Hva avgjør god lydkvalitet. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    selv om den kanskje ikke gir mest utfall per krone så syns jeg signalkilden/dacen er utrolig viktig. låter ikke denne så har man ødelagt for både høyttalere, forsterker og kabler.
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Snickers-is hadde et godt poeng med at det svakeste leddet i et hjemmekinosystem oppleves som det viktigeste når en sliter med dårlig lyd.
    Helt enig!

For å gi et praktisk eksempel
    Kjøpte for noen måneder siden ny Cdspiller.Koblet opp på stueanlegget bestående av Tannoy M1 og en Denon RCD100 fikk jeg sjokk av hvor mye forbedringen ble.Her hadde jeg tidligere testet nye høyttalere uten noen særlig forbedring.Koblet opp på det "store" anlegget fikk jeg også en forbedring,men mye mindre.
    Poenget er at en må være litt bevisst på hva en skal bytte i anlegget,og ihvertfall være sikker på at signalkilden er bra.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den minst viktige parameteren er etter min mening prisen på utstyret. Det gir selvfølgelig status og god selvfølelse å ha råd til dyrt og eksklusivt utstyr, men det er slett ikke sjelden å se at enkelte får aha-opplevelser og selger kabler til et femsifret antall kroner og bytter ut med kabler til et firesifret antall kroner i ellers påkostede oppsett. For matchingen skal ha fokus på lyd, ikke pris. Det er da klart at rimelige komponenter godt kan spille flott sammen med dyre komponenter hvis matchingen er riktig.
    Dette er også mye av grunnen til at det er enormt moro med DIY når du får det til å funke

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte etter tordenvært bruke en billig DVD-spiller fra Yamaha som signalkilde og det endte med at jeg prøvde omplassering av anlegget fordi lyden var så fæl at jeg kunne ikke drømme om at det var kilden. Det var da utvilsomt det svakeste og viktigste leddet.

Dersom en høyttalerkabel skiller seg ut blant mange er det lite sannsynlig at den låter nøytralt. Det at den kommer fra Kimber og låter identisk med en Nordost bekrefter vel teorien.

En høyttaler bygget av De Lima ble testet av Ken Kessler som konkluderte med at den ikke var bra. Den ble testet på kraftige forsterkere med kontroll og dempningsfaktor i massevis. Når jeg røper at det var snakk om Audiopax Ref 100 så skjønner vel mange at det var snakk om en tabbe av de virkelig store fra testerens side. Det matchet ikke over hodet da denne høyttaleren ikke fungerer like godt på alle slike forsterkere.

Finn det svakeste leddet, ikke bry dere for mye om hvorvidt hvert enkelt komponent er nøytralt og ikke utpek ett komponent til best i alle oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Kjell B. er vel typen som elsker den ekstra forvrengningen i lydbildet som rør-forsterkere produserer.
    I noen grad ja, men helst vintage rør-lyd, og ikke den fete, unyanserte rør-lyden, men som et tilskudd sammen med trafo-koblinger (krets-teknologi fra 40-tallet).

Mere mellomtone og et ekstra pift i diskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

1. En forsterker skal i all mulig grad være nøytral. Ut over dette har man justeringsmuligheter på forsterker/equalizer samt valg/preferanse av høyttalere.

2. Kan du begrunne HVORFOR du mener at en forsterker IKKE skal være nøytral??? Forsterkeren skal da ikke være et uforutsigbart og springende punkt når man skal sette sammen et anlegg.

3. Dersom du mener at dette blir tørt og klangfattig - da har du simpelthen valgt feil høyttalere til ditt oppsett. Det er derfor høyttalerne er den komponenten i et anlegg som har størst lydvariasjon og like-/ikke like-faktor.

4. Og at flerkanalsoppsett er en erstatning for manglende godlyd - se DEN uttalelsen blir nok i drøyeste laget for meg.

1. Skal vi se, hvor skal jeg begynne ? Jeg har vært med kontinuerlig på hifi-bølgen siden 1966 og har prøvd mye og hørt enda mer. Driver selv mye med DIY elektronikk og i en periode testet jeg SAMME kretsløp bygget opp med passive komponenter (motstander, kondensatorer, m.m.) fra forskjellige tidsaldere 1950/60/70/80/90-tallet og frem til idag.
    Jeg har aldri hørt så store forskjeller i lydgjengivelse som når man skifter ALLE komponentene i en forsterker fra 50/60-tall og til komponenter år 2000. Forskjellen er større enn rør kontra transistor.
    Etter 1980 ble det slutt på produksjonen av genuine audio-komponenter, da computer-ingeniørene kunne fortelle at alle typer komponenter har samme lyd. Derfor kunne man godt bruke samme typer komponenter i computere (er billige og meget solide og holdbare) og i audio-kretsløp. Derfra fikk vi dagens hifi-lyd, som etter min mening er grotesk umusikalsk og unaturlig. Og ihvertfall ikke nøytral.

2. Siden man idag mangler de riktige komponentene til å produsere analoge kretsløp, vil alle moderne innspillinger være preget av en skjev klangbalanse: generelt steril lyd og med for lite subjektivt nivå i nedre mellomtone (det varme området). Derfor trengs en forsterker eller kabler som kan snu klangbalansen til det optimale.
    Best er selvsagt en forsterker med mange klang-reguleringer i det analoge domene - men disse mangler foreløbig. Det er dessverre ikke nok å skru opp bassen på en equalizer, selv om man prøver på det i platestudio.

3. I alle år har jeg ALDRI opplevd at tørr klangfattig lyd skyldes høyttaleren. Elektronikken er mye viktigere her. I gamle dager og frem til 1980 hadde man eksperter i fabrikkene som utførte voicing eller tweaking av lyden ut fra det rike utvalget av små-komponenter som var tilgjengelig den gang. Idag har dette utvalget forsvunnet, kun billige (og solide !) computer-komponenter er i regulær masseproduksjon. Komponenter som skal tåle flere hundre varmegrader må lages av spesielle harde materialer, og disse gir dessverre en veldig skarp lydtype.

4. Det er vel logisk for de fleste at man får mer detaljer, "klang" og dybde i musikken ved å bruke flere høyttalere. Jeg opplever imidlertid at mitt eget delvis vintage-baserte anlegg gir mer av dette med bare to høyttalere enn de moderne oppsettene jeg har hørt med flere kanaler.
    Dessuten er etter min mening to kanaler (to høyttalere) det beste prinsippet til ren musikk-gjengivelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet "computer-komponenter" (som for øvrig høres utrolig gammeldags ut) må være et begrep funnet opp av audiofile for å forsvare innkjøp av rådyre og teknisk utrangerte produkter. Tilgi meg for at jeg ikke greier å se sammenhengen mellom harde materialer og hard lyd.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Ordet "computer-komponenter" (som for øvrig høres utrolig gammeldags ut) må være et begrep funnet opp av audiofile for å forsvare innkjøp av rådyre og teknisk utrangerte produkter. Tilgi meg for at jeg ikke greier å se sammenhengen mellom harde materialer og hard lyd.

Ja, men det er ikke meningen at du skal oppfatte dette teoretisk.
    Jeg anbefaler alltid å prøve selv. For eksempel som følger:

Klipp av en relativt billig kabel - monter på (loddebolt) en spenningsdeler til jord og koble mellom CD-spiller og forsterker.

Spenningsdeleren (hver kanal) lager du av 2 motstander i serie, hver på f.eks. 10 Kohm.
    Ta ut signalet på midtpunktet. Signalet synker til ca. det halve.

Prøv først 2 moderne harde metallfilm-motstander - du hører en stor forskjell til direkte-lyden - tynnere, mere glassaktig lyd.
    Så skifter du til 2 gammeldagse karbon-motstander fra f.eks. bestefars (oldefars ? :? ) gamle rør-radio eller lignende.
    Nå blir den store overraskelsen at du omtrent ikke hører forskjell på original-lyden og den gjennom spenningsdeleren.

Dette eksperimentet koster 1-2 kroner å utføre, men de fleste data-ingeniører nekter å gjøre det.

Så kan du utvide forsøket til også å teste kondensatorer - lodd en slik i hver kanal på de to signal-lederne i kabelen). Passende verdi 0,5 uF - 2 uF (uF = microFarad, 0,5 uF = 500 nF). Prøv først en (stenhård) moderne polypropylen-type, som kan koste fra 10 - 100 kr pr. stk. (dessverre dyre). Igjen en veldig forringelse av lyden. Gå så til bestefar-radioen og plukk ut noen gamle film-kondensatorer (eller kjøp fra spesielle vintage-butikker). Resultat: Enten ingen forskjell, eller litt varmere klang.

Men det er jo forståelig hvorfor interessen ikke er så stor for å undersøke dette. Resultatet er jo ikke så hyggelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder litt lav sigar-føring når det gjelder analog kretsdesign...

Men hvordan kan man si at en viss kategori komponenter låter generelt forskjellig fra en annen type? Jeg mener, gitt den store variasjonen av kretsløsninger som finnes i audio-produkter (buffer, forsterkning, equaliser, tilbakekobling...) burde jo komponentenes samspill bli uhyre komplekst. Hvis man da på generell basis kan si at en kategori komponenter (f.eks motstander) låter "skarpere" eller "mer punch" må det jo eksistere et fenomen som enten kan beskrives analytisk, eller som skyldes auditoriske fenomen som enda ikke er forstått. Dette ville jo være ganske grensesprengende.

Når samme komponenter brukes til å lage hhv lavpassfilter og høypassfilter vil vel "avvik" i frekvensdomenet reverseres? Hvordan kan da begge kretser låte "hardt" ved bruk av komponent "B"?

mvh
    Knut

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    ...4. Det er vel logisk for de fleste at man får mer detaljer, "klang" og dybde i musikken ved å bruke flere høyttalere. Jeg opplever imidlertid at mitt eget delvis vintage-baserte anlegg gir mer av dette med bare to høyttalere enn de moderne oppsettene jeg har hørt med flere kanaler.
    Dessuten er etter min mening to kanaler (to høyttalere) det beste prinsippet til ren musikk-gjengivelse.
    Se her ja - da ble påstanden vesentlig mer nyansert. Jeg er (nær) fullstendig enig med deg i at to høyttalere er det beste prinsippet for musikkgjengivelse. Imidlertid finnes det noen få gode flerkanalsutgivelser. Det er bare så fryktelig synd at svært mange sitter med et sett utstyr som ikke klarer å formidle det lydbildet som faktisk svært ofte er innspilt i det ordinære tokanalssystemet.

Men det er bra! - jeg synes du har gode og velformulerte innlegg i denne debatten. Skulle gjerne ha hørt på et velsammensatt vintage-anlegg.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Men hvordan kan man si at en viss kategori komponenter låter generelt forskjellig fra en annen type? Jeg mener, gitt den store variasjonen av kretsløsninger som finnes i audio-produkter (buffer, forsterkning, equaliser, tilbakekobling...) burde jo komponentenes samspill bli uhyre komplekst. Hvis man da på generell basis kan si at en kategori komponenter (f.eks motstander) låter "skarpere" eller "mer punch" må det jo eksistere et fenomen som enten kan beskrives analytisk, eller som skyldes auditoriske fenomen som enda ikke er forstått. Dette ville jo være ganske grensesprengende.

Når samme komponenter brukes til å lage hhv lavpassfilter og høypassfilter vil vel "avvik" i frekvensdomenet reverseres? Hvordan kan da begge kretser låte "hardt" ved bruk av komponent "B"?

mvh
    Knut
    analog, digital, magi... subjektivistene tar i bruk den kjente JANTE
    Det er dokumentert noen forskjeller (kullmotstandere støyer noe forferdelig), og da er det pussig nok moderne komponenter som scorer høyest med tanke på mindre kamuflering av signalet.
    Tross alt er det litt subjektiv magi i det å få DET til. (whatever that is)
    En tydelig start fra noen med sans for god lyd og samtidig en penn er ikke usansynlig. Hvorfor skulle folk ellers kjøpe HIFIMAGASINER, man må skape ett marked, og sørge for å fengsle med passe mengde mystikk for å holde kjøperne.

ps dette er ikke ett angrep på hifipressen :arrow:

Som man forstår hinter jeg til at de hardeste vintageelskere er de med mest addiction til pressen. Og mystikken MÅ leve skal pressen overleve, mystikken understøttes i aller høyeste grad i pressen også, det er ikke vanskelig å lese.

kossen går d me rekruteringa i mystikkens ringer?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt bemerkelsesverdig det eksperimentet ditt med spenningdeleren Kjell, der en spenningsdeler av 2 like motstander (R1 og R2) farger lyden.

Etter normal kretsberegning kan denne funksjonen beskrives som f(R)=R1/(R1+R2) og siden R1=R2 får vi f(R) = R/(R+R) = R/2R = 1/2. Altså burde det ikke ha noe å si hvilke tilleggsegenskaper R har foruten å være en ren resistans. I en slik oppkobling burde den ene motstanden oppveie for den andre hvis det var snakk om strø-kapasitanser, ulinearitet eller andre kjente ting.

Jeg hadde bedre forstått logikken bak fargingen av lyden hvis en motstand hadde vært av en type og den andre av en annen type.
    Har du noen plausibel forklaring eller teori selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

mvh
    Knut

Ja dette har jeg prøvd. I en tidlig epoke etter 80-tallet eksperimenterte jeg mye med filtere for å få en mere avdempet høyfrekvensgjengivelse. Motstander og kondensatorer: Standard-typer fra Maplin, Elfa og andre. Hvis jeg laget et lavpass-filter ved f.eks. 7 kHz, så ble lyden enda skarpere og mer ubehagelig enn ved lineær gjengivelse. Også heving av diskanten ved filtere ga dårligere lyd. Altså: uansett hvordan man vendte på frekvenskurven i det høye registeret ble lyden (mye) skarpere når man satte moderne komponenter inn i filtrene.

Først da jeg kom på å prøve komponenter fra noe gammelt Tandberg-utstyr virket filtrene som de skulle. Lavpass-filteret ga mere avdempet, varmere lyd, mens "høypass-filteret" (egentlig lineært + heving over en viss frekvens) ga en mer luftig diskant som godt kunne oppleves som fin.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det er litt bemerkelsesverdig det eksperimentet ditt med spenningdeleren Kjell, der en spenningsdeler av 2 like motstander (R1 og R2) farger lyden.

Jeg hadde bedre forstått logikken bak fargingen av lyden hvis en motstand hadde vært av en type og den andre av en annen type.
    Har du noen plausibel forklaring eller teori selv?

Ja, men det er ikke logikken din eller min vi tester, det er empiriske realiteter. Bare prøv selv.

Det har sikkert ingenting med strøkapsitanser eller andre elektriske parametere å gjøre. Det dreier seg uten tvil om MEKANISKE bevegelser inne i komponentene - lyd er pulserende elektriske felt som trekker eller skyver på mikro-strukturene inne i en motstand eller kondensator.

Eksempel: Når lyd (elektrisk) går gjennom en kondensator, vibrerer platene i takt med lyden. Dette er MEKANISKE vibrasjoner og har intet med kondensatorens strø-induktanser eller andre teoretiske ingeniør-parametere å gjøre.

Dette unngår alle profesjonelle ingeniører å snakke om. Det er et tabu-belagt tema.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny D

1. analog, digital, magi... subjektivistene tar i bruk den kjente JANTE
    Det er dokumentert noen forskjeller (kullmotstandere støyer noe forferdelig), og da er det pussig nok moderne komponenter som scorer høyest med tanke på mindre kamuflering av signalet.

2. Som man forstår hinter jeg til at de hardeste vintageelskere er de med mest addiction til pressen. Og mystikken MÅ leve skal pressen overleve, mystikken understøttes i aller høyeste grad i pressen også, det er ikke vanskelig å lese.

kossen går d me rekruteringa i mystikkens ringer?

1. Nei det stemmer ikke. Det er riktig at karbon komposisjons-motstander støyer (spesielt hvis de ikke er selekterte). Disse motstandene er de mest vellydende og nøytrale (er t.o.m. bedre enn moderne metallfilm til høyfrekvens puls teknikk), men de er dyre å produsere og må selekteres.
    Men på 60-tallet ble det vanlig med gode karbon-film motstander, som også hadde god lyd, og som er/var nesten like støysvake som de beste moderne metallfilm.
    Dette med støy kommer alltid inn i disse diskusjonene.

2. Jeg har anvist enkle eksempler foran som alle kan prøve selv. Koster nesten ingenting å gjøre.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har sikkert ingenting med strøkapsitanser eller andre elektriske parametere å gjøre. Det dreier seg uten tvil om MEKANISKE bevegelser inne i komponentene - lyd er pulserende elektriske felt som trekker eller skyver på mikro-strukturene inne i en motstand eller kondensator.
    Jeg kan svært lite om mikro-strukturer i karbon eller faststoff-fysikk i det hele tatt, så jeg kan ikke bidra med noe rent teoretisk.
    Rent praktisk ser jeg for meg at dette kan måles på en eller annen måte. Antar du at dette fenomenet har en mekanisk komponent slik at resultatet av å undersøke mikrofonien hos ulike motstandstyper (både NOS og nyere metall- og karbon-film) kan samsvare med hvordan ulik bruk av disse farger lyden i kretsløsninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan vi tenke oss to metodikker som fører fram:

1.
    Kjell B`s foreslåtte eksempler formaliseres i en blindtest(f.eks distribuert på cd/nett?). Korrekt utført kan vi da med signifikans si hvorvidt dette er reelt. Hvis fenomenet er "uutholdelig" vs "silkelyd" er det lett/raskt/billig å gjennomføre en sånn test. Hvis det er helt på grensen av hva som er hørbart er testen mer tungvindt å gjennomføre.

2. Vi kan prøve å måle og analysere oss fram til fenomenet. Vi har da ingen garanti for å få en konklusjon, men vi har bedre sjans for å forstå og kvantisere fenomenet.

evt 3: Vi kan synse oss halvt i hjel og løpe inn i Sony-forsterkeren og rive ut alle komponenter som er mindre enn 1mm og erstatte disse med 50 år gamle godsaker...

=)
    Knut

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne tenkt meg en blindtest mellom den kjipeste DVD spilleren på markedet og f.eks dyreste denon på lydkvalitet fra den digitale utgangen. Jeg tror ikke det er forskjell, men jeg skulle likte å sjekket om det stemmer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del tror det er klar forskjell.... og ikke bare tror - forventer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="jane

Jeg kan svært lite om mikro-strukturer i karbon eller faststoff-fysikk i det hele tatt, så jeg kan ikke bidra med noe rent teoretisk.
    Rent praktisk ser jeg for meg at dette kan måles på en eller annen måte. Antar du at dette fenomenet har en mekanisk komponent slik at resultatet av å undersøke mikrofonien hos ulike motstandstyper (både NOS og nyere metall- og karbon-film) kan samsvare med hvordan ulik bruk av disse farger lyden i kretsløsninger?

[/quote]

Ja det er mulig man kan bruke uttrykket mikrofoni.
    En kondensator gir jo fra seg en pipende høyttaler-lignende lyd når den utsettes for sterke signaler, så dette vil utvilsomt farge lyden.

Hvordan det skal måles aner jeg ikke. Det er jo veldig lett å høre disse effektene.

Vintage-komponenter ble laget av mye bløtere materialer. Disse bløte materialene er mye mer lydløse - de demper sikkert denne mikrofonien.
    F.eks. også ved at resonansene blir liggende ved så lave frekvenser at de ikke merkes. En mikroskopisk liten struktur vil jo f.ø. ha problemer med å overføre dype frekvenser.

Så problemet vedrører særlig moderne computer-komponenter vil jeg tro.
    Hårde materialer gir vibrasjoner ved høyere frekvenser. Det er sikkert en sammenheng der. Ihvertfall høres det slik ut ved lyttetester.
    Lyttetester: Moderne komponenter farger lyden tydelig ved høye frekvenser.
    Vintage-komponenter i den grad de farger i det hele tatt, gir en farging ved lavere frekvenser.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mulig man kan bruke uttrykket mikrofoni.
    En kondensator gir jo fra seg en pipende høyttaler-lignende lyd når den utsettes for sterke signaler, så dette vil utvilsomt farge lyden.

Hvordan det skal måles aner jeg ikke. Det er jo veldig lett å høre disse effektene.

Vintage-komponenter ble laget av mye bløtere materialer. Disse bløte materialene er mye mer lydløse - de demper sikkert denne mikrofonien.
    F.eks. også ved at resonansene blir liggende ved så lave frekvenser at de ikke merkes. En mikroskopisk liten struktur vil jo f.ø. ha problemer med å overføre dype frekvenser.

Så problemet vedrører særlig moderne computer-komponenter vil jeg tro.
    Hårde materialer gir vibrasjoner ved høyere frekvenser. Det er sikkert en sammenheng der. Ihvertfall høres det slik ut ved lyttetester.
    Lyttetester: Moderne komponenter farger lyden tydelig ved høye frekvenser.
    Vintage-komponenter i den grad de farger i det hele tatt, gir en farging ved lavere frekvenser.

but... dersom komponentene er bløte i sin struktur ville disse bevege seg mere og egenlyden større (?) Hvordan er da en moderne smd flerlags glassfiberplate med alle komponentene limt fast før lodding, så lakkes hele greia som en forsegling etterpå ikke mye vibber der., og alle virerer i takt nermest.. så brukes mindre tinn... så er størrelsen mindre og antenne-effekten mindre siden forbindelsene er kortere...

gir det farging ved lave frekvenser er normalen at farvingen øker med økende frekvens som hånd i hanske. kanskje Tandberg brukte våtter ops:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •