Sette stikkkontakt rett vei. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 221
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis du har noen ujordede stikk i huset altså
    mjaaa - det ska me alltids fiksa! :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel la oss da tenke oss følgende... man har et 400V anlegg der den ene fasen i forsterkeren ligger til jord. Du snur støpselet og da ligger N-lederen til jord. Hva skjer da? men igjen hva er oddsen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men igjen det hele bunner jo hver gang ut i at man har en jordfeil.... men at man i visse tilfeller kan oppleve at støyen blir borte ved å snu støpselet er jeg ganske trygg på, men uansett så har man da hverken funnet rett årsak eller rett medisin, men det var vel ikke det vi diskuterte heller...

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FSHelgeland
    Vel la oss da tenke oss følgende... man har et 400V anlegg der den ene fasen i forsterkeren ligger til jord. Du snur støpselet og da ligger N-lederen til jord. Hva skjer da? men igjen hva er oddsen...
    Sikkringen hadde gått, med fasen til jord. Da hadde nå ihvertfall jeg heller sendt forsterkeren til reperasjon enn å prøve å snu støpselet for å se om sikkringen holder.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det innteresange er jo at hvis DrErling bor på samme plass han gjorde i april, så har han da TN-S system. Hadde vært spennde å funnet ut om det gikk strømmer i jordlederen der.. Men du har vel kanskje ikke et tangamperemeter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Sikkringen hadde gått, med fasen til jord. Da hadde nå ihvertfall jeg heller sendt forsterkeren til reperasjon enn å prøve å snu støpselet for å se om sikkringen holder.
    Joda i teorien, hvis jordsluttningsstrømmen er stor nok. Noe det ikke er gitt at den er.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom forsterkeren lager "sus" er vel feilen en helt annen. Det er vel brum som oppstår dersom jordingen er feil, men for all del; det er bare å prøve. Det skader neppe. :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda i teorien, hvis jordsluttningsstrømmen er stor nok. Noe det ikke er gitt at den er.
    Jordfeil i et TN anlegg er en direkte enfaset kortsluttning med Ij ifra noen titals ampere til flere KA. Hvis jordsluttningsstrømmen ikke er stor nok skal man ha jordfeilsvern. Men dette vet du selvsagt, så i hvilke tilfeller er det jordstrømmen ikke er stor nok?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordfeil i et TN anlegg anses som direkte kortsluttning med Ij ifra noen titals ampere til flere KA.

ikke nødvendigvis i et bolighus vel??

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo å ha en "liten" jordfeil også?? Krypstrømmer og annet rart.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    ikke nødvendigvis i et bolighus vel??
    Jeps

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det går jo å ha en "liten" jordfeil også?? Krypstrømmer og annet rart.

det skjer ihvertfall ofte her

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    det skjer ihvertfall ofte her
    På IT nett ja.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Historie 1 fra min virkelighet med Tn nett.

Kunde ringte og fortalte at sikringen til stuen røk, den holdt seg inne alt fra 1 minutt til flere timer..

Jeg dro dit og megget.. resultatet var 0.0027Mohm

Feil: utestikk full av vann...

Dette er ikke bra??

Historie 2.

Et nytt hus, sikringen til soverommet hadde en tendens til å gå dette skjedde 4 ganger i uken ca...

jeg dro og megget... og igjen 0.0029M ohm..

Feil: N leder lå i klemme mellom stikk og veggboks slik at N lå i kontakt med jord. Stikkontakten var sort brent og det luktet ikke akkurat blomst..

Dette er vel ikke bra??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordfeil i et TN anlegg er en direkte enfaset kortsluttning med Ij ifra noen titals ampere til flere KA. Hvis jordsluttningsstrømmen ikke er stor nok skal man ha jordfeilsvern. Men dette vet du selvsagt, så i hvilke tilfeller er det jordstrømmen ikke er stor nok?
    Her forutsetter du noe som er direkte feil.

Det er mulig at fase L ligger til jord via en liten motstand av noe slag, hvis du har en liten motstand mellom så vil ikke sikringen ryke, men du har likefullt en ralativt heftig jordfeil. For å underbygge dette så tok jeg nettopp en liten test her hjemme hos meg. jeg bor i en bolig med TN-nett, men den ble byggd såpass tidlig at det enda ikke var krav om jordfeilbryter på samtlige kurser. Jeg tok en liten adtventsstake med 230V, de er vel noe sånnt som 2 watt eller noe. altså ca 10 w. Jeg koblet denne mellom fase og jord og den lyste like fint som mellom fase og N. forståelig nok det er jo samme punkt.
    Deretter så flyttet jeg meg inn på badet og gjorde samme øvelse der inne. Kursen på badet har foranmontert jordfeilbryter. Hva skjedde? Jo skulle du sett det ble mørkt på millisekunder. Ergo lagde jeg en ganske brukbar jordfeil i mitt første forsøk og hadde jeg hentet lekkasjestrømtanga i bilen så hadde jeg nok kunnet lese av ganske mye mer en de tillatte 30mA.

At en slik feil ikke skal kunne lage støy på stereon....

Derimot snur man da støpselet så er det ikke lenger fase og jord som ligger sammen, men null og jord. Jordfeilen er borte og støyen likeså.

Prøvde selvfølgelig å snu om også, lampa var like mørk og lys på badet hadde jeg fortsatt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei hvis jordfeilen er over en motstand vil sikringen holde. Men i hvilke tilfeller er dette, og hvor vanlig er det? (jeg spør for å få svar, ikke får å påstå at du tar feil eller for å kverulere)

Hvis dette er et vanlig problem, burde det vært krav om jordfeilbryter på alle kurser i TN-nett også.

Definisjonen av jordfeil i TN-nett, er forresten ikke noe jeg har kommet på selv, det er hentet rett i fra læreboka. Så å si at "Her forutsetter du noe som er direkte feil." er litt å ta i synes jeg.

Kanskje vi burde starte en ny tråd, før det sklir helt ut?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei hvis jordfeilen er over en motstand vil sikringen holde. Men i hvilke tilfeller er dette, og hvor vanlig er det? (jeg spør for å få svar, ikke får å påstå at du har feil eller for å kverulere)

Hvis dette er et vanlig problem, burde det vært krav om jordfeilbryter på alle kurser i TN-nett også.

Definisjonen av jordfeil i TN-nett, er forresten ikke noe jeg har kommet på selv, det er hentet rett i fra læreboka. Så å si at "Her forutsetter du noe som er direkte feil." er litt å ta i synes jeg.

Kanskje vi burde starte en ny tråd, før det sklir helt ut?
    Hvis en elektrisk apparat har en jordfeil - liten eller stor - så bryr den nok seg lite om hvilken type nett du har i huset

Hvor farlig det er.... vel det er noe annet....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har da også hørt den definisjonen før. Dog så tok det meg ikke så mange årene i yrket å fastlå at det var en sannhet med visse modifikasjoner....

Svante sine opplevelser fra virkeligheten samsvarer også med mine. Vann i stikk, ledere i klem også videre er vel hyppigste årsaker. Kan jo være at noen har åpnet chassiet på en receiver/forsterker å så har en ledning kommet i klem. Nå tviler jeg sterkt på at det er i forsterkere slike ting skjer oftest, poenget mitt var bare at vi kan ikke avvise muligheten da den kan forekomme. Forsterkeren kan jo og være kjørt såpass hardt og vært plassert med så lite lufting at en lodding har løsnet og en motstand ligger inntil chassis. Ikke ofte sånt skjer men det kan jo forekomme, derfor så kan man heller ikke avvise muligheten.

Har en venninne som brukte veldig mye strøm en sommer når hun var borte på ferie. de skjønte ikke hvorfor. Elektriker ble tilkallt og jordfeil i kjøleskap ble påvist, også det i 400v tn. Hadde vel dratt avgårde med et par tusen timer på en mnd. Alt annet i huset bortsett fra vvb var avslått. Når det gjelder VVB har man jo også opplevd flere ganger at deler av elementet er brent og ligger til jord, så selv om termostat kobler ut så går vann på kok, nå skal det sies at jeg ikke har opplevd det på 400v enda, da de fleste tankene på 400v her i byen nok holder noen få år til enda.

Dog som jeg har sagt flere ganger, uansett hvordan man vrir og vender på det. Opplever man at brumming/sus blir borte ved å snu støpselet, ja da har man en feil i anlegget sitt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dog som jeg har sagt flere ganger, uansett hvordan man vrir og vender på det. Opplever man at brumming/sus blir borte ved å snu støpselet, ja da har man en feil i anlegget sitt.

Det var vel det som var spørsmålet ja

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støyer det i HIFI anlegget, kan det være lurt å sjekke om man har en antennekabel tilkobblet en eller annen plass i kjeden også, da jordfeil i denne eller f.eks bruk av antenne forsterkere osv ofte har det med å lage støy. Har nylig opplevd akkurat det på en vanlig frittstående antenne med antenne forsterker inn på surround receiveren. Det vil f.eks ikke uten videre høres ut som 50hz brum, men som et forhøyet støygulv av støyende suse lyder.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •