Sette stikkkontakt rett vei. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 221
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men du kan ikke si at dette er Vanlig!! det er å dra det langt. Men uansett jeg innrømmer at det du skriver er riktig, jeg har kun drevet på i dette yrket i 7 år og kan med min erfaring si at dette ikke er vanlig!!

OG om man måler slike resultater som han gjorde så er det MYE større sjanse for at det er et TN nett eller et virkelig dårlig IT nett!
    Det burde vere det , men hitil har everkene ikke prioritert jordfeil. Så at 100% jordfeil er vanlig, jepp. Nå skal det endres pga. den økte brannfaren en slik feil medfører.

Mvh.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Det burde vere det , men hitil har everkene ikke prioritert jordfeil. Så at 100% jordfeil er vanlig, jepp. Nå skal det endres pga. den økte brannfaren en slik feil medfører.

Mvh.
    Om dette stemmer ( noe jeg nå regner med ) så vil jeg si at det er sjokk, og det bør være en STOOR tanke vekker for e-verk som klager på oss installatører/montører. Kanskje de bør begynne å rydde i egne rekker.

Jeg vet at mange steder så er kortslutningsstrømmen ( IK2pol min ) så lav at sikringene ikke smeller ned ved direkte kortslutninger.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dette stemmer ( noe jeg nå regner med ) så vil jeg si at det er sjokk, og det bør være en STOOR tanke vekker for e-verk som klager på oss installatører/montører. Kanskje de bør begynne å rydde i egne rekker.

Jeg vet at mange steder så er kortslutningsstrømmen ( IK2pol min ) så lav at sikringene ikke smeller ned ved direkte kortslutninger.
    Det stemmer at det er en vanlig feil ja. Nå er det ikke i everkets anlegg jordfeilene ligger, men inne i husene, men er everkets ansvar å lokalisere hvilken husstand feilen kommer ifra.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    TN-S 400 står det i papirene :-D så da er vel alt som det skal være.
    Beklager at jeg stjal tråden, men i alle fall noe kan vel brukes (da tenker jeg på svarene på mine spørsmål)

DrE
    Skal være i orden da ja, tenkte litt feil. Man vil jo ha tilnærmet 0v mellom den fasen og jord da den ene lederen i stikket er N (nøytralpunkt fra trafo)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har eg lest hele tråden, og lurer på en ting angående hovedtemaet om å koble om inni stikkontakten for å "snu fasene osv"....

Hvorfor gjøre det? Vil jo oppnå akkurat samme effekten med å snu støpselet til utstyret?!

Merkelig ka folk kan få til å få anlegget til å høre bedre ut!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Nå har eg lest hele tråden, og lurer på en ting angående hovedtemaet om å koble om inni stikkontakten for å "snu fasene osv"....

Hvorfor gjøre det? Vil jo oppnå akkurat samme effekten med å snu støpselet til utstyret?!

Merkelig hva folk kan få til å få anlegget til å høre bedre ut!
    Ikke sant, men jeg vet at det er noe som bruker strøm som du faktisk merker forskjell ved å snu stikket på. Husker ikke hva det er i farten... Så det kan vel ha noe i seg?? ( tenker ikke på 3 fase motorer nei )

Men et lite tanke eksperiment : dette er teoretisk! si at du har en forsterker som har en liten lekkasje mot jord i den ene fasen, og at denne fasen i anlegget ditt også har en liten lekkasje mot jord. Om du da snur fasen vil du ikke da få et resultat som er bedre?? med tanke på støy..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant, men jeg vet at det er noe som bruker strøm som du faktisk merker forskjell ved å snu stikket på. Husker ikke hva det er i farten... Så det kan vel ha noe i seg?? ( tenker ikke på 3 fase motorer nei )

Men et lite tanke eksperiment : dette er teoretisk! si at du har en forsterker som har en liten lekkasje mot jord i den ene fasen, og at denne fasen i anlegget ditt også har en liten lekkasje mot jord. Om du da snur fasen vil du ikke da få et resultat som er bedre?? med tanke på støy..
    Eee.. nei da begynner vi vel å snakke om å få kortslutning istede? i og med at begge fasene da lekker til jord. Er ikke spesielt vanlig å få no jordfeil i en forsterker trur jeg, da begynner det bli på tide å bytte forsterker, ikke drive å snu støpselet!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snudde strømkontakten til pcen min. Fikk 5fps mer i BF2 og CSS...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe... grådig bra kommentar!

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Har ett Furutech nettfilter med polaritets-sjekk. Denne skal lyse rødt når polariteten er normal. Skal den lyse rødt på L (hot) eller N (cold) på apperatkontakten? Står ingenting i den elendige bruksanvisningen som følger med.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Har ett Furutech nettfilter med polaritets-sjekk. Denne skal lyse rødt når polariteten er normal. Skal den lyse rødt på L (hot) eller N (cold) på apperatkontakten? Står ingenting i den elendige bruksanvisningen som følger med.
    Du må vel antakelig til utlandet for å finne hot og cold?
    Her på bjerget er vel begge hot? + jord

Denne diskusjonen mener jeg at jeg har hørt som et ekko siden først på '80 tallet da jeg begynte å interessere meg for lyd :twisted: Og endahar man ikkekommet til noen konklusjon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du må vel antakelig til utlandet for å finne hot og cold?
    Her på bjerget er vel begge hot? + jord
    Kan du da forklare hvorfor det lyser rødt kun på den en og ikke på begge? hadde det lyst rødt på begge hadde jeg ikke spurt om hvem som skulle hvor.
    Fant litt på ei svensk side som sier den høyre, N.

"Dra ur kontakten bak på maskinen och vänd den mot dig så att du tittar in i ett "V". Lägg en faspenna (typ "fasen" från Clas Ohlsson) mot höger sida och sedan vänster sida. Har du en Bladelius så skall pennan lysa på HÖGRA övre stiftet."

Hi-Fi Consult AB
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, dette er den mest nerdete diskusjonen jeg har sett på lenge. Det tar vel ca. 2,5 sekunder å snu stikkontakten. Du hører med all sannsynlighet ingen forskjell. Når folk har prøvd dette siden 80-tallet uten å kunne gi et entydig svar på om lyden blir bedre, så betyr dette sannsynligvis at en evt. teoretisk forskjell ikke er hørbar.

Slutt å stress og nyt musikken i stedet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du da forklare hvorfor det lyser rødt kun på den en og ikke på begge? hadde det lyst rødt på begge hadde jeg ikke spurt om hvem som skulle hvor.

"Dra ur kontakten bak på maskinen och vänd den mot dig så att du tittar in i ett "V". Lägg en faspenna (typ "fasen" från Clas Ohlsson) mot höger sida och sedan vänster sida. Har du en Bladelius så skall pennan lysa på HÖGRA övre stiftet."

Hi-Fi Consult AB

Om du har 400v anlegg så er det kun 1 fase den andre er nøytralpunkt Derfor lyser det rødt eller ikke...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har 400v anlegg så er det kun 1 fase den andre er nøytralpunkt Derfor lyser det rødt eller ikke...
    Sant nok, strever med gammelt anlegg jeg vet du ;-)

Hi-Fi Consult AB
    Se Svantekillers innlegg. Var kjapp i svingen der.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ca 5-6 år siden leste jeg et ganske så proft audio-blad. Da de en gang testet en CD-spiller til 20.000 presterte testeren å si at han faktisk "HØRTE" at noe var galt... han snudde da kontakten og alt ble "MYE BEDRE"... og jeg mistet respekten for bladet, og sluttet å kjøpe det...

...tenkte jeg måtte kommentere det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snublefot

...tenkte jeg måtte kommentere det.

I en syk teori ( som jeg tror jeg har tatt her før )

du har L1 og L2 på stikkontakten... L2 lekker litt til jord..

du har L1 og L2 på cd spilleren L2 lekker også

hvis man da får L2 og L2 sammen så blir de to lekkasjene litt større som KAN gi støy..

Men HEHEH tror ikke det er en realitet

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke giddet å lese 7 sider om dette temaet, men er det ikke slik at vi har flytende jord her i Norge da?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med flytende jord?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Spør hvilken som helst trikker:
    3 faser + jord = 3-fase
    2 faser + hord = 1-fase

Dette er nevnt i alle lærebøker og forskrifter om elektriske anlegg, jeg har selv grunnlag for å kunne si at det er riktig.
    Men ikke ved å trekke inn mattematiske formler, det blir for utdypende
    3 faser + jord = 3-fase
    2 faser + jord = 2-fase

Hvis du sjekker ut dette med Norsk Elektroteknisk komite så vil også du finne ut at 2-fase nå er den benevnelsen som skal nyttes. At alle sier 1-fase henger igjen fra gammel tid. Du vet gammel vane er vond og vende. Selv bruker jeg begrepet om hverandre

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden enda, men det å snu støpselet kan i mange tilfeller ha noe for seg. F eks i 400V-anlegg så vil du ha en fase og null-leder ut i anlegget. Ikke bestandig at det er likegyldig hvor null-lederen havner. Nå vet jeg ikke hvordan det forholder seg i en forsterker, men har du f.eks en termostat inne i bildet så kan det ha mye å si. En annen ting som også kan ha noe å si er hvis man har en jordfeil på trafokretsen, da kan man veldig ofte bli plaget med støy på forsterkeren. Det er ikke gitt at støyen vil være den samme hvis man snur støpselet.

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •