvenser som går igjen flere ganger).
    Dimensjonene her er bare en del av stuen(vinkelstue).og bokhyllen er trukket en halv meter ut fra veggen for å gi god plass til kabler bak.Dette er jo med på å forandre form og volum.Har ikke hørt noen åpenbare problemer,men kunne tenkt meg å få sjekket det skikkelig.Hvordan gjøres det :?: Ellers var jo svarene slik jeg håpte,hjertelig takk
    PS fikk ikke linken din til å virke

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB

Ikke jeg heller, man kan det være denne: http://mcsquared.com/modecalc.htm

EDIT: Det er nok heller denne: http://mcsquared.com/metricmodes.htm

??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Sorry, det var sneket seg inn et komma på slutten som tullet til lenken.
    Her er korrekt lenke: http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Hvis du har en Disney-film eller en George Lucas-film på DVD med THX optimizer, så ligger det et sinussveip på slutten av den. Det gir en sammenhengende, stigende sinustone fra 20 til 200Hz. Den skal ideelt sett holde jevnt volum. Hvis den varierer mye i lydstyrke, så har du utfordringer i rommet. En viss variasjon må man uansett regne med, men blir lyden tidvis helt borte, så kan litt jobbing med plassering av høyttalere og sitteposisjon evt. demping av rommet gjøre det bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye burde man egentlig bruke på høytalekabler..

har noen enkle. kjøpt på hi-fi klubben en gang.. 2.5mm2 men ikke skjerma eller noe..

betalte rundt 30 kr meteren tipper jeg, og er en strekk på 3-4 meter til sammen.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp byttet ut mine Taralabs RSC Reference gen. 2 som kostet 3000 med noen gamle Audioquest kabler som kostet 90kr meteren en gang i tiden. Kan ikke si at jeg hører forskjell. (selv etter å ha brukt q-tips)
    Så hva du trenger å bruke på kabler er vel opp til deg selv.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gi ett tips om å bruke cat-5 kabel(netverkskabel), hvis du vil ha billig og bra kabel.. Det er ganske tynne ledere, så kan være fordel å bruke flere..

Jeg gikk over til slik fra nordost kabel til 225kr meteren, og merket god forskjell...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •