Gode steroeheadset (eller surroundheadset)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode steroeheadset (eller surroundheadset)

Har bestemt meg for å kjøpe et headset som skal brukes til filmtitting. Kom over denne på HiFi klubben:

http://www.hifiklubben.com/no/produk...on.htm?id=5228

Ser at den også har en innebygget surround dekoder. Har noen testet denne? Eller vil dere hele anbefale et standard stereo headsett uten noen simulering? Jeg hadde tenkt å bruke ca. 1000 kr. Har et Trust surround headsett som jeg bruker nå. Det fungerer helt ok, men vil ha ennå bedre lyd. Vil heller ofre surrond følelsen og da heller oppnå bedre bass/lyd fra et stereoheadset. Synspunkter?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du kommer bedre ut ved å kjøpe de normale modellene til sennheiser. f.eks hpx.no selger hd595 til 1250kr. god valuta.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel..jeg er usikker, men vil jo tro at en sennheiser som er beregnet på hjemmekinolyd er bedre enn en vanlig stereoløsning. Jeg har selv JVC sin surroundhodetelefon (ikke trådløs) til 800kr, men denne skurrer endel på bassen og jeg syntes ikke lyden er til å rope hurra for. Også den forbaska tråden som alltid floker seg opp.

Jeg har selv lyst på en trådløs hodetelefon til min hjemmekino og den der du viste til tror jeg duger bra. Men har altså ikke prøvd den. Men Sennheiser er jo et bunnsolid merke da og jeg vil tro at den leverer hva den lover.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et par marantz produkter hjemme som gir ut dolby surround headphone. her er det ikke nødvendig med "surroundheadset" det er selve kodingen som gjør at lyden oppfattes som om den kommer bakfra feks. tror nok dette er en mer moderne løsning.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja altså denne sennheiseren som er nevnt her er jo ikke en ren surroundhodetelefon da. vil tro at denne er av den mer moderne typen. Ikke sant?

sjekk denne tråden også:

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...r+rs65#6792379

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i denne tråden er det linket til en test av den aktuelle kandidaten

http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=17207

hmm..ser ikke ut til at linken med testen funker helt men...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke surround nok med 100% kanalseperasjon i stereo?

Hvorfor ikke bare satse på maks realisme i stereo?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    har et par marantz produkter hjemme som gir ut dolby surround headphone. her er det ikke nødvendig med "surroundheadset" det er selve kodingen som gjør at lyden oppfattes som om den kommer bakfra feks. tror nok dette er en mer moderne løsning.
    Har du testet noen av Marantzene m hoddetelefoner? er det 7500 og 8500 du har der? Evt hva synes du om dem? Ta det gjerne i PM eller egen tråd...(Ikke mening å kuppe tråd)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare satse på maks realisme i stereo?
    Hvorfor ikke satse på surround hvis man har mulighet da?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng....MEN! Jeg vil heller ha skikkelig god Hi Fi lyd en litt dårligere surround følelse kun for å få surround. Jeg har jo et Trust headset som har dekoder og som sender ut 5.1. Dette headsettet koster 400 kr på Komplett og gir faktisk god simulering av surround. Den spiller helt greit, men den klarer IKKE å spille høyt! Har prøvd den på et par filmer og særlig bassen er den jeg savner. De blir dessuten litt slitsomme og ha på hodet i 2 timer. Trenger noen store øreklokker som er behagelige å ha på, samt har en skikkelig lydgjengivelse og bass. Vil jo helst ha surround headsett, men tror nok at stereo headsett banker skiten ut av surround headset i samme prisklasse. A|ex på forumet har tenkt å kjøpe et surround headset til 5 - 6000 kr, men så mye penger har jeg ikke!

Jeg hadde egentlig tenkt å slå meg til ro med det Trust headsettet jeg har, men prøvde et vanlig 500 kr headset til en kompis og lyden var jo selvsagt mye bedre. Sennheiser er det jeg satster mest på. Hadde vært svært praktisk med en trådløs løsning, men tror kanskje man mister litt lydkvalitet? Innbiller meg at den trådløse løsningen gjør prisen dyrer + at de kanskje har brukt billigere komponenter for å få prisen ned på en trådløs løsning? Er jo uansett ikke verre enn at jeg kan dra fram god stolen og sette meg rett foran TV´en! (MÅ ikke sitte i sofaen..hehe)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda..skal man bruke hodetelefonene til en del musikk så er det kanskje lurest med stereophones...

Men jeg holder en knapp på surround headset til film. Har jo dette selv og det gir noe ekstra til filmopplevelsen liksom. MEN man må kjøpe kvalitet...for ellers..som du nevner selv...kan man ikke spille høyt. Selv kan jeg spille høyt med mine jvc's men da må jeg tåle risting og skurring i bassen.

Jeg har jo lang erfaring med ikke-trådløse hodetelefoner....og jeg begynner å misslike det mer og mer.

Har også litt med hvor mye man skal bruke dem. Jeg er i en fase nå hvor jeg bruker dem hver kveld/natt. Prøver å se en film fra 23:00-01:00 hver eneste kveld etter at ungen og kona er lagt seg. Bruker stort sett aldri det vanlige surround systemet mitt...(lyden suger uansett her) Da er trådløst tingen..så man slipper å stresse seg opp hver eneste kveld og tvinne seg inn i ledninger osv...

Det neste jeg kjøper til hjemmekinoen er garantert nye trådløse hodetelefoner...må bare komme godt ovenpå økonomisk først. Og disse sennheiser er trolig dem jeg kommer til å kjøpe. Har sett på sony sine surround dem har på elkjøp, men tror sennheiser er et bedre merke liksom.

Og joda...du kan potensielt miste noe av lydkvaliteten med trådløs. Men sitter du i ro og ikke langt fra kilde..3-4 meter så tror jeg dette blir minimalt. Fordelene er så mye større enn ulempen med potensiale for en smule dårligere lyd.

Et sted man ikke trenger trådløs er foran pc'en...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runar: Jeg gjør også det samme som deg, ser film etter at alle har lagt seg. Sånn er det når man har barn! Kanskje vi skulle solgt hele skiten! Får ikke brukt det alikevel! :shock: Vi kan heller kjøpe nytt anlegg når ungene har flyttet ut! Slik det er nå, blir det toppen 2-3 ganger i måneden jeg bruker anlegget til film. Selvsagt kan jeg se film på lavt volum på anlegget, men jeg MÅ ha et visst volum! Blir jo lite sengekos når man ser film ETTER at samboer har lagt seg, men hva er viktigst? Film selvsagt! :twisted: Hehe...Mr. Gadget Man har Sony MDR-DS3000. Denne har innebygget Dolby Digital, DTS og Dolby Pro Logic II prosessor. Sennheiser sin har SRS. Tror kanskje surroundeffekten på Sony er bedre enn Sennheiser sin siden de har fått lov til å bruke Dolby Digital og DTS sitt system i produktet. De er litt dyrere enn http://www.hifiklubben.com/no/produk...on.htm?id=5228. Hadde håpet at noen hadde prøvd den Sennheiseren også!

Kanskje Mr. Gadget Man kan gi oss en liten anmeldelse av Sony´en? Kan den spille høyt, mye bass osv?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sonyen er nok en annen enn den dem selger på elkjøp! Men uansett, den er sikkert god når den har egen cpu osv. Men jeg vil helst ikke bruke så mye mer enn 1500kr på hodetelefoner egentlig.

Jeg trenger bare noe som er hakket bedre enn de jeg har i dag, samt at det ikke skal skurre i bassen. Da er jeg fornøyd! Og det må la seg ordne til 1500kr tror jeg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det er snakk om kvalitet til under 1500kr så går du meget godt ut med f.eks hd595. gode hodetelefoner vil også vi en slaks surround effekt da de separerer vokaler, instrumenter og andre lyder forskjellige steder i klokkene... den er også en av de mest komfortable uansett prisklasse! har 3m ledning og et virkelig FULLT frekvensområde.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget godt fornøyd med surround modusen på min egen Marantz SR7400 sammens med Sennheiser HD650. Modusen gir mye mere rom som gir bedre innlevelse i filmen, og ikke den intimiteten man er vant med til vanlig (det vil vi ha på musikk, ikke film). Uslåelig bass. Jeg vil tro HD595 ikke er et mye dårligere kjøp til den prisen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg akkurat sittet og "tweaket" litt med min Trust 751 B headsett. Jeg har dessverre ikke DVD spiller med 5.1 utgang, så jeg må bruke min NAD T742 5.1 pre out. Ulempen er at høyttalerne må kobles ut(!) hver gang! Tar ca. 5 min å koble det hele opp! Vet ikke om det blir forskjell i lyden når jeg kjører via 5.1 pre out enn 5.1 out fra DVD spiller? Har aldri prøvd det fra DVD spiller før. Tingen er den, at når jeg kjører fra reciever, så har den fortsatt samme innstillinger som om jeg hadde hatt høyttalerne aktive. Dvs, nivå i kanaler, large small osv. Rear f.eks er satt +4 dB. Subwoofer er satt -5 dB. Jeg satte alt på large, nivå satte jeg på +- 0dB. Bassen ble MYE bedre, bakkanalene ble ikke så skarpe og lyden ble mye bedre enn før! Må si jeg er imponert over dette headsettet! Selvfølgelig kunne det vært bedre oppløsning på diskanten. Mellomtonen blir dårligst synes jeg i forhold til andre headsett jeg har hørt. Det er uansett ikke dårlig i forhold til prisen!

Jeg får bruke det jeg har til jeg får spart opp til et bedre headsett! Det til Sony bruker optisk utgang fra DVD spiller, og forer dermed signalet digitalt rett til headsettet! Sennheiser kobles via RCA. Tror nok det blir Sony sin MDR-DS 3000. Litt dyr, men likte at den hadde innebygget Dolby digital og DTS dekoder, samt at den kobles digitalt. Får høre først hva Mr. Gadget Man synes om de før jeg kjøper de. Blir ikke før i April uansett, da har jeg bursdag=penger i kassa!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..at Sonyen kan kobles til den optiske utgangen er jo genialt da. Da kan jeg bruke coax til anlegget og optisk til hodetelefoner...hmmm...hva koster den der sonyen? Og hvem selger den liksom?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    optisk signal til headsettet???

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    optisk signal inn til den delen som sender signalet videre til hodetelefonene....antar jeg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! Søkte litt på Google og fant disse linkene:

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=68417

http://reviews.cnet.com/Sony_MDR_DS3...-30825691.html

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTE...tSKU=MDRDS3000

http://reviews-zdnet.com.com/Sony_MD...-30825691.html

http://www.crutchfield.com/S-0rbjmsp...p;I=158MDRDS3K

Det geniale er at man kan kjøpe et headsett til som kobles til den samme "boksen". Da kan to stk. f.eks se samme film uten å forstyrre andre! Lite brukt sikkert, men genialt hvis man er to og vil se film uten å forstyrre andre!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •