Genial test!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: Genial test!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Genial test!

Ivar Løkken (Fast inventar på HiFisentralen) har laget en imponerende blindtest der han tester folks evne til å identifisere feil og mangler i det tekniske innspilte materialet. Legg merke til hvor lite deltakerne klarer å identifisere av disse feilene. Jeg har selv CD-ene fra Whoppas Cheese som jeg skulle tatt meg tid til å høre nøy egjennom, men jeg kan jo røpe at det er svært vanskelig å høre noe forskjell på sporene (som er spilt inn i hhv MP3 og originalformat).

Testen:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1103185900

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt! Ser at MP3-fila kun ble slått av en av fire originaler..
    (Nå er jo riktignok 256 kbps VBR ganske bra da)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange av de største hifi freakene fornekter resultatene med diverse unnskyldninger.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker som om det fortsatt er slik at resultatet blir "riktigere" med "heads or tale" eller "kron eller mynt" prinsippet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ser mange av de største hifi freakene fornekter resultatene med diverse unnskyldninger.
    En debatt rundt eventuelle feilkilder vitner om innsikt og interesse, så det er vel ikke nødvendig å stemple alle hifi-freaker av den grunn?
    Edit: Etter påtrykk av moderator!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er målsetningen med HiFi å få det rette kallenavnet i de rette kretser?

"mange av de største hifi freakene" er vel heller ikke det samme som "alle hifi-freaker", er det vel? Nesten synd testen er gjort anonym.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant test

Noen som har link til tråden hvor de diskuterer testen?

EDIT: fant den
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1106426291
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette det samme som å skyte seg selv i foten, Snickers IS ? Dersom du sier at til og med ikke Hi Fi freakere hører forskjell på MP3 og original utgaver, hvordan forsvarer du da alle kronene du har lagt i anlegget ditt :wink: (jeg klarte ikke å dy meg på en mandag) :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Er ikke dette det samme som å skyte seg selv i foten, Snickers IS ? Dersom du sier at til og med ikke Hi Fi freakere hører forskjell på MP3 og original utgaver, hvordan forsvarer du da alle kronene du har lagt i anlegget ditt :wink: (jeg klarte ikke å dy meg på en mandag) :lol:
    Poenget er vel heller at både mp3 og cd er veldig bra i forhold til resten av hifi-kjeden. De største forskjellene ligger i samspillet mellom høyttalerene og rommet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    En debatt rundt eventuelle feilkilder vitner om innsikt og interesse, så det er vel ikke nødvendig å stemple alle hifi-freaker av den grunn? Hva tror du de kaller deg på dette forumet?
    Når man begynner å bortforklare at man ikke kan høre forskjell på et opptak via pc fra en 5 meter dritt ledning og en gammel CD spiller, med at f.eks nedlastningen svekker testen eller at alle ikke hører på samme anlegg.

Jeg utfordret deg vel på en blindtest for en god stund siden, men du selv mente jo du ikke kunne foreta blindtest på annet enn ditt eget anlegg, mens i denne tråden så er det akkurat motsatt argument som brukes av enkelte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det er spennende at en av deltakerne gjorde det svært skarpt på testen. Det viser etter min mening at forskjellene ER hørbare for noen, men at det kun er et fåtall personer og kanskje bare kun spesielt godt matchede anlegg som klarer å skille slike ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er målsetningen med HiFi å få det rette kallenavnet i de rette kretser?

"mange av de største hifi freakene" er vel heller ikke det samme som "alle hifi-freaker", er det vel? Nesten synd testen er gjort anonym.
    Jeg var med! Hadde ikke sjangs til å høre forskjell......

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Personlig synes jeg det er spennende at en av deltakerne gjorde det svært skarpt på testen. Det viser etter min mening at forskjellene ER hørbare for noen, men at det kun er et fåtall personer og kanskje bare kun spesielt godt matchede anlegg som klarer å skille slike ting.
    Helt enig, Roffe. Men det er faktisk meget enkelt å jukse på denne testen, så man må gå ut i fra at det IKKE er gjort. Kanskje det finnes såkalte "gullører" der ute...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder den ene personen som gjorde det så veldig skarpt tillater jeg meg å ytre en viss skepsis, siden det tross alt, som akto skriver, er meget enkelt å jukse.

Fristelsen kan fort bli for stor, spesielt dersom man etter å ha kjørt en lyttetest innser at det ville bli vanskelig/umulig å skille sporene fra hverandre...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan skal du jukse, måle tracksa på en datamaskin? hva er vitsen uansett når testen er anonym. de fleste i testen har heller ikke over snittet med datakunnskaper.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ved å rippe sporene og analysere dem i dertil egnet programvare ville det være enkelt å jukse.

At testen er anonym er i utgangspunktet et godt poeng, men flere av dem som var med har identifisert seg selv på forumet til hifisentralen, men ikke "kongen". Dersom det var juks er det vel ikke sannsynlig at vedkommende vil identifisere seg selv heller.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor jukse?

Hvorfor er det mange som juger til vilt fremmede? Av samme grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor jukse ? Jo, for at en da slipper å måtte innrømme at en ikke hører forskjell. Hvis ingen hører forskjell er det mange som har brukt mye penger til ingen nytte.

Analogi: Er det virkelig noen som egentlig tror at hammere som selges til Pentagon er verdt $1000 (eller hva de nå koster ?)

Tenk deg selv at dama di stilte opp med et jentepanel som skulle teste om du hørte forskjell på "skytestreng" og tykke (evt bare "dyre") kabler. Dersom du ikke hørte forskjell i en blindtest, ville ledningene bli byttet ut med skytestreng da dette er mer konevennlig. I tillegg hadde du mistet seriøst ansikt overfor kona/dama di som sikkert ikke har peiling på Hi FI og som du sikkert har forsøkt å overbevise om at dine investeringer er verdt hver en krone.

Hadde du turt å ta en slik test uten å jukse ? Ikke jeg iallefall !

Men en skal ikke kimse av tro. Tror folk at lyden er bedre så oppleves den gjerne bedre også og opplevelsen blir bedre. Det er mange som har blitt fulle på alkoholfri øl !! :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppas svarte godt på det du spurte om Alex F. Jeg har tidligere nevnt at folk tillegger innspillinger for mye feil som faktisk ligger i anlegget. Tar man en enkelt tone er det kun et fåtall innspillinger som inneholder vedvarende toner på denne frekvensen med et visst nivå. Dersom høyttalerne har en resonans på denne frekvensen er det også naturlig at denne innspillingen høres ut som søppel selvom mye annet høres bra ut på det samme anlegget. Med dagens fargede motelyd (All lyd er farget, men det som det selges mye av for tiden har en ganske mainstream farging som går igjen i mye utstyr) vil ofte 80-talls innspillinger høres gamle og umoderne ut. På skikkelig gromutstyr høres disse 80-tallsinnspillingene fort mye bedre ut. Feilene vi hører skyldes derfor i svært stor grad avspillingsutstyret.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært moro å vært med på noe slik(tror jeg).
    Jeg kan ikke si hva som er MP3, wav/rip etc, men hadde jo vært artig å se om man var i stand til å høre kvalitetsforskjellene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •