Sette stikkkontakt rett vei. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 221
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    3 faser + jord = 3-fase
    2 faser + jord = 2-fase

230V

2 faser + jord = 2 fase
    3 faser + jord = 3 fase

400v

1 fase + N + jord = 1 fase
    3 faser + N + jord = 3 fase!!

Men det er vel ikke noe vits i å henge seg opp i om det er 2 fase eller ikke??

Jeg sier 1 fase og 3 fase..

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man si tofase igjen? Når jeg startet min karriere på elektro grunnkurs hadde det akkurat blitt til at man skulle si enfase og ikke tofase.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Skal man si tofase igjen? Når jeg startet min karriere på elektro grunnkurs hadde det akkurat blitt til at man skulle si enfase og ikke tofase.

Tror egentlig man sier det man er vant til jeg det er ikke noe som er riktig og ikke.. Vel i følge boken er det sikkert det.. Men uansett så er resultatet det samme Strømmen er den samme uansett den bryr seg ikke om hva den blir kalt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg har iallfall testet nå på vanlig CD. Jeg klarte ikke å måle noen voltforskjell å snakk om avhengig av polaritet. Hadde ikke sjangs å høre noe forskjell. Jeg koblet alt løst bortsett fra CD spiller til forsterker. Anlegget jeg brukte var dette.

leser meg gjennom tråden nå og svarer i hytt og gevær selv om det meste sikkert er svart på mer en en gang. Kan fortelle en liten i historie her fra den kommunale kinoen som nesten ikke kunne vise kino når gatelysene var på fordi at på de var det stadig jordfeil, noe som resulterte i voldsom brumming i kinoens lydanlegg. Førøvrig et anlegg som inneholder alle sertifiseringer og burde være bra nok. Det endte med at vi bygget om sikringsfordelingen i bygget til sikringer med jordfeilbryter slik at jordfeilene blir utkoblet etterhvert som de oppstår. Da ble lyden så meget bedre... Har også vært i en kirke her i kommunen og feilsøkt på skurrende lyd på en forsterker, her ble ting bedre etter at vi fikk jordet og utjevnet utstyret.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................her ble ting bedre etter at vi fikk jordet og utjevnet utstyret.

Klart utjevninger har jo alt å si!!

Jording er vel den mest undervurderte saken i et anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svante sier
    i et tn nett hvor man har null-leder med seg ut i stikkontakten så har man 1 fase. Det er vel det som også er grunnen til at 230v IT skal benevnes som to-fase, men det spiller vel ingen trille hva man kaller det...

Som jeg også sier og som Øyvind (het vel det hvis jeg husker rett) var inne på så er det nok jordingen som lager krøll hvis man opplever støy. Vil dog ikke gå så langt som å anbefale å fjerne jordingen da dette hverken er lov, og det kan være direkte farlig. Det som er viktig er å få fjernet eventuelle jordfeil på nettet/trafokretsen, samt sørge for at eget utstyr er forskriftsmessig jordet og utjevnet. Så er det også viktig at man har god nok overgangsmotstand til jord, slik at man får eventuell støy i nettet bort fra huset, i eldre boliger er det veldig ofte et problem at man helt eller delvis mangler overgangsmotstand til jord.

Så er det jo også noe som kalles for overharmoniske transienter, men dette er et emne som er ganske komplisert og som jeg kan for lite om til å bevege meg noe særlig innpå.

Skal avslutte med å fortelle en liten historie:

Det handler om en mann i Norge som hadde flyttet inn i ny bolig med 400V TN-nett. Da han skulle starte opp hjemmebrentsapparatet første gang etter flyttingen så røk sikringen hele tiden. Han fant ut at hvis han snudde støpselet andre veien så holdt sikringen. Deretter dro han på jobb... Det som skjedde var at han ved å snu støpselet så broet han forbi termostaten, og mannen kom hjem fra jobb til nedbrent hus. (Kilde El-sikkerhet, husker ikke hvilken utgave men for en 5-6 år tilbake. El-sikkerhet gis ut av av DSB)

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden enda, men det å snu støpselet kan i mange tilfeller ha noe for seg. F eks i 400V-anlegg så vil du ha en fase og null-leder ut i anlegget. Ikke bestandig at det er likegyldig hvor null-lederen havner.
    Hvorfor er ikke dette likegyldig? En jordfeil blir koblet ut ved første feil på et TN nett, og strømmen over fasene i en forsterker vil være symetrisk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snudde diverse støpsler i kveld og aldri har melken smakt så bra fra kjøleskapet som i kveld. Musikken spiller vanvittig, og varmtvannet har aldri vært så mykt og deilig. Å snu støpslene rette veien anbefales. PS: Den rette veien er rillen OPP.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Snudde diverse støpsler i kveld og aldri har melken smakt så bra fra kjøleskapet som i kveld. Musikken spiller vanvittig, og varmtvannet har aldri vært så mykt og deilig. Å snu støpslene rette veien anbefales. PS: Den rette veien er rillen OPP.

Det er fordi du har en jordfeil det.. Og at du liker å få små støt

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta to enfasere og kjøre en på hver pol i anlegget? Fire faser og dobbelt så bra lyd!

To The Glenlivet til nå så skal jeg gå og legge meg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får et lite problem med den gitt Særlig med tanke på at det ikke er mer en 3 faser, og at kontakt mellom disse fører til pang..

Men en god tanke sent på kvelden

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo paralellkoble L+L og N+N og se om lyden blir bedre....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Du kan jo paralellkoble L+L og N+N og se om lyden blir bedre....

Bi wiring av strømmen

Det må jo bli en suksess

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvorfor er ikke dette likegyldig? En jordfeil blir koblet ut ved første feil på et TN nett, og strømmen over fasene i en forsterker vil være symetrisk.
    Hvis du leser min lille historie i et innlegg rett før du spør så ser du hvorfor. Etter min mening så burde stikkontakter i et 400v tn-anlegg ha retningsbestemte uttak. Med andre ord at du ikke kunne veksle om på fase og null, noe som kunne hindret en del krøll med småutstyr som f.eks kaffetraktere og lignende.

Ja det er korrekt at første jordfeil vil koble ut, vel og merke hvis lekkasjestrømmen er stor nok, noe det ikke er gitt at den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja dere kan jo le og harselere, men kan jo anbefale alle som ikke har trua om å dykke litt inn i elektroteknikkens forunderlige verden...

Kan i samme tid supplere med enda en liten historie. For noen år tilbake så var jeg ute og skulle feilsøke på anlegget til et utested, de ble voldsomt plaget med støy når de skulle vise fotballkamper og bare da. Det viste seg at vi fikk spenning inn via kabeltv-anlegget. Løsningen ble å få kabeltv-selskapet til å montere et filter ute i sitt fordelingsskap slik at vi fikk spenningen bort. Noen år senere så ble det fokus på dette og slike filtre kan man i dag kjøpe på elkjøp, expert mv mv.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det finnes noen "hifi" elektrikere der ute som bor i Bergen, så send meg gjerne en pm med kontaktopplysninger. Tenker da på noen som er flinke til å finne kilder til støy, løsninger på dette, kan måle DC på nettet og kan legge opp kurser til anlegg på best måte. Skulle gjerne hatt en sånn elektriker neste gang jeg flytter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg du kommer lengre med diverse filtre og kanskje en skille trafo!

Uansett hvordan man legger opp strøm til et anlegg så er det ikke så mye å hente der..

og NEI det hjelper ikke en dritt å legge frem 4 kvadrats kabel til en 16A kurs!!

Uansett om det er flere her inne som har prøvd å si det!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Da tror jeg du kommer lengre med diverse filtre og kanskje en skille trafo!

Uansett hvordan man legger opp strøm til et anlegg så er det ikke så mye å hente der..

og NEI det hjelper ikke en dritt å legge frem 4 kvadrats kabel til en 16A kurs!!

Uansett om det er flere her inne som har prøvd å si det!
    Er det noe poeng å bruke skjermete kabler fra en 16A kurs?
    Skille trafo har jeg troen på utfira det jeg har hørt, men mange mener de struper dynamikken. Om det er hold i det eller ikke, aner jeg ikke.
    Og hva med kurs på egen jordspyd (hvis det er lov)?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Er det noe poeng å bruke skjermete kabler fra en 16A kurs?
    Skille trafo har jeg troen på utfira det jeg har hørt, men mange mener de struper dynamikken. Om det er hold i det eller ikke, aner jeg ikke.
    Og hva med kurs på egen jordspyd (hvis det er lov)?
    Vanlig PR installasjons kabel er skjermet.

For mange år siden var jeg borti en bolig for ei dame som var allergisk mot elektrisk stråling. !!??

Etter masse testing og måling så kom vi frem til at stramt tvinnet RK (enledere) trekt i rør var det som strålte minst.

Men ellers er det vel best å ha en egen kurs direkte fra sikringsskap frem til stikk for anlegget. Da gjerne åpen forlegning med PR-kabel.

Når det gjelder jording så virker det som mange har minst problemer når anlegget ikke er koplet til jord.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelder jording så virker det som mange har minst problemer når anlegget ikke er koplet til jord.

Det er jo naturlig også, for da vil all eventuell feil fra kilden og utenfra ikke komme i kontakt..

Men problemet da er jo hvis komponentene får en jordfeil er det jo du som står som jording. Og det er ikke noe heldig.

Så det er ikke anbefalt å droppe jording.. Husk at en jordfeil på 50 mA er dødelig. Hvis ikke nå så om 20 år

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •