Sette stikkkontakt rett vei. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 221
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del Classè utstyr har indikator på nettfase. Hvordan dette detekteres aner jeg ikke, men når jeg får sjans skal jeg sannelig koble litt fram og tilbake og se om jeg kan høre forskjell. Har forøvrig hatt erfaring med å snu kontakter før. Noen systemer gir 'stor' forskjell, andre uhørbar foskjell. Har ikke peiling på hvorfor og/eller om det er placebo, men hvis jeg syns det blir bedre av å snu stikkontakten, katten, blomsterpotta eller hva det nå måtte være, så er det min sak. Lykke til, folkens!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen systemer gir 'stor' forskjell
    Hvordan vil du beskrive forskjellene?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hmm..nå har jeg lest igjennom denne tråden, og etter å ha sovnet x antall ganger underveis skjønner jeg fint lite av hva dere babler om!

Stiller derfor med et par superavanserte spørsmål til ekspertpanelet:

1. Dette her med å snu på stikkontakten - vil det uansett ikke ha noen misjon om man overfører signalet digitalt til en digital forsterker?

2. Hvilken vei på stikkontakten er den rette?

3. Hvordan vet man hva som er opp og ned, pluss/minus eller hva det nå er på stikkontakten?

4. Kan man oppnå forskjellen både med jordede og ujordede stikkontakter?

5. Hvorfor ikke bare bruke et STRØMFILTER ??

Har vel ikke fasit jeg heller, men her er noen av de tankene jeg gjør meg ut i fra dine spørsmål a|ex.

1. Dette her med å snu på stikkontakten - vil det uansett ikke ha noen misjon om man overfører signalet digitalt til en digital forsterker?

Kanskje det ikke vil ha noe å si for selve digital forsterkeren, men står kilde spilleren og forsterkeren sammen i nærheten av hverandre, og er festet med en elektrisk ledende digital kabel, så kan forskjellig fase i trafoen i strømforsyninger osv, føre til at det går noen kryp strømmer i digital kabelen som blir større/mindre ved en vegg kontakt retning enn den andre. Hvor hørbart dette vil være for det gjeldende oppsettet, kan vel variere, fra neglisjerbart til hørbart...

2. Hvilken vei på stikkontakten er den rette?

For en enkeltstående hi-fi komponent som ikke er tilkoblet noe annet, vil man ikke ha noen "rett" vei, i og med at det er samspillet mellom strømforsyningene og induseringene i kabinetter osv som er det som kan påvirke lydkvaliteten. På måten trafoen i strømforsyningen i komponenten er koblet og er plassert i kabinettet osv, vil man kunne måle forskjellig styrke på feltet som omgir komponenten (test selv med en Multidetektor for elektronisk registrering av stendere, metall i betongvegg samt lokalisering av strømførende ledninger.)
    Rett vei, er den som gir et svakest målbart felt.

3. Hvordan vet man hva som er opp og ned, pluss/minus eller hva det nå er på stikkontakten?

Man har 50 Hz vekselstrøm i el nettet, så det er ikke noen klar pluss/minus tankegang her, mer en fase/motfase tankegang som kan påvirke hvordan feltene rundt komponenter som har en trafo vil påvirke hverandre når de kobles galvanisk sammen via signal kabler osv. På "nye" koblede el. nett (hvor man kjører jordede støpsler på alle kontakter osv) , vil man ha 0 volt mellom den ene fasen og jord, så da kan man jo måle seg frem til hvilken det er, men fremdeles for lydkvalitet i anlegget gjelder det at komponentene jobber i samme fase i forhold til hverandre, og ikke en typisk (+) (-) tankegang.

4. Kan man oppnå forskjellen både med jordede og ujordede stikkontakter?

Ja det kan du etter min mening. Har man jordede komponenter, kan selve jord kabelen lage egne sekundær sløyfer med signal kablene som er koblet og også jorder komponentene i mellom. har man analog signal overføring mellom en cd spiller og en forforsterker, og begge komponentene er jordet, kan man i teorien ta vekk hele den elektrisk ledende skjermingen på signal kablene uten at man hører kraftig 50 Hz brum, men man vil også kunne få brum med jordsløyfer. Med jordede komponenter kan man både introdusere nye problemer, og få flere ledere som overfører den induserte spenningen i kabinettene, komponentene i mellom.
    Det å redusere feltene og induseringen av spenningene komponentene i mellom vil vel også være gunstig for jordede systemer.

5. Hvorfor ikke bare bruke et STRØMFILTER ??

Et strømfilter som vil redusere støy fra el. nettet og er absolutt å anbefale, men man vil fremdeles ha problemene med pulserende felt rundt trafoer, som kan innbyrdes påvirke komponentene de står i.

Skal man isolere seg fra den problematikken man diskuterer i denne tråden, må man ikke benytte trafoer i det hele tatt, og gå over til batteri drift av hver enkel komponent i hi-fi kjeden.

Dette er i alle fall mine kommentarer og mulige svar på dine spørsmål a|ex, men jeg ligger ikke våken om natten fordi jeg lurer på om jeg fikk riktig retning på støpslene. Vil anbefale at man tester litt selv, gjerne med en av disse kombinerte stender/metall/spennings målerne, og måler hver komponent frittstående og setter støpselet den veien man måler det svakeste feltet.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for noen oppklarende svar det gikk an å forstå seg på

Hvor får man tak i disse måleinstrumentene?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F. eks Clas Ohlson har slike Metall/spennings/tredetektor.

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/...316753&CatPath=

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et strømfilter med 6 støpselutganger.
    Hvis jeg måler og herjer med komponentene, og setter alle stikkene "riktig" vei, vil alt låte bedre (teoretisk).
    Men hvis jeg da snur støpselet til strømfilteret (det som går i veggen), vil jeg da oppleve maksimal negativ påvirkning fra strømnettet?
    Da blir alt i "feil" fase...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er forskjell i fase komponentene imellom som teller. Hvis du snur kontakten i veggen har likevel alle komponentene "riktig" fase i forhold til hverandre.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...
    Blir noen timer med målinger og nabo-plaging i kveld, skjønner jeg

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kansje jordingen har mer å si ?

Selv om dette tema er diskutert over 5 sider så kan jeg ikke dy meg for å tilføye følgende:

Det er riktig som mange har påpekt at det elektriske anlegget i Norge i hovedsak aviker fra hva vi finner i utlandet.

Gjør et forsøk på å forklare dette på en forstålig måte. (er optimist av natur)

Hovedforskjellen ligger i at vi i Norge hovedsakelig har 230 volts anlegg med flytende jord. dvs at jord lages ved å banke en kopper stang i bakken e. l. Dette kalles også delta kopling i og med at du kan se for deg entrekant og jord liggende svevende under. I et slikt 230volts anlegg skal jord være isolert fra alle tre faser. I praksis leverer e-verket tre faser eller tre ledninger som man måler 230 imellom og da har man tre mulige måter å kople dette opp. Trefas 230. Jord lager vi da i huset som nevnt tidligere. Siden jord er flytende spiller det ingen rolle hvilken vei vi setter in støpslet. Er alt ok måler vi 115 volt mellom alle faser og jord.

I et 400 volts anlegg som vi har i utlandet har vi en stjerne kopling. Tre faser er koplet som en Y hvor punktet hvor de tre strekene i Yen møtes er hvor vi tar ut N- lederen. I tillegg har vi en dedikert jordledning. E-verket vil her levere strøm med minimum 4 ledere 3 faser og N-leder I hovedtavlen i huset kopler vi N-lederen til Jord. Vi kan nå ta ut 400 Volt mellom ytterpunktene i Yen og 230 volt mellom de tre ytterpunktene og N-lederen(senteret i Yen).

Derfor er det i utlandet, hvis du altså ikke bor i største delen av Norge , Albania, gamle byen i Amsterdam eller i Peru, kun en riktig måte og kople støpslet. Hvordan løser man det ?JO støpslet er "kodet" slik at det kun kan settes inn en vei.

Så kan man spørre seg, hva tar konstruktørene av det utstyret vi snakker om her utgangspunkt i ? Konstruer de utstyr for mesteparten av verden eller lager de utstyret for oss som bor i Noreg, Albania osv ? Svaret gir seg selv.

Hvis det derfor er forskjell på lyd eller bilde om man snur støpslet i Norge ( og det er det jo uten tvil for mange) så betyr ikke det at ustyret har en dårlig konstruksjon. Det skyldes nok heller vår lille særegenhet.

Til slutt kan jeg jo ta med at en jordfeilbryter kan være en fornuftig investering for mange. Siden vi har flytende jord skjer det nemlig ingenting om jord koples til den ene fasen. Vi får en jordfeil som både kan være meget farlig og sikkert kan lage alle slags problemer for ditt utstyr. Noen mener at det er derfor vi har så mange branner her på berget. Med en jordfeilbryter får du beskjed hvis du får en jordfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide og gjenopplive denne gamle tråden..

Flyttet anlegget mitt ned i det nye kinorommet mitt i dag, for å sjekke ut hvordan lyden er i det nye rommet. Det låt crap for å si det mildt.. Alle slags spekulasjoner ble spekulert i; er rommet overdempet? trenger det mer demping? Flyttet høyttalerne frem og tilbake, heiv ut dyrebare basstraps, men ingenting hjalp nevneverdig. Hørtes ut som den ene høyttaleren var koblet i motfase med den andre. Dobbelsjekka og trippelsjekka, men fasen var rett den. Skikkelig drittlyd i rommet, og det var ingenting å gjøre med det. Uansett hvordan eg vinkla og vrei på høyttalerne så kunne eg tydelig høre at lyden kom fra 2 høyttalere, og illusjonen om at artistene stod foran meg uteble totalt.
    Dårlig stemning..
    Men så la eg merke til at det kom en durelyd fra høyttalerne som var ganske så merkbar, tilogmed fra lytteposisjon, 3 meter unna høyttalerene, og lyden forble like høy selv om eg skrudde volumet helt ned. Muffins.. Hørtes ut som typisk nettstøy, 50hz brumming.
    Cd spilleren i anlegget er koblet til forforsterkeren via en tynn (uskjermet?) digitalkabel, og forforsterkeren er koblet til effektrinnet via skjermet phono kabel. Mistenkte spenningsforskjeller i jordingen mellom for og effektforsterker, så eg prøvde meg på trikset med å snu stikkontakten til effektrinnet.
    Det første eg la merke til var at durelyden forsvant helt, kunne skru volumet på maks uten noe during. Satte så på en cd, - og der var all godlyden tilbake! Bass, fokus, og illusjonen (livsløgnen) om artistene som var rett foran meg var igjen tilstede! Eg er fornøyd! Men og litt bekymret over el-anlegget i mitt 2 år gamle hus...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    ...så eg prøvde meg på trikset med å snu stikkontakten til effektrinnet.
    Det første eg la merke til var at durelyden forsvant helt, kunne skru volumet på maks uten noe during. Satte så på en cd, - og der var all godlyden tilbake! Bass, fokus, og illusjonen (livsløgnen) om artistene som var rett foran meg var igjen tilstede!...
    Mjaaaaa, forsøkte du å snu kontakten igjen etterpå, bare for å kunne verifisere dette? Eller kan det tenkes at alt som skulle til var at forsterkeren fikk en ny oppstart...? ;-)

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk kontakta fører bare strøm til forsterkeren.. Ikke lenger..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Stikk kontakta fører bare strøm til forsterkeren.. Ikke lenger..
    Oi, det viste jeg ikke, fortell mer om det .....hvor ender den opp da ?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte nettopp stikk-kontakten med multimeter nå:

1: 230V mellom pinnene.
    2: 230V mellom ène pinnen og jord.
    3: 0V mellom den andre pinnen og jord.

Hva slags nett har jeg da? Er jeg et mulig offer for "effekten" tråden handler om? Er jeg et større mulig offer, eller mindre mulig offer enn en som bor i Alta?

(sandnes+Lyse)

Ellers, morsomt å se hvordan tråden utvilket seg fra start, til nesten å eksplodere, for så å roe seg ned med til litt mere seriøs tone :-D.

DrE *lettpåvirkelig skeptiker*

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Oi, det viste jeg ikke, fortell mer om det .....hvor ender den opp da ?
    Det blei litt feil sagt^^

Den strømen du får fra stikkontakta går inn i forsterkern og gjennom forskjellige ting(Orker ikke forklare) så det er på en måte ikke samme strømmen som kommer ut..
    Vis du skjønner?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Målte nettopp stikk-kontakten med multimeter nå:

1: 230V mellom pinnene.
    2: 230V mellom ène pinnen og jord.
    3: 0V mellom den andre pinnen og jord.

Hva slags nett har jeg da? Er jeg et mulig offer for "effekten" tråden handler om? Er jeg et større mulig offer, eller mindre mulig offer enn en som bor i Alta?

(sandnes+Lyse)
    mener du med "effekten"?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten av å ha satt pluggen feil vei i stikkontakten. (den lydmessige effekten).

du det travelt? :-)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel oppløst og vedtatt nå. Men veldig interessant lesestoff.
    Har lest på tråden i over en time.
    -
    Later til at denne effekten kun kan oppstå i TN-nett (daaah) og skjevt belastede IT-nett...
    -
    Må frem med multimeteret skjønner jeg!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Mjaaaaa, forsøkte du å snu kontakten igjen etterpå, bare for å kunne verifisere dette? Eller kan det tenkes at alt som skulle til var at forsterkeren fikk en ny oppstart...? ;-)
    Selfølgelig var eg skeptisk, så eg prøvde å snu stikket frem og tilbake flere ganger, hver gang med samme resultat. Det med bass, fokus osv. kan alltids diskuteres, men at durelyden forsvinner er ikke til å benekte.

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •