vanvittig susing - dårlig opptak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vanvittig susing - dårlig opptak?

har fått meg en ny diana krall cd, nå. love scenes heter den. skulle tro at den ville låte himmelsk på anlegget mitt mtp. at jeg er såpass fornøyd med sounden på cd-ene til sarah brightmann, eva cassidy og andre artister som stiller i samme sjangeren.

det faktum at det kun er 3 instrumenter plus diana kralls egen vokal på cd-en trodde jeg ville gjøre musikken enda mer "gjennomsiktig" og lettere å høre etter tonalemishaps.

vel, etter at cd-en har snurra rundt i spilleren to ganger nå, irriterer jeg med noe grusomt over en gjennomgående susing.
    skyldes dette et dårlig opptak, eller feil kabling/instillinger hos meg?

jeg kjører digital fra signalkilde (denon 2910) med en helt standard coaxial kabel fra supra, og tar således bruk dac-en i pre-ampen.
    mellom pre-amp og power-amp er det kabla med kimber hero.
    jeg kjører videre vanlig pcm-lydstrøm på to høyttalere. høyttalerne er konfiguert som "large" i pre-amp menyen. når volumknappen nærmer seg 65-70 blir susinga så høy at det er uttålelig. grenseløst irriterende også! :evil:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres merkelig ut. rotel suser litt, men det er bare hørbart på tomgang hvis man legger øret inntil diskanten. dette virket da som om noe annet er galt
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er helt klart diskanten som suser. hmm. anlegget har stått på siden søndag kveld, det er neppe dets manglende drift som er avgjørende her.

jeg har faktisk vært plaget med en susing hvis effektforsterkeren er på, og pre-ampen står i standby. har du noen formening om dette?

andre rotel-eiere som har noe input? jeg kan da ikke har "sprengt" diskanten min? spiller jo aldri høyere enn 3/4 styrke. dvs 74 på volumkontrollen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det morsomme med den linken og den første tråden på det forumet inneholder bilder av bruttern sitt oppsett. Tviler på han vet det selv ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, skal spørre folka på det forumet. jeg har testa litt nå, og nå pre-ampen er skrudd på, men signalkilda er avskrudd registerer ikke pre-ampen at jeg har kobla digitalt. det står "a" for analog i displayet på pre-ampen. dette skjer ved valg alle alle mulig inputs (video 1,2,3,4,5,cd,tape,osv).
    dette til tross for at jeg har konfiguert en rekke av disse forvalgene til å ta i bruk digital overføring i osd-en. (merk, jeg har ingen fysisk analog kabel tilsluttet mellom pre-ampen og signalkilda, kun den ene digitale kabelen. dette kan jo kanskje ha noe med å gjøre at analog tilkobling fra pre-ampen er default?)

når jeg skrur på signalkilda endres derimot dette til coax (digital). da dempes brusingen noe, men hvis jeg skrur volumet opp til 90-95 (noe jeg aldri gjør når jeg vanligvis spiller musikk) hører jeg en noe lavere suselyd.
    dette er når signalkilda altså står i vanlig passive mode (ikke spiller cd, men bare står påskrudd).

jeg har forresten prøvd å skifte ut kimber hero kablene med supra eff-isl signalkabler mellom power og pre, men til ingen nytte. like mye suselyd, da.

det skal da ikke være sånn?
    i praksis kan man jo ha volumkontrollen skrudd på max uten at det fremkommer noen suselyd. :?: :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen løsning på problemet enda. noen med tips?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er opptaket som er problemet vil vel susingen stoppe om du pauser avspillingen, enkelt nok å teste. Jeg har en drøss med plater som suser endel, men det er hovedsakelig remasters av syttitallsplater. Særlig på Yes - Fragile er det mye susing som ikke merkes ellers.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Pogwaq sier er viktig aa huske. Husker foerste gang jeg spillte Dire Straits, Private Investegations paa det nye anlegget min, jeg ble jo helt forskrekket. Men der er det mye sus... Har glemt navnet paa skiva i farten. Det er en dobbeltskive hvor den ene er live.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, nå har jeg lånt meg cd-albumet "invincible" av michael jackson som visstnok skal ha så uovertruffen lydkvalitet.
    susing og buzzing fortsatt.

nå koker jeg over snart. det skal jo ikke være slik!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men stopper susing når du pauser avspilling?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    NEI! :roll: ved lavt volum hører man ikke dette, men hvis jeg har volumet på rundt 60-70% trykk, og så trykker pause hører man det tydelig at det suser/buzzer.
    når man setter på musikken igjen blir jo dette i en viss grad borte i mengden med vokalen og instrumentene, men om den forsvinner, nei det gjør den ikke. :cry:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Den Pogwaq sier er viktig aa huske. Husker foerste gang jeg spillte Dire Straits, Private Investegations paa det nye anlegget min, jeg ble jo helt forskrekket. Men der er det mye sus... Har glemt navnet paa skiva i farten. Det er en dobbeltskive hvor den ene er live.
    Jeg hørte private investigations nettopp og fikk shock. Skal det støye så mye liksom?

Godt å høre at det ikke bare hender hos meg, men at det er en dårlig innspilling.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    NEI! :roll: ved lavt volum hører man ikke dette, men hvis jeg har volumet på rundt 60-70% trykk, og så trykker pause hører man det tydelig at det suser/buzzer.
    når man setter på musikken igjen blir jo dette i en viss grad borte i mengden med vokalen og instrumentene, men om den forsvinner, nei det gjør den ikke. :cry:
    Nettkabler? :roll: :wink:

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snu stikkontakten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dire Straits har mye sus på deres skiver, både Brothers in Arms, Love over Gold og deres første har dette.
    Har du prøvd med en annen cd spiller ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har gjort som du sa niels. skrudd av alle sikringene i sikringsskapet uten den som er lagt opp til anlegget i stua.
    har ingen annen cd-spiller for hånden nå, kanskje jeg burde prøve det.

nettkabler har jeg heller ikke prøvd. kan aldri tenke meg det er dette. jeg har heller ikke jordet stikk, men dette er vel neppe årsaken til støyen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susingen på Dire Straits er mer hørbar enn på en del andre plater. Men likevel er "Private Investigations"-sporet fra "Love over Gold"-plata en av mine testfavoritter.

Når det gjelder susingen...
    Siden susingen varierer med voluminnstillingen, er det naturlig å gå ut fra at kilden til susingen ligger før eller i den analoge forforsterkerdelen. Tror du kan friskmelde Kimber Hero og effektforsterkeren. Siden du kabler digitalt inn i Rotel-prosessoren, så tviler jeg MEGET sterkt på at støyen kommer inn den veien.
    Min konklusjon er at støyen introduseres i Rotel RSP-1068. Denne har jeg hørt ved flere anledninger, og kan ikke si at slikt sus er plagsomt fra denne.
    Derfor vil jeg anta at det faktisk er noe galt med ditt eksemplar av Rotel RSP-1068 eller at du rett og slett har ekstremt strenge krav til susfri musikkgjengivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten digresjon

okay, nå har jeg lånt meg cd-albumet "invincible" av michael jackson som visstnok skal ha så uovertruffen lydkvalitet.
    susing og buzzing fortsatt.
    Mulig det bare er meg, men plata Incincible av Michael Jackson skuffet meg stooort lydmessig. All dynamikk er jo borte. Rene mp3-opptaket...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •