Noen som kjenner igjen dette rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Her er det ikke sååå mange som har vært...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når jeg er i gang her....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når jeg er i gang her... (igjen)

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Dalifabrikk eller noe?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker de fortsatt primitive blondiner i sammensetningen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bruker de fortsatt primitive blondiner i sammensetningen.
    Hmm.. Har du sett promo-dvden til Dynaudio? Mener å ha sett noen gamle slugger der. Dali bruker hvertfall halvfine blondiner

Så interessant ut det der, nevøen. Tok du ikke bilde av Helicon? :shock:

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var/er test rommet på Dali Fabrikken i Nørager. Det ligger til venstre inn hovedinngangen. Var der for 9 år siden. Ser de fremdeles bruker DCD-S1 OG DAP-S1 som kilde og Dali Gravety forsterkerne, men Mark Levinson spilleren er borte ser jeg. Synes det er litt rart at de ikke bruker Tact rcs2.2, men men........

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Synes det er litt rart at de ikke bruker Tact rcs2.2, men men........
    En høyttalerprodusent som bruker romkorreksjon i demoromet ville jeg ligget langt unna :lol:

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Synes det er litt rart at de ikke bruker Tact rcs2.2, men men........
    En høyttalerprodusent som bruker romkorreksjon i demoromet ville jeg ligget langt unna :lol:
    Nja er ikke 100% enig. Hvis de kan på en eller annen måte fjerne fargingen av lyden som testrommet gir så er det jo større sjanse for at høyttaleren vil kunne prestere i flere forskjellige rom. Men det finnes kanskje en "Fellesnevner" som gjør at rom klinger likt?

De bruker jo passive klang korreksjon i rommet som basstubes m.m. så hvorfor aktiv korreksjon av rommet er feil er jeg litt usikker på.

Er jo enig i at de ikke bare kan slenge noe sammen, men som en pekepin på hvordan høyttaleren låter til slutt uten at rommet farger kunne nok være smart vil jeg tro.

Jeg vil blant annet ikke kjøpt høyttalere av en som tuner de i et testrom med kjempe dipper i frekvensresponsen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil å demonstrere høyttalere med romkorreksjon fordi romkorreksjonen egentlig er en korreksjon av frekvensgangen i hele systemet (rom, høyttaler, forsterkere, kabler etc.). Det vil da maskere all lydkarakter som utstyret besitter og omforme det til et ideal bestemt av romkorreksjonsprosessoren. Da forsvinner jo hele karakteristikken til høyttaleren også.

La meg forklare hvorfor det blir dårlig i praksis: Tenk deg en AB-test med to ulike høyttalersett. Man kjører først begge uten romkorreksjon men ellers med samme utstyr og rom. Variabelen er da høyttaleren og alle forskjeller utgjøres av valget av høyttaler.
    Så innfører vi romkorreksjon. Det gjøres romkorrigering for hvert av høyttalersettene, siden de vil ha ulik fase og nivå ved ulike frekvenser.
    Forsøk så å kjøre AB-testing. Resultatet er at man ikke bare varierer høyttaler, men også romkorrigeringskurve. Det vil si at man i praksis lytter etter endringer både i korrigeringskurver og høyttaler ved sammenligningen. Hvordan det kan fortelle noe om høyttalerens lydkarakteristikk er for meg en gåte...

Selv ved lytting til bare ett høyttalersett blir det feil. Korrigering av frekvenskurven (spesielt store dipper) vil føre til at det må kjøres høyere effekt til høyttaleren ved korrigeringsfrekvensene. Det vil stjele mye av høyttalerens dynamikkområde og føre til kompresjon ved lavere lydtrykk enn det høyttaleren er ment å takle. Det vil også føre til en ekstra favorisering av høyttalere med høyt dynamikkområde, selv om man bruker samme romkorrigeringskurve uansett tilkoblet høyttaler.

Min konklusjon: Aktiv romkorreksjon har INGENTING å gjøre ved lytting etter en høyttalers kvaliteter. (Selvfølgelig finnes det unntak. F.eks. B&O Beolab 5 har innebygget forsterkning og romkorreksjon, men da er det jo faktisk en del av høyttalerproduktet, og kan forsvares).

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok si at jeg ikke er helt enig fremdeles :roll:

1. Romkorrigeringen forandrer som du sier ved enkel oppkobling og kalibrering både høyttaler og rommet. Men med Tact RCS 2.2 kan man selv gå inn og sette opp den frekvens gang man selv måtte ønske. D.v.s at man kan "fjerne" rommet om man vet hvilken frekvensgang dette har. Man trenger derfor ikke å korrigere høyttaleren. På denne måten vil høyttalerens sanne frekvensgang skinn bedre gjennom.
    Ved å gjøre det på denne metoden vil man kunne fjerne rommets påvirkning. Men som jeg skriver over er jeg ikke klar /sikker på om alle rom har en stereotypisk klangbalanse som man finner igjen i alle rom.

2. Jeg er ikke enig med deg i at romkorrigeringen i Tact'en fjerner egen klangen i høyttaleren. Jeg har selv opplevd den på flere forskjellige høyttalere (husk rommmet skal være uvesentlig i denne sammenheng) og jeg mener bestemt at de fremdeles bibeholder sin egenklang i stor grad.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måler man akustikken i et rom uten å bruke en høyttaler?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uansett helt irelevant. Sett et lite akkustisk band inn i et fornuftig rom. Du hører akkustikken i romet når du går inn i romet på grunn av alle lyder fra mennesker, skritt, stemmer osv osv. Du skaper deg en forventning av hvordan ting låter og du tar neppe feil. Dette har du trent på siden du ble født.

Skal ikke høyttalerne kunne gjenskape et akkustisk band i romet? Vil ikke da akkustikken i romet (som vi allikevel klarer å isolere til en viss grad) da være mindre relevant?

Noen høyttalere har en forferdelig spredning. Det vil da bli korrigert med TacTen, men er det grunnlag for å avgjøre kvaliteten på høyttaleren? Det har da ingen ting med romet å gjøre selvom det er reflekterte lyder som ødelegger lydbildet?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si det spora av her men...

Det der var/er test rommet på Dali Fabrikken i Nørager. Det ligger til venstre inn hovedinngangen. Var der for 9 år siden. Ser de fremdeles bruker DCD-S1 OG DAP-S1 som kilde og Dali Gravety forsterkerne, men Mark Levinson spilleren er borte ser jeg. Synes det er litt rart at de ikke bruker Tact rcs2.2, men men........
    Det er fortsatt testrommet på Dali-fabrikken, ja... Stemmer på en prikk. Men til venstre inn hovedinngangen er garderoben... Pluss en kort gang og toaletter... Dette rommet er til høyre innover den lange gangen. Halveis til kantina faktisk ;-) Så noe har tydeligvis forandret seg på de 9 årene.. Hehe Men, men... Dali Gravity må jeg si var noe av det råeste utstyret jeg har vært borti... Sammensetningen mellom dem om Dali Megaline var helt herlig... (bortsett fra at det kanskje var litt for lite sweetspot med tanke på at vi var noen mennesker i rommet da vi prøvde) Utrolig opplevelse.....

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Så interessant ut det der, nevøen. Tok du ikke bilde av Helicon?
    Har vel noen bilder av Helicon oxo... Skal se etter... ;-)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer selvfølgelig, høyre og så på høyre side nedi gangen, min bad.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere har en forferdelig spredning. Det vil da bli korrigert med TacTen, men er det grunnlag for å avgjøre kvaliteten på høyttaleren? Det har da ingen ting med romet å gjøre selvom det er reflekterte lyder som ødelegger lydbildet?
    Les posten min, det er ikke snakk om å korrigere høyttaleren, men rommet.

Skal ikke høyttalerne kunne gjenskape et akkustisk band i romet? Vil ikke da akkustikken i romet (som vi allikevel klarer å isolere til en viss grad) da være mindre relevant?
    Jo absolut, men vil du flytte bandet inn i ditt roms akustikk eller vil du høre akustikken til det rommet som innspillingen var gjort i? Det må jo bli feil å høre på en innspilling fra Royal Albert Hall, men ønske seg, samt tro at ditt eget rom som sikkert ikke er som RAH skal kunne gi deg den form for akustikk. Hi Fi er jo tross alt snakk om å høy troverdighet og hvis avspillingen av innspillingen må ha ett identisk rom fordi du mener det er dette som gir akustikken så blir det jo en tilnærmet umulig oppgave. Om du derimot kunne få oppleve mer av akkustikken i opptaket enn ditt eget roms akkustikk så er man nærmere målet.

Og til Roffe man måler frekvensrespons gjerne med en høyttaler, men man vet jo også høyttalerens frekvensrespons slik at man kan korrigere for dette. Ikke 100%, men 99.5% skulle man kunne klare.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere har en forferdelig spredning. Det vil da bli korrigert med TacTen, men er det grunnlag for å avgjøre kvaliteten på høyttaleren?
    Hvordan korrigere en 3-d funksjon med et 1d påtrykk?

Sonus:
    Den beste (enkleste?) måten å fjerne rommet på er å bruke et rom uten respons (anechoic chamber). Alle som har vært inni et sånt et vet at det meste låter forferdelig (utenom evt hodetelefoner). Jeg vil påstå at det er teoretisk umulig å oppnå denne responsen (anechoic) i et vanlig rom uansett prosessering. For "uendelig små" punkter kan du tilnærme den, men vi har to ører

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste at megaline var høye, men hadde ikke i mine villeste fantasier forestilt meg noe så enormt! :shock: :shock: :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blei jeg veldig i tvil om at jeg har lyst på romkorreksjon allikevel, etter å ha lest disse innleggene. Har hele tiden tenkt at dette må være vel og bra, men hvis det fjerner så mange av høyttaleren positive egenskaper, så..

Kan man si det sånn at romkorreksjon vil være unødvendig hvis man ikke har et svært vanskelig rom eller høyttalere med spesielt dårlige egenskaper?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-nevøen: Er det detta som er hu som har skrudd sammen heliconene mine eller? Henriette? Initialene på høyttalerne er "HB" hvertfall

Greit å ha sett bilde av vedkommende som har gjort seg så flid :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •