Hi-End lyd? Hva er poenget? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Huff og huff. Mye kvasi-vitenskaplig her! :-) Tydelig at hifi-bransjen/pressen har gjort jobben sin godt.

Det er relativt stor enighet om at fordelen med SACD sitt samplingssystem kontra pcm er "pure marketing speach". Det at bits & bytes låter renere hvis de logisk sett er binær hele veien gjennom en digital kjede er en skammelig fordumming av forbrukerne. Fordelen gjennom økt bitrate er derimot grei.

Hvis man titter litt på Nyquist, samplingsteori og sånt så finner man følgende:

Et signal som har båndbredde mindre enn halve punktprøvingsfrekvensen kan i teorien perfekt rekonstrueres. Dette vil si at en en sinus på 22049Hz (teoretisk) kan overføres via et pcm system på 44100Hz samplingsfrekvens! Ikke tenk så mye på sinuser og trekanter og aliasing. Det er teorien, og den er grunnlaget for utrolig mye i samfunnet vårt, på sykehus, kommunikasjon, etc. Bakdelen med teorien er at den forutsetter et perfekt (ikke praktisk mulig) filter. Men ved å legge inn litt marginer (f.eks maks 20kHz) kan man realisere dette i praksis.

Hvis vi vha forskning kan lage en modell av menneskets hørsel (f. eks 5-20000Hz typisk båndbredde, 120dB dynamikk mellom høreterskel og smertegrense, oppløsning i retningsbestemmelse etc), kan vi også si noe om hvor "bra" et lydsignal må være før ytterligere forbedringer ikke medfører subjektive forbedringer. Veldige mye har blitt gjort og blir gjort på dette, men her skal vi være åpen for at modellene KAN forandre seg. Og dette kan vi diskutere. Men lyd er ikke gjenstand for fysikk og matematikk som motstrider hva vi har lært i andre områder.

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise til noen kilder på dette, eller er det følelser du har om temaet? Jeg har lyttet til flat sinusgenerator og signalet forsvant når jeg krysset 17kHz (noen år siden)

Har du tenkt på at SACD platene du har hørt på sannsynligvis ikke er baser på samme miks som eventuelle cd referanser? Slik at du kanskje bare har hørt en veldig bra gjennomført mix (som ville lått like bra på cd)? Placebo-effekten?

Knut

Sitat Opprinnelig postet av salvatore
    poenget er vel ikke at du hører det, men at du oppfatter det. "alle" som har hørt sacd kommenterer hvor luftig og flott det låter.

leser du svs-tråden ser du at disse subene gåt dypere enn hva øret hører. en blanding av lyd og følelse. dette gjør at lyd-opplevelsen oppfattes som et hakk bedre (mener nå jeg)

christian

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det låter nok bare luftigere og flott fordi komprimeringa er mindre, mer informasjon per sekund?
    ingen cd plater har noe over 22khz heller, resten er støy...

Cd er ikke "komprimert" i ordets vanlige betydning. Mer informasjon pr sekund trenger ikke å ha noe sammenheng med lydkvalitet??

En cd spiller skal helst ikke sende noe som helst ut over 22kHz, heller ikke støy..

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="CFDJeg har ikke superører og jeg utfordrer mange til å ta en blindtest med de 2 formatene mot hverandre. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er en DVDaudio mer praktisk siden denne kan lagre filer og filmer på samme platen. SACD lagrer kun musikk.

Og en blindtest som er objektiv kan være vanskelig siden du skal ha den samme DAC`en i DVDaudio og SACD spilleren.
    Men greit.. jeg trekker tilbake det siste..[/quote]

Det ser ut som om du har misforstått endel. Jeg skal ikke snakke om "system-forskjeller" (dvs muligheter for video og kompatiblitet med cd), men bare snakke om forskjell i sampling (dvs "1-bit" kontra "multi-bit").

Dobbelt blinde lyttetester er veldig viktig og et godt forslag. Veldig få av oss har gjort det tipper jeg. Jeg skulle ønske hifi-blader (som burde ha utstyr og ressurser) kunne gjøre dette for oss, da det er vanskelig i mange situasjoner.

Tradisjonelt snakker man om to parametre i digitalisering av 1d signaler: båndbredde og dynamikk/Signal-støy forhold. Både DVD-A og SACD gir økt båndbredde. SACD har bedre Signal-støy forhold enn CD men ikke like bra som DVD-A.

k

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kan du vise til noen kilder på dette, eller er det følelser du har om temaet? Jeg har lyttet til flat sinusgenerator og signalet forsvant når jeg krysset 17kHz (noen år siden)
    Jeg mener at jeg hører høyere frekvenser enn 17kHz. Når jeg gikk VK1 elektronikk for noen år siden så hadde vi ofte koblet en sinusgenerator til en høytaler. Vi teste lit og fant ut at 6 av 11personer kunne høre 19khz (hvor man gjettet om den var der eller ikke). 6personer hadde mer enn 80-90% riktig.

Det skal dog sies at man ikke kan være sikker på at man hørte det ,men man merket det ved at man fikk hodepine (flere av de som testet fikk vondt i hodet en liten stund etterpå)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å teste dette er du avhengig av dobbelt-blind testing. Dvs at lytteren må utsettes for tone/ikke tone og avgjøre om han hører noe, og avgjørelsen om å lage lyd/ikke lage lyd må gjøres av en "tilfeldig" generator eller en 2. person som heller ikke vet om lyden genereres.

I kontrollerte tester har F. Toole funnet at merkenavnet på høyttaleren betyr mer enn høyttaleren selv i forventet subjektiv score! Dvs at hvis jeg gir deg høye forventninger om at du skal høre noe bra (B&W eller whatever) mens du egentlig hører noe fra rema, så har dette større betydning enn hva du faktisk hører. Litt utrolig egentlig...

k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    SACD er mest praktisk fordi:

-Man kan kjøre digitalt rett inn på en effektforsterker av rett type.

-Man får med hybridsporet for vanlige CDspillere.

-Man slipper å ha på en TV for å få justert inn signalet.

Lydmessig tror jeg man er på jordet om man betrakter dette som signal/støy-forhold eller båndbredde. Det at DAC-en blir svært enkel på SACD har også en del å si. Man har med andre ord mye å hente på å gjøre den riktig, men allikevel et veldig stort potensiale.
    Alt dette gjelder for DVD-A også hvis riktig implementert, men i tilleg så er pcm formatet mer tilrettelagt for mastering og miksing. Hvis man absolutt vil ha 1 bits lyd så kan man bruke en 1bits dac evt en sacd modulator. Det er sikkert ikke den ene og fulle sannhet men: SACD er laget for å tjene lisenspenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    SACD er mest praktisk fordi:

-Man kan kjøre digitalt rett inn på en effektforsterker av rett type.

-Man får med hybridsporet for vanlige CDspillere.

-Man slipper å ha på en TV for å få justert inn signalet.

Lydmessig tror jeg man er på jordet om man betrakter dette som signal/støy-forhold eller båndbredde. Det at DAC-en blir svært enkel på SACD har også en del å si. Man har med andre ord mye å hente på å gjøre den riktig, men allikevel et veldig stort potensiale.

hybridsporet er/var et veldig bra poeng. Etterhvert som dvd-spillere koster 399,- på rema så har vel de fleste denne hardwaren? Og dvd-a eller sacd vil nok komme på disse etterhvert..

Har ikke dvd-a spillere display? hva trenger man tv til da?

"digitalt rett inn" mener jeg er et kvasi-argument brukt av produsentene. Det høres unektelig elegant ut. Men å konvertere 1bit til multibit er trivielt og i praksis tapsfritt. Dessuten har ikke rent digitale forsterkere slått igjennom som state of the art (enda?).

Hovedpoenget (for forbrukeren) er å få levert et best mulig signal til stua, enten dette er analogt, 1bit eller multibit. Har du et signal med god båndbredde, høy oppløsning og alt bra, er det som regel greit å jobbe videre med

Hovedpoenget (for bransjen) er å komme med nye standarder slik at: *tapet til kinesiske produsenter begrenses
    *kan selge gammelt innhold på nytt (pink floyd anyone?)
    *kopibeskyttelses-mekanismer
    *royalities

knut

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •