Sette stikkkontakt rett vei. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 221
    Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Nå skal det sies at det om faser er ganske offtopic.
    Jeg har ingen tro på at det å vende stikkkontakten har noen effekt. Jeg er selv serviceelektronikker og strømforsyningene skal jo gi en rippelfri likespenning.

Vi kjører jo sakene igjennom en diodebro og den gjør at vi bare kan glemme vekselstrømmen. Har får vi rippelspenning ,men vi fjerner mesteparten av dette med en kondensator mot jord.

Hvorfor skal dette har noe å si når vi gjør vekselspenningen om til likespenning?
    Går ikke an å få sagt det bedre!
    Uten rippelkondensatorer vil man kun få ut en 100Hz brumming som er klin lik uansett hvordan du faser vekselspenninga inn på likerettern. Må nesten le litt av disse highendgutta av og til når de ikke undersøker sakens fakta...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sette stikkkontakt rett vei.

Hvorfor er "det om faser er ganske offtopic." når "topic" er "Sette stikkkontakt rett vei." og eventuellt effektene av det ? :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r3mark
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Nå skal det sies at det om faser er ganske offtopic.
    Jeg har ingen tro på at det å vende stikkkontakten har noen effekt. Jeg er selv serviceelektronikker og strømforsyningene skal jo gi en rippelfri likespenning.

Vi kjører jo sakene igjennom en diodebro og den gjør at vi bare kan glemme vekselstrømmen. Har får vi rippelspenning ,men vi fjerner mesteparten av dette med en kondensator mot jord.

Hvorfor skal dette har noe å si når vi gjør vekselspenningen om til likespenning?
    Går ikke an å få sagt det bedre!
    Uten rippelkondensatorer vil man kun få ut en 100Hz brumming som er klin lik uansett hvordan du faser vekselspenninga inn på likerettern. Må nesten le litt av disse highendgutta av og til når de ikke undersøker sakens fakta...
    Her snakker vi om LATTERLIG kommentar! Gå inn på hifisentralen og såør da vel- må da være mulig å være så voksne å diskutere med de som kan gi SVAR istedenfor gutteklubben som ikke har alle fakta på bordet? :?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et meget godt svar ask4me2. Du svarte på det jeg lurte på. Altså hvilken teori som lå bak dette.

Om jeg tror at det har noen effekt eller ikke skal jeg være usakt for å ikke risikere å bli halshogd av en ur nordmann. :wink:

Nå har nu de aller fleste komponenter ujordete kontaker så det kan jo være et hint om hva jeg syns.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe "Hokus Pokus", men skyldes ulik kapasativ kopling mellom de to nettfasene referert til chassis (kabinett).
    For å få best mulig lydgjengivelse anbefales flg:

1. Sett på nettspenning (slå på) alle apparatene, uten at signalkabler er tilkoplet.

2. Mål deretter AC spenningen (vekselspennin) med et digitalvoltmeter mellom nettjord og chassis på effektforsterker (ved ujordet anlegg kan en holde den ene målepinnen i hånden).

3. Vend stikket til den posisjon som gir lavest AC-spenning.

4. Deretter måles spenningen mellom kraftforsterker og de andre apparatene.

Nettstikket vendes på disse til den posisjon som gir lavest spenning mot kraftforsterker.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen forklaring hvorfor det skal være lavest mulig spenning og ikke høyest mulig spenning?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste dette nå. Når du sier å holde den i hånden, mener du da og klemme på målepinnen eller bare holde pinnen i luften?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klem på målepinnen så du får mest mulig kontakt.

Det skal være lavest mulig spenning fordi da vandrer det minst mulig spenning i chassiset. Spenning i chassiset induseres i alle signalkretser så mer spenning betyr mer støy.

Til de surrehuene som "ikke kan tenke seg at det er noen forskjell", hvorfor gidder dere å svare?

Forresten så er det ikke sånn at "de på HiFisentralen" sitter med alle fakta heller selvom enkelte later til å tro det.

2 ledere gir en dynamisk potensialforskjell. Der kan det kun trekkes ut en fase. 3 ledere med 120 grader dreid fase gjør at man kan trekke ut 3 dynamiske potensialforskjeller på en gang (3 faser.). Fordelen med dette er blant annet at man vil aldri ha alle faser på null i et øyeblikk. Kjekt til motorer og slikt.

Hvorfor har ingen søkt? Det er da ikke lenge siden det var en tråd om dette? Peakman, du burde vite hvor søkeknappen er hen

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor har ingen søkt? Det er da ikke lenge siden det var en tråd om dette? Peakman, du burde vite hvor søkeknappen er hen
    Rett og slett for jeg henger så mye her og aldri fått med meg at det har vært diskutert tidligere :-)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Til de surrehuene som "ikke kan tenke seg at det er noen forskjell", hvorfor gidder dere å svare?
    Nå regner jeg med at du sikter til meg ,men jeg ser bare ikke hvordan det kan bli forskjell når man gjør vekselspenningen over til likespenning uansett.

Når man gjør noe om til likespenning uten kondensator får man positive pulser ut. Om man snur sikkkontakten skal ikke dette ha noe å si fordi man sette alle pulsene som var negative til positive og positive forbli positive. Altså blir alt positivt. Hvis man snur kontakten vil det fortsatt bli akkurat like pulser. Muligens jeg har drevet litt for mye med reprasjons av strømforsyninger til å forstå dette ,men jeg skjønner ikke hvordan dette kan ha en innvirkning på lyden.

At det induseres spenning mellom strømledende komponentene og chassiset er jo en teori ,men luft er ikke særlig effektivt som dielektrikum så den effekten blir minimal.

Det er foresten denne effekten som vi merker når vi får støt av bildører osv. Motstanden er relativt liten mellom bildøren og deg og når du beveger deg vekk går motstanden opp (luft leder strøm meget dårlig) og siden motstanden går opp går spenningen i været og strømmen faller drastisk.

Grunnen til at jeg jeg mener at denne at "problemet" med den induserte spenningen forandres når man bytter rettningen til stikkontakten er for effekten blir minimal er det at det somregel er brukt en Switchmode strømforsyning og denne består ofte av en trafo som brukes som en spole. Og en IC som bestemmer om switchetransistoren skal lede eller ikke lede. Denne switchetransistoren styres enten via pulsbredde eller frekvens og den gjør slik at vi skal få den samme verdier ut av strømforsyningen uansett hva slags spenning vi har i stikkkontakten. Har selv kjørt forsterkere og TV`er helt ned i 90V og de har fortsatt spilt. Man kan dog de en lavere frekvens på switchetransistoren eller en høyere dutycycle på switchetransistoren.

Jeg ser teorien din delvis ,men tviler sterkt på at dette har noen innvirkning på lyden.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil forsåvidt tro at effekten er minimal i våre dager, med såpass mye digital signal behandling, og såpass sterke analoge audio overførings signaler.

For Hifi anlegg der man har en platespiller med en low output moving coil picup med noen tusen ganger forsterkning før audio signalet spiller på høytalerene, kan muligens påvirkningene bli noe større. Hva tror dere ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vil forsåvidt tro at effekten er minimal i våre dager, med såpass mye digital signal behandling, og såpass sterke analoge audio overførings signaler.

For Hifi anlegg der man har en platespiller med en low output moving coil picup med noen tusen ganger forsterkning før audio signalet spiller på høytalerene, kan muligens påvirkningene bli noe større. Hva tror dere ?
    Tviler på at dette er et problem siden disse kretsene er så godt skjermet for å unngå støy allerede. Da er støy ifra microprosessoren et betraktelig større problem. Får å sjekke om det liv i en microprosessor kan man bare sette en radioantenne like ved kretskortet også hører man så mye støy at det er skummelt. Trenger ikke være nærme kretskortet heller for å høre det heller.

Jeg skal ikke nekte for at jeg skal hjem og teste dette ,men tviler sterkt på at det er noen hørbar forskjell. Kanskje man ser det et på 100mhz Digitalt scop hvor man leter etter ting på sinuskurvene ,men selv dette er tvilsomt. Og 100mhz båndbredde gir endel samplinger når man skal måle under 20khz

Som jeg nevnte i den forrige posten min så er spenningen på signalet osv alltid den samme. Uansett hvilken vei vi setter stikkkontakten. Jord er også alltid 0V (med mindre jordfeil) så jeg ser ikke helt problemet i andre steder enn i strømforsyningen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CFD: Test og lytt og dine forutinntatte teorier og meninger vil bli revet som et korthus i storm :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallfall testet nå på vanlig CD. Jeg klarte ikke å måle noen voltforskjell å snakk om avhengig av polaritet. Hadde ikke sjangs å høre noe forskjell. Jeg koblet alt løst bortsett fra CD spiller til forsterker. Anlegget jeg brukte var dette.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking - Hvor mye tør du satse på at du hører forskjell i en blindtest...?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Viking - Hvor mye tør du satse på at du hører forskjell i en blindtest...?
    Jeg tipper viking ikke satser noe for det tørr han ikke. Satser han nok så kan jeg komme kjørende for å gjennomføre testen på hans anlegg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg sier at dette har noe for seg er nettopp at jeg og 4 venner har gjennomført blindtester på dette- Dynamic Precison sine forsterekere flater ut i lyden totalt med feil nettfase. Ellers er ikke dette noen konkurranse men et forslag som mange kan få bedre lyd av GRATIS! At noen skal slakte gratis tweaks som ingen tvinger på dem eller som medfører økonomiske utlegg er etter min mening meningsløst- det finnes MASSE litteratur på dette og hva det kan gjøre med lyden- Jeg sier kan da det kan variere fra komponent til komponent! Å fremskaffe litteratur til mennesker som har lært en ting som ikke sier hele sannheten og framholder dette som SANNHETEN er sløsing med tid!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som disse Dynamic Precission forsterkerne må ha en kraftig feilkonstruksjon.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en god forklaring Peakman- det er jo enkelt å gjøre de stegene jeg skisserte tidligere! Ring Erntsen og si at de er feilkonstruert! Eller du kan sette deg inni problematikken og svare på hypotesen- "Nettfase kan gjøre forskjell- hva kan være årsakene til dette?" Det er vel det som er veien å gå? Eller teste det ut selv? Virker bakstrebersk å avvise alt man ikke TROR kan virke eller som en forenklet teori(modell) avviser.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking, det er klart tips og råd settes stor pris på. Det er vel ikke nødvendig å diskutere så mye videre. Om noen hører forskjell ved å snu stikkontakten på utstyret så er det greit. Man vet ihvertfalll at enkelte mener det har noe for seg, så er det bare opp til hver enkelt å prøve.

Peakman... :lol:

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •