Sette stikkkontakt rett vei. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 221
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forholdet mellom fase og støy vil være likt på to strømuttak beliggende nær hverandre. Faseender man strømen fasevender man støyen. Imidlertid vil det i denne sammenhengen være et poeng at både støy og strøm er opphav til støy.

Årsaken til at man kan få vandring av strøm er ikke fordi komponentene justerer spenningen etter en referanse på nettet, men fordi de justerer nivået etter signalets jordpotensiale. Det er da komponentets induktive effekt som gjør at de ikke rekker å kompensere umiddelbart. Dette medfører belastning på bufferkomponentene med da økt andel støy.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vil tro at kvaliteten på kabler og måten signalkabler, høytalerkabler og nett kabler ligger i forhold til hverandre og er med på å indusere å lage støy, er en like stor om ikke en enda større støy kilde, enn riktig nett polaritet. Ser at enkelte hjemmekino forsterkere for eksempel nevner denne problemstillingen i brukermanualen, dersom man er plaget av mye tomgangs støy ol.

Fra industrien og styresytemer ol, er det vanlig å ta hensyn til mest mulig avstander på kabelgater mellom el.nett forsynings kabler og signal kabler. Lange strekk benytter da ofte optiske fibere for nettop for å minske dette problemet.

I hifi verdenen er det vel ja takk begge deler som gjelder, og for at man skal kunne gjøre tingene mest mulig optimalt og riktig, er det viktig å ta slike diskusjoner som dette med nett polaritet også, nettop for å være klar over problemstillingene, og hva man med letthet selv kan gjøre for å bedre ytelsene til anlegget sitt.

Det finnes neppe noen fasit her, fordi det er så mange forskjellige sammensetninger av hifi komponenter fra forskjellige leverandører der ute, så her må man bare prøve seg frem, og bruke de sansene man har fått for å kunne finne ut av hva som gjelder i sitt oppsett. Vil tro at dersom man har en kaos skog av kabler i et salig rot bak på hifikomponentene, kan det være vanskelig å høre forskeller som nettpolaritet kan medføre.

Det er skrevet en del i denne tråden om at hvis dette med nettpolaritet er hørbart, er det et tegn på at hifiutstyret er feil konstruert. Det er jeg helt uenig i, vil heller snu på det og si at det vitner mer om at hifi utstyret er så godt lagd og er så nøyaktig konstruert at man har mulighet til å høre disse forskjellene netpolariteten utgjør.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forholdet mellom fase og støy vil være likt på to strømuttak beliggende nær hverandre. Faseender man strømen fasevender man støyen. Imidlertid vil det i denne sammenhengen være et poeng at både støy og strøm er opphav til støy.
    Støy og strøm kan ikke sies å være separate størrelser i denne sammenhengen. Det er litt det samme som at folk sier at det er strøm i stikkontakten. Det er det jo ikke. Det er spenning. Strøm blir det ikke før man legger inn en last.

Årsaken til at man kan få vandring av strøm er ikke fordi komponentene justerer spenningen etter en referanse på nettet, men fordi de justerer nivået etter signalets jordpotensiale. Det er da komponentets induktive effekt som gjør at de ikke rekker å kompensere umiddelbart. Dette medfører belastning på bufferkomponentene med da økt andel støy.
    Kan du skissere en krets som illustrerer det du sier her? :roll:

Kan vi nå droppe utenomsnakk og vende tilbake til det enkle systemet:

En forsterker, en CD-spiller. En signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Begge er uten jord, har vanlig nettrafo, og koblet i samme stikk i veggen. La oss anta at begge fasene er støyfrie (altså uten overlagret støy i noen form), og med samme amplitude. Kan du i dette systemet se at det på noen måte vil kunne ha noen effekt å snu det ene stikket?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal alltid det fxxxxxx forumet tryne hver gang jeg har skrevet et langt innlegg :twisted:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at vi tenker på en annen måte enn ved likestrøm.

Litt bakgrunn:
    Dersom vi ser for oss tordenvær, støyavkobling og overføring av høyfrekvente signaler er vi på god vei. I en elektrisk høyhastighets signalkabel kan vi snakke om bølgelengder. Riktignok lange, men allikevel, bølgelengder. Dette skyldes materialers treghet (som også er opphavet til induktans). Ved lynnedslag kan en tykk kobberkabel på bare noen meter ha spenningsforskjeller på mange tusen volt i hver ende. Dette skyldes ekstrem strøm og ekstremt høy frekvens. Imidlertid vil frekvensen alltid være tilstede, noe som synliggjøres av bølgelengdeberegningene i signalkabler.

Vi vet altså at dersom vi øker spenningen i avsenderenden vil den ikke øke umiddelbart i mottakerenden. Tiden er kort, men det kreves en viss energi og derav vil potensialendringen i mottakerenden ha forsinket fase.

Fra tidligere har vi konstatert at det induseres magnetisme og strøm i kabinettene og i elektronikken. Vi har i hovedsak common mode støy på signal ut/inngangene.

Dersom to komponenter har samme absolutte potensiale og omvendt absolutt fase vil de, i det de begge passerer 0 volt, ha samme potensiale på ut/inngangene. Når den ene komponentens potensiale stiger mens den andre synker vil det dannes en spenningsforskjell i hver ende av kabelen. Dersom man ser på de innvendige bufferene, resten av elektronikken og selve kabinettet som en ”forlengelse av kabelen” kan vi tenke oss at for å oppnå samme absolutte potensiale i de to boksene må det overføres en liten strøm fra den ene boksen til den andre. Siden dette krever en liten strøm, og bufferkomponentene nå er blitt ”en del av kabelen” så må altså denne strømmen passere gjennom disse bufferene. Man vil altså ha to kabinetter med dreid absolutt fase som styrer det absolutte potensialet til hverandre gjennom signalkabelen. Faseforskjellen mellom de to komponentene beskriver spenningsforskjellen over signalkjeden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal alltid det fxxxxxx forumet tryne hver gang jeg har skrevet et langt innlegg :twisted:
    Et tips er å merke (ctrl-a) alt du har skrevet og trykke ctrl-c FØR du trykker på knappen for å legge inn innlegget. Dersom ting så skjærer seg, og du ikke får tilbake teksten ved å trykke back i nettleseren er det bare å lime teksten tilbake med ctrl-v.

Jeg er brukbart bevandret i høyfrekvensens verden, og jeg vet utmerket godt at vi kan få store spenningsforskjeller i en solid kobberkabel dersom vi har høy nok frekvens og høy nok strøm. Det er likevel ikke tema her, siden vi snakker om frekvenser som typisk er MYE lavere.

I det siste avsnittet ditt åpner du med en forutsetning om at komponentene har samme absolutte potensiale og omvendt absolutt fase. Under denne forutsetningen er resten av avsnittet rimelig korrekt, men vi har fremdeles ikke fått etablert HVORDAN denne forutsetningen skal oppstå. Det er nokså opplagt at komponentene har samme absolutte potensiale, de er jo koblet sammen med signalkabelens skjerm/kappe, men det er fremdeles ikke opplagt hvordan kabinettene kommer i motfase fordi om man bytter om faselederne i det ene stikket.

Du unnlater hele tiden å kommentere mitt helt konkrete eksempel, så derfor gjentar jeg det en gang til:

En forsterker, en CD-spiller. En signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Begge er uten jord, har vanlig nettrafo, og koblet i samme stikk i veggen. La oss anta at begge fasene er støyfrie (altså uten overlagret støy i noen form), og med samme amplitude. Kan du i dette systemet se at det på noen måte vil kunne ha noen effekt å snu det ene stikket?

Svar på dette, så skal jeg heller la deg være i fred.... :-)

Dersom det er flere som fremdeles leser denne tråden, og som mener å ha erfart fenomenet, kunne de da fortelle meg følgende: Hadde komponentene jord i nettledningen sin, og var de tilkoblet jordet stikk?

Dersom så er tilfelle hadde det vært interessant å vite om de kan høre samme forskjell ved å snu stikket dersom de kobler vekk jord?

Snickers, bruker du jordet nettledning på de komponentene du lager?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker jordet nettledning.

I stedet for å hver gang glemme å bruke kopier og lim inn-funksjonen er det bedre å bruke firefox

Jeg har kommentert det enkle oppsettet ditt i hver eneste av mine forklaringer. Du virker ikke særlig open minded. Synes du skal lese litt mer og smake litt mer på ordene. Jeg kommer ikke på andre måter å forklare det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta dere en øl og sett på en gammel neil young plate, gjerne tonights the night.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en rusbrus og rosa helikopter :lol:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooh, jeg har singelen. Den er så lekker.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en rusbrus og rosa helikopter :lol:
    He he, rosa helikopter, nytter ikke å bare snu til riktig polaritet på støpselet, foretrekker helst å spille den av med støpselet helt ute av kontakten, da blir det minst tøyproblemer i alle fall...... :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker jordet nettledning.

I stedet for å hver gang glemme å bruke kopier og lim inn-funksjonen er det bedre å bruke firefox
    Ja, enig i det. Jeg bruker Firefox.

Jeg har kommentert det enkle oppsettet ditt i hver eneste av mine forklaringer. Du virker ikke særlig open minded. Synes du skal lese litt mer og smake litt mer på ordene. Jeg kommer ikke på andre måter å forklare det.
    I mine øyne er det ikke noe godt argument å beskylde andre for å "ikke være særlig open minded". Da lukter det "shakti-stones" og C37 lang vei...

Slik jeg ser det har du ikke gitt direkte svar på mine enkle problemstillinger og spørsmål. Årsaken til at jeg har prøvd å bryte det ned til et minimumssystem er ganske enkelt for å finne det som i matematikken kalles et minste felles multiplum. Jeg har satt opp et enkelt system med enkle betingelser, og formulert slik at det kan besvares med ja eller nei.

Jeg gjentar meg selv en siste gang:

"En forsterker, en CD-spiller. En signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Begge er uten jord, har vanlig nettrafo, og koblet i samme stikk i veggen. La oss anta at begge fasene er støyfrie (altså uten overlagret støy i noen form), og med samme amplitude. Kan du i dette systemet se at det på noen måte vil kunne ha noen effekt å snu det ene stikket?"

Ja eller nei?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk

"En forsterker, en CD-spiller. En signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Begge er uten jord, har vanlig nettrafo, og koblet i samme stikk i veggen. La oss anta at begge fasene er støyfrie (altså uten overlagret støy i noen form), og med samme amplitude. Kan du i dette systemet se at det på noen måte vil kunne ha noen effekt å snu det ene stikket?"

Ja eller nei?
    Snickers-is kan sikkert svare for seg selv, men her er mine svar.

Svaret er JA i noen tilfeller og NEI i noen andre tilfeller for kombinasjonene en forsterker, en CD-spiller og en signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Og så må man selfølgelig ha noen høytalere også, som står til resten av utstyret.

Så vidt jeg kan se tidligere i denne tråden, er det noen som har testet med de kombinasjonene du spør om, selv om ikke det er 1 meter mellom kabinettene. Svarene da har nettop vært Ja i noen tilfeller og Nei i andre , ettersom det er testet med forskjellig utstyr, og forskjellig belastet el.nett.

Anbefaler deg bare å testet selv med ditt eget hifi utstyr, så kan du selv avgjøre om du hører forbedring/forverring (kan jo hende det allerede stod riktig :wink: ) av å snu støpselet.

En annen ting man kanskje kan tenke litt på og fundere over er hva skjer i det tilfellet at man kobbler signal kablene fra cd spilleren til forforsterkeren med kunn senter pinnen og ikke skjerm kontakt og ikke har noen jord forbindelse i det hele tatt, eller felles kobbling bortsett fra strømstikket. Hos meg får jeg et litt svakere musikk signal med 50Hz støy over. (NB! vet ikke hvor lurt det er å teste dette og hvilke spenninger man kan få over inngangene...)

Rent teoretisk så vidt jeg kan se skulle det ikke komme noe musikk signal i det hele tatt kun 50hz brum, men det gjør det altså, av det slutter jeg at det går en felles kobbling, og er en påvirkning mellom komponentene med strømforsyningen. og det er denne man kan til en viss grad påvirke possitivt/negativt med "støpsel retning"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Ja eller nei?
    Snickers-is kan sikkert svare for seg selv, men her er mine svar.

Svaret er JA i noen tilfeller og NEI i noen andre tilfeller for kombinasjonene en forsterker, en CD-spiller og en signalkabel, type coax. 1 meter mellom komponentene. Og så må man selfølgelig ha noen høytalere også, som står til resten av utstyret.

Så vidt jeg kan se tidligere i denne tråden, er det noen som har testet med de kombinasjonene du spør om, selv om ikke det er 1 meter mellom kabinettene. Svarene da har nettop vært Ja i noen tilfeller og Nei i andre , ettersom det er testet med forskjellig utstyr, og forskjellig belastet el.nett.

Anbefaler deg bare å testet selv med ditt eget hifi utstyr, så kan du selv avgjøre om du hører forbedring/forverring (kan jo hende det allerede stod riktig :wink: ) av å snu støpselet.
    Ja, man trenger også høyttalere, men jeg ser ikke helt at det skal påvirke systemet direkte.

Du svarer forsåvidt ikke på spørsmålet, siden du blander inn at folk har testet på forskjellig utstyr og noen ganger kommet frem til at det har en effekt, i andre tilfeller ikke.

Mitt spørsmål går på om det i det ideelt skisserte systemet finnes noen TEORETISK mulighet for effekt av å snu ett støpsel. Dersom svaret på det er nei, så kan vi diskutere videre hvilke tilleggsfaktorer som kommer inn i bildet for å endre svaret til ja. Anekdotiske "beviser" interesserer meg lite før jeg faktisk har fått et skikkelig teoretisk grunnlag for HVORFOR det skjer. Merk at det IKKE betyr at jeg avviser at det kan ha noen effekt å snu ett støpsel, men at jeg enda ikke har fått en tilfredsstillende forklaring på det.

Jeg kan jo selvfølgelig teste med eget utstyr, men jeg har et lite trent øre, så jeg regner uten videre med at jeg ikke er i stand til å høre forskjell.

Men jeg har rimelig avansert teknisk utstyr (b.la digitalt 1GS/s oscilloskop) tilgjengelig, så om noen har en måleprosedyre så kan jeg jo alltids teste.

En annen ting man kanskje kan tenke litt på og fundere over er hva skjer i det tilfellet at man kobbler signal kablene fra cd spilleren til forforsterkeren med kunn senter pinnen og ikke skjerm kontakt og ikke har noen jord forbindelse i det hele tatt, eller felles kobbling bortsett fra strømstikket. Hos meg får jeg et litt svakere musikk signal med 50Hz støy over. (NB! vet ikke hvor lurt det er å teste dette og hvilke spenninger man kan få over inngangene...)

Rent teoretisk så vidt jeg kan se skulle det ikke komme noe musikk signal i det hele tatt kun 50hz brum, men det gjør det altså, av det slutter jeg at det går en felles kobbling, og er en påvirkning mellom komponentene med strømforsyningen. og det er denne man kan til en viss grad påvirke possitivt/negativt med "støpsel retning"
    Dette er absolutt en interessant vinkling, og min påstand er at det ikke vil komme lyd dersom komponentene er ujordet og har vanlige nettrafoer og den eneste forbindelsen dem i mellom er senterlederen på en digital coax.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min påstand er at det ikke vil komme lyd dersom komponentene er ujordet og har vanlige nettrafoer og den eneste forbindelsen dem i mellom er senterlederen på en digital coax.
    :shock: ok, vil det si at du har spurt om en digital kildeoverføring, og ikke analoge signaler hele tiden? da har jeg i alle fall misforstått deg litt. ops:

Jeg kan desverre ikke teste denne digitale kobblingen mellom cd spiller og forsterker på annen måte enn å bruke en Nad T752 surround receiver, og den er vel neppe i stand til å avsløre nett polaritet problemer, fordi den inneholder såpass mye støy i seg selv.

Det å gå digitalt vil vel forandre forholdene og følsomheten for støpsel problematikken noe vil jeg tro, man har jo noen kretser med analoge signaler etter D/A konverteringen også hvis man ikke kjører digital effekt forsterker da, så det kan kanskje fremdeles bli noe følsom for nett polaritet problemet.

Har selv mange ganger lurt på hva som gjør at det kan bli noen lyd påvirkning fra en digitalkabel som teoretisk kunn overfører 1 og 0 ere, men her er vel også med "secundær" effekter som indultive og kapassative forhold med hvordan de forskjellige enhetene klarer å stresse hverandre eller hjelpe verandre til å yte sitt værste/beste.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ask4me2 har jo et svært godt poeng. Når man kun har forbindelse på + -polene (signal +) skulle man ikke fått signal om komponentenes absolutte potensiale endret seg uendelig fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool TN-nett er stikkordet her....

Minst 50% av av husstandene i Stavanger er utstyrt med TN-nett i tillegg til andre deler av sør- vestlandet(Lyse energi). I et TN-nett har vi en jordingskabel og to faser, den ene fasen kalles 0-fasen (null-fasen) og skal ha samme potensialet som jord. Den andre fasen derimot skal ha 230-240 V til både jord og 0-fasen. Dette er et såkalt 400 V- nett.

Jeg har opplevd flere ganger å ha fått støt mens jeg har koblet opp signalkabler i anlegget mitt, av personlig erfaring kan jeg si at spenninger under 40 V ikke kjennes spesielt på kroppen, mens noe av det jeg har merket i anlegget mitt har...ehh....vekket meg. Det er ikke jordede stikkontakter på noe av anlegget mitt.

Jeg har koblet sammen PC og anlegg med en koaksialkabel, projektor og PC med DVI-kabel. I tillegg er PC utstyrt med UPS. Dette er en deilig blanding for lekelystne feilstrømmer! Jeg har ikke vært så veldig plaget av audiostøy, men heller av flimring og VB på projektor. Kjennes ikke så veldig deilig ut å koble sammen signalkabler når en opplever at gnistrene står og det er fare for å få seg en karamell eller to.

Etter at jeg fant ut av dette med TN-nett prøvde jeg å snu på kontakter og sannelig men sikkert forsvant flere av symptomene, spesielt på projektoren. Hadde aldri trodd at dette skulle ha noe å si, men når jeg tenker meg om så kan jeg se fornuften i det.

De fleste produsenter har sin egen måte å løse omformingen fra AC til DC på, men dette har som regel ingen effekt i vanlige IT-nett. TN-nett derimot blir veldig annerledes. Å forklare dette blir for avansert for meg dessverre. Kanskje noen andre klarer det?

Tenkte jeg skulle måle spenninger over signalkablene og poste disse når jeg får tid....

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Grunnen til at jeg sier at dette har noe for seg er nettopp at jeg og 4 venner har gjennomført blindtester på dette- Dynamic Precison sine forsterekere flater ut i lyden totalt med feil nettfase. det finnes MASSE litteratur på dette og hva det kan gjøre med lyden
    Kan du gi meg et par anbefalinger på all denne litteraturen så jeg kan plukke med meg et par bøker neste gang jeg er innom biblioteket? :-P

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..nå har jeg lest igjennom denne tråden, og etter å ha sovnet x antall ganger underveis skjønner jeg fint lite av hva dere babler om!

Stiller derfor med et par superavanserte spørsmål til ekspertpanelet:

1. Dette her med å snu på stikkontakten - vil det uansett ikke ha noen misjon om man overfører signalet digitalt til en digital forsterker?

2. Hvilken vei på stikkontakten er den rette?

3. Hvordan vet man hva som er opp og ned, pluss/minus eller hva det nå er på stikkontakten?

4. Kan man oppnå forskjellen både med jordede og ujordede stikkontakter?

5. Hvorfor ikke bare bruke et STRØMFILTER ??

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •