Hva avgjør god lydkvalitet. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Generelt kan vi tenke oss to metodikker som fører fram:

1.
    Kjell B`s foreslåtte eksempler formaliseres i en blindtest(f.eks distribuert på cd/nett?). Korrekt utført kan vi da med signifikans si hvorvidt dette er reelt. Hvis fenomenet er "uutholdelig" vs "silkelyd" er det lett/raskt/billig å gjennomføre en sånn test. Hvis det er helt på grensen av hva som er hørbart er testen mer tungvindt å gjennomføre.

En mulighet er å bruke et lavpass-filter som modell.
    Sett 10 kohm i serie med signalet og så 2-3 nF kondensator til jord. Dette demper diskanten over ca. 7 kHz.

Bruker man moderne komponenter fra Elfa, Maplin og andre, gjerne en dyr polyprop som kondensator, opplever man subjektivt MER diskant med filteret enn uten.
    Setter man istedet inn en gammel polystyren, polyester, glimmer (mica)-kondensator (fra 50/60-tallet) sammen med vintage motstand, så får man en tydelig redusert diskant, men ellers normal lyd. Også en gammel keramisk rørkondensator vil fungere bra.

Tips: Glimmer (mica): bruk for all del ikke de mer moderne dråpeformede brune silvered mica, de det er tale om her er de gamle firkantede karamell-formede med rødbrun farge, ble brukt i f.eks. Radionette ca. 1950. Kanskje den beste hf-kondensator noensinne.

Dette forsøket tyder på at der er høyfrekvente resonans-effekter (mekaniske) i moderne komponenter pga deres moderne oppbygning. Det kunne kanskje også ha med timing å gjøre, vil forskjellige frekvenser passere med forskjellig hastighet, og er øret følsomt for dette ? Jeg vet ikke forklaringen, men veldig hørbart er det.

Så nå er det lett å forstå hvorfor hifi-journalistene etter 1980 kom til den fantastiske konklusjon at kort signalvei uten tonekontroller er det riktige.

Etter mine egne omfattende forsøk på 80/90-tallet så ble min egen konklusjon at ALT av passive komponenter i nyere tid (etter 1980) er ubrukbart til analoge kretser.

Man får enten skarp lyd (overekspanderte transienter i øvre register) eller en passivisert grå kjedelig, klangfattig lyd (når ekspertene har prøvd å tweake lyden), spesielt mangler subjektivt nivå i nedre mellomtone.

Så sender jeg lyd gjennom et forsterkertrinn og sammenligner lyd før og etter, så får jeg de ovennevnte endringene i klangbildet etter at lyden har passert moderne elektronikk. Jeg har f.eks. et Lexicon reverb til over 20.000 kr som jeg bruker på et instrument jeg trakterer - også direktelyden der blir endret som ovenfor beskrevet. Heldigvis klarer et ekstra vintage rørtrinn å få naturlig lyd i den sammenhengen.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    buhø æ trur han kjell e så gammel at han ikje høre høyere enn ktil 3å1/2 killo hærtz ka farsken nøtte det da å diskutere me nuts

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, det er litt interessant at man kobler inn et diskantfilter, og så er komponentene så dårlig at det høres ut til å bli MER diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et fenomen som bare høres direkte (analogt) eller er det mulig å spille det inn slik at vi andre kan bedømme uten å ta fram loddebolten?

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefaler loddebolten.
    Det er så enkelt å gjøre.
    Teoretisk er det selvfølgelig mulig, men å spille inn vil jo bringe inn kompliserende faktorer mht den finale lyden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at et teoretisk filter i de fleste tilfeller fungerer best mulig med lav Q-komponenter. Eldre komponenter har ofte noe høyere Q som igjen gjør at et feil konstruert filter ikke selvsvinger så mye som med polypropylenkondensatorer. Det samme gjelder jo i en signalkjede. Det er greit med et komponent man ikke hører men en kondensator skal helst ikke ha så mange tilleggseffekter, men bare være en kondensator på godt og vondt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at et teoretisk filter i de fleste tilfeller fungerer best mulig med lav Q-komponenter. Eldre komponenter har ofte noe høyere Q som igjen gjør at et feil konstruert filter ikke selvsvinger så mye som med polypropylenkondensatorer. Det samme gjelder jo i en signalkjede. Det er greit med et komponent man ikke hører men en kondensator skal helst ikke ha så mange tilleggseffekter, men bare være en kondensator på godt og vondt.

Skjønner ikke hva du snakker om her.
    Frekvenskurven blir helt identisk uansett vintage eller moderne komponenter.

Det dreier seg jo om et simpelt passivt 6 dB/oktav-filter ? Som viser hvor dårlig moderne komponenter er.

Og hvordan skulle det være mulig å "feilkonstruere" et sånt enkelt filter, om jeg tør spørre ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B
    Frekvenskurven blir helt identisk uansett vintage eller moderne komponenter.

Det dreier seg jo om et simpelt passivt 6 dB/oktav-filter ? Som viser hvor dårlig moderne komponenter er.

Og hvordan skulle det være mulig å "feilkonstruere" et sånt enkelt filter, om jeg tør spørre ?

Ja det er fint mulig å feilkonstruere /feil-sammensette ett slikt filter.

ett passivt 1.ordens filter, lavpas formoder jeg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponentenes Q spiller alltid en rolle. Også på frekvensgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Komponentenes Q spiller alltid en rolle. Også på frekvensgangen.

Q spiller en rolle, men den vil være minimal og uten betydning i mitt enkle kretsløp. Så noen frekvensgang-diskusjon tror jeg nok ikke vi kan putte inn her, så populært det enn er å diskutere mikroskopiske avvik.

Eller mener du at noen typer komponenter (av de jeg nevner) ikke vil gi 6 dB/oktav avskjæring ? Jeg er klar over at keramiske kondensatorer kan være littegrann avvikende, men vi må gjerne se bort fra dem.

Det vi snakker om her er a) et filter som fungerer klangmessig (vintage) kontra b) et filter som overhodet ikke kan brukes. Subjektivt en kjempeforskjell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skylappene er på plass igjen ser jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK, så fikk jeg ikke svar på spørsmålene mine.
    Ellers noen merkelige kommentarer rundt feilkonstruksjon av et filter som bare beståer av 2 - to - komponenter. En motstand i serie + en kondensator til jord.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

OK, så fikk jeg ikke svar på spørsmålene mine.
    Ellers noen merkelige kommentarer rundt feilkonstruksjon av et filter som bare beståer av 2 - to - komponenter. En motstand i serie + en kondensator til jord.

betyr ikke de komponentene som er koplet mot filteret noenting? da forsterkeren eller trafoen eller hva det nå er. du må ikke undervurdere effekten av omgivelsene til selve filtret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lurer jeg jo også på om Kjell B trakterer instrument og innspilling på all sin musikk? Min erfaring med musikkbransjen er at veldig få satser på en ren 1950s utstyrspark (selv om noe utstyr er gammelt for å forvrenge lyden)

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D

[betyr ikke de komponentene som er koplet mot filteret noenting? da forsterkeren eller trafoen eller hva det nå er. du må ikke undervurdere effekten av omgivelsene til selve filtret.

Omgivelsene betyr ingenting i det eksperiment jeg viser til, fordi omgivelsene er DE SAMME under hele eksperimentet.

Det er kun de to komponentene som varierer, enten vintage eller moderne. Og kun vintage gir den forventede effekt av filteret.

Det var en vanlig CD-spiller koblet til en vanlig moderne forsterker (50K inng. impedans).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

..... en ren 1950s utstyrspark (selv om noe utstyr er gammelt for å forvrenge lyden)

mvh
    Knut

Som sagt, i de forsøk jeg viser til er det de gamle komponentene som IKKE forvrenger.

Og mine forsøk er veldig lette å gjøre, så det er bare å prøve selv ...

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •