Forskjell på dts og dolby digital!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uff og huff, virker som om jeg går glipp av mye moro.
    Forsterkeren min greier ikke DTS, selv om den har DTS dekoder så er det noe som ikke stemmer. Hører at lyden er veldig detaljert og god på DTS, men når det gjelder trøkk så er DD mye bedre hjemme hos meg ops:

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har den engelske sone 2 spesialutgaven av Det femte element? Den har DTS med maks bitrate. Skulle vært interessant med en sammenligning med DD-sporet.
    Sitat fra DVD-Debate: 'The Region 2 disc, on the other hand, takes things to another level altogether. With a full rate (1536Kbps) DTS track, the R2 disc represents a risk to health and home. Be warned - tie down anything that might possibly move before you put this track on, and hang on tight. This soundtrack really does go up to 11, with simply more of everything. It may, in fact, be a little too over the top for some, but if you don't mind the odd burst ear drum and a bit of internal hemoraging, then give it a try.'

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Er det noen her som har den engelske sone 2 spesialutgaven av Det femte element? Den har DTS med maks bitrate. Skulle vært interessant med en sammenligning med DD-sporet.'
    Jeg har nettopp fått den i postkassa, men ikke rukket å se den ennå. Høres ut som jeg burde glede meg :P

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne ha en liten rapport når du har sett den.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    DD sporet er nesten alltid indentisk med lydsporet på kinofilmen, altså ren kopi. Noen ganger er DTS sporet remikset.
    Både DD og DTS blir remixet i forhold til kinovisningen. På kino så brukes det ikke 5.1 kanaler. I større saler så er det gjerne 5 kanaler kun i front, samt flere bakover, slik at alle skal kunne få oppleve bra lyd, og ikke bare noen få kremplasser, slik det var før i tiden.

Når det skal lages en DVD av filmen, så sendes lydmixen til remixing, DTS gjør ofte dette selv, derfor kan den lyde litt annerledes enn DD, som kanskje går igjennom en automatisk konvertering.

Når lydsporet legges på platene så kan disse legges inn i forskjellige størrelser, DD i 5.1 har 348 kbs og 5xxkbs (har ikke de eksakte i hode) mens DTS har 7xx kbs og 1400 kbs (kom gjerne med de riktige de som kan dem).

Noe som kan være morsomt å teste ut hvis man har noen kroner og plass. Er å få frem de 2 skjulte front kanalene som kan ligge igjen etter remixen. Siden det på kino kan være opptil 5 kanaler i front, Venstre, Venstre midt, Senter, Høyre midt, og høyre. Så midt kanalen blir delt opp og sendt til enten venstre/høyre eller senter. Hvis man bruker en matrix dekoder mellom senter og eks høyre, og sender det ekstra signalet til en egen høytaller så får man frem enda en kanal (slik som f.eks. gjøres i surround med Dolby Digital EX formatet for å få frem den ekstra bakkanalen.) Leste en detaljert beskrivelse av dette i Widescreen Review for noen år siden. Det funker ikke på alle filmer, men spesielt på 60 og 70 talls stor filmer funker det fint.

Ellers hold deg til DTS hvis det finnes og du har mulighet.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så sendes lydmixen til remixing, DTS gjør ofte dette selv
    Gjør ikke DTS alltid dette selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    andersT2:
    Når lydsporet legges på platene så kan disse legges inn i forskjellige størrelser, DD i 5.1 har 348 kbs og 5xxkbs (har ikke de eksakte i hode) mens DTS har 7xx kbs og 1400 kbs (kom gjerne med de riktige de som kan dem).
    Ellers hold deg til DTS hvis det finnes og du har mulighet

Du har vel lest hele tråden vel?? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan funker det dersom lyden er dekodet til DTS 6.1, mens du bare har et 5.1 oppsett ?
    Bare litt nyskjerrig da jeg så på LOTR Ringens Brorskap i går (extended), og mener bestemt at DD 5.1 fungerte best på mitt oppsett.
    Jeg pleier normalt å velde DTS lydsporet uansett, men jeg synes at det ble litt tynt i går !?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at lyden som skulle kommet i bakre senter kuttes om man ikke har noen slik.

Newcomer LemonDog sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mer sannsynlig at den blir fordelt på de 2 bakhøyttalerne, men jeg vet ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senterkanalen bak spilles av begge bakhøytalerne!

Så: Ser ut til at det er en del missforståelser ang. lydformater på kino her, så la meg komme med en oppklaring.
    På kino i dag brukes det 3 ulike formater:
    Dolby Digital (SRD) - 3 frontkanaler, 2 bak (3 med DD EX) og sub.
    DTS - 3 frontkanaler, 2 bak (3 med DTS ES) og sub.
    SDDS - 5 frontkanaler, 2 bak og sub.

Både DTS og Dolby Digital sporet kan kopieres direkte over på DVD, men et hjemmekinoanlegg kan ikke sammenlignes med en kinorigg lydmessig, og lydsporet blir derfor mikset ned med tanke på hjemmekinoanlegg før det legges på DVD.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •