Monster overspenningsvern og nettfilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monster overspenningsvern og nettfilter

Hei!

Vurderer å kjøpe et sånt Monster overspenningsvern og nettfilter til 1500 kr sånn ca. Det jeg lurer på er om det har noen hensikt? Jeg ønsker dette primært for å sikre at jeg ikke får overspenning inn på forsterkeren min (denne er kjøpt i USA og har muligens ikke det som trengs for å takle det norske strømnettet, den er bygget om til å tåle 220 volt, men om det er noe spesielt i det norske nettet, er nok ikke dette tatt høyde for...) Dessuten er det jo også et nettfilter som gir "renere" strøm til anlegget.

Men, jeg har IKKE jordet kontakt i stua, og det står at det skal være det i beskrivelsen fra Monster.... betyr det at dette overhodet ikke vil virke hos meg, eller vil det virke, men med redusert effekt?

Noen som kjenner til dette i det hele tatt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært diskutert på Forumet før (søk på Monster overspenningsvern). Synes å huske at noen konkluderte med at filteret ikke hindrer lynet i å ødelegge utstyret. Men en har jo forsikringen til Monster (varer bare 2 år).

Lydmessig er det delte meninger om dette gir bedre kvalitet.

Tror du må ha jordingskontakt dersom dette skal virke, men jeg er litt usikker.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et søk på forumet og fant ut av det.

Det må være jordet stikk for å virke. Dette pga. at overspenningsvernet må kunne lede for høye spenninger til jord.

Så da sliter jeg litt med akkurat dette... jeg har kun jordet stikk på badet og på kjøkkenet. Blir vel dyrt å legge opp jordet stikk til stua? Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først ville jeg sjekket hos noen andre, evt i butikk om du hører forskjell på lyden med og uten nettfilter. Jeg tror at flere som har testet dette på Forumet ikke hørte forskjell.

En billig kvasi-løsning er å kjøpe en skjøteledning med AV/PÅ bryter. Da kan du lett kutte strømmen når anlegget ikke brukes, men dette sikrer ikke utstyret ditt når det er i bruk.

Når det gjelder jord, kan du sjekke om det er jordledning i kontakten din. Det kan være at ledningen er i veggen, men ikke er koblet på. Jeg tviler dog på dette. Jeg tror ikke jeg hadde betalt for å strekke en jordingsledning bare for å kunne bruke overspenningsvern. Iallefall når noen sier at dette ikke virker og at forsikringen bare gjelder i 2 år. Snakk med forsikringsselskapet ditt og hva de dekker.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket kontakten i stua, ikke noe jordingskabel der. Men ut fra kursen i sikringsskapet som går til stua, kjøkken og bad, er det jording. Men sannsynligvis er denne bare strukket til bad og kjøkken og ikke videre til stua.

Jeg er litt usikker på hvordan den nye ombygde forsterkeren min vil takle det "nasty" norske strømnettet.. Kanskje er det ikke noe å bekymre som for? Det er snakk om en Parasound som er kjøpt brukt i USA, så har jeg sendt den til ombygging til 220 Volt. Blir da strømforsyningen identisk med den som kommer via importør til Norge? I såfall skulle det jo ikke være noe større problem med denne forsterkeren enn noen annen.

Jeg har også vurdert overspenningsvern direkte på kursen til stua også, da i form av en "standard" type som føler spenningen og bryter kretsen dersom spenningen går over f.eks. 250 volt... Hvis ikke dette er dyrt er det jo en billig forsikring av utstyret.. Selv om lynet skulle slå ned så vil jo kretsen brytes og ingen strøm gå inn til leiligheten? Eller hvordan er det i slike tilfeller? En forsikringssak er det vel uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •