Sette stikkkontakt rett vei. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 221
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener at hvis de ikke klarer å konstruere forsterkerene slik at det ikke blir stor lydforskjell avhengig av veien på stikkontakten så er det en feilkonstruksjon. Iallfall bør det nevnes i bruksanvisningen. På deg høres det ut som det er viktigere å snu stikket på denne enn å matche den med riktig cd spiller.¨

Som sagt jeg har prøvd på mitt anlegg og det var ingen forskjell Tyder på at ingeniørene hos Rotel/Yamaha vet hva de gjør.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morsom debatt, dette her.

Mitt billiganlegg med H/K-komponenter (AVR130 + DVD22) har ikke nettledninger med jord, og jeg har heller ikke jord i stikket i veggen. Dersom jeg bruker den angitte målemetoden og holder den ene målepinnen i hånda og den andre til chassiset på AV130'en så måler jeg ca 0.7 VAC. Dersom jeg gjør det samme mot et av håndtakene på vinduene så får jeg ca 3 VAC. Jeg bør nok snu vinduene... :-)

Med IT-nett (som de fleste av oss har), så vil jeg mene at det som vi normalt betegner 1-fas egentlig er to faser, siden hver av lederne har et potensiale på ca 130 VAC mot jord (men fasene er dreid 120 grader i forhold til hverandre). Måler vi mellom fasene får vi de velkjente 240 VAC.

Elektrisitetsverket alternerer på hvilke hus som får hvilke to av de tre tilgjengelige fasene, men alle får samme jord. Dette gjør de for å fordele belastningen på alle fasene, f.eks i et byggefelt. De som har 3-fas anlegg får naturlig nok alle 3 fasene... :-)

Det er ikke umulig at man kan måle forskjellig spenning mellom jord og hver av fasene direkte i stikket, og jeg mener dette kommer av skjev belastning i nettet. Det vil være umulig å få perfekt lastbalansering når nettet er laget slik det er.

Når det så gjelder det med å snu stikket til stereoanlegget så har jeg liten tro på at det har noen hensikt, og dersom det har en hensikt vil det antakelig variere med naboens bruk av tørketrommel... :-)

PS: I et TN-nett (som finnes i en del industribygg, samt stort sett resten av Europa utenom Albania og Norge), så er det riktig å snakke om 1-fase, siden bare den ene lederen i stikket er spenningsførende.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men likevel så spiller Dynamic fletta av alt jeg har hørt fra Rotel og Yamaha- godt konstruert men det finnes masse som spiller ringer rundt dem! Og når i s..rte har jeg sagt at nettfase er viktigere enn å matche med rett cd-spiller?
    Om de er feilkostruerte får du ta med konstruktørene- her snakker vi om et gratis tweak og ikke konstruksjon av forsterkerkretsløp! :!: Nettfase er det siste for å få ut potenislet av anlegget- hvorfor noen skal være negative dette skjønner jeg ikke- I visse anlegg er forskjellene åpenbare- at noen som ikke har hørt forskjeller i SITT oppsett bekrefter jo bare det jeg sa tidligere- dette fenomenet varierer fra oppsett til oppsett!
    SÅ ALLE SAMMEN: TEST SELV- DET ER I DERES ANLEGG OG DERES ØRER DETTE BETYR NOE, DET ER GRATIS :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Dynamic Precison sine forsterekere flater ut i lyden totalt
    Den setningen får meg til å tenke på forskjeller mellom klokkeradioer og stereoanlegg. HVis du mener at forskjellen er liten så hadde det kanskje vært fordelaktig å bruke ikke så sterke ord som "totalt".

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Spør hvilken som helst trikker:
    3 faser + jord = 3-fase
    2 faser + hord = 1-fase

Dette er nevnt i alle lærebøker og forskrifter om elektriske anlegg, jeg har selv grunnlag for å kunne si at det er riktig.
    Men ikke ved å trekke inn mattematiske formler, det blir for utdypende
    3 faser + jord = 3-fase
    2 faser + jord = 2-fase
    1 fase + N-leder = 1-fase

Vil gjerne vite hvilke lærebøker/forskrifter som sier noe annet

PS: 2 faser het 1-fase i "gamle dager"
    Jeg er enig i dette, selv om vi fremdeles pleier å betegne alt som ikke er 3-fas som 1-fas, selv om det i realiteten er 2-fas. Det er kun i TN-nett (som vi nesten ikke har i Norge) at vi faktisk reelt har bare 1 fase. Da har vi som Dolbytor skrev 1 fase pluss nøytralleder. Vi kan ha jord i tillegg, men jord har ikke potensial mot nøytrallederen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men likevel så spiller Dynamic fletta av alt jeg har hørt fra Rotel og Yamaha- godt konstruert men det finnes masse som spiller ringer rundt dem! Og når i s..rte har jeg sagt at nettfase er viktigere enn å matche med rett cd-spiller?
    Om de er feilkostruerte får du ta med konstruktørene- her snakker vi om et gratis tweak og ikke konstruksjon av forsterkerkretsløp! :!: Nettfase er det siste for å få ut potenislet av anlegget- hvorfor noen skal være negative dette skjønner jeg ikke- I visse anlegg er forskjellene åpenbare- at noen som ikke har hørt forskjeller i SITT oppsett bekrefter jo bare det jeg sa tidligere- dette fenomenet varierer fra oppsett til oppsett!
    SÅ ALLE SAMMEN: TEST SELV- DET ER I DERES ANLEGG OG DERES ØRER DETTE BETYR NOE, DET ER GRATIS :wink:
    For all del, dersom du i en blindtest (det vil si en skikkelig dobbel blindtest) hører forskjell alt etter hvilken vei du vender stikket, så er jeg enig i at dette er en gratis tweak som det er verd å gjøre.

For å prøve å forstå dette kunne jeg tenkt meg å vite følgende:

1) Har komponentene dine jord i nettledningen?
    2) Er dette likt på alle komponentene dine?
    3) Har du jord i stikkontakten som komponentene er tilkoblet?
    3) Har du IT eller TN-nett? Gjetter IT, men sjekk det ved å måle mellom jord og hver av lederne i en jordet kontakt i huset. Dersom du får spenning (ca 130 VAC) mot hver av lederne er det IT, dersom du får 0 V mot den ene og 240 VAC mot det andre er det TN.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CFD: Test og lytt og dine forutinntatte teorier og meninger vil bli revet som et korthus i storm :wink:
    Jeg har sagt flere ganger ganger at jeg skal prøve dette neste gang jeg setter meg til med stereoen og koble ut hjemmekinohøytalerne og koble inn noen små monitorer jeg har (som spiller vesentlig bedre ,men ganske lavt). Jeg skal ta med ta med 3personer og ta en skikkelig test av dette. Jeg håper såklart at det er noe å tjene på dette (siden det er gratis), men tror selv at jeg ikke hører forskjell ,men man kan alltids håpe =)

Jeg skal også høre med en kamerat som jobber i en hifibutikk om jeg kan komme bort til lytterommet der å prøve og kjenner jeg han rett så har han like lyst å finne ut dette som hva jeg er. Men sånn rent teoretisk så tviler jeg sterkt på at dette går ,men teori og praksis er ikke det samme.

Og det viktige er jo ikke hvordan det høres ut ,men hvordan JEG oppfatter at det høres ut.

Hos oss så har vi et TNCS system (det skal være en bindestrek ,men jeg husker ikke hvor) så her har jeg mulighet for 3fase ,men eneste som går på 3fase er varmtvannsberederen. Kunne vært praktisk å få det lagt inn på gutterommet siden jeg lett skal kunne knekke 14A kursen som gutterommet deler med badet ,men her er det nok enklere å bare bytte sikringen. Jeg vet ledningene er dimensjonert for langt mer enn 14A selvom jeg ikke har NEK`en forran meg nå. Har også en gammel versjon (NEK400) ,mens jeg vet det har kommet en ny versjon ,men tviler på at det er forandrer noe så elementert.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg skal også høre med en kamerat som jobber i en hifibutikk om jeg kan komme bort til lytterommet der å prøve og kjenner jeg han rett så har han like lyst å finne ut dette som hva jeg er. Men sånn rent teoretisk så tviler jeg sterkt på at dette går ,men teori og praksis er ikke det samme.
    Dersom teori og praksis ikke stemmer overens er det noe galt med teorien.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idiotisk diskusjon:

Den ene siden:
    "Vi tror ikke noe på dette. Det kan kanskje funke på feilkonstruert utstyr, men ikke pokker om jeg tester dette på en seriøs måte da jeg risikerer at mine argumenter faller."

Den andre siden:
    "Her er det visst noen som starter en tråd der de dømmer tweaket snu stikket nedenom og hjem, samtidig som de utnevner alle som støtter dette til idioter. Da tror jeg at jeg skal prøve å omvende alle skeptikerne."

De øvrige:
    "Jeg mener 2-fase er sånn og 1-fase er sånn. Spenningen er kanskje nesten helt sikkert noe nesten sånn og litt mer dersom ikke naboen ser på TV med tørketrommelen. Siden dette blir likerettet... vel har det noe med 2-fase å gjøre? Uansett er luft en dårlig leder. Hørte jeg dielektrium? Da er sikkert luft dårlig til alt mulig... Kanskje greit å puste i... Luften blir jo likerettet og en priosessor gir jo masse støy på hjernen. Nei, det kan nok ikke påvirke lyden..."

Konklusjon:
    Vi har fått en teknisk forklaring på fenomenet. Vi har fått spørsmålet om det virker i praktis, vi har fått svar på at det virker på noen komponenter, vi har tidligere fått alle disse svarene og mer til her: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...ht=snu+str%F8m, og blant annet du peakman svarte i den tråden også. Men det er jo en hel måned siden...

Bruk heller forumet til noe konstruktivt. Dersom man har stort behov for å fortelle folk at de er idioter så er vel Generell Chitchat et bedre egnet sted til det.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett slik. Jeg tenkte ikke på den tråden i det hele tatt. Jeg trodde alt som ble skrevet i den var irioni og bare en tulletråd. :roll:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin oppsumering snickers. Selv så vil jeg si at min forsterker ikke er jordet og da lager strømforsyningen en kunstig jord. Og den ligger mellom min og maxnivå (midt imellom) og da blir det akkurat det samme hvordan du kobler det. Med andre ord tviler jeg sterkt på hvordan det kan bli forskjell ,men jeg skal legge diskusjonen død siden flere har vist sin misnøye

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Snickers-is:

Jeg føler meg forulempet av det siste innlegget ditt. Greit med humor, men jeg prøvde dønn seriøst å finne/få en forklaring på dette. Mener du at det med veksling i last på nettet (symbolisert ved naboens tørketrommel) er irrelevant, og videre at det er irrelvant hvilken type nett du har i huset?

Den tråden du henviste til var jo stort sett en tulletråd, men det er mulig at det finnes en seriøs tråd på Hifisentralens forum. Skal ta et søk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen at du skulle føle det oyvindk. Det var heller ikke negativt ment i forhold til prinsippet. Poenget var at vi begynner å fjerne oss voldsomt fra selve kjærnen i problemet som kort og godt er den innbyrdes fasen mellom de ulike sammenkoblede boksene. De er koblet sammen på flere punkter (gjennom nett og signal) og har i tillegg mange ulike mer eller mindre virtuelle jordreferanser. Det er det som er hovedproblemet, jordet eller ikke, men som du sier påvirker belastningen på nettet resultatet også. Imidlertid er det snakk om svært alvårlige feil dersom man får best lyd i fase når naboen ikke bruker tørketrommelen, mens det blir best lyd i motfase når de bruker den.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør kanskje avtale med naboen når man skal se film/ høre på musikk da :roll: eller sette på en tørketrommel selv :lol:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig i det du skriver her, men jeg har fremdeles til gode å forstå denne mekanismen. La meg ta et konkret (men oppkonstruert) eksempel:

La oss si at vi har en forsterker og en cd-spiller. Disse har begge vanlig nettrafo, og har nettledninger med jord. De er koblet sammen med en koaksialkabel for signalet. Jordlederen i nettkabelen er koblet til chassiset, og faselederne er koblet til primærspolen på nettrafoen. Koaksialkontaktenes skjerm er koblet til chassiset. Dette gjelder begge enhetene.

Dersom vi plugger disse enhetene i et stikk uten jord, har de kun én felles referanse, og det er jord i koaksialkabelen. Denne kobler chassisene sammen. Kobler vi enhetene i et stikk med jord, så får chassisene også en felles referanse gjennom det. Nettrafoen gir galvanisk skille fra både chassis og jord, så hvilken vei fasene står burde ikke bety noe. Det burde heller ikke bety noe om fasene har ulik amplitude som følge av ujevn last i nettet.

Kan du med utgangspunkt i dette systemet forklare meg hvordan det oppstår støystrømmer i dette systemet som følge av motfase i stikkontaktene? Har det noe å si om stikket i veggen har jord eller ikke?
    Har det noe å si om fasene har ulik amplitude mot jord?

Jeg prøver på ingen måte å være spydig her, jeg ønsker bare å forstå mekanismene som ligger bak teorien om bedre lyd ved å snu stikket.

Dersom det systemet jeg skisserte ikke vil kunne være følsomt for dette problemet, kan du skissere et system hvor det vil være det? Ta gjerne utgangspunkt i et system du har selv, og hvor effekten kan påvises. Hvor oppstår støystrømmene, og hvorfor?

Andre enn Snickers-is kan selvfølgelig også svare dersom de kan forklare hva som skjer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt:

Innen elektro har vi to komponenter som er kjennt for å bare kunne overføre vekselstrøm. Det er kondensatoren og trafoen. Selve nett-trafoen vil sammen med all annen elektronikk i samme kabinett og omkringliggende indusere strøm selvom de ikke er i direkte kontakt. Et stålkabinett vil forsterke denne effekten. Siden det også er metaller med isolatorer i mellom vil man overføre bittelitt strøm til kabinettet også på grunn av den kapasitive effekten mellom strømledende komponenter og chassis.

Begge disse faktorene gjør at komponentene ikke er fullstendig avkoblet på strømsiden selvom de er ujordede. Det som skjer kan sammenliknes med jordsløyfer selvom det ikke er nøyaktig det samme.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jeg har sett på endel telesentraler som har blitt satt opp og de graver først ned en STOR kobberplate under sentralen og en STOR tykk kabel som går mellom den platen og resten av sentralen.

Jeg snakket med en som har solgt Audio og Hifi og han sa at de bare sa "Fint det funker hjemme hos deg" eller noe slikt. Mens man innvendig kan gjøre endel andre ting.

Hva hvis vi bruker optisk overføring? Hva kan man tjene da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Snickers-is:
    Joda, det svaret var enkelt, men jeg tror dessverre det var FOR enkelt.
    Om du ikke kan spesifisere bedre enn noen litt ulne forklaringer om indusert strøm og strøkapasitans så blir det litt for tynt. Jeg benekter ikke at dette er reelle fenomener, men jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan få noen signifikant forskjell om fasene blir snudd i den ene kontaktene. Det er det jeg vil vite noe om.

Er dette (hørbar lydendring) kun et resultat av asymmetri mellom fasene, eller oppstår det også i et perfekt lastbalansert og ellers feilfritt system?

Glem heller ikke at vi snakker om så lave frekvenser at strøkapasitanser ikke får noen signifikant effekt.

La meg komme med enda en vinkling:

Sett at komponentene i mitt oppkonstruerte system ikke står oppå hverandre, men derimot står 1 meter fra hverandre og med den samme enkle koaksialkabelen mellom seg. Da kan du ikke snakke om at kabinettene har noen kapasitans eller induktans mellom hverandre, og den eneste galvaniske forbindelsen de har er koaksialkabelen dersom systemet er ujordet. Kan fremdeles effekten av motfase på stikkontaktene observeres?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt et poeng hvorvidt noe har signifikant effekt. Det burde ikke være nødvendig for meg å enda en gang måtte poengtere at konstruksjonen av komponenten, inbyrdes plassering, asymetri i strøm osv vil påvirke effekten av dette.

Imidlertid vil man i en ideell innstallasjon slik du nevne fortsatt ha følgende effekt:

Fra trafo, delvis ved hjelp av kabinettet, vil det induseres strøm i alle elektriske ledere, hovedsaklig inne i kabinettet. Dette er en såkalt common mode støy. Den går altså ut på + og - -lederen vil ha et spenningsnivå som svinger i takt.

Dersom 2 komponenter er koblet sammen, og denne commonmode støyen er i motfase vil det vandre strøm i signalkablene.

All nettstøy vil kunne komme inn på samme måte. Støyen vil alltid være common mode så lenge komponentet er nogen lunde symetrisk bygget, men det vil være små avvik fra common mode. Høyfrekvent støy vil gi mer asymmetri da denne støyen er mer impedansavhengig. Derfor vil motfase på nettstrømen gjøre komponenten mer utsatt for nettstøy.

Komponenter med primærsvitsjet strømforsyning vil ikke ha trafoproblemet, men kapasistansproblemet er fortsatt aktuelt. Dette problemet er mer markant ved lange uskjermede kabelstrekk inne i kabinettet.

Igjen er signalkabelføringen viktig, og denne er ikke alltid hverken symetrisk eller skjermet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er selvsagt et poeng hvorvidt noe har signifikant effekt. Det burde ikke være nødvendig for meg å enda en gang måtte poengtere at konstruksjonen av komponenten, inbyrdes plassering, asymetri i strøm osv vil påvirke effekten av dette.
    Vi har neppe noe problem med å bli enige om det finnes gode konstruksjoner og det finnes dårlige konstruksjoner. Det er likevel ikke direkte tema i denne debatten, slik jeg ser det.

Imidlertid vil man i en ideell innstallasjon slik du nevne fortsatt ha følgende effekt:

Fra trafo, delvis ved hjelp av kabinettet, vil det induseres strøm i alle elektriske ledere, hovedsaklig inne i kabinettet. Dette er en såkalt common mode støy. Den går altså ut på + og - -lederen vil ha et spenningsnivå som svinger i takt.

Dersom 2 komponenter er koblet sammen, og denne commonmode støyen er i motfase vil det vandre strøm i signalkablene.
    Først vil jeg minne om magnetfeltets styrke er omtrent omvendt proporsjonalt med avstanden, videre er det vel ikke så unormalt å skjerme trafoen heller.

Men jeg er enig i at den støyen som eventuelt induseres fra trafoen direkte eller via kabinettet vil være common-mode. Likevel, i det systemet jeg skisserte har ikke denne støyen noen felles referanse, og jeg ser derfor ikke helt hvordan det da kan gå strøm i signalkabelen som følge av denne støyen, med mindre du mener støyen er kraftig nok til å indusere strøm i faselederne (som har felles referanse i stikket) via trafoen, men da begynner vi virkelig å strekke strikken.

All nettstøy vil kunne komme inn på samme måte. Støyen vil alltid være common mode så lenge komponentet er nogen lunde symetrisk bygget, men det vil være små avvik fra common mode. Høyfrekvent støy vil gi mer asymmetri da denne støyen er mer impedansavhengig. Derfor vil motfase på nettstrømen gjøre komponenten mer utsatt for nettstøy.
    Ja, nettstøy kan komme inn som overlagret støy på (fase)lederne, men det har da vel ingenting med motfase i nettledningen å gjøre? Støyen bryr seg lite om dette. Dessuten var vel denne debatten ikke direkte relatert til annen støy, men om motfase i seg selv genererer støy slik at dette blir hørbart?

Komponenter med primærsvitsjet strømforsyning vil ikke ha trafoproblemet, men kapasistansproblemet er fortsatt aktuelt. Dette problemet er mer markant ved lange uskjermede kabelstrekk inne i kabinettet.

Igjen er signalkabelføringen viktig, og denne er ikke alltid hverken symetrisk eller skjermet.
    Neida, nå er vi tilbake til dette med gode eller dårlige konstruksjoner, og det er vi enige om at det finnes begge deler av.

La meg likevel understreke at dersom noen mener de kan høre bedre lyd ved å snu det ene stikket, så velbekomme. Det er gratis, men trikset bør presenteres med et visst forbehold, og er man virkelig seriøs så bør doble blindtester utføres for å utelukke psykoakustikk.

Dersom jeg en sen nattetime hadde lurt meg til å bytte om faselederne i forsterkeren din, tror du at du ville hørt det? :-)

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •