Sette stikkkontakt rett vei. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 221
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er jo naturlig også, for da vil all eventuell feil fra kilden og utenfra ikke komme i kontakt..

Men problemet da er jo hvis komponentene får en jordfeil er det jo du som står som jording. Og det er ikke noe heldig.

Så det er ikke anbefalt å droppe jording.. Husk at en jordfeil på 50 mA er dødelig. Hvis ikke nå så om 20 år
    Ja det har du helt rett i.

Bruk fjernkontroll og ta ikke på to komponenter samtidig hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Det handler om en mann i Norge som hadde flyttet inn i ny bolig med 400V TN-nett. Da han skulle starte opp hjemmebrentsapparatet første gang etter flyttingen så røk sikringen hele tiden. Han fant ut at hvis han snudde støpselet andre veien så holdt sikringen. Deretter dro han på jobb... Det som skjedde var at han ved å snu støpselet så broet han forbi termostaten, og mannen kom hjem fra jobb til nedbrent hus. (Kilde El-sikkerhet, husker ikke hvilken utgave men for en 5-6 år tilbake. El-sikkerhet gis ut av av DSB)
    Kan du sende en link til den artikkelen(hvis den ligger på nettet), eller forklare meg hvordan man broer forbi en termostat ved å snu et støpsel?

Hvis du leser min lille historie i et innlegg rett før du spør så ser du hvorfor. Etter min mening så burde stikkontakter i et 400v tn-anlegg ha retningsbestemte uttak. Med andre ord at du ikke kunne veksle om på fase og null, noe som kunne hindret en del krøll med småutstyr som f.eks kaffetraktere og lignende.
    Finnes det noe utstyr man har i huset som er avhengig av å ha L og N på en bestemt plass? I så fall må jo støpsler også bli fasemerket, i og med at du vil ha fasemerkede stikkontakter.

Og hva skjer om man bytter om N og L på en kaffetrakter?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det har du helt rett i.

Bruk fjernkontroll og ta ikke på to komponenter samtidig hehe

Det er den ultimate løsningen

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Te?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke en dritt!

EDIT: Tror jeg...

Ble veldig usikker her nå..

Jeg er så glad for at jeg har IT nett hjemme

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer ikke en dritt med den kaffetrakteren med mindre det er en feil på den.

Hvordan kan man broe over en termostat ved å snu støpselet, det er jo ikke noe som man gjør hvis ytstyret er ok. Dog så kan du ha et problem hvis du har en jordfeil. Hva skjer hvis du har en jordfeil til en fase på et 400V tn-anlegg? Jo sikringen ryker. Hva skjer hvis du har jordfeil til 0-lederen på et 400V TN-anlegg? Stiller bare spørsmålet så kan man jo tenke litt...

Når det gjelder den artikkelen så kommer vel el-sikkerhet så vidt jeg vet bare ut i hefte-form, men alle innstallatører i Norge skal motta den, da det er der endringer i NEK 400 blir beskrevet mm.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis du har jordfeil til 0-lederen på et 400V TN-anlegg? Stiller bare spørsmålet så kan man jo tenke litt...
    edit.
    Har du strømstyrt jordfeilbryter løser den ut. Har du ikke vil belastningsstrømmer sirkulere i jordingsanlegget og ledende konstruksjoner.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skjer hvis du har jordfeil til 0-lederen på et 400V TN-anlegg? Stiller bare spørsmålet så kan man jo tenke litt...
    Jeg er temmelig sikker på at jordfeil bryteren løser ut da også..

Uten å være 100 % sikker..

Men dette skal testes ut...

Fordi hvis det er slik at man kan ha jordfeil mellom N og jord uten at det skjer noe så er Våre Tn anlegg rett og slett livsfarlige VED FEIL

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du strømstyrt jordfeilbryter så skal den løse ut.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til Kaffetrakteren etter litt fin tenking, er det jordfeil til N og man ikke har jordfeilbryter skjer ingenting, men man får belastningsstrømmer i jordingsanlegget. Snur man da støpselet... Poff, overstrømsvern løser ut.

Meeen... hvis der er belastningsstrømmer i jordingsanlegget, og man har en forsterker tilkoblet(forsterkeren har ingen feil), kan vel dette gi støy... Men man vil vel fortsatt få den samme støyen om man snur støpselet?

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis du har jordfeil til 0-lederen på et 400V TN-anlegg?
    I vanlige vern for TN nett er det ikke vern på nullederen, det er bare bryter. Det er bare i fasedelen det er bimetallutløser osv. Dette gjelder også RCCB (residual current circuit breakers) kombivern. Derfor er de ofte 3 moduler i Norge og produsenter har problemer med å lage disse i to-moduls utgave for IT nett. Gewiss har hatt det i flere år, og flere har kommet med sine i senere tid.)

Det vil si etter det jeg kan se at en jordfeilbryter i et enfase TN nett ikke vil løse ut ved jordfeil på nullederen. I et TN-S-anlegg er PE- og N-leder separert helt fra transformatoren, men er jo i bunn og grunn samme punktet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    I vanlige vern for TN nett er det ikke vern på nullederen, det er bare bryter. Det er bare i fasedelen det er bimetallutløser osv. Dette gjelder også RCCB (residual current circuit breakers) kombivern. Derfor er de ofte 3 moduler i Norge og produsenter har problemer med å lage disse i to-moduls utgave for IT nett. Gewiss har hatt det i flere år, og flere har kommet med sine i senere tid.)

Det vil si etter det jeg kan se at en jordfeilbryter i et enfase TN nett ikke vil løse ut ved jordfeil på nullederen. I et TN-S-anlegg er PE- og N-leder separert helt fra transformatoren, men er jo i bunn og grunn samme punktet.
    Her kommer en anbefaling fra NEK400 fagforum:

Elektro - 433.4.2 - Kombinert jordfeilvern hvor kortslutningsbeskyttelse er utelatt i en fase

Slik jeg ser det anbefaler de å bruke fullt vern i alle faser - uansett system.

Det er nok en liten skriveleif i andre avsnitt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekk opp hånda, alle som veit hvordan en strømstyrt jordfeilbryter virker!

for de som ikke veit, (og vil vite) les denne. http://www.trainor.no/dokumenter/bru...eilbrytere.pdf

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekk opp hånda, alle som veit hvordan en strømstyrt jordfeilbryter virker!
    Finnes det andre typer??

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Finnes det andre typer??

Var det et ja?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det et ja?
    Vet ikke det helt.

Har nok godt av å lese litt om jordfeilbrytere.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten å være 100 % sikker..

Men dette skal testes ut...

Fordi hvis det er slik at man kan ha jordfeil mellom N og jord uten at det skjer noe så er Våre Tn anlegg rett og slett livsfarlige VED FEIL
    Nå er det jo ikke alle TN-anlegg som har jordfeilbryter på alle kurser. En jordfeilbryter vil nok løse ut... men er ikke så sikker på at en kurrsikring ville ryke...
    Har sittet og lett gjennom gamle elsikkerhetsblad uten å finne nevnte artikkel men gir meg ikke så lett. Må jo prøve å dokumentere mine påstander

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mye fornuftige skriblerier ute og går her og dette begynner å bli en meget interessant debatt. HAr selv sittet en times tid i kveld og lest i elsikkerhet så at man får oppfrisket mye av sin kunnskap og lærer noe nytt det er hvertfall sikkert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke alle TN-anlegg som har jordfeilbryter på alle kurser. En jordfeilbryter vil nok løse ut... men er ikke så sikker på at en kurrsikring ville ryke...

Sant nok, men jeg referer alltid til det jeg holder på med og det er stort sett nybygg..

Men du har et poeng i at en sikring ikke vil ryke nei.

Spørsmålet da er jo hva som skjer??

Jeg vet for å være helt ærlig ikke dette. Jeg synser mye, og etter en liten samtale med min installatør så ble vi begge enige om at dette er et felt som vi kanskje ikke er 100% oppdatert på...

Å hvis man ser på litt eldre TN anlegg så er det jo kun "bad" og "utestikk" kurser som har med JFB.. og jordfeilvarslere og strømstyrte etc.. det er jo stort sett ikke brukt i en "vanlig" hus installasjon

Ihvertfall her oppe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som vel skjedde med det nevnte HB-apparat var at når han snudde støpselet så gikk fasen direkte på elementet, mens jordfeilen som hadde vært ble liggende fra n til jord. Godset i et HB-apparat er vel gjerne av metall slik at konsekvensen ble at det gikk strøm til elementet selv om termostaten virket. Dette kunne faktisk også skjedd om apparatet hadde vært avslått med en enpolt bryter. Da faseleder hadde gått direkte på den ene siden av elementet mens elementet samtidig kan ligge til jord. Dette er vel også noe av grunnen til at det anbefales å enten trekke ut støpselet til småapparater som f.eks kaffetraktere, eller montere topolt bryter. Hadde man hatt retningsstyrte støpsel på TN-nett, noe som forøvrig finnes i en del andre land så kunne man etter min mening ungått en del branner.

Nå sklir vel dog tråden litt ut, men eksemplene brukt var/er bare for å vise at et anlegg kan utmerket godt stå med feil og derved gi støy som faktisk kan bli borte ved å snu på støpselet. Leste også litt nå i kveld om dette med overharmoniske transienter og så noe måleresultater på det som viste at den støyen ikke trenger være lik fra fase til fase.

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •