Hva avgjør god lydkvalitet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Siden det i mange tilfeller ofte blir sagt at forskjellige tweaks gir enorme lydforskjeller så blir jeg litt usikker på folk legger i slike utsagn. Jeg mener f.eks å bytte høyttalere kan gi enorme forskjeller, mens å bytte høyttalerkabler bare gir minimale eller ingen forskjeller.

Hvis jeg skulle sette opp en gradering av hvor store forskjeller man kan oppnå med å bytte forskjellige komponener hvor 1 er lavest og 100 er maksimal så vil jeg ende opp med følgende skalering. (utgangspunkt at vi snakker om utstyr i salg som fungerer)

Bytte høyttalere - 100
    Bytte forsterker - 80
    Bytte lydkilde (cd spiller/dvd spiller) - 30
    Bytte signalkabler 5
    Bytte høyttalerkabler 4
    Bytte strømkabler 2
    Bytte digitalkabler 2
    Snu polaritet på strømkabler 1

Hva syns dere?

Utgangspunkt så er DAC i lydkilde (cd spiller/DVD spiller)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde definere klart om DACen sitter i forsterker eller CD-spiller.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så signalkablene kan gjøre støre forskjell på lyden enn høyttalerkablene?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Så signalkablene kan gjøre støre forskjell på lyden enn høyttalerkablene?
    Etter min terori så gjere det det ja. Bedre kabling bør først byrje via signal kildene. Deretter HT kabler. Det beste er jo at alle kablane er "oppgradert" :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er helt klart inne på noe Peakman. Imidlertid, når man bruker DAC i CD/DVD-spiller har vel digitalkabelen relativt lite å si? Jeg vil driste meg til å si null 8)

Signalkablene kan gi svært store forskjeller sammenliknbare med å bytte signalkilde.

Høyttalerkabler gir normalt svært små forskjeller over et visst nivå. Inder der kan imidlertid alt kollapse helt. Derfor blir det en litt vanskelig rangering.

Forsterkeren og høyttalerne ville jeg også plassere på 2. og 1., men det er viktig å understreke viktigheten av helheten. Alt bør være på et visst nivå. Ett svakt ledd vil ødelegge alt, og da er det dette leddet som har "100 i viktighet" mens de andre ligger lavt, uansett om det er strømfasen eller høyttalerne som er synderen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Snickers-is, glem faktisk høyttalerkabler, det er bare salgsgas. Signalkabler derimot kan ha stor innvirkning.
    Rummet er faktisk det sted der er mest å hente de fleste ganger, heri inngår eksperimentering med plasering av høyttalerne, vinkling på få grader, og få centimeter kan gjøre utslaget.
    Dernæst vil jeg personlig nævne oppgradering med LCAudio clocks, opamps og kondensatorer i cd og dvd spillere samt delefilter komponenter, men da er ting jo ikke originale mere....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg ikke bra nok hørsel til å høre forskjell på mer enn punkt en og to på listen din, men det er kanskje like greit..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd Peakman.Greit å ha litt perspektiv på hva vi holder på med.
    Niels er absolutt inne på noe når det gjelder rommet,så plassering av utstyret kunne gjerne vært en 20'er(Billig oppgradering).Selv syns jeg forskjellen på dac'er er stor.Analoge signalkabler får jeg bare ikke til.Ikke f... om jeg får noen forskjell her(med unntak av billigkabelen)så dette har jeg nesten gitt opp.
    Når det gjelder digitalkabel hører ihvertfall jeg forskjell på den optiske og coax.At det derimot skulle være store forskjeller mellom dig coaxkabler tviler jeg sterkt på.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører man ikke forskjel, ikke fortvivl, du er heldig for da er der ikke noe å hente dér.
    Apropos høyttaler kabler, da jeg havde elektrostater, og spurgte fabrikanten hvilke kabler han anbefalte, da lo han av mig ! han sagde jeg da gjerne måtte bestemme selv men at jeg ikke ville høre forskjell.
    Jeg kjøbte da først Kef Reference, noe lampet ledning og så Tara Reference Gen. 1 Solid Core, og ja, der var ingen som helst forskjell......
    Jeg hører ikke forskjell på om mitt nettfilter er inne i systemet eller ikke, men renser jeg mine ører med removax har jeg plutselig en kanonlyd !!
    Konsentrer dig om dér du hører forskjell, og hører du forskjell, og førsteinntrykket er positivt er du inne på noe. Er det ikke positivt da glem det, ikke tro "det bare skal kjøres til" for det der skal kjøres til er ørerne dine......, det er utroligt hvad ørerne kan vænne sig til. Har jeg laget noen større forbedringer inviterer jeg kona ned for å høre. Hun er ikke villig for å sige det pent, men hun hører mye bedre enn jeg om der er forskjell, jeg blir gjerne forvirret og vet ikke om jeg hører noe eller ikke.
    Jeg havde en klasse A forsterker, kjøbte et nettfilter fra LCAudio til den, og dér sagde kona med én gang at det var mye bedre. Jeg hørte nu også det da....
    Å ha god kabel hygiejne er vigtigere enn sølvkabler, kanskje du har innstråling og da hjelper kanskje ikke en ny kabel likevel.
    Men ellers, ja, noen ganger tror man ikke sine egne ører, forleden kveld satte jeg mig og skulle høre musikk. Jeg blev helt vantro for lyden var super, mye bedre enn vanlig og jeg gik i seng kl. 04.00 ! Vet ikke helt hvad der skjete men kanskje trykket i ørerne av å være 1000 meter over havet plutselig ikke var der mere, eller også var jeg den eneste i bygda der brukte strøm......., men gøy var det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du nevnte kona Niels.Min kone proklamerer stadig vekk at hun ikke har greie på lyd,men så viser det seg gang etter gang at hun tar forskjellene etter bytting av komponenter etc. på kornet.Ypperlig å bruke kona i blindtester da hun ikke er forutinntatt når det gjelder merkenavn,hva som i teorien skal være best osv

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er vitenskapelig bevist at kvinner hører bedre enn menn. For hvis man koker det ned til dyreinstinktet så er det gjerne hunnkjønnet som sanker mat/jakter og trenger derfor bedre hørsel. Litt rart derfor at det er 99% menn som driver med Hi Fi.

Jeg har ikke brukt mange kroner på kabel, men det føles bra (i sinnet) når kabelen er bra. Om det høres er en annen sak :roll: .

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Helt enig med Snickers-is, glem faktisk høyttalerkabler, det er bare salgsgas. Signalkabler derimot kan ha stor innvirkning.
    Rummet er faktisk det sted der er mest å hente de fleste ganger, heri inngår eksperimentering med plasering av høyttalerne, vinkling på få grader, og få centimeter kan gjøre utslaget.
    Dernæst vil jeg personlig nævne oppgradering med LCAudio clocks, opamps og kondensatorer i cd og dvd spillere samt delefilter komponenter, men da er ting jo ikke originale mere....

Det har jeg også funnet ut, det å bytte signalkabler gir mest for pengene.
    Signalbytte hører jeg med en gang, høytalerkabler er det litt stress å høre forskjell. Er du ikke sikker om du hører forskjell på bytting av høytalerkabler, da er det ikke værd pengene. Vil heller bruke 2k på en signalkabel enn høytalerkabler. selfølgelig kan det være en forskjell på høytalerkabler. Men da TROR jeg at du må høyt opp i prisklasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At det som kommer ut av høyttalerne er mest mulig likt det som er innspilt på cd eller et annet media. Man kan ha stort sett hva en vil mellom cd-plate og lytterom, bare resultatet til slutt ender opp med at en innspilt begivenhet blir flyttet fra innspillingssituasjonen til avspillinssituasjonen med minst mulig forandring. :!:

Har man klart det, så har man en god lydkvalitet.

Noen har dette som mål, andre ikke.

At noen vil krydre lyden med dyre kabler, rør eller andre gimmics får være opp til hver enkelt. Man kan få god lydkvalitet da også, men på en annen måte. Nøytralt blir det som regel ikke. Personlig ville jeg foretrekke en basis gjengivelse som er nøytral, men som kan sprites opp via en medhørsloop på preampen for eks. (eksternal prosessor) ved "behov".

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva avgjør god lydkvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av realist
    At noen vil krydre lyden med dyre kabler, rør eller andre gimmics får være opp til hver enkelt. Man kan få god lydkvalitet da også, men på en annen måte. Nøytralt blir det som regel ikke..
    Men hva er nøytralt realist? Er det nøytralt å bruke billige drittkabler fra biltema. Sikkert mye i det du sier, bare spør det jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva avgjør god lydkvalitet.

Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Sitat Opprinnelig postet av realist
    At noen vil krydre lyden med dyre kabler, rør eller andre gimmics får være opp til hver enkelt. Man kan få god lydkvalitet da også, men på en annen måte. Nøytralt blir det som regel ikke..
    Men hva er nøytralt realist? Er det nøytralt å bruke billige drittkabler fra biltema. Sikkert mye i det du sier, bare spør det jeg.
    For å si det kort. Ta en forsterker. Den skal forsterke, ingenting annet.
    Et billedeksempel:

A A begge er like store. Hvis vi kan forestille oss at den andre Aen er 50 ganger større enn den første, så har det skedd en økning (les forsterkning) av størrelsen, men det er fremdelse en A. Hadde økningen (les forsterkningen) resultert i en B, eller en A+, så hadde det som skjedde neppe vært nøytralt, hadde det vel? Værre er det i grunnen ikke med lyd heller, det bare virker sånn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et stort problem med det du sier realist, er at det helt tydelig ikke er så mange som har festet seg ved hvordan virkeligheten låter.

Hvor mange er det ikke som sier at ting låter kjedelig, og kvitterer med: "Men det er jo nøytralt, og da må det vel bli sånn".

Når virkeligheten ikke er kjedelig, hvorfor skal liksom da et nøytralt anlegg låte kjedelig?

En rørforsterker gir ofte et litt ekstra bidrag i mellomtonen. Imidlertid låter jo svært mange høyttalere som pipestilker, og kombinasjonen blir som regel bedre enn ved en såkalt "nøytral" transistorforsterker.

En 100% rett frekvensgang vil i de fleste tilfelle være feil.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye i det du sier der..Den teorien din om at forsterkeren skal påvirke lyden som er på cden mist mulig bare forsterke den, den har jeg hørt før. Må si meg helt enig i den. Men du er vel sikkert også enig i at kabler kan påvirke lyden på en posetiv måte..Det er noen forsterkere som er for nøytrale vet du. Det er greit å kunne gjøre f.eks mellomtonen litt rundere ved et kabelbytte. Å billigkabler gjør vaneligvis ikke dette på en overbevisene godt. Eller hva ?

Jeg er 100% enig i det du skriver snickers

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...at signalkabler er langt viktigere enn høyttalerkabler, plzz..hva har dere prøvd da? når man slår seg til ro med supra ply er det kanskje lett å lure segselv

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ...at signalkabler er langt viktigere enn høyttalerkabler, plzz..hva har dere prøvd da? når man slår seg til ro med supra ply er det kanskje lett å lure segselv
    Er du ikke enig da Enis? det er ihvertfall det JEG hører mest forskjell på,
    da er går jeg ut ifra det...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Kan du ikke bare sette opp din egen ranking?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •