Sette stikkkontakt rett vei. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 221
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Målte nettopp stikk-kontakten med multimeter nå:

1: 230V mellom pinnene.
    2: 230V mellom ène pinnen og jord.
    3: 0V mellom den andre pinnen og jord.

Hva slags nett har jeg da?
    Vet ikke helt om du spøker, men om du ikke gjør det så virker det sannsynlig at du har TN-nett (kalles også 400V-nett av enkelte).

Ellers er det min nokså klare oppfatning at dersom det gjør noen forskjell å snu støpselet, så har produsenten av utstyret gjort en dårlig jobb.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brum og støy i forsterkere er ingen sjeldenhet. Alt man trenger å gjøre er å fjerne jordinga fra strømkursen. Det enkleste er å benytte et stikk der jordledningen er kuttet.

At man kan oppleve (nær) samme effekt ved å snu stikket beror vel mye på fabrikantens valg av jordingsmuligheter inne i selve forsterkeren. Dersom forsterkeren har et aldri så lite jordingsproblem vil det være natulig at man opplever forskjeller dersom måling av selve støpselet gir den variasjon som DrErling opplever, altså i et 400V anlegg. Jeg har nøyaktig samme målinger her.

Dersom jeg noen gang opplever et støyproblem skal jeg forsøke ut dette. Enn så lenge er problemet ikke-eksisterende.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en grei beskrivelse av TN-nett:

TN-Nett - Wikipedia

Når det gjelder det med kodede støpsler, så er vel ikke det så veldig vanlig i Europa? I alle fall er det ikke så vanlig at produsenter av utstyr bør stole på denne kodingen når de sitter ved tegnebrettet og konstruerer sitt utstyr.

Ellers hadde det vært interessant om Smallhandz kunne prøve det som RoKo beskriver, nemlig å teste uten jord.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte nettopp stikk-kontakten med multimeter nå:

1: 230V mellom pinnene.
    2: 230V mellom ène pinnen og jord.
    3: 0V mellom den andre pinnen og jord.

Hva slags nett har jeg da? Er jeg et mulig offer for "effekten" tråden handler om? Er jeg et større mulig offer, eller mindre mulig offer enn en som bor i Alta?

(sandnes+Lyse)

Ellers, morsomt å se hvordan tråden utvilket seg fra start, til nesten å eksplodere, for så å roe seg ned med til litt mere seriøs tone :-D.

DrE *lettpåvirkelig skeptiker*
    Grunnen til at du har 230V mellom den ene fasen og jord kan være at det er jordfeil på nettet der du bor. Du kan ringe til everket og innformere dem. Men de skal ha rutiner på å sjekke det opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Leste ikke alle sidene i posten :P

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Grunnen til at du har 230V mellom den ene fasen og jord er at det er jordfeil på nettet der du bor. Du kan ringe til everket og innformere dem. Men de skal ha rutiner på å sjekke det opp.
    Jepp det er ikke bra å ha det slik. Det kan være en feil i ditt eget hus eller utenfor ditt anlegg. Problemet er at det kan være farlig, skulle du ha en feil i ditt jordingssystem/elektriske utstyr kan du få spenningsforskjeller mellom jordet elektrisk utstyr (komfyr, kjøleskap osv) og annet utstyr som er forbundet til jord - sluk, vask, vannkraner osv.

Så følg rådet du fikk - ring everket og få de til å sjekke. De er ofte ganske ivrige på dette da jordfeil betyr kwh som de ikke får betalt for.

Ditt eget anlegg kan du sjekke ved å skru ut/ slå av hovedsikring og megge mellom jord og de tre fasene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ganske uvanlig med en så kraftig jordfeil i et IT-nett at man måler 0V mellom ene fasen og jord, men en viss usymmetri er det nesten alltid. For en tid tilbake var det et hus i mitt nabolag som hadde en kraftig jordfeil i varmekablene i et gulv, og da fikk naboen min (ikke han med jordfeilen) store problemer med at jordfeilbryteren hans slo ut støtt og stadig. I mitt hus skjedde ikke dette, men jeg kunne måle en ganske stor usymmetri. Tror jeg hadde rundt 70-90V mot jord på den ene fasen. Det skal normalt skal være 133V i et friskt nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Ellers hadde det vært interessant om Smallhandz kunne prøve det som RoKo beskriver, nemlig å teste uten jord.
    Prøvde meg i dag med en "modifisert" skjøteledning, dvs tapet over jordpunktene på stikket, for så å sjekke utfallet av dette. Effektrinnet er u-jordet fra før, så eg stod igjen med cd spiller og forforsterker som var jordet. Dro ut stikket til forforsterkeren, men durelyden var der fortsatt, dro så ut stikket til cd spilleren, og durelyden forsvant. Prøvde å snu stikket til cd spilleren, men durelyden var der fortsatt. Koblet så mellom den ujorda skjøteledningen, men det durte fortsatt. Snudde stikket, og durelyden forsvant. Snudde så stikket på effektrinnet, og durelyden kom tilbake.

Det er tydeligvis samme hvilken vei kontakten til cd spilleren står, så lenge den er jordet, den lager ugagn uansett. Det er effektrinnet som ikke er jordet som må være koblet i rett fase i forhold til cd spilleren for å unngå durelyd.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ble litt småskremt nå. Kan noen flere bekrefte at det jeg målte betyr at det er feil på nettet? Roko, har du en kommentar, siden du måler det samme som meg?

Altså:
    230V mellom fasene.
    230V mellom den ene fasen og jord.
    0V mellom den andre fasen og jord.

DrE

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ble litt småskremt nå. Kan noen flere bekrefte at det jeg målte betyr at det er feil på nettet? Roko, har du en kommentar, siden du måler det samme som meg?

Altså:
    230V mellom fasene.

DrE
    La oss ha en ting klart først. Har du TN eller IT nett? dette er nøkkelen til svaret! har du et TN nett er dette riktig. dette er fordi at den ene "fasen" er jord veldig tidlig i anlegget, og med tanke på at TN nett er 400V så er 230 mellom fase og jord normalt.

Om du har et IT nett har du ikke bare jordfeil du har også brudd i jordlederen på en fase.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten ting: for å sjekke enkelt om du har IT eller TN så går du til sikringskapet og sjekker sikringene! om Inntakssikringen ( hovedsikringen ) har 4 faser har du TN

Og om sikringene dine er små har du TN og er de store har du IT
    er det skruesikringer har du IT.

Enkelt og greit

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Liten ting: for å sjekke enkelt om du har IT eller TN så går du til sikringskapet og sjekker sikringene! om Inntakssikringen ( hovedsikringen ) har 4 faser har du TN

Og om sikringene dine er små har du TN og er de store har du IT
    er det skruesikringer har du IT.

Enkelt og greit
    Ja d er jo sant. Ellers kan du jo måle på hovedsikringen om du har 400V mellom fasene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså:
    230V mellom fasene.

DrE
    Jeg for min del VET at jeg har 400V-anlegg.
    Ny bolig i "nytt elektrisk område", samt det faktum at jeg opplevde nær et helve-te å skaffe en ekstra 400V-koblingsboks for byggestrøm når vi satte opp huset, gjør at jeg garantert har et TN-nett.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ha en ting klart først. Har du TN eller IT nett? dette er nøkkelen til svaret! har du et TN nett er dette riktig. dette er fordi at den ene "fasen" er jord veldig tidlig i anlegget, og med tanke på at TN nett er 400V så er 230 mellom fase og jord normalt.

Om du har et IT nett har du ikke bare jordfeil du har også brudd i jordlederen på en fase.
    I og med at det er 0 V mellom den ene fasen og jord, er det nok ganske sikkert IT nett, en fase er direkte kortsluttet til jord, feilen er som regel lett og finne når en fase er direkte kortsluttet, mye værre hvis det feks 70 V. Men er dessverre ganske vanlig med jordfeil på IT nett, har vært litt borti dette da jeg jobbet som montør på everket.

Skjønner ikke helt hva du mener med at det er brudd i jordlederen på en fase...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På jordfeilbryteren står det 400V i alle fall. Installasjonen er fra 1999 og vi ligger i "Lyse-land", noe som skulle tilsi 400V vel?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også bety at den er godkjent opp til 400V.. Mulig det står på måleren din om det er 400V..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TN-S 400 står det i papirene :-D så da er vel alt som det skal være.
    Beklager at jeg stjal tråden, men i alle fall noe kan vel brukes (da tenker jeg på svarene på mine spørsmål)

DrE

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    I og med at det er 0 V mellom den ene fasen og jord, er det nok ganske sikkert IT nett, en fase er direkte kortsluttet til jord, feilen er som regel lett og finne når en fase er direkte kortsluttet, mye værre hvis det feks 70 V. Men er dessverre ganske vanlig med jordfeil på IT nett, har vært litt borti dette da jeg jobbet som montør på everket.

Skjønner ikke helt hva du mener med at det er brudd i jordlederen på en fase...?
    DU mener vel ganske sikkert TN ?? om man har 230v mellom fase og jord i et IT så smeller sikringen! OG det er IKKE vanlig å ha 230 v mellom fase og jord ved en jordfeil. De eneste plassene jeg har opplevd det er på skitten Industri Som fiskeoppdretts anlegg og slik type ALDRI i bolighhus.

I et IT nett skal man jo ha 120-130 v mellom begge faser og jord og når man har 0 v tyder det på brudd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU mener vel ganske sikkert TN ?? om man har 230v mellom fase og jord i et IT så smeller sikringen! OG det er IKKE vanlig å ha 230 v mellom fase og jord ved en jordfeil. De eneste plassene jeg har opplevd det er på skitten Industri Som fiskeoppdretts anlegg og slik type ALDRI i bolighhus.

I et IT nett skal man jo ha 120-130 v mellom begge faser og jord og når man har 0 v tyder det på brudd.
    Feil, jord i IT nett er flytende og har du en ordentelig jordfeil, drar du potensialet til jord mot den fasen som er feil på. Da får du gjerne 0v mot fasen det er feil på og 240v
    mellom jord og de to resterende. IT nett kan drives med jordfeil det er derfor nettselskapene har vert sen med feilretting.

Mvh.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Feil, jord i IT nett er flytende og har du en ordentelig jordfeil, drar du potensialet til jord mot den fasen som er feil på. Da får du gjerne 0v mot fasen det er feil på og 240v
    mellom jord og de to resterende. IT nett kan drives med jordfeil det er derfor nettselskapene har vert sen med feilretting.

Mvh.
    Men du kan ikke si at dette er Vanlig!! det er å dra det langt. Men uansett jeg innrømmer at det du skriver er riktig, jeg har kun drevet på i dette yrket i 7 år og kan med min erfaring si at dette ikke er vanlig!!

OG om man måler slike resultater som han gjorde så er det MYE større sjanse for at det er et TN nett eller et virkelig dårlig IT nett!

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •